
Jazeker, op deze auto zit gewoon een kenteken.
Een Le Mans-auto straatlegaal maken, dat is een recept voor een legendarische auto. Denk bijvoorbeeld aan de CLK GTR en de Porsche 911 GT1. Een kleine 30 jaar na de GT1 Strassenversion presenteert Porsche nu opnieuw een Le Mans-racer voor de straat. En dat mag je heel erg letterlijk nemen.
Porsche 963 RSP
Porsche heeft hun Le Mans-hypercar genomen en deze straatlegaal gemaakt. Niets meer en niets minder. Het resultaat is de Porsche 963 RSP, waarbij de laatste letters staan voor Roger Searle Penske. Dat is meteen het slechte nieuws: Penske is de enige klant die er eentje in ontvangst mag nemen. Het is namelijk een one-off.
Om de 963 bruikbaar te maken voor de straat staat de auto iets hoger op zijn pootjes en is ‘ie minder hard geveerd. Koplampen en achterlichten hebben Le Mans-auto’s al, dus dat scheelt. Verder is het koetswerk iets gewijzigd, maar eigenlijk is er helemaal niet zoveel aangepast.







Hommage
Wat wel uniek is ten opzichte van de Le Mans-auto: de 963 RSP is gespoten, waar de raceauto’s gewrapt zijn. De carrosserie die gemaakt is van carbon en kevlar schijnt lastig te spuiten zijn, maar het is Porsche toch gelukt. De zilvergrijze lak is een hommage aan de Porsche 917 van Count Rossi (te zien op de foto’s), die destijds ook straatlegaal is gemaakt.
Het interieur is nog steeds dat van een raceauto, maar dan wel bekleed in fraai bruin leer en alcantara. Dat zul je in een raceauto nooit tegenkomen. Ook de keuze voor de bekleding van het interieur is geïnspireerd op de eerder genoemde 917. Ook uniek voor de straatauto is een heuse bekerhouder.


Biturbo V8
De straatauto heeft ook ‘gewoon’ dezelfde aandrijflijn als de Le Mans-auto. Dat betekent een biturbo 4,6 liter V8, gecombineerd met een elektrische MGU. Deze motor is niet helemaal onbekend in een straatauto, want dit is voor 80% het blok wat in de 918 Spyder lag. De 918 was echter atmosferisch, terwijl deze 963 twee turbo’s heeft. Die zijn trouwens ontwikkeld door Van der Lee uit Zaandam, dus de auto heeft nog een Nederlands tintje.

De 963 RSP is goed voor 680 pk, wat vergelijkbaar is met de raceauto. In de Hypercar-klasse geldt natuurlijk een vermogenslimiet, maar Porsche heeft geen moeite gedaan om de straatauto extra vermogen te geven. Er moet meer te halen zijn uit deze aandrijflijn, maar we snappen dat dit wellicht te veel moeite is voor een one-off.
Wat voor prijskaartje er aan de Porsche 963 RSP hangt is niet bekend, maar dat zal ongetwijfeld astronomisch zijn. Desondanks zal dit een uitstekende investering zijn. Als er voor een 997 GT3 RS 4.0 al bijna negen ton wordt betaald, kun je nagaan wat verzamelaars neer willen tellen voor een Porsche die echt volstrekt uniek is.





Ze hadden de sharkfin eraf moeten laten.
Wat een gaaf ding!
Hey volgens mij kun je die bekerhouder ook bij de IKEA bestellen en aan je bureau klemmen! Alleen is het logootje dan anders
Alleen straatlegaal in Frankrijk.
Lijkt me sterk.
Al helemaal aangezien de eigenaar uit de USA komt.
Daar komen ze toch iets makkelijker op kenteken.
In principe zou deze auto “straatlegaal” moeten zijn in elk land waar ze werken met speciale kentekens voor prototypes van autofabrikanten. Dat is namelijk ook het soort Franse plaat dat er nu op zit.
@Edge: Dat is nog wel een dingetje, met die Franse ‘W’-platen. Strikt genomen moet je als bestuurder in dienst zijn bij het bedrijf dat de auto gebouwd heeft, er zit meestal een partij papierwerk aan waar een paard de hik van krijgt en verzekeren kun je hem ook niet bepaald bij AllSecur, zeg maar. Vervolgens mag je er dan wel in de hele EU de weg mee op, maar ook daar zitten weer allerlei spelregeltjes aan.
It was never intended to be a fully homologated road legal 963 – indeed it needs special dispensation to run in France at the Le Mans 24hr weekend, and Porsche has got an exemption from the EPA in the States because “they understand it’s a one-of-one” and “how special it is”. But that’s it – it’s not a fully road-registered car.
Een vermelding van de Dauer 962 LM had ook wel gemogen. Dauer ontwikkelde een straatlegale versie van de 962. De Dauer 962 LM werd vervolgens weer ontwikkeld tot raceauto en met ondersteuning van Porsche ingezet op Le Mans 😀
Toch veel liever die 917, de race wagens van die tijd zijn echt heel fraai
Mijn idee. Als je toch in zo’n wagen op de openbare weg wilt rijden, dan 100x liever de retro versie. De moderne variant heeft op de openbare weg, heeft bijna iets zieligs.
Hoe werkt dat precies, je neemt twee Samsonite koffers vol met geld mee naar Porsche, en dan maken ze wat je verzoekt?
Als je al tientallen jaren een gewaardeerde relatie van het bedrijf bent wel ja.
Ferrari heeft ook een klantenversie van hun LeMans auto, wel enkel voor circuit. Met dit ding op de openbare weg = abonnement bij de kinesist.
Ik vraag mij af of Roger Penske dit ding zelf ooit gaat rijden. Die beste man is inmiddels 88, dus ik kan mij voorstellen dat het lichaam niet helemaal meer wil meewerken als hij door zo’n kattenluikje naar binnen moet kruipen en vervolgens in zo’n hele krappe cockpit zijn ding moet doen.
Desalniettemin vind ik het wel echt een enorm gaaf project. Jammer dat het een one-off is!
Deze man spaced’m echt.
Kan beter bij de politie werken deze gast met zijn space car. Het overige verkeer in de gaten houden.
En de politie stond er bij en keek er naar (foto 9)…