
Porsche, de SUV-fabrikant die af en toe ook aardige sportwagens bouwt, gaat zich wagen aan een extra sportieve vijdeurs Coupévariant van de Cayenne. Doel is een zo sportief mogelijk rijgedrag genereren met het comfort van een hoge zit.
Het is de bedoeling dat de auto rond 2018 op de markt komt, als de derde generatie Cayenne zijn intrede heeft gedaan, of vlak hiervoor (de facelift van de huidige tweede generatie zit er aan te komen). We vermoeden dat de auto zich qua visie zal meten met de niet-terreinwaardige Mercedes-SUV’s van de toekomst, maar dat de focus hier meer op ‘sportief’ dan op ‘comfort’ zal liggen.
In een notendop krijg je dus een SUV die minder praktisch is dan zijn vijfdeurs-broer, niet heel terreincapabel, en waar je een kleine 20% extra voor moet betalen. Klinkt niet heel aantrekkelijk, maar de markt denkt er anders over. Het SUV-segment groeit, en de mensen die bereid zijn hier veel geld aan uit te geven waarderen performance en vorm vaak boven terreinwaardigheid en praktische zaken. Er hoeft doorgaans geen gezin van 7 in.
De geruchten deden al een tijd de ronde, Theo Chin maakte vorige week bovenstaande impressie (we verwachten iets minder softe lijnen), en Autocar heeft het verhaal nu iets uitgediept door na een babbeltje in Zuffenhausen met enkele concrete getallen te komen. Ik ben eigenlijk best benieuwd hoe sportief Porsche een SUV-platform zou kunnen maken, in ieder geval hebben we nog een jaar of 4 om aan het idee te wennen.
Ombouwer Merdad speelde al eens met een Cayenne met minder deuren, maar die hield zijn carrosserievorm. Dit wordt een andere carrosserie, maar wel met achterdeuren, de term coupé erodeert nogal de laatste jaren.
In de tussentijd zal er aardig wat afgetest worden, ook op de Nordschleife, dus je hoeft niet bang te zijn van informatie verstoken te raken. Wat zou volgen? Een raceklasse met gestripte performance-SUV’s? Op zich bestaat Truck Racing ook al decennia, dus wat dat betreft…
UPDATE 21-03-2019: de Cayenne Coupe is officieel!
Ik vind het ook wel een concurrent voor de x6(m)
@carsper: mikken ze niet meer op de GT reeks bij bmw? En de Allroad reeks bij Audi.
“Hoge zit zonder terreincapaciteiten”
Net zo onzinnig als die Mercedes SUV (die geen SUV is) van vorige week. En het ziet er niet uit!!
Kill it with fire!
@trolle: als er maar genoeg techniek wordt gedeeld met de GT3, zal dat vermoedelijk niet zo’n probleem zijn.
Knappe marketing boys.
Daar zijn de Duitsers Weltmeister in.
Misschien nog wel beter dan de Japanners.
En dit wordt zeker weer een verkoop toppertje.
@desjonnies:
Helaas, ik vrees dat je weer helemaal gelijk hebt..
Please, nee. Echt verschrikkelijk.
Plaatje bij het topic is maar een (lelijke) bewerking.
Als ik het goed begrijp gaat Porsche nu zelf de Merdad 902 maken?
@baasbas: Ik denk dat je dat verkeerd begrijpt. Het artikel heeft het erover dat je bij de ‘echte’ Cayenne coupe een hele andere body krijgt. De Merdad is enkel ontdaan van zijn achterdeuren.
@Edge: Hmm, niet goed gelezen denk ik. De hele alinea waarin Merdad genoemd werd heb ik gemist :-)
Ik weet wel een goeie parkeerplaats waar die mogen gaan staan. Naast de hele voorraad X4’s die gebouwd gaat worden en dan het liefst op de bodem van een of andere oceaan.
SsangYong was met z’n Action z’n tijd toch maar ver vooruit.What’s next ? Alle premium merken gaan over een jaar of twee helemaal Rodiusstyle?
@sydney: Ik riep dat een paar jaar geleden ook toen de X6 werd geïntroduceerd en toen ben ik geflambeerd door de BMW-fanboys. Het lef dat ik had om een Ssangyong te vergelijken met een Duits premium-gebakje.
Maar ik blijf erbij: het was al een slecht idee toen Ssangyong met de Actyon kwam en daar verandert een Porsche-badge niks aan.
@dondeboer:
Ik roep dat al net zo lang als jij, helaas gaan geld en goede smaak zelden hand in hand.
Dat is de rede dat die Actyon geen succes was en die premium gebakjes wel. Het gaat die lieden er niet om of het mooi is maar dat het er “duur” uitziet.
@tupperware: Yup. Smaak kan je niet kopen. Zoals de nieuwe rijken in China, het Midden-Oosten en de rap-meneren van zowel de oost- als westkust van Amerika graag laten zien.
@tupperware: Mensen zouden maar geen mooie dingetjes willen..
Hoe zou de economie er dan uitzien?
@lekkaah:
Jij hebt het over mooie dingetjes, ik heb het over gedrochten. Ik heb helemaal niks tegen een wereld met “mooie” dingetjes..
