• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Polestar aapt Tesla na

Auteur: jaapiyo, gepost 23 februari 2020 om 18:12 – 42 Reacties

Polestar 2 dashboard

Polestar aapte Tesla natuurlijk al na, maar nu met nog meer verve.

Het Zweenese Polestar heeft als merk een interessante historie. Ooit begonnen als raceteam in het Zweedse Touring Car Championship, ontwikkelde de toko zich tot de huistuner van Volvo. Dat op zich is niet zo gek. We hebben zoiets immers wel vaker gezien. Maar van huistuner is Polestar nu opeens een alleenstaand merk geworden. En ze maken niet alleen hete sportievelingen, maar willen zich vooral ook toeleggen op de massa-productie van EV’s. Toch een beetje alsof AMG Mercedes’ EQ divisie zou verzorgen…

Sleurhut

De Polestar 2 is de auto die de eerste EV-kastanjes uit het vuur mag halen. Integenstelling tot de bloedmooie maar enigszins vreemde Polestar 1 is de Polestar een volledige EV. De auto moet een concurrent zijn van de Tesla Model 3, met een vanafprijs van net geen 60K. Als speciaal selling point mag de in China gebouwde Volvo Polestar echter een forse sleurhut trekken.

HMI

In andere opzichten lijkt de Polestar juist op zijn Amerikaanse tegenstrever. Onlangs liet het merk bijvoorbeeld zien wat er allemaal mogelijk gaat zijn met het scherm dat het dashboard domineert. Polestar noemt dit scherm de Human Machine Interface (HMI). Het HMI is ontwikkeld samen met Google. Het baseert op Android, wat je wellicht kent als je een inferieure mobiele telefoon hebt. HMI is niet per se goed voor mensen die bang zijn voor big data, big brother en de Terminator:

Het nieuwe infotainmentsysteem van Polestar blijft Android als platform gebruiken en streeft naar ‘een echt gepersonaliseerde en gecontextualiseerde ervaring’. Afgezien van de instellingen voor spiegels, stoelen, klimaat en entertainment, past de nieuwe interface de complete voertuigomgeving automatisch aan. Dit naar de persoonlijke voorkeuren van de gebruiker en de laatst gebruikte applicaties. Bovendien wordt gepersonaliseerde informatie weergegeven op basis van het gedetecteerde gebruikersprofiel. Het profiel wordt ingeschakeld door de Polestar Digital Key, wanneer de bestuurder nadert.

Maar dat is nog niet alles!

Ondertussen wordt de reeds beschikbare Google Assistent voor de Polestar 2 uitgebreid. Deze zal meer talen en zelfs lokale accenten begrijpen om een meer gepersonaliseerde ervaring te bieden. HMI zal ook videostreamingdiensten van populaire apps bieden wanneer het voertuig geparkeerd staat en tijdens het opladen.
Tenslotte zullen geavanceerde eye-tracking- en proximity-sensoren informatie op ‘gecontroleerde wijze’ aan de bestuurder doorgeven. Het systeem waarschuwt gebruikers wanneer ze teveel naar het scherm in plaats van naar de weg kijken.

Dat is dus nogal wat. Volgens Polestar CEO Thomas Ingenlath is dit wat klanten verwachten van Polestar:

We hebben de wereld al laten zien dat we digitale integratie in onze auto’s serieus nemen. We staan ook open voor samenwerking met experts op dit gebied. Hiermee zetten we die lijn door en delen we onze visie met onze klanten die dit van ons verwachten.

Ook interessant!

  • nieuwe Polestar modellen
    Nieuwe Polestar modellen zijn onderweg
  • Polestar is evenveel waard als Volvo (?)
  • Eerste beeld Polestar 3
    Eerste beeld Polestar 3 bevestigt het ergste
  • Polestar 2 Single Motor rijtest video
    Polestar 2 Single Motor rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

Android, dashboard, Elektrisch, google, Polestar, polestar-2, Tesla, thomas-ingenlath, Video, Volvo

Vorig bericht: « Dikke Range Rover verliest strijd tegen boom
Volgend bericht: Autoverkoop China zakt door de grond »

Lees Interacties

Reacties

  1. dwfc zegt

    23 februari 2020 om 18:33

    Voor de Volvo en EV fans, de eerste video test vindt u op de website van Autovisie.
    Lijkt me toch wel een sterke concurrent voor Model 3.
    Alleszins een veel betere afwerkingskwaliteit voor dezelfde prijs lijkt me.

