
In de buurt van Velp heeft een Range Rover aangetoond dat de SUV de strijd met bomen momenteel verliest.
Het is een beetje een dubbel. Aan de ene kant willen steeds meer mensen de wereld redden. Aan de andere kant wil iedereen een SUV rijden. Lekker veilig boven de rest uittoornen als de King of the Road, heerlijk. Volgens het gedachtengoed dat de rigueur is bij ’s lands gutmenschen, gaan die twee dingen echter eigenlijk niet samen.
Een SUV heeft namelijk een fors frontaal oppervlak en dat verhoogt de koolstofdioxide uitstoot. Als gevolg daarvan krijgen we lekker zachte winters. Zodoende kunnen politici nimmer meer goede sier maken door mee te doen aan de Elfstedentocht. Dat is uiteraard iets dat ten koste van alles voorkomen moet worden.

Het hele spanningsveld tussen veiligheid, bomen, milieu en SUV’s kwam vanmiddag samen in een ongeluk nabij Velp. Een ongeluk met zeer vervelende gevolgen overigens. Een inzittende heeft zeker een uur bekneld gezeten in het voertuig en is ter plekke gestabiliseerd met hulp van de arts uit de traumahelikopter. Ook de andere inzittende is na afloop naar het ziekenhuis gebracht, zij het met minder ernstige verwondingen.

Het begon allemaal met de zachte winter, die veel regen met zich meebrengt. Meer regen dan het afvoersysteem kan verwerken. Volgens de lokale bevolking zou op deze weg bij hevige regenval soms wel tien centimeter water op de weg liggen. Zoals collega @willeme’s favoriete band zou zingen: het regent harder dan ik hebben kan. Daardoor ontstaat aquaplaning, waar ook veilige vierwielaandrijving niks aan helpt.
Zodoende knalde de L322 op een boom, waarbij bleek dat die bomen eigenlijk geen hulp nodig hebben om zich te weren tegen Range Rovers. Twee inzittenden moesten dat zoals gezegd helaas aan den lijve ondervinden. We hopen dat het goed met hen gaat. Voor de rest resteert de les die we kunnen leren uit dit voorval: aquaplaning is het nieuwe ijzel. Kijk dus uit voor het vocht als je de weg opzoekt.
Image-Credit: Roland Heitink/Persbureau Heitink





