
Toch handig als je de Knaus van stal gaat halen.
Volvorijders zijn geregeld ook fanatieke caravan-eigenaren. Of het is andersom: caravanrijders kiezen vaak voor een Volvo. Dat is op zich logisch, want de meeste Volvo’s zijn ruim, sterk, comfortabel en mogen een flink gewicht trekken. Ideaal caravantransport, dus.
Maar kan dat ook met elektrische Volvo’s? Want ondanks dat Polestar een op zichzelf staand merk is, kunnen we diverse Volvo kenmerken zien. Of beter gezegd, het is een Volvo, maar dan met een andere hippe badge.
Ondanks dat de Polestar 2 zo hip is dat de presentatie gedaan werd op felgroene sneakers (echt waar!), zijn de Volvokenmrken overal te ontwaren. De Polestar 2 is lekker praktisch. Zo kun je in totaal 440 liter aan bagage mee nemen. Ook kunnen er spullen op het dak: tot 75 kilogram aan fietsen en skikoffers kunnen er mee.
Maar hoeveel mag je daadwerkelijk trekken? Welnu, we hebben het antwoord: 1.500 kg! Dan moet je wel even een bedrag van 1.100 euro apart houden voor een trekhaak. De Polestar 2 zelf kost 59.800 euro. Met dat trekvermogen van 1.500 kg (geremd) maakt de Polestar 2 gehakt van zijn meest directe concurrent, de Tesla Model 3. Die mag namelijk een amechtige 910 kg trekken. Mocht je een nog grotere Tabbert hebben, dan heeft Tesla wel een oplossing met de Model X, die meer dan 2.200 kg mag trekken.
Die achterkant… net ietsje minder lelijk dan de oh zo lelijke X4.
@lotus: De X4 is ontworpen door een stel kleuters die steeds meer klei op de achterkant stapelde tot ze tevreden waren met hun klei model. De Polstar heeft rustige lijnen en ik vind de proporties dikke prima. Ben het niet met je eens dus, gewoon een mooie wagen en ditto achterkant. Beetje te saai wellicht.
-edit: nutteloze bijdrage-
Wacht maar tot Subaru een elektrische aangedreven caravantrekker op de markt brengt. De vlag zal uitgaan bij de ANWB.
@RRRobert: Lol
1500kg trekvermogen met max120km actieradius?
@gilettelubbers: Ik zie de Vinex koppels weeral bezig: Wachtend bij een laadstation op voldoende prik in de accu net over de Franse grens, zittend op klapstoeltjes naast hun caravan alvast op zoek naar het volgende laadpunt en elkaar maar wijsmaken dat dit zoveel “vrijheid” geeft….
@johnhert: haha precies. En de o zo slechte diesel willen verbannen, terwijl er vooralsnog gewoon geen alternatief voor is.
@gilettelubbers: benzine..?
@flutterby: nope
@johnhert: eerst de caravan afkoppelen omdat je anders niet kunt laden bij de meeste laadpunten.
@porsche928: Geen idee, in zowel elektrische auto’s als caravans heb ik nul interesse…
@gilettelubbers: volgens mij heeft de ANWB (?) een test gedaan met een Tesla model X en een Audi e-tron. De afname van de range viel relatief nog mee. De extra luchtweerstand is is slecht maar max 80 km/u rijden is dan weer gunstig. Met of zonder caravan blijft de range en de beschikbaarheid van laadpunten natuurlijk een (flink) nadeel voor de electrische auto als vakantieauto.
@mpgc: gewoon niet doen. Ik ben groot fan van elektrisch rijden, maar met de caravan naar het buitenland is geen reëel optie.
De range gaat door de helft (bij 90) en bij bijna elke snellader mag je eerst je caravan loskoppelen.
Persoonlijk denk ik dat het met vouwwagen nog wel zou lukken omdat het frontale oppervlakte veel kleiner is.
@flutterby: je moet gewoon niet aan een caravan beginnen. Probleem opgelost :-p
@rutgerg: net de zomervakantie in Spanje geboekt.. Een caravan is dan opeens heel voordelig, zeker met kinderen en je ligt niet in andermans bed.
Persoonlijk wissel ik graag af en wil ik niet elk jaar dezelfde vakantie.
@flutterby: dat van dat bed is waar… maar je staat wel onder de zelfde douche waar die ochtend nog minstens 30 man onder staan :-p
@rutgerg: slippers aan en vooral niet de muren aanraken. Probeer dat maar eens contactloos te slapen. ;)
@flutterby: bovenop de vrouw liggen bevalt best goed hoor :-)
Blijkbaar is Tesla de maat voor alles vermits het telkens bij iedere vermelding van een elektrische auto erbij genoemd moet worden. Of gaat het om een obsessie van de blogger?