    Login om te reageren
    • banderas zegt

      23 februari 2020 om 19:00

      Dus de afwerking maakt ‘m al beter dan de Model 3? Kofferbak is ruimer qua ingang, maar de ruimte zelf is stuk kleiner. Achterin stoot ik mijn hoofd, niet in de Model 3 dankzij het glazen dak. Sowieso voelt alles erg opgesloten in de Volvo en Volvo heeft geen Supercharger netwerk. Bereik is nog de vraag.

      Login om te reageren
      • dwfc zegt

        23 februari 2020 om 22:23

        Beste Banderas,
        alvorens te reageren best eerst het filmpje bekijken daaruit blijkt dat er achterin voldoend zit-en hoofdruimte is voor de passagiers … zonder glazen dak. Of had jij de primeur ?

        Login om te reageren
      • frank2b zegt

        23 februari 2020 om 22:49

        Een ‘eigen’ superchargernetwerk is zoooo 2013 ….
        Volvo heeft zelfs geen eigen benzinepompnetwerk.

        Login om te reageren
      • ozzytrk zegt

        27 februari 2020 om 06:20

        @banderas: Zelf de Volvo S90 is krap van binnen. Gelijk heb je

        Login om te reageren
    • quinn zegt

      23 februari 2020 om 19:14

      @dwfc: welke debiel koopt een Chinese auto voor 60k????

      Login om te reageren
      • Dutchcarwizard zegt

        23 februari 2020 om 20:50

        @quinn: In China worden heel veel goede auto’s gebouwd. Ook door Bmw, Volvo, VW, Tesla, etc.

        Login om te reageren
        • dwfc zegt

          23 februari 2020 om 22:32

          Goed dat je Quin een beetje bepraat Badui !

          Login om te reageren
          • Dutchcarwizard zegt

            24 februari 2020 om 19:11

            Chinezen (CATL) leveren veel accu’s voor VW en Bmw ev’s, maar daar hoor je de China vrezers niet over.

            Login om te reageren
        • ericc zegt

          24 februari 2020 om 08:44

          @baidu: Die VW en BMW zijn voor de lokale markt. En komen niet met een vervuilend schip naar Europa!

          Login om te reageren
          • Dutchcarwizard zegt

            24 februari 2020 om 19:09

            Nee, elke week vertrekt er een schoon schip vanuit noord Duitsland naar de verenigde staten…vol met Duitse auto’s…

            Login om te reageren
    • trasimo zegt

      23 februari 2020 om 19:44

      @dwfc: het interieur lijkt wel beter voor elkaar ja. Hoor alleen niemand over OTA updates, de (potentiele) mogelijkheden voor autonoom rijden en of de beloofde range ook echt gehaald wordt. Die info heb ik nog wel ff nodig om ze echt te kunnen vergelijken.

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      23 februari 2020 om 20:28

      @dwfc: Het lijkt op een Model 3, maar qua aandrijflijn is het net iets minder. Hij ziet er wel erg goed uit en als die gelijk geprijsd was had ik hem gekocht, echter begint de Model 3 al onder de 50k.

      Login om te reageren
      • 993carrera4s zegt

        23 februari 2020 om 22:37

        @flutterby: introductie versie kost 60, met brembo remmen en ohlins onderstel. Later komen er vanaf 40 als het goed is

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          24 februari 2020 om 10:05

          @993carrera4s: de performance pack is volgens mij niet standaard en daarnaast verwacht ik die instapper van 40k zeker nog niet dit jaar, misschien niet eens volgend jaar. Als de Gigafactory Berlijn gaat produceren zal de prijs van de Model 3 waarschijnlijk ook dalen.

