• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

“Polestar moet van de beurs of instorting dreigt”

Auteur: Loek, gepost 26 januari 2024 om 20:47 – 18 Reacties

Oei, het publiek maken van de aandelen van Polestar is volgens een analist niet het beste idee gebleken.

Je automerk naar de beurs brengen kan nog niet zo gek uitpakken. Wij denken dan vrij snel aan Tesla. Polestar ging hetzelfde proberen. Waar het bedrijf eerst volledig in handen was van moederbedrijf Geely, is nu een percentage beschikbaar in aandelen op de beurs.

Aandelen kelderen

Met een lage rente door de recessie, het succes van de Polestar 2 op zak en een firma om ze te ondersteunen, leek het een gouden zet. Maar toen kwam de realiteit. Namelijk dat de Polestar 3 en 4, de grote beloftes na de 2, vertraging op hebben gelopen. Het helpt ook niet mee dat Polestar niet heeft meegedaan aan de prijsdalingen die Tesla en bijvoorbeeld BYD wel hebben geprobeerd door te voeren. Polestar-aandelen zijn daardoor juist met 84 procent gedaald ten opzichte van toen ze net op de markt verschenen. Volgens analist Bernstein kan dit heftige gevolgen hebben.

“Road to nowhere”

Een analist van Bernstein zegt dat Polestar op de beurs op een Road to Nowhere zit. En dan niet het liedje van Talking Heads, maar qua vooruitzicht. Volgens hem is het een verstandig idee om Polestar weer terug te integreren in de Geely Group. Overigens is dat nog steeds grotendeels zo: nog steeds 88 procent van Polestar is in handen van Geely en Volvo en die merken hebben ook 93 procent van het beslisrecht.

De autoverkopen van afgelopen jaar stelden niet zo veel voor, maar CEO Thomas Ingenlath zegt dat je in je achterhoofd moet houden dat het gaat om een waarde van vier miljard dollar. Dat zal, maar er moeten natuurlijk wel auto’s verkocht worden om brood op de plank te krijgen. Ingenlath is niet klein te krijgen: eind 2024 hebben zij weer alles op orde en worden de Polestar 3 en 4 volop verkocht. Laten we het hopen. (via Bloomberg)

Ook interessant!

  • Polestar 4 wordt snelste Polestar ooit, komt volgende week
  • Waarom hebben de Polestar 4 en 5 geen achterruit?
  • mijlpaal Polestar
    Belangrijke mijlpaal voor Polestar
  • Polestar Day 2023: dit is de nieuwe 5!

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

aandelen, geld, Polestar

Vorig bericht: « Californië wil ELKE AUTO elektronisch limiteren
Volgend bericht: Autoblog Garage: Martijn’s grote MINI-update (deel 1) »

Lees Interacties

Reacties

  1. Exit Luminar zegt

    26 januari 2024 om 21:35

    Polestar or Macan?

    Login om te reageren
  2. Exit Luminar zegt

    26 januari 2024 om 21:42

    Bij Polestar krijg ik spontaan het beeld van ´zielige zeehondjes´.

    Login om te reageren
  3. Exit Luminar zegt

    26 januari 2024 om 21:50

    Je ,moet ze niet aaien, je moet ze juist op eten,

    Login om te reageren
  4. Jurgen zegt

    26 januari 2024 om 22:14

    Lee met het bericht dat ze 15% van het personeelsbestand moeten schrappen, gaat niet helemaal top daar.

    Login om te reageren
  5. Hoflander zegt

    26 januari 2024 om 22:22

    Lage rente? Think again.

    Login om te reageren
    • harrie zegt

      27 januari 2024 om 08:17

      Ja, als in: lage rente tijdens publiek gaan dus iedereen en zn moeder aandelen kopen in jacht naar een beetje rendement.
      Inmiddels hoge rente dus zijn er weer alternatieven, wat terug te zien is in matig presterende koersen, op wat hype aandelen na.

      Login om te reageren
  6. suheyl zegt

    26 januari 2024 om 23:18

    Vanmiddag een Polestar 4 testauto zien rijden op de A1 tussen Deventer en Apeldoorn. Dikke wagen wel! Niet gecamoufleerd of iets, buitenlands kenteken met (ik denk) Chinese tekst achterop en op de zijkant “test car”

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      27 januari 2024 om 07:53

      Stond eind van de middag tussen Deventer in Apeldoorn in de file (vanwege een vrachtwagen met pech) maar op basis van het bericht van deze analist en jouw melding geef ik daarvan beter de schuld aan Polestar.