Lelijk :-(
maak er dan inderdaad wel zoals merdad deed een echte coupé van, dan oogt de auto in ieder geval al sportiever
@celicatwincam: Waarom is dat dat van Merdad eigenlijk een echte coupe? Ik vind het eerder een driedeurs SUV, net als de allereerste Range Rover.
@Edge: inderdaad het is eigenlijk helemaal geen coupé, ik ben zelf bijna net zo erg als die fabrikanten, met als enige verschil dat een coupé bij mij nooit meer dan 3 deuren heeft. Het is gewoon een 3-deurs SUV.
– Nou ben je fabrikant van de meest iconische sportcoupe ter wereld: 911
– Zo iconisch, dat je die huisstijl doortrekt naar een hoge, lompe SUV: Cayenne
– En tenslotte ga je die verlagen en van een coupe-daklijn voorzien
Marketing is toch lolliger dan ik altijd gedacht had.
911 goes Tonka!
@mout: misschien zit het iets anders. Het begon goed met de 356 en vroege 911 modellen. Maar je andere modellen 924, 944, 968 en 928 kwamen niet echt op gang. De 911 bleef je door evolueren maar deze werd net als haar kopers steeds vadsiger en op comfort gericht. Je hebt naast de 911 met de Boxster een fantastische roadster in de markt gezet. En daar een coupe versie van gemaakt die je niet al te veel vermogen kunt geven omdat hij dan je primaire wagen declasseert. Dan is het toch best wel prettig dat je bakken en bakken met geld verdiend met een verbouwde VW Touareg onder de naam Cayenne en opgelapte Audi Q5 onder de naam Macan. Dan heb je een reden om door te gaan met die sportwagens en kun je zelfs grappige varianten als een “911 Carrera 4 GT3 Turbo Targa sport classic” gaan maken.
@mashell: Spijker, kop en mijlen ver mis. Porsche verbreed het gamma om de kop boven water te houden. 911 steeds comfortabeler? Ga jij maar eens met een GT3 rijden. Die is veel harder dan de oer 911.
Ongefundeerde populaire praat van horen en zeggen. Verdiep je eens fatsoenlijk en ga eens sturen ipv alles maar navertellen. Is niet alleen veel leuker, maar zet ook alles in perspectief.
In tegenstelling tot alle grote verhalen van fietsberijders, ga ik nu mijn “vadsige” lijf hijsen in mijn ‘”vadsige” 911 Cabrio. Veel plezier met je toetsenbord,de groeten!
@jlm83: Porsche verbreed het gamma niet om de kop boven water te kunnen houden.Als je iemand op feiten wilt vast pinnen prima, maar zorg dan dat je goed doet.Het gaat in een tanende markt fantastisch met Porsche.Winst na winst wordt er elk jaar weggeschreven, de reden dat Porsche zijn gamma vergroot(i.s.m VAG) is nog meer kostenreductie en meer winst in opkomende markten.Porsche is niet noodlijdend, verre van dat.En gelukkig maar.
@sydney: ik kan mij nog hele andere verhalen herinneren rond de overname van/ door VAG.
@jlm83: Welke verhalen bedoel je? Die van Porsche dat VAG overnam? Pure speculatie om de beurs te beïnvloeden.Daar horen we inmiddels al een jaar of 6 niets meer over.Point taken.
@jlm83: @mashell schrijft over bakken met geld verdienen met verbouwde VW en Audi’s. Dat is toch niets anders dan wat jij ‘het hoofd boven water houden’ noemt?
Vam de 911 alleen konden ze niet (meer) leven. Nu maakt de 911 nog maar een klein deel van de omzet / winst uit. Job done.
@mashell: Dat is wel het brede verhaal, ja.
Grappig, hoe de 911 eigenlijk als een molensteen om hun nek hangt. De grootste meerwaarde van de verbouwde VW en Audi (en Panamera) zitten in de badge / smoel van de 911.
En de Boxster lijdt onder het onterechte imago een wil-wel-maar-kan-niet-911 te zijn.
Zodat onder aan de streep de hele line-up nog altijd staat of valt met de begeerlijkheid van de 911 :-)
is deze porsche gewoon niet een mercedes mlc? als je goed naar de achtergrond en sommige lijnen kijkt is het volgensmij gewoon een mlc
@henkhupelschoten: idd, je hebt gelijk
@henkhupelschoten: Het Porsche model komt pas uit in 2018, denk idd dat ze nog geen brochure foto’s hebben liggen……
Steek dan gewoon 4×4-chassis onder een 911, dikke plastiek bumpers rondom, grotere wielkassen, dikke terreinbanden en klaar.
Heb je tenminste een echte off-road coupé…
@Esprit_de_Flandre:
Die heb ik even voor je uit “den ouden doos” gehaald.
@jrk68: Kijk eens aan, veel beter zo.
Waarom gewoon niet die oude 911 die met dakar heeft meegereden, dat is de enigste porsche die ik wel zou willen hebben haha!
@henkhupelschoten:
Die was ook best gaaf.
@tupperware: die bedoel ik haha! Dat is pas een echte Porsche suv zoals ie moet zijn haha
Ik ben het even kwijt, onder de 125cm heet ie de 911, boven de 150cm de cayenne en daar tussenin de Panamera toch?