
Handen bij de order-knoppen.
In Genève beleefde de Polestar 1 zijn Europese debuut. Zijn werelddebuut was in oktober 2017 in Shanghai, maar in Beijing heeft het merk ook nieuws. We wisten namelijk nog niet wat ‘ie precies ging kosten. Tot nu toe was enkel bekend dat je een aanbetaling moest doen van 2.500 euri.
In Beijing komt het merk met een antwoord. De Polestar 1 is er in Europa *tromgeroffel* vanaf 155.000 euro. In China gaat de auto 1,45 miljoen RMB kosten en in de Verenigde Staten 155.000 dollar. Details over de abonnementsservice van Polestar en de prijzen hiervan worden in een later stadium bekendgemaakt.
Sinds maart hebben meer dan 7.000 mensen uit 18 landen een aanbetaling gedaan voor de Polestar 1. Volgend jaar toont het merk de nieuwe Polestar 2, wat een mid-size auto gaat worden. Kort daarna moet het derde model gepresenteerd worden. De auto heet toepasselijk Polestar 3 en het gaat hier om een elektrische SUV.
Teveel ander mooi(er)s te koop voor dat geld.
@str8six: precies! Ik moest ook direct aan de Lexus LC denken!
@svenska_aeroplan_ab: Doe mij maar een AMG GT, F-Type of een 911 dan.
@str8six: Jullie pannenkoeken moeten nog aan deze stroop wennen!
@sameshitdifferentday: Tsja, dan moeten ze maar geen stroop op de markt brengen met de prijs van een goeie fles champagne.
@torsen: ??
@sameshitdifferentday: wow, stoere praat.
Ik heb er in geneve ff ingezeten prachtige auto om te zien vermogen is ook lekker. Maar minder vermogen en een lagere prijs was beter geweest.
Blijft een Volvo, en ook al koop je iets altijd voor jezelf, ik associeer het merk altijd met kakkers, huisartsen en chirurgen die met iets teveel R en consumptie praten.
@ghost: Ah vandaar altijd die R achterop die Volvo stations met kakkers erin. Nu snap ik het pas.
@ghost: heerrrrrlijk volk he!
@ghost: ik zal maar niet zeggen waar ik MTM getunede polootjes mee associeer..
@karaya: Haha je voelt je duidelijk aangesproken, ik niet overigens, ben nooit hij MTM geweest en de polo is van eigenaar gewisseld.
@ghost: Niet echt. Heb niks met Volvo.
Maar liever een Volvo dan een clowns auto van VAG.
@karaya: Misschien rijden er ook wel psychiaters in Volvo’s die je van je VAG complex af kunnen helpen.
Volgens mij zit er verder niemand te wachten op VAG gezeur onder een Volvo artikel.
@torsen: Meneer Ghost voert een Polo in z’n profiel en heeft associaties bij het merk Volvo.
Beter opletten. (en VAG rijders hebben sowieso baat bij een goede psychiater)
@karaya: Ik weet prima in wat voor auto dhr. Ghost reed en nu rijd. En ik kan ook prima lachen om zijn overtrokken opmerking over volvo rijders.
Bij jou krijg ik alleen maar de neiging om je een Rennie aan te bieden.
@torsen: ik denk dat die rennie beter besteed is aan kleinburgerlijke kuddedieren die twee ton voor een Volvo teveel geld vinden. (als het Duits is mag het alles kosten)
Eén mazzel, als je deze auto koopt hoef je niet bang te zijn dat één van de autoblog stumperds in dezelfde auto komt langs rijden. Alleen daarom hadden ze van mij nog wel een ton meer mogen vragen. Geen geld kortom.
@karaya: Want dat zijn allemaal zure meningen?
Ik heb niemand hier dit een clownsauto zien noemen of dat alle Volvo rijders naar een psychiater moeten. Een hele community kleinburgerlijke kuddedieren noemen omdat ze je mening blijkbaar niet delen is nog zoiets.
Ik vind dit een prachtige auto. Maar het oogt als een leuke 2 zitter voor 80 – 100k.
Niet het dubbele. Het zal ongetwijfeld goed rijden. Maar niet sportwagen goed zoals de concurrenten in die 200k prijsklasse zonder hybride.
Misschien zit er fantastiche hybride techniek in die het prijskaartje verantwoord. Maar daar word ik niet zo warm van. Dan liever volledig elektrisch.
Als jij dat anders ziet is dat prima. Maar schrijf dat dan op ipv dat kleutergedoe wat je hierboven doet.
@torsen: Jij weet dus al hoe de auto rijdt?
Hoeveel van jouw “concurrenten” in de 200k prijsklasse hebben 600 pk onder de kap?
