
Er is toch nog hoop voor de plofmotor in Europa?
Autofabrikanten van over de hele wereld maken zich klaar voor 2035. Vanaf dat jaar mogen er geen nieuwe auto’s meer verkocht worden die CO2 uitstoten. Geen benzine- en dieselauto’s dus. Of misschien toch wel? Het gerucht gaat dat de grootste partij in het Europees Parlement werkt aan een plan om de verkoop van nieuwe benzineauto’s ook na 2035 legaal te houden.
Dat meldt Reuters. Dit medium beweert een conceptversie te hebben ingezien van de Europese Volkspartij (EVP), de grootste partij in het Europees Parlement. Vandaag presenteert de EVP naar verwachting de definitieve versie.
Uitzonderingen op 2035-regel voor benzineauto’s
In het document zou volgens Reuters staan dat de EVP de 2035-regel wil aanpassen. Auto’s met motoren die op biobrandstoffen en alternatieve brandstoffen rijden, moeten worden uitgezonderd van de regel. De wet moet ook worden gewijzigd om plug-in hybride auto’s te ondersteunen.
Daarnaast staat er in het conceptdocument dat autofabrikanten beschermd moeten worden tegen de gevolgen van strengere CO2-limieten voor auto’s die volgend jaar van kracht worden. De EVP stelde eerder voor om de limieten voor 2025 uit te stellen tot 2027, of om de handhaving ervan te versoepelen. Daar wilde de Nederlandse EU-klimaatchef Wopke Hoekstra niet in mee. Bijzonder, want Hoekstra maakt ook deel uit van de Europese Volkspartij. Alsof Geert Wilders voor de asielplannen van PVV’er Minster Faber gaat liggen.
De kans is best groot dat de Europese Volkspartij zijn zin krijgt. Naast een meerderheid in het Parlement heeft de EVP ook 14 leden in de Europese Commissie. Die commissie bestaat uit 27 leden en dus heeft de Volkspartij een meerderheid. Ook voorzitter Ursula von der Leyen maakt deel uit van de EVP. Kat in het bakkie toch?
Mocht de regel echt verschoven worden, dan houdt de EU zich wel aan zijn woord.
Foto: Porsche 992 GT3 RS gespot door @julian06
Zou eens tijd worden. Prima om de transitie te maken, maar stop met het agressieve afdwingen.
Vijftien jaar de tijd geven is agressief afdwingen?
Volgens mij is iedere auto die voor 2021 is verkocht tegen die tijd een youngtimer! Wat maak je je druk.
Sowieso snap ik heel de stellingname van de autoindustrie niet. Waarom zouden consumenten over 11 jaar een veel te dure auto kopen? De ICE auto gaat op korte termijn al duurder worden om te produceren dan een vergelijkbare EV en ook duurder om te rijden.
Het grote probleem bij bijvoorbeeld Volkswagen is dat de fabrieken niet meer op volle capaciteit draaien. Je kan nu eenmaal niet een Golf 8 produceren met 60 % capaciteit in de betreffende fabriek en een ID.3 produceren in een andere fabriek met van de 50% capaciteit. De verkopen van EV’s gaan stijgen dus de capaciteit van EV’s gaat omhoog en van ICE’s gaat omlaag.
Waarom de autofabrikanten dan de hybride willen handhaven laat zich raden. Die worden op dezelfde productielijnen als de ICE gebouwd. Capaciteit wordt daarmee verhoogd in de betreffende fabriek.
BMW heeft het geprobeerd met de 4 serie en de I4 op dezelfde productielijn maar komt erachter dat je daarmee niet het maximale uit de I4 EV kan halen. Vandaar de Neue Klasse die een aparte productielijn nodig heeft naast de ICE modellen.
Ik ben vanaf de midden jaren tachtig gefascineerd door de toekomstvisies van de autofabrikanten maar moet inmiddels constateren dat het vooruitzicht op grote innovatie slechts een wortel is om alleen in kleine stapjes te evolueren.
Alles wat je schrijft is de grootste BS die er bestaat. De gemiddelde temperatuur op aarde was vele malen hoger dan die nu is, wat uit die gesteente / ijsboringen naar voren is gekomen. Wij meten klimaat sinds 1890 / 1910 – per land ietwat verschil, en de aarde bestaat 4.5 miljard jaar. De Malediven hadden al rond 2000 moeten verdwijnen (volgens de klimaat neuroten) , en bijna iedere kuststad had ook al onder water moeten staan per 2010….wat ook niet zo is…..het wordt tijd dat je eens echt je ogen open doet en begrijpt dat je bang wordt gemaakt door linkse klimaat wappies die eindelijk een manier hebben gevonden om hun hippie lijfstijl door te drukken. Bijgaand een artikel van het Smithsonian – een van de meest toonaangevende instituten van de wereld omtrent onze opwarming: https://www.climate.gov/news-features/climate-qa/whats-hottest-earths-ever-been
Waarin ze zelf al aangeven dat ze niet weten of het echt aan ons ligt, daar er perioden zijn geweest die nog veel warmer waren – ondanks dat onze afstand tot de zon niet is gewijzigd de afgelopen 1 miljard jaar…..er is helemaal niemand die bewijs heeft dat ‘de mens’ verantwoordelijk is voor de opwarming van de aarde. Maar waar wel bewijs voor is, is de angst die ons wordt aangepraat enerzijds door linkse klimaat neuroten en anderzijds door commerciële partijen voor eigen gewin.