Sterkte aan de inzittenden. Zo te zien is het met een behoorlijke klap gegaan.
Overigens is hier (in Jakarta) 10 cm water echt niks. De afgelopen dagen weer veel regen en overstromingen. Verschillende wegen stonden weer blank met c.a. 40 ~ 110 cm water.
@flow82: Mag ik vragen wat je in Jakarta doet? Of werk je er niet?
@phaeton: hoop van wel, want volgens mij is er verder niet veel te doen ;-)
@sjonniedeluxe: wel, met zijn allen langzaam zinken.
@kennone: en stinken
@sjonniedeluxe: in de file staan is mijn nieuwe hobby sinds ik hier woon. Net als kuilen, wegwerkers en scooter-/motorrijders omzeilen. ??
@sjonniedeluxe: Jakarta is een miljoenenstad, en het centrum doet niet onder voor een gemiddelde nationale hoofdstad. Het is geen gehucht met drie rijstboeren, een smederij en een vlechtfabriek voor rotan manden.
@marinepower: wat zijn de toeristische hoogtepunten?
@sjonniedeluxe: bijvoorbeeld als deel van de toenmalige Nederlandse overheersing aldaar: Sunda Kelapa (oude koloniale stadscentrum) of het
voormalige stadhuis van Batavia waarin nu het Museum Sejarah Jakarta (Historisch Museum van Jakarta) gevestigd is.
Maar wat zijn de toeristische attracties van bijvoorbeeld: Calgary, Manila, Durban, São Paulo, Perth, of Marseille?
@phaeton: idd werk ik daar
ze maken het goed, de passagier is de zelfde dag nog naar huis gegaan en de bestuurder heeft nog een lange weg te gaan, zijn linker been is er erg slecht aantoe maar word weer beter.
Jammer genoeg voorspelt dit voor de boom ook niet veel goeds…
Aan de schade aan de schors te zien lijkt me die ook ten dode opgeschreven.
@tjorque: Jep, dit lijkt mij inderdaad gelijk spel. Wat best een prestatie is voor die Range Rover!
@tjorque: ?
@tjorque: #ripboom
Zozo, hopelijk heeft de RR bezitter een goede advocaat in de kennissenkring. Dit is grove nalatigheid van de wegbeheerders . Je mag al bestuurder er wel op vertrouwen dat bij de toegestane snelheid er niet zodanig veel water op de weg blijft staan dat er aquaplaning ontstaat.
Nee hoor. Waarom zou je daarop mogen vertrouwen?
@vaakbenjetebang: daar betaal je wegenbelasting voor
@sjonniedeluxe: Ooit al eens in Belgie gereden?
Je moet je aanpassen aan de weersomstandigheden. Het is echter wel zo, dat als je kan bewijzen dat je door nalatigheid bent gecrasht (door bijv een put die je absoluut niet kon zien), dan heb je wel een punt. Maar ik denk en vrees dat de Roverheid die rechtszaak gaat winnen
@unknown32: ik rij regelmatig in Belgie. Maar als ik er rij regent het er niet ;-)
Eerst maar eens het onderzoeksrapport afwachten voordat je om een advocaat gaat schreeuwen?!?
@pablo1971: je moet je aanpassen aan de weersomstandigheden.. dat zegt meneer Spee altijd
Helemaal gelijk, hier kun je je niet aan aanpassen, als hij preventief 50 was gaan rijden was hij/zij een rijdend obstakel.
Daarbij even aangenomen dat de bestuurders van een 14jaar oude RR geen hardrijders zijn is hier in elk geval met de opmerking van mensen uit de omgeving, sprake van grove nalatigheid van de wegbeheerder!
Ik hoop van harte dat de bestuurder er bovenop komt, want dit is een enorme klap geweest.
Je mag hier 60…. Verder natuurlijk sterkte aan de mensen die hier letsel hebben geleden.
Range rover Piet Boom….
Tsja, dan reed je toch gewoon te hard. Misschien heeft de Range Rover moeite om gevaar te signaleren als de doorwaadbare diepte een aquaplane bare diepte wordt.
Poeh! Dat water, dat zijn zowaar zwaar Belgische taferelen! Zelfs hier op het nieuw aangelegd asfalt op de Belgische ring is het met enkele druppels regen al oppassen geblazen!
Winterband en water, niet altijd de goede combi.
Nog even een reactie: het is niet de eerste keer dat ik een SUV met brede banden voor mij over de vier wielen zie aquaplanen terwijl ik met mijn smalle bandjes geen problemen heb. Zelf ooit een auto met bredere banden gehad, was geen lachertje met regen en zeker niet als er wat spoorvorming is.
@Volvo_440_turbo: Porsche had daar altijd last van, gezien de typisch brede banden. Heeft zelfs nu een elektronisch hulpje wat dit effectief tegen gaat , genaamd “wet modus”
@olivier420: vraag me af wat een elektronisch hulpmiddel kan doen tegen aquaplanning. Denk eerder dat het een tractiegadget is
@bitd: u vraagt, wij draaien.
“Compacte microfoonsensoren analyseren indirect de intensiteit van het water dat in de voorste wielkasten spat. Afhankelijk van de snelheid kan het voertuig de bestuurder aanbevelen om de zogenaamde ‘wet modus’ te activeren.”
https://www.ad.nl/auto/gevaar-aquaplaning-porsche-911-onder-controle~a0d9ff93/
@olivier420: dus: auto parkeren en alarmlichten aan!
@olivier420: bedankt, zal in deze situatie dus weinig uitgehaald hebben.
Zelfde in de sneeuw. Mn polo crosste een besneeuwde helling zo omhoog, golf GTI had moeite (weliswaar ander moment en andere heuvel)
Hij rijdt misschien als een boot, maar het is geen boot.
Zit naar de foto’s te kijken, maar ik vraag me af hoe hij de boom heeft geraakt? Aangezien de grill nog helemaal heel is. En wat is er met de motorkap gebeurd?
@mark383: aangezien in het voor aanzicht de wagen smaller is geworden aan de linkerkant, lijkt het me dat de boom ter hoogte van het linker voorwiel is geraakt en de grill en motor kap er gewoon af gesprongen zijn.
Tja misschien niet goed voor het milieu dumie suvs. Maar als de beste mensen in een Aygo tegen die boom waren gereden met dezelfde snelheid vraag ik mij af of ze het overleefd hadden….
@rutgerg: Alleen was die Aygo met veel smaller rubber waarschijnlijk gewoon bestuurbaar gebleven. En dan is een stoel een Aygo die niet crasht toch een betere plek om te zitten dan een stoel in de RR op de foto.
Dit lijkt me een klus voor stipt and polish…
Dit zijn de momenten waarop 255 breed rubber rondom je niet bepaald helpt om contact met de weg te houden.
Heel leuk geschreven, jammer alleen van t ongeluk
Nou ik betwijfel of die boom het gaat redden hoor, zo’n groot stuk bast weg laag bij de grond waardoor het nu in contact komt met de zuren van de bodem. Dus de RR heeft toch soort van gewonnen mijn inziens.
De boom is anders flink beschadigd! Best kans dat die het niet haalt, dat redden niet veel auto’s…..
RR haalt het zéker niet…