@karaya: Nee ik weet niet hoe het rijd. Maar ik wil je best even meenemen in m’n redenatie waarom ik denk dat het minder goed zal rijden dan auto’s die mijn voorkeur genieten.
Punt 1: De basis van de Polestar 1 is de SPA architectuur die je ook vind in de S90 bijv. 50% unieke onderdelen met nadruk op gewichtsbesparing. Klinkt allemaal prima, maar niet als een auto die vanuit de basis ontwikkeld is om sportief weggedrag te hebben of snelle rondjes op het circuit te rijden. (Mijn voorkeur)
Punt 2: De aandrijflijn. 380pk 2.0 turbo op de voorwielen en 220pk uit 2 elektro motoren op de achterwielen.
Klinkt goed. 0-100 verwacht ik best een leuk cijfer te zien. Maar daarboven ook nog? De 2.0 heeft bij lange na niet zoveel adem als wat de concurrentie heeft. En er komt een moment dat de elektromotoren ook aanzienlijk minder gaan bijdragen. De S90 T6 is al langzamer dan een qua vermogen en gewicht vergelijkbare E400.
600pk klinkt leuk. Maar ik ben benieuwd of de prestaties ook daadwerkelijk zo indrukwekkend zijn als het getal doet vermoeden.
Als je dat gaat afzetten tegen andere auto’s die rond dit bedrag uitkomen zit er toch flink wat leuk en serieus speelgoed tussen.
Audi R8 RWS – V10 -540pk – €213k
AMG GT C – V8 – 558pk – €210k
Porsche 911 Turbo – B6 – 540pk – €216k
F-type SVR AWD – V8 – 575pk – €204k
Nissan GT-R track – V6 – 570pk – €181k
Corvette Z06 – V8 – 660pk – €193k
McLaren 540C – V8 – 540pk – €211k
@torsen: Misschien ben ik gek maar de auto’s die jij opnoemt lijken mij een ander deel van de markt te bedienen.
De Volvo lijkt mij een top-end coupé, zoals de Mercedes SEC en de Jaguar XJS dat vroeger waren.
Het spul wat jij noemt is meer hardcore sportwagen. Lijkt me geen concurrentie.
@karaya: Waarom heeft Volvo dan zo hun best gedaan om gewicht te besparen?
De hele body is van CFRP wat een groot deel van de prijs kan verklaren vermoed ik.
Wat wil Volvo bewijzen met deze auto?
Had het niet een prima comfortabele GT geweest als hij wat zwaarder was en met minder vermogen waardoor hij niet vanaf €155k ex btw/bpm had hoeven kosten?
Het heeft alle kenmerken van een prestige project wat een klein beetje een Frankenstein als resultaat heeft.
@ghost: die R bij Volvo is ’t probleem niet..
@ghost: Liever geassocieerd worden met hoogopgeleid volk dan met de SBS6-kliek…
@ghost: hoe kun je nou je vooroordelen over Volvo rijders benoemen zonder “de rode broek” dragers te vermelden?
Voor dit geld koop je in België ook een S560 Coupé met 20000 euro aan opties, of een S560 Cabrio.
Daar kan zo’n Polestar niet tegen op met zen 4 cilinder hybride versus de V8 van de Mercedes.
@schaap: ik denk dat diegene die een Polestar koopt liever een Ster in de voorruit heeft dan in de grille
@raoufff: liever een ster in m’n ruit, dan een ruit in m’n ster.
@raoufff: Polestar heeft ook een ster in de grille! :) Of verpest ik nu je grap? xD
@schaap: 20k aan opties op een S560 is ook niet veel meer dan een verbandtrommel, asbak en neerklapbare achterbank.
@mashell: Hahaha!
Ervanuitgaande dat dit geen hardcore sportwagen is maar een luxe GT zijn er wel wat alternatieven. Uiteraard bij de Duitsers.
Maar wellicht is de Lexus LC meer een concurrent. Wordt denk ik door dezelfde mensen mooi gevonden, en dan krijg je bij de Lexus denk ik toch meer waar voor je geld.
Hoop geld voor die motor. Lexus zou ik doen, of merc of audi.
@joortje2: ik zie dat die 600 pk heeft? Zijn er meer specs van bekend?
@joortje2: Die motor biedt wel 600 pk inderdaad. Dat ga je bij de concurrentie niet vinden voor dat geld. Neemt niet weg dat het alsnog erg veel geld is.
Fantastische auto, maar zoals hierboven al gezegd is er veel ander lekkers te koop voor dat geld. Dat zou ik dus ook doen. Aan de andere kant: met deze Polestar rij je wel echt iets unieks. Dat kan ik van een willekeurige Duitser uit die prijsklasse niet zeggen. Hooguit een Lexus LC vind ik echt origineel.