We meten temperaturen sinds 1890 en ‘bestaan’ een kleine 4.5 miljard jaar – het enige echte bewijs wat we hebben is dat er vele perioden zijn geweest die veel warmer waren (zonder menselijke aanwezigheid) en vice versa – er is geen enkel maar dan ook geen enkel daadwerkelijk wetenschappelijk bewijs dat de mens oorzaak is voor de opwarming van de aarde…..
Of de CO2 nou wel of niet de oorzaak van van alles is, kappen met benzine verstoken is gewoon beter. Het is niet alleen CO2, maar ook smog, fijnstof, allerlei andere verbindingen die we niet nodig hebben in het milieu, en, over 100 naar ofzo is het toch op / niet rendabel om uit de grond te halen. EV’s hebben een prachtige toekomst. Ze zijn nu nog niet perfect, maar gesf het nog eens 20 jaar. Dan is die accurecycling wel goed geregeld. Dan is die veilige batterij er wel. En wat boeit het of je moet tanken of laden als je in 10 min weer 600km ofzo kan rijden.
Grappig de “cherry picking” die je doet. Niemand ontkent dat er warmere periodes op de wereld zijn geweest en veel koudere. Dat er een warm/koud cyclus in tijden dat de mens nog niet bestond.
Waar het vandaag de dag om gaat is de snelheid waarmee dat nu verloopt en of de mens dat als soort aankan. Ik maak mijn 0% zorgen over de aarde. Die vindt wel weer een balans. Feit blijft dat wij met de onttrekken van aardolie een enorme balansverstoring bewerkstelligen in onze atmosfeer.
Ik geef het voorbeeld van water voor een plantje. Als je een plantje om de drie dagen 100ml water geeft dan kan die daar lekker op groeien. Geef je je plantje in één keer 10 liter water en de rest van het jaar van het niets dan gaat het dood. De conclusie na een jaar is wel dat de plant dezelfde hoeveelheid water heeft gekregen dus dat is niet het verschil.
We hebben in 150 jaar een hoeveelheid Co2 aan de bodem onttrokken die in miljoenen jaren is opgenomen.. Natuurlijk is de balans dan weg.
Tja.. het afdwingen van een wijzigng in een bepaalde markt – een planeconomie – heeft historisch natuurlijk al vaker goed resultaat geleverd. Oh.. wacht…
De ledlamp bedoel je? :-)
@El_Bastardo Er zijn zat voorbeelden te noemen waar het gewekt heeft. Loodvrije benzine, spuitbussen zonder CFK’s, verplichte katalysator, roetfilter, verbieden gloeilamp, uitfaseren TV over radiogolven, etc etc. Allemaal voorbeelden waarbij de overheid planmatig een einde heeft gesteld aan een bepaalde techniek en waarbij de industrie gewoon voor oplossingen heeft gezorgd. Overigens zijn die ‘wijzigingem bepaalde markt’ ook breder te trekken, zo verbieden we nu kinderarbeid. Nu jij weer.
Beetje eenzijdig populistisch stukje. Daarbij moeten we hier helemaal niet blij mee zijn. Het verschuiven van 2035 zorgt ervoor dat je de klimaatneutrale doelstelling voor 2050 helemaal niet gaat halen. De Duitse auto-industrie moet gewoon aan de bak om de achterstand kleiner te maken ten opzichte van China.
Wel ben ik het er mee eens om de hoge boetes die vanaf 2025 zouden kunnen worden opgelegd te schrappen, aangezien dit de kwakkelende Europese industrie logischerwijs alleen nog maar verder het dal in helpt en de situatie ten aanzien van CO2 niet gaat veranderen.
Dat geeft mooi extra tijd voor een overgang naar waterstof. Kansloos om iedereen in een accu-auto te laten rijden.
Hahaha, zijn er nog steeds mensen die daarin geloven…
En we zwalken lekker verder. We doen of klimaatverandering niet bestaat. Net als de Chinese dominantie op het gebied van EV’s. Wat een gebrek aan leiderschap in de EU.
Leiderschap wil zeggen dat je de balans tussen economie en ecologie in evenwicht en dat is ver te zoeken in Europa. Teveel arbeidsplaatsen gaan verloren aan de transitie!
Je hebt cijfers dat het aantal arbeidsplaatsen door de transitie kleiner aan het worden is? Ik kan mij nog vaag voor de geest halen dat wordt gezegd dat we vertraging oplopen in de transitie door het gebrek aan mensen die het werk kunnen doen.