@alfapeter:
Ik denk dat we Tesla momenteel toch wel echt als benchmark mogen stellen, dus in mijn ogen een terechte vergelijking.
@alfapeter: De Tesla Model 3 is de best verkochte auto in Nederland op dit moment. Dingen achter een auto hangen is ook iets typisch Nederlands. Vandaar ;)
@willeme: En ik maar denken dat de Porsche Taycan de benchmark was, afgaande op zowat ieder artikel dat erover op deze site verscheen.
@alfapeter: Taycan lijkt me de EV benchmark in het luxe segment, de Model 3 is het onbetwist in het betaalbare/D segment
@trasimo: dit is duidelijk de Model S. De taycan is eerder de benchmarkt van een sportwagen EV
@alfapeter: tja, maar waar zijn die nou de laatste tijd? Zie ze nooit meer tegenwoordig op de weg
@willeme: ;-)
@willeme: maar in de US hebben met name pickups een trekhaak. Daarom wordt daar bij gewone auto’s weinig rekening mee gehouden. Dat doet Polestar beter.
@alfapeter: Zelfs Volvo heeft aangegeven in deze auto 78kwh te leggen ipv 60kwh, puur en uitsluitend door het aanbod van de Model 3.
Beetje matige clickbait idd. D’r zijn d’r maar weinig die 2200kg kunnen trekken zoals de model x en daar heeft Volvo geen antwoord op met een ev
@smartlappie: De XC90 T8 PHEV mag 2.400 kg trekken.
@willeme: een phev kan je toch nauwelijks met een ev vergelijken… die xc90 rijdt max 50km elektrisch en gaat dan als te zware benzineauto rustig verder met de ontbossing van de aarde. ik vind overigens niks mis met de titel.
@trasimo: na de stikstof crisis zou je moeten weten dat sommige bomen stikstof wel lekker vinden.
@eklasse: En sowieso lusten ze graag co2. Ik zie de directe link tussen ontbossing en benzineauto’s nou niet direct.
@jappebak: ik bedoelde slechts bij wijze van spreken heren…. anders gezegd: na een paar kilometer elektrisch rijden verandert de XC90 in een gewone benzine-SUV. Allemaal prima, maar dan kan je moeilijk beweren dat Volvo door die auto ook een ‘EV heeft met hoge trekcapaciteit’ heeft zoals hierboven wordt gedaan.
@jappebak: Stikstofcrisis gaat ook niet over ontbossen.
@eklasse: Planten des te meer.
Het probleem is dan ook overbemesting van natuurgebieden, wat niet de bedoeling is.
Waarom wil je überhaupt dingen achter je auto hangen?
@troljedemoeder: Zo dat je niet al die kilometers hoeft te maken met je geprepareerde circuit auto ;)
@jordydeknecht: Dat dus. Of om een schuurvondst op te halen bijvoorbeeld. Of een leuke auto uit het buitenland.
@troljedemoeder: sommige wezens kun je beter in een aanhanger hebben dan op de achterbank
@lekkerlinksrijden: Heeft je schoonmoeder lang moeten wennen? :)
@troljedemoeder: geen idee, ze praat niet meer met me sinds de reis naar Spanje
@lekkerlinksrijden: Echt? Morgen maar eens kijken voor zo’n ding.
@troljedemoeder: check ook gelijk de nieuwste aanhangers ?
@enjoypunani: ik dacht meer aan een fietsendrager. :)
@troljedemoeder: Omdat je je tuin ook op orde wilt houden ? Klussen etc. ? Ik heb recent mijn enige auto mét trekhaak verkocht en dacht wel eventjes zonder een auto met trekhaak te kunnen maar het blijft behelpen…
@johnhert: Doe ik ook allemaal, nog nooit een trekhaak gemist.
@troljedemoeder: Met een klein tuintje vol met tegels oid heb je geen trekhaak nodig nee….
Ideaal, en je accu is 3x zo snel leeg waarschijnlijk.
Of je betaalt een vervoerder om iets van a naar b te brengen en rijdt zelf in alle rust met een lege auto. Gewoon een idee.
Wacht maar tot de sijbertruk komt.
Iemand enig idee waar dat nu echt aan ligt dat de Model 3 maar zo’n matige trekkert is? Ik heb de AWD long range incl. trekhaak met na de laatste software update zo’n 375pk geloof ik. Ik heb werkelijk geen idee waarom dat niet iets meer kan sleuren (ook al heb ik geen caravan).
@trasimo: ik vermoed koeling.
