• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waarom hebben de Polestar 4 en 5 geen achterruit?

Auteur: Loek, gepost 13 november 2023 om 09:01 – 32 Reacties

Design, of gaat er iets anders schuil achter de beslissing om de Polestar 4 en 5 geen achterruit te geven?

Er zijn vele designtrends aan te wijzen in 2023. Polestar lijkt met iets nieuws bezig wat wel/niet gaat aanslaan. Zowel de recent onthulde Polestar 4 als de kakelverse Polestar 5 hebben namelijk geen achterruit.

Om even een boude claim erin te gooien: die achterruit heb je ook helemaal niet meer nodig in 2023. Beide auto’s hebben namelijk een camera achterop verwerkt, waardoor je in je binnenspiegel het beeld van die camera gebruikt. Vele auto’s hebben dit naast een ‘echte’ binnenspiegel. Het heeft voordelen, bijvoorbeeld dat hoofden van achterpassagiers, hoofdsteunen en dergelijken niet je beeld belemmeren. Sterker nog, de Isuzu VehiCROSS uit 1998 had al een camera omdat het reservewiel achterop het beeld verwaarloosbaar maakte en ook Land Rover gebruikt om die reden al jaren een cameraspiegel.

Geen achterruit

Polestar kiest er dus voor om voor de 4 en 5 je niet eens de keuze te bieden en je bent de achterruit gewoon kwijt. Het eerste zijn om het eerste zijn, of zit er een reden achter? Een beetje van beide. Polestar’s leider van Design en Technology PR Graeme Lambert legt uit.

De Polestar 5 in het specifiek moest duidelijk een ranke coupé-achtige vierzitter worden. Ook moest en zou er een glazen dak over de gehele lengte van de cabine komen. Die twee zijn moeilijk om te combineren vanuit een veiligheidsperspectief. Om de dakbogen niet te slap te maken, moest er dan direct achter het glazen paneel een knots van een steunbalk komen. De ideale plek daarvoor is zoals ‘ie nu is en zou met een achterruit het hele zicht belemmeren. De enige oplossing met behoud van een achterruit zou zijn om de hele auto zijn profiel op te hogen, vooral in de daklijn. Dat komt de proporties niet ten goede.

Compromis

Eigenlijk is het gebrek aan achterruit een compromis en Lambert zegt ook niet overtuigd dat de achterruit te verwaarlozen zou zijn “omdat je hem toch niet gebruikt”. De combinatie van een mooier design, een camera om toch achter je te kunnen kijken en de steunbalk voor veiligheid die ook nog eens meer stijfheid geeft én lager in de auto geplaatst kan worden voor betere wegligging, maakt de gemaakte keuze op zich begrijpelijk. (via InsideEVs)

Ook interessant!

  • Polestar 4 wordt snelste Polestar ooit, komt volgende week
  • Mijn Auto video: Volvo V60 Polestar Engineered
  • mijlpaal Polestar
    Belangrijke mijlpaal voor Polestar
  • Polestar-ontwerper houdt niet van aardappelen

Nieuwste artikelen

  • Video: en daarom bezuinig je niet op banden en remmen
  • Deze optie heb je nog niet eerder gezien op een Porsche
  • Koop een Brabus SLS AMG op Marktplaats
  • Gespot – Deze Ferrari 512 TR is om te smullen
FacebookTweetPinLinkedIn

Polestar, polestar-4, Polestar-5

Vorig bericht: « Jaarkilometrage EV veel lager dan ICE-auto’s
Volgend bericht: Waarschuwing: vanmiddag code geel in verband met wind »

Lees Interacties

Reacties

  1. harrie zegt

    13 november 2023 om 09:26

    Sterke beargumentering hoor. Haal de vooruit er ook maar uit dan, scheelt een hoop sterretjes!

    Login om te reageren
  2. wceend zegt

    13 november 2023 om 09:43

    Super veilig, als je er straks achter zit weet je helemaal niet meer wat ervoor gebeurt.

    Zou verplicht moeten zijn dat je door een auto heen kunt kijken vanaf de achterkant.

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      13 november 2023 om 09:58

      @wceend: staat bij mij op nummer 1 van de redenen waarom ik SUV’s h@@t…

      Login om te reageren
    • RutgerK zegt

      13 november 2023 om 10:06

      Helemaal mee eens dat door je voorgangers heen kunnen kijken een veiligheidsverhogend aspect heeft. Sterker nog, komt de verplichting van het hoog geplaatste derde remlicht hier niet uit voort?

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      13 november 2023 om 10:20

      Met al die bestelbussen en mensen die privacy glas bestellen (mensen, het is al lang geen 2008 meer) heb je nog maar zelden dat je door de auto voor je kan kijken.