They took our jobs!!!!
Noem evens wat bewijzen van klimaat verandering die aantoonbaar door mensen/industrie komen, ik heb t niet over vervuiling, maar dat de opwarming van de aarde inherent aan onze activiteiten gekoppeld is…….ik wacht af
“Zucht”
Ik wacht nog steeds op een onderbouwd antwoord omtrent ons aandeel in de klimaat crisis…..
Je praat als iemand die bij een steniging zich verschuilt voor zijn daad door de vragen om bewijs dat die enkele steen die hij net gooide de persoon doodde.
Oké struisvogel.
Zeg dan wat….ik vraag om bewijzen en je komt met drie woorden….sukkeltje
Ik weet niet of het zinvol is om alle bewijzen hier te gaan herhalen. Mijn voorstel zou zijn om zelf te googlen op rapporten over klimaatverandering. Het is vrij goed aangetoond dat sinds de industriële revolutie de temperatuurstijging op de wereld veel sneller verloopt dan ooit. Wetenschappers kunnen vrij goed klimaatveranderingen vaststellen uit gesteenten en boring diep in de grond en bijvoorbeeld ijskappen en gletsjers. Daaruit is op te maken dat we nog nooit zo’n snelle stijging hebben meegemaakt als in de afgelopen 150 jaar.
Het is een beetje infantiel om anderen te vragen om bewijzen te gaan herhalen die al veel langer bestaan. Waar je heus wel vragen bij mag stellen is hoe accuraat de extrapolatie is naar de toekomst. De doen diezelfde wetenschappers namelijk ook continu.
Verder raad ik je aan om bij de keuze om een uur in een afgesloten ruimte te moeten zitten bij een auto waarvan de motor draait op e-feul of een EV die aanstaat voor de EV te kiezen. Het argument dat de motor op e-feul Co2 neutraal is helpt je dan niet zoveel. ;-)
In 2035 wil je als consument toch allang niet meer een ICE?
Onder de 50k kan je geen fatsoenlijke auto kopen met een leuke motor (min. 2L, min 4 cilinders), dan is een keuze voor EV snel gemaakt.
Vooral nu gaan afremmen de ontwikkeling van de BEV.
Kunnen we nog 10 jaar geld stoppen in de ontwikkeling van een ICE die niemand meer wil straks en daarna hier de fabrieken sluiten en de elektrische auto’s uit China laten komen.
Artikel wel gelezen? Gaat namelijk over ice’s en nergens komt de ev aan bod in het artikel.
https://www.nu.nl/klimaat/6338737/bedrijven-massaal-naar-de-rechter-voor-voorrang-op-bomvol-stroomnet.html
Gaat allemaal veel te snel. EV is leuk voor iedereen wanneer er op alle parkeerplaatsen een oplaadpaal staat waar alle soorten auto’s kunnen staan. Als het net dit niet aan kan.
Als alle EV’s aangesloten zijn op het net dan zou dat zelfs enorm kunnen helpen.
Het gaat om pieken op het net en niet zozeer om de totale capaciteit. Het gaat mis als iederen zijn EV tussen 16u en 19u inplugt om te laden.
Het is hetzelfde als met files. We hebben ruim voldoende snelwegen voor het verkeer in Nederland alleen niet op sommige punten tussen 7u en 9u en 16u en 18u. Als je verkeer spreidt ligt er voldoende asfalt.
Vanuit die optiek zou het mooi zijn als een deel van de bedrijven niet van 9 tot 17 hun werkdag hebben maar van 12u tot 20u.
We gaan het zien…. lijkt mij overigens niet meer dan logisch ipv het kostte wat kost die duracell konijnen door de strot te rammen en gewoon vrije keuze te laten (ondanks dat de belasting wss skyhigh erop zal zijn)
de helft van alle treinen wereldwijd draaien op diesel… laten we die eerst electrificeren..
90% van alle schepen draait op stookolie gemengt met gif afval, laten we die electrificeren.. 75% van alle vliegtuigen draait op kerosine, laten we die electrificeren, niet beginnen met dat autootje van de buurvrouw die net 1000km per jaar rijdt.
Dat heeft niets met dat ene autootje van de buuf te maken maar ook met die andere 250 miljoen auto’s die er alleen al in heel Europa rondrijden. Last staan in de rest van de wereld…. Totaal 1.3 miljard wat ik zo snel op Google zag. Op die schaal ga je wel verschil merken.
Verder helemaal met je eens dat ze ook naar andere vormen vsn transport moeten kijken!
Ow je hel en verdoemenis staat ons te wachten….😜
Laat ze gelijk ook al die verlichte rijhulp/hinder systemen niet meer verplicht maken. Scheelt een hoop ergernis en mensen letten beter op tijdens het rijden. Worden auto’s ook minder complex en goedkoper van..
De Chinezen maken inmiddels ook al prima ICE en PHEV modellen, dit soort maatregelen gaan onze industrie echt niet redden.