          Login om te reageren
  2. jbkleyn zegt

    23 februari 2020 om 18:47

    Ach, wat maakt het nog uit. Binnen kort zijn EV’s verboden in Nederland ivm asociaal stroomverbruik. Kan niet wachten :-)

    Login om te reageren
    • trasimo zegt

      23 februari 2020 om 19:38

      @jbkleyn: bij de gemiddelde benzineauto komt slechts 15 a 20% van de energie bij de aandrijving van de wielen terecht. Bij een EV ligt dat rond de 85 a 90%. En jij noemt het energieverbuik van EV’s asociaal? Laat me niet lachen man!

      Login om te reageren
      • willemvdberg zegt

        23 februari 2020 om 19:45

        @trasimo: misschien een keer de krant lezen dan snap je wat hij bedoelt..

        Login om te reageren
        • trasimo zegt

          23 februari 2020 om 19:47

          @willemvdberg: ik snap prima dat hij refereert aan de benodigde aanpassingen aan het elektriciteitsnet (die overigens naast EV’s ook nodig zijn omdat we allemaal van het gas af moeten). Ik vind ‘asociaal stroomverbruik van EV’s’ ontzettend domme opmerking als je bedenkt hoeveel meer energie ICE’s werkelijk gebruiken.

          Login om te reageren
          • lekkerlinksrijden zegt

            23 februari 2020 om 20:51

            @trasimo: ik denk dat hij het niet echt serieus meende, iets met een knipoog

            Login om te reageren
      • dnadave zegt

        24 februari 2020 om 01:45

        @trasimo: okok, maar het meezeulen van extra kilo’s kost dan ook weer een beetje energie. Alsnog zal het efficienter zijn, maar een goede 20% zal dat wel kosten toch?

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          24 februari 2020 om 07:18

          @dnadave: die kilo’s zijn natuurlijk geen probleem. We rijden nu ook al auto’s van 1300 kilo om een bestuurder van 80 kilo van A naar B te brengen.

          Login om te reageren
        • lacker zegt

          24 februari 2020 om 07:30

          @dnadave: lijkt me een goede reden dat mensen zelf eens op dieet gaan ;-)

          Login om te reageren
    • dwfc zegt

      23 februari 2020 om 22:34

      Duracell gaat langer mee :-)

      Login om te reageren
  3. johnwaters zegt

    23 februari 2020 om 18:47

    Het lijkt wel of er zijn geen andere auto’s meer dan Tesla en aanverwant elektroschroot. Over tunnelvisie gesproken!

    Login om te reageren
  4. mondeoscti202 zegt

    23 februari 2020 om 19:09

    ZO! BEIDE EEN TABLET! MEER VAN DIT!! 1!!!

    Login om te reageren
    • bmwe46m3balling zegt

      23 februari 2020 om 19:39

      @mondeoscti202: hahahah ???

      Login om te reageren
  5. degrotemuis zegt

    23 februari 2020 om 19:17

    Als tevreden bezitter van zo’n inferieure telefoon zit ik hier toch niet op te wachten. Niet zozeer vanwege privacy, want die is al lang uit het raam gedonderd door iedereen met internet, maar wel vanwege security. Google is nu niet bepaald meester in het dicht timmeren van hun omgevingen en ook niet de meest betrokken bij (het afdwingen van) security. Dit systeem lijkt zo ongeveer toegang tot alle systemen van de auto te krijgen én is verbonden via internet. Hier moet naar mijn mening de afweging security / vrijheid en gemak iets anders komen te liggen dan op je mobiel. En de levensduur? Google dwingt nu al niet af dat hun partners/klanten security updates blijven geven voor de technische levensduur van een mobile device, dat moet met een auto waarvan je een veel langere levensduur kan verwachten dan wel goed gaan? Of loop je straks met je 5 jaar oude Polestar 2 het risico dat kwaadwillenden je kunnen laten crashen op afstand omdat een lek niet meer gepatcht wordt? Of ransomware in de auto omdat je per ongeluk een foute app geïnstalleerd hebt in je nieuwe Polestar?

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      23 februari 2020 om 20:25

      @degrotemuis: Google is zeer security en privacy bewust. Het zijn de telefoonmakers die graag softwarematige aanpassing doen die updates vertragen. Draai je puur de software van Google dan is de ervaring gelijk aan Apple.