@trasimo: technisch kan een Model 3 vast net zoveel trekken als een Model X. misschien zijn ze bij tesla toch een beetje bang dat de boel na een uurtje bergop of bergaf wat warm loopt. Op een of andere manier maken ook Toyota en Kia zich bij de hybrids hier toch ook een beetje druk om. Questie van risico management? Volvo heeft traditie getrouw veel meer klanten met een paard, zeilboot en neemt gewoon meer risico of de accu ook echt beter gekoeld worden?
@tourannetje: onzin, die accu kan met 250 kW laden en loopt 260 km/u. De koeling is dik in orde, maar waarschijnlijk is de carrosserie niet ontworpen op zulke krachten achter de auto.
De optie voor een trekhaak was enkel een noodoplossing om de verkopen in Europa aan te jagen (Noren zijn gek op trekhaken).
@tourannetje: wat denk je van eigen gewicht, niet geheel onbelangrijk als je niet wilt dat de caravan een loopje met je gaat nemen. Een X5 mag ook veel meer trekken dan een 3 serie met vergelijkbare power.
@trasimo: al eens gedacht aan damagecontrol?
@v60germany: Dat is niet wat damage control wilt zeggen…
@SimonMc: juist wel. Wellicht denk je nu aan de letterlijk technische kant.
Maar in ‘Murica’ ligt het huishoudboekje met feiten iets zwaarder, dan hier in Europa. Kijk je bv naar een zwaardere belasting met trekkend Max. gewicht, zal je enkel de reikwijdte verder verkleinen. Als je daar op verder wilt gaan, geef je gelijk je correctiefactor feitelijk terug. Vanuit rechtswezen direct een ‘probleem’ voor je credibility. En daarmee een blokkade of leveringstop toebedeeld krijgen? Dat is mijn ogen damagecontrol.
@v60germany: misschien bedoelde je het woord preventie? Aangezien de X wel 2200kg mag trekken weten ze dus wel hoe het moet, maar is er blijkbaar een technisch verschil waardoor de model 3 ‘t niet kan/mag.
Pffffeuw wat een tendentieus artikel dat zélfs het aktueel trekgewocht van de model 3 niet goed heeft. Dat is namelijk niet 910 kg maar 1000 kg.
@rogers: Het is inderdaad een schand ?
Het is de infortmafie van Tesla zelf die ik tot mijn beschikking heb. Van beide fabrikanten overigens. Wellicht dat ze een update hebben toegepast in de tussentijd? Het zou niet de eerste keer zijn ;-)
@willeme: in het begin was het 910kg maar is al een tijdje 1000kg
@willeme: ;-)
Ik vind zo’n Polestar 2 best leuk. Heb er zelfs een overwogen maar hij komt te laat – vraag @wouter maar.
Heb goede ervaring met Volvo op het vlak van ergonomie. Caravans of andere aanhangers heb ik nog nooit behoefte aan gehad. Circuitauto’s heb ik wel gehad maar nooit op een trailer meegenomen.
Dus: leuk voor mensen die er behoefte aan hebben en fijn dat het kan, maar voor mij niet nodig.
Als we het toch over Tesla hebben, voor de Model 3 LR en P zit een Ludicrous mode upgrade in de pijplijn. Heeft nog geen officiële naam dus ik noem het even zo. Daar word ik dan wel weer blij van. 0-100 in sub 4 seconden. Niet dat je dat wel nodig hebt ;)
Hier het background article: https://electrek.co/2019/12/18/tesla-acceleration-boost-upgrade-leaks-model-3/
Is zelfs sub 3 seconden. Gaat nergens meer over natuurlijk.
@stephane8200: oh bizar… heb er totaal geen behoefte aan eerlijk gezegd… geloof dat ie nu al rond de 4 seconden zit en dat gebruik ik toch al nooit.
@trasimo: ook bizar, mensen die roepen dat ze geen behoefte hebben aan een snellere acceleratie… dat zie ik de collega-leasers in hun 418i Gran Coupé’s niet roepen.
Laat maar komen,ik vind het heerlijk om by far de snelste te zijn aan het stoplicht.
@mcshine: bij een 418i betekent 1s sneller dat je wel fatsoenlijk meekomt terwijl bij een Tesla eerder de vraag is waarom de rest van het verkeer niet mee komt.
Wat doet dit met de actieradius?
@dutchdriftking: helemaal niets! Dat speelt pas een rol als je er iets achter hangt.
@dutchdriftking: Maakt dat veel uit onderweg? Ik laad nu al aan +1200km/u en vertrek iedere dag met een volle lading. Mijn ICE ging ik niet iedere dag voltanken. Kon niet eens thuis op de oprit…
@mcshine: Met de caravan op de trekhaak naar Zuid-Frankrijk, dan is actieradius best een dingetje…..