
Polestar heeft het doek getrokken van de 4. Een kakelvers model.
Je kan zeggen wat je wil van Polestar, maar de line-up is overzichtelijk. Na de Polestar 3 zijn we inmiddels aangekomen bij de Polestar 4. De positionering van de modellen is wel even puzzelen. De nieuwe 4 zit qua formaat namelijk tussen de 2 en de 3 in. Knoop dat goed in je oren.
Hoewel je naar een compleet nieuw model kijkt, kan het toch zo zijn dat het ontwerp je misschien bekend voorkomt. Dat klopt, want de 4 heeft diverse elementen overgenomen van de Polestar Precept, een eerder concept van het merk. Met deze vormgeving zet Polestar weer een volgende stap in het design. De modellen zijn zo eenvoudig uit elkaar te houden.

Topmodel
Zoals de titel zegt is de Polestar 4 de snelste tot nu toe. Niet de krachtigste. Die eer gaat naar de hybride aandrijflijn van de Polestar 1, met 600 pk systeemvermogen. De 544 pk sterke Polestar 4 is wel sneller. Het topmodel levert namelijk 544 pk en is daarmee in staat om in 3,8 seconden naar 100 km/u te accelereren. Het gaat hier om de Long Range met dual-motor. Het koppel bedraagt 686 Nm. Dit topmodel heeft een 102 kWh groot accupakket en een rijbereik van 564 kilometer. De elektrische auto opladen gaat met maximaal 200 kW DC of 22 kW AC. De topsnelheid bedraagt 200 km/u.




Instapper
Leuk natuurlijk, al dat vermogen. Relevanter voor de Nederlandse markt is de instapper van de Polestar 4. Dat is de Long Range Single Motor. Met 272 pk en 343 Nm aan koppel een stukje minder indrukwekkend. Deze variant sprint in 7,4 seconden naar 100 km/u en de top ligt op 180 km/u.
De focus van deze voorlopige instapper ligt meer op afstand en niet op vermogen. Daarmee komt het WLTP-rijbereiik op maximaal 600 kilometer. De Long Range Single Motor heeft hetzelfde 102 kWh grote accupakket, maar moet het doen met één elektromotor op de achteras. Het laden verloopt net zo vlot als het topmodel.




Specs
De Polestar 4 is 4,83 meter lang, 2,13 meter breed en 1,54 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,99 meter. In het interieur zit een 10.2 inch display voor de neus van de bestuurder. Daarbij kan er optioneel voor een 14.7 inch groot head-up display gekozen worden. In het midden zit een 15.4 inch groot scherm voor infotainment en dit systeem draait op Android Automotive OS. Dat kennen we inmiddels ook van Volvo en de Renault Mégane E-Tech. Werkt overigens super.
Ook met de Polestar 4 zijn er weer allerlei pakketten verkrijgbaar om de EV verder aan te kleden. De Autoblog-lezer zal het warmst lopen voor het Performance Package. Daarmee krijg je 22 inch wielen, Brembo remmen, gouden details voor de remklauwen, goudkleurige gordels en ventieldoppen en een door Polestar Engineered afgesteld chassis.






Lancering
De nieuwe Polestar 4 rolt vanaf november van de band in China. In dit land zal het model ook als eerste gelanceerd worden. In 2024 komt de EV naar Noord-Amerika en Europa. Een voorlopige richtprijs is vastgesteld op zo’n 60.000 euro.
Kijk Volkswagen, zo kan het ook!
Wederom een puik “Chinees” ontwerp. overigens hier wel gewoon een “ouderwets” Europees design team. Puntje van kritiek: de achterruit is formaat brievenbus, Daar zie je praktisch niets door. Voordeel is dat je zo minder last hebrt van bumperklevers.
Volgens mij helemaal geen achterruit als ik de foto van die gouden versie bekijk…
Wel een hele fraaie auto vind ik trouwens!
Als ik goed kijk denk ik dat er wel een achterruit op zit. Er lijkt een klein streepje licht te zijn. We wachten in spanning af!
Sterker nog, het ding heeft geen achterruit. Die is namelijk vervangen door een camera.
is dat inet verplicht?
Een achterruit is auto’s met grijs kenteken of busjes met een dichte laadbak ook niet verplicht.
Zou die het 10-20 jaar volhouden? En zou je hem kunnen vervangen als hij ooit kapot gaat? Het is geinige techniek maar wel peperduur als het ooit kapot gaat. Het is maar goed dat de buitenspiegels wel echte spiegels zijn
Heeft die wel een achteruit? Zie het niet.
Ja, er zit een achteruit op. Ik denk niet dat er een achterruit op zit trouwens…
Fraaie auto en mooie specs voor de topversie. Benieuwd wat die uiteindelijk gaat kosten..
Prachtig, elegant ontwerp. Het kan dus nog wel in autoland.
Alleen is dit geen auto maar een elektrisch hok
Ach gut. Jij draait ook nog LP’s? Want vroeger was alles beter natuurlijk… 🙄
Niet mis, spijtig van het miniscule achterruitje en dat de winst naar China gaat.
Bedankt Polestar, alle id7 ontwerpers zijn zojuist een extra stukje depressiever geworden.
Het gaat eindelijk de juiste kant op met de batterijen. Dit jaar nog ff een laatste diesel tweedehands kopen en oprijden en dan over een jaar of 6 ook eens aan de stekker
Blijkbaar een stuk groter dan de indruk die de foto’s wekken. Als dit een maatje Golf / C segment was, werd ie wel heel interessant. Ik vind hem in ieder geval heel erg geslaagd qua uiterlijk!
Kloppen die afmetingen wel @rubenpriest? Dit is nog eens 15 cm breder dan een i7 of cayenne
Ik ga er vanuit dat dit de maat is van de buitenspiegels gemeten. Ter indicatie, een Mercedes GLS is 215cm breed gemeten van de buitenspiegels.
272pk en slechts 342nm koppel? Dat klinkt alsof het een atmosferische 3.0 in lijn is!
Koppel genereren met elektromotoren is super makkelijk, ik snap niet waarom Polestar het hier laat afweten
Ligt prettig op het oog. Jammer dat het weer zo’n SUV-achtige moet zijn maarja, anders zal het wel niet verkopen.