      Login om te reageren
  7. Oopelkadet zegt

    26 januari 2024 om 23:21

    de EV is het einde van traditionele automotive.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      27 januari 2024 om 07:58

      EV is slechts de aandrijving. Eentje die op termijn auto’s zelfs goedkoper zal maken. Wat echt het einde zal zijn van de traditionele automotive is autonoom rijden. Dan worden auto’s niet meer gekozen op (sportieve) rijeigenschappen of het exterieur. Dan zijn ze allemaal dezelfde cocon waarbij de enige merkbare verschillen alleen maar de binnenshuis architectuur zullen zijn.

      Login om te reageren
  8. tenaci zegt

    27 januari 2024 om 07:30

    Hoewel ik de 2 echt wel een leuke auto vindt (zeker nu hij RWD) is snap ik de positionering nog niet echt. Eerst was het het performance label van Volvo. Toen kwamen met een halo car die vooral de s/v 90 van Volvo werd. Toen leek het erop dat Polstar het elektrische merk van Volvo werd, maar Volvo zelf heeft inmiddels een groter elektrisch aanbod. Oh ja en dan gooit Geely nog even Lynk&Co en Zeekr er achteraan voor nog meer kannibalisatie.

    Dan snap ik wel dat beleggers uitstappen. Kies een koers blijf daar bij. Nu weet niemand welke kant het op gaat.

    Login om te reageren
    • jessepinkman zegt

      27 januari 2024 om 22:13

      Dit dus

      Login om te reageren
  9. Lynkesoep zegt

    27 januari 2024 om 08:10

    Twee weken geleden een Polestar 3 besteld, ik heb mijn best gedaan…

    Login om te reageren
  10. JelmerS zegt

    27 januari 2024 om 08:41

    De te hoge beurswaardering is niet alleen een probleem van Polestar. Fisker is ook 85% waarde kwijt geraakt in een korte tijd. Finvast nog erger, maar daar is waarschijnlijk ook nog gesjoemeld met verkoopcijfers. Nio was al een aantal jaren geleden flink onderuit, en ook Lucid zakt alleen maar door. Alleen Tesla heeft de natte droom van een belegger enigzins waar kunnen maken voor telkens weer hogere waarderingen van het aandeel.

    Login om te reageren
    • Oopelkadet zegt

      27 januari 2024 om 09:15

      omdat Tesla itt polestar, normale prijs voor off shell ev motor + omhulselbakie + wat elektro vraagt. En dan ook nog eens zwaar superieure elektro management. Een polestar kost 2x zoveel voor de zelfde bak onderdelen.

      Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      27 januari 2024 om 12:56

      Tesla doet ook wel meer dan alleen een elektrische auto maken. Ze investeren enorm in elke aspect van autorijden voordeliger te maken (en daarmee de elektrische auto voor ieder bereikbaar).

      De winst die ze maken op hun EVs is daar niet alleen bewijs van maar ook cruciale vereisten voor de groei. Je kan een businessmodel van een miljoen auto’s tegen verlies verkopen niet in satnd houden. Als andere fabrikanten ook zulke winsten zullen maken waren ze ook sneller in de adoptie.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        28 januari 2024 om 08:36

        Hoe lang is Tesla al op een normale manier winstgevend? Dus zonder aandelen uitgifte of op het verkopen van emissie rechten? Nog maar een jaar of twee… Tesla doet het niet beter of slechter dan die anderen, ze doen het langer. Tesla heeft goed en slim geprofiteerd van hun opgeblazen beurskoers maar zelfs zij hebben er 10 jaar over gedaan om een normaal en stabiel bedrijf te worden.

        Login om te reageren
  11. MarcoM zegt

    27 januari 2024 om 09:45

    Er zijn/komen veel EV modellen de laatste 2 jaar bijgekomen waardoor de Polestar gewoontjes begint te lijken. Polestar was met de benzine uitvoeringen een echt snelheidskanon, maar nu is bijna iedere EV dat.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North