• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW Z4 M40i Pure Handschalter is porno

Auteur: Wouter, gepost 2 december 2024 om 16:00 – 12 Reacties

BMW Z4 M40i Pure Handschalter handbak

Lekker oldschool zelf schakelen in de BMW Z4 M40i Pure: is dat een grote afknapper of is de Z4 met handbak bijzonder leuk?

In Europa is de handbak dusdanig op zijn retour dat je je kan afvragen waarom BMW uberhaupt nog een Z4 als handschalter op de markt brengt. Enerzijds zijn ze het enigszins verplicht aan hun stand. Net als Porsche, maar bijvoorbeeld Ferrari trekt zich er weinig van aan. Anderzijds kiezen die gekke Amerikanen juist voor drie pedalen en een ouderwetse pook in hun sportauto’s.

Een automaat of bak met dubbele koppeling is beter

We kunnen er maar beter eerlijk over zijn. Auto’s accelereren sneller met een moderne automaat (of PDK/ DSG/ DCT bak), ze zijn comfortabeler en ook nog eens zuiniger. De handbak is duidelijk inferieur, op één aspect na: het rijplezier. Althans, dat is de hoop dan.

De BMW Z4 Handschalter stelt op dat punt niet teleur. Zeker niet met de befaamde B58 zes-in-lijn in het vooronder. De 3,0 liter heeft een gesmede krukas, uitgebalanceerde zuigers, een watergekoeld uitlaatspruitstuk geïntegreerd in de cilinderkop, Twin Scroll-turbotechnologie en dubbele VANOS volledig variabele nokkenastiming. Het resultaat is dat er 500 Nm tussen 1.600 en 4.500 tpm beschikbaar. Het maximumvermogen topt op 340 pk, op zich ruim voldoende voor de Z4.

De laatste keer met een handbak was meestal in een auto met relatief zwakke motor, bijvoorbeeld het gebakje van je moeder. En juist dat is vol-le-dig onvergelijkbaar met het rijden in een potente auto met handbak. Het gevoel van controle is geweldig, vrijwel iedere automaat kan je ook met de hand schakelen, maar hier heb je echt controle. Ik snap die Amerikanen wel.

De sprint naar de 100 is met handbak iets langzamer. Met de Steptronic automaat doet de Z4 dat in 4.5s, met handbak kan in het 4.6s. Tractie is er meer dan genoeg, maar zie de koppeling maar eens perfect te bedienen. Dat vergt oefening, maar dat is dus juist ook de attractie van de BMW Z4 M40i Pure.

Sinds 2024 heeft de Z4 niet alleen een breedteset, maar ook hoogteset. Voor zijn de velgen 19 inch groot en achter meten de velgen 20 inch. Standaard zijn Variable Sport Steering, het M Sportremsysteem en een M Sportdifferentieel, samen met een adaptieve M wielophanging met elektronisch gestuurde dempers. Klein puntje van kritiek is dat de Z4 wel érg veel grip heeft. Om een driftje neerleggen of de achterkant wat lichter aan te laten voelen, moet je nogal wat toewijding hebben.

Klassiek recept voor de Z4 M40i Pure

Motor voorin, aandrijving op de achterwielen, besturing op de voorwielen: zo bouwen we al tientallen jaren leuke auto’s. De kleurstelling van de BMW Z4 M40i Pure Handschalter uit de test was ook lekker klassiek, maar wel met een twist. De buitenkant was Frozen Deep Green metallic gecombineerd met Vernasca lederen bekleding in Cognac met zwarte M biezen. Erg smakelijk.

Door de hogere CO2-uitstoot is de BWM Z4 M40i Pure (de Z4 Handschalter zoals wij hem noemen) iets duurder dan de automaat. De Z4 met handbak is 109k, de Z4 met Steptronic automaat kost 99k. Ik ga vast sparen.

Ook interessant!

  • Officieel: BMW Z4 M40i krijgt handbak in 2024
  • BMW Z4 M40i met handbak: eindelijk een feit
    Tadaa, het is de BMW Z4 M40i met handbak
  • Zo duur is de BMW Z4 met handbak
  • Slecht nieuws voor blubberdikke uitzwaaiversie BMW Z4

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, Rijtest, Video, z4

Vorig bericht: « Nu ook in LEGO Technic: de Red Bull van Max
Volgend bericht: Dit is de duurste Pagani ooit geveild »

Lees Interacties

Reacties

  1. kniesoor zegt

    2 december 2024 om 16:38

    Deze versie doet me denken aan het exemplaar waar Werner Budding mee reed in een oto-programma op de televee.

    OT : altijd goed als er wat te kiezen is, dus een optionele handbak lijkt me prima.

    Login om te reageren
  2. bruintje beer zegt

    2 december 2024 om 17:37

    Handbak 10k duurder, wie had dat ooit gedacht?

    Login om te reageren
  3. pjotr zegt

    2 december 2024 om 17:41

    Grappig, dezelfde pookknop heb ik ook in mijn e46 touring. Blijkbaar nooit een andere ontworpen bij BMW. Dacht dat de ontwerpers alleen bij Porsche lui waren :D
    Dat plastic plaatje met schakelpatroon erop komt los bij 260.000km. Het is maar dat je het weet met je Z4 ;-)

    Login om te reageren
    • tenaci zegt

      2 december 2024 om 17:46

      Sinds ze dat afzichtelijke automaatpookje (dat elke Grenadier, Morgan en Supra ontsiert) hebben ontworpen hebben ze bijna geen handbakken meer verkocht. Denk dat ze de noodzaak niet voelden om voor iets wat in de marge verdwenen is nog iets nieuws te verzinnen. Maar los daar van (en jij kan het vast weten) het lijkt me een pook die heerlijk in de hand ligt!

      Login om te reageren
      • alpacatje zegt

        2 december 2024 om 19:34

        Ja zalig toch. Had die ook in mijn E87. Hopelijk ooit in mijn Z4 😁

        Login om te reageren
      • hotze zegt

        4 december 2024 om 22:17

        De pook oogt vrij cheapy. Hopelijk hebben ze nog wat andere poken als optie in de aanbieding, dat levert ook weer wat extra op.

        Login om te reageren
  4. jaso013 zegt

    2 december 2024 om 20:09

    Heel fraai deze Bimmer maar voor 110K kies ik toch de Supra GT4 boven deze.

    Login om te reageren
  5. allesmetturbo zegt

    2 december 2024 om 20:54

    Rij dialy met een f31 335d of g30 540i, beide met de welbekende 8hp automaatbak, echt een heerlijkheid.
    Als funauto een F87 M2 met handbak, voor het fungehalte zeker een stuk leuker! Zowel op de b-wegen als op het circuit komt een handbak echt tot zn recht met een stuk meer plezier dan met een automaat.

    In de combinatie van handbak en de b58 motor lijkt me dat echt een hele lekkere combi voor een weekend/funauto!

    Login om te reageren
  6. allesmetturbo zegt

    2 december 2024 om 21:00

    Daily*.. waarom werkt edit niet?

    Login om te reageren
    • hotze zegt

      4 december 2024 om 22:20

      Was me niet opgevallen. Jammer idd dat de edit niet werkt. Je hebt een aardige verzameling bimmers 👍

      Login om te reageren
  7. Davion zegt

    2 december 2024 om 23:38

    Knappe rijtest, knappe wagen, handschaltercamera is fantastisch!

    Login om te reageren
  8. McShineBXL zegt

    3 december 2024 om 11:03

    Ja, dit is een droom. Maar toch wel heel blij met mijn sDrive20i Z4, Misanoblauw. Maar WTF, 120€ k….

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North