      Login om te reageren
      • degrotemuis zegt

        24 februari 2020 om 06:07

        @flutterby Kan intussen best zo zijn hoor, maar het laatste wat ik weet ondersteunde Apple niet het sideloaden van apps of alternatieve appstores en was de controle op apps die in de Apple store komen een stuk strikter. Android heeft nog steeds genoeg apps die op zijn minst twijfelachtig zijn in de appstore, staat sideloaden nog steeds toe en ook alternatieve stores.

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          24 februari 2020 om 08:10

          @degrotemuis: de kunst van security is dat je daar geen vrijheid of privacy hoeft in te leveren. Een gereguleerde appstore zorgt ook censuur en oneerlijke concurrentie.

          Login om te reageren
        • riel zegt

          24 februari 2020 om 09:02

          @degrotemuis: Op het gebied van security loopt google mijlenver voor op Apple. Apps weren staat daar los van.

          Login om te reageren
  6. v60germany zegt

    23 februari 2020 om 19:19

    Dinsdag 12:00 aanstaande, eerste preview van de Polestar 3. Ben benieuwd hoe ‘suv’ deze gaat worden…

    Login om te reageren
  7. sappy zegt

    23 februari 2020 om 19:42

    Gewaagd Android. Ik denk dat de meeste kopers een iOS apparaat hebben.

    Login om te reageren
  8. moveyourmind zegt

    23 februari 2020 om 19:44

    Het Chinese paard van Troje…

    Wel een slimme tactiek van de Chinezen om de goede naam van Volvo en de naam Polestar te gebruiken om snel toe te kunnen treden tot de Europese markt en in korte tijd een geaccepteerd merk te worden.

    Maar ik vrees wel dat Volvo Zweden op den duur helemaal uitgehold wordt en de productie langzaam maar zeker naar China verschuift en in Zweden er straks misschien alleen nog maar een ontwikkelings- en een marketingafdeling overblijven. En misschien nog een kleine productie-afdeling waar Zweedse vlaggetjes voor aan de stoelen gemaakt worden.

    Login om te reageren
    • Dutchcarwizard zegt

      23 februari 2020 om 20:53

      @moveyourmind: Geely heeft ook aandelen Daimler hoor.

      Login om te reageren
  9. maxidyne zegt

    23 februari 2020 om 19:56

    Vreselijk die schermen. Over 10 jaar zwaar gedateerd en hoogstwaarschijnlijk geen ondersteuning meer.

    Login om te reageren
    • trasimo zegt

      23 februari 2020 om 20:19

      @maxidyne: meer flexibiliteit dan met knopjes lijkt me…. op schermen kan je de user experience met updates nog eens oppoetsen of zelfs helemaal omgooien.

      Login om te reageren
  10. phaeton zegt

    23 februari 2020 om 21:27

    Dinsdag nog een nieuwtje

    Login om te reageren
  11. mrgg zegt

    23 februari 2020 om 22:52

    Zojuist het filmpje op Autovisie bekeken. Wat een reclame voor de Polestar zeg. Ongelooflijk. Alles wordt als positief aangeduid, zelfs het gebruik van Android :-S. Heeft dat ding helemaal nadelen/slechte punten?
    Hoe is de Autopilot? Hoe betrouwbaar is de adaptive cruise control? Hoe hebben ze het onderhoud georganiseerd? Moet je bijvoorbeeld periodiek naar de dealer voor onderhoud (hoeft niet bij de Tesla).
    Het is dus nog even wachten op de echte objectieve reviews. De kop “ruil je Tesla maar in” zeg al genoeg :-(

    Login om te reageren
  12. Dutchdriftking zegt

    24 februari 2020 om 09:17

    Het zal wel aan mij liggen, maar gaan ontwerpers van dit soort interieurs zelf met de bus? Je wilt dit toch niet bedienen tijdens het rijden…..

    Login om te reageren
  13. Matc zegt

    24 februari 2020 om 09:18

    wat je wellicht kent als je een inferieure mobiele telefoon hebt
    Wat een dom en kansloos stukje tekst zeg. Nul verstand.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North