Jammer dat dit model niet als tegenhanger van een 4-Serie en A5 wordt neergezet met de gebruikelijke motorenrange.
@karhengst: en vergelijkbare prijs!
poehhey wat een geld,
Autoweek heeft het over 155.000 ex belastingen, dus met BTW en CO2 tax want niet vol EV masr PHEV ga je over de 200.000 euro.
voor dat geld koop ik een 911
Mensen die deze auto kopen zijn helemaal niet in de markt voor regulier Duits spul of een Lexus.
Die willen deze en niets anders.
@karaya: zeker, maar bestaan die mensen die deze auto voor deze prijzen willen eigenlijk wel?
@mashell: Er zijn genoeg mensen die hebben aanbetaald. Ik neem aan dat die een indicatie hebben gekregen omtrent de prijs.
Heb je 2500 piek aanbetaald en misschien gedacht dat je daarmee een procentje of 5 al voldaan had, krijg je dit om je oren….
Hij is mooi, echt heel mooi. Maar het is wel een onwijs duur ding. Ik vraag me af of de prijs te rechtvaardigen valt maar dat kan pas gezegd worden wanneer er mee gereden is.
Tot zo ver lijkt de Lexus LC500 een mooi alternatief voor ongeveer hetzelfde geld.
155k ex ex. Dus die gaat de 200k wel aantikken. Vind ik echt wel heel veel geld voor wat het is. Maar goed.
Man o man, echt veel te duur. Ding prijst zichzelf gelijk de markt uit, zonde hoor. En ja ja, Volvo (polestar) rijders blijven bij hun merk zus en zo, dat zal wel. De typische Volvo rijder is überhaupt niet op zoek naar een coupé. Dit ding gaan we helaas niet vaak zien en dat is jammer.
@2wheeler: “De typische Volvo rijder is überhaupt niet op zoek naar een coupé.”
Volvo heeft in het verleden toch verschillende coupés gehad, die allemaal toch best succesvol zijn, en (enorm) populair onder de Volvo-liefhebbers. Auto’s zoals de P1800, de Amazon (ok, misschien niet echt een coupé, maar wel als mooie tweedeurs verkrijgbaar geweest) en de eerste C70…
@henrie: tsja, de P1800 en Amazon zijn wel echt van een compleet andere (leukere?) tijdsgeest. Ik ben bang dat een hedendaagse coupé van Volvo veel minder succesvol gaat zijn als er zo’n prijskaartje aan hangt. Ik hoop dat ik er naast zit hoor, vind ‘m nog steeds erg gaaf.
@henrie:
Je vergeet de mooiste, de 780.
Mijn inziens de mooiste Volvo.
Geef mijn portie maar aan Fikkie
Grappig. Die gaan we niet veel terug zien! (veel te duur)
Vind het wel meevallen. Een dikke Tesla kost dit toch ook? Weet wel wat ik dan liever heb…
@jaapiyo: ik ook! 3x een i3 ofzo
@jaapiyo: Nouja, een P100D met bijna alle opties is 155k. Sneller en wel ruim plek voor 4 + veel bagage.
Als je dan kiest voor een 2+2 hybride van 200k (ex eventuele opties) zonder er in gereden te hebben ben je een fanboy ?.
Wat is het toch een beauty. Gezien de prijs zal het wel een zeldzaamheid blijven (in NL). Jammer.
Erg veel geld voor die mooie Volvo. Maar als 7000 mensen bereid zijn om een aanbetaling van €2500,- te doen zonder het ding ooit in het echt gezien te hebben kan je als fabrikant wel hoog inzetten. Ik ben benieuwt hoeveel ze er gaan verkopen en ik welke markten.
@dirkv: ik vraag mij af of die mensen de prijs al wisten. Ik neem aan dat je anders je geld terug krijgt als hij te duur is voor je
@kilum: Daar heb je gelijk in.
Hoe zit het met namen voor dit soort apparaten, volgens mij zijn fabrikanten een beetje door de goeie namen heen en gaan ze nu gewoon cijfers plakken.
Wat koste een Volvo 780 bertone indertijd?
@hupke: 70.000 euro (155.000 gulden)
@karaya:
Als je de inflatie erbij neemt was deze duurder dan de Polestar, valt die Polestar best wel mee dus.
Koop je een Model S P100D voor.
@stfu: precies. Dan toch liever deze chique coupé, niet?
Mooie auto, wel erg duur!
Dat is veel te veel voor een Chinese Volvo.