      Login om te reageren
    • bmwzcsi zegt

      13 november 2023 om 10:32

      Dus de grijskentekenauto’s en bestelbussen ook maar gelijk verbieden?

      Login om te reageren
      • RobTWo zegt

        13 november 2023 om 13:07

        Om te beginnen bij alle witte busjes.

        Login om te reageren
        • z3cabby zegt

          13 november 2023 om 13:22

          Ik ben vooral geen fan van de grijze en zwarte busjes…al staan die meestal in de berm.

          Login om te reageren
      • mashell zegt

        13 november 2023 om 13:54

        Goed idee! Als de grijs kenteken regeling zou worden afgeschaft rijden er minder busjes en hebben we minder files. In Duitsland zie je ook veel minder busjes en daar gaat het economisch niet veel slechter door.

        Login om te reageren
    • waterisnat zegt

      13 november 2023 om 10:56

      Een groot scherm achter op de auto om het camera beeld van wat er voor de auto gebeurd te projecteren kan dit ook oplossen natuurlijk. Net als bij vrachtwagens. En meer schermen is beter weten we…

      Login om te reageren
    • kas_par zegt

      15 november 2023 om 04:48

      Net als bij busjes, vrachtwagens, caravans, geblindeerde ramen, volle kofferbak, eigenlijk gewoon zo’n 80% van wat er op de weg rijdt… ik geloof niet dat ik ooit iets in het verkeer eerder heb zien gebeuren via andermans achterruit.

      Login om te reageren
  3. potver7 zegt

    13 november 2023 om 09:49

    Vorm boven functie, en dat bij Volv… ehhh…. ohhh…

    Ik las pas ergens een review waarin werd opgemerkt dat zo’n beeldscherm in de binnenspiegel niet zo fijn werkt, omdat je ogen dan steeds opnieuw moeten focussen. Voor een groot deel van de bevolking zal dat niet zo’n issue zijn (hoewel het bij iedereen een fractie van een seconde kost!) maar er zijn dus best veel mensen voor wie dat heel vermoeiend is.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      13 november 2023 om 10:22

      En dat opnieuw focussen gebeurt niet bij een gewone achteruitkijkspiegel? Bij de buitenspiegels, bij het instrumenten paneel, bij het infotainment scherm, bij een reclamebord langs de weg, bij het kijken op de weg?

      Login om te reageren
      • harrie zegt

        13 november 2023 om 11:26

        Nee, een achteruitkijkschermpje zit op ca 40cm van je hoofd. Met een echte achteruitkijkspiegel kijk je via de spiegel de verte in.
        Daarom is diepte inschatten ook veel lastiger met schermen ipv echte spiegels.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          13 november 2023 om 13:56

          Nee. Diepte inschatten via een echte spiegel werkt doordat als je jouw hoofd beweegt je een ander beeld krijgt en je brein aan de hand van die verandering van het beeld de diepte kan inschatten, dat lukt met een scherm niet want dat werkt met een vaste camera positie.

          Login om te reageren
          • kas_par zegt

            15 november 2023 om 04:52

            Euh, nee… het is gewoon een 3d beeld in de spiegel. Daardoor zie je de afstand. En dat mis je bij een beeldscherm, maar voor een autospiegel maakt dat bar weinig uit

            Login om te reageren
  4. subarusvx zegt

    13 november 2023 om 09:59

    Dus als je achteruitkijkcamera de geest geeft / storing heeft, dan moet je het met je zijspiegels doen. Electronica heeft over het algemeen een grotere kans op storingen dan een fysieke spiegel.

    Aparte afweging ook : een ruit waardoor je veel naar buiten moet kijken wordt verwijderd omdat er persé een ruit bij moest komen waardoor je nooit naar buiten hoeft te kijken (in het dak)?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      13 november 2023 om 13:58

      Het is wel een Polestar, om de Poolster te zien moet je naar boven kunnen kijken…
      En… Tesla heeft een groot glazen dak. Tesla maakt elektrische auto’s met grote glazen daken die niet open kunnen en die onhandige deurklinken heeft dus hebben andere elektrische auto’s ook grote glazen daken die niet open kunnen en onhandige deurklinken… Die productplanners weten het ook allemaal niet…

      Login om te reageren
      • kas_par zegt

        15 november 2023 om 04:55

        Ik rij al zo’n 10 jaar in auto’s met glazen dak, nooit een Tesla… voor mij is het een must. In een auto zonder glazen dak voel ik me opgesloten. Dus een model zonder zo’n dak ten minste als optie valt bij mij meteen af

        Login om te reageren
    • kas_par zegt

      15 november 2023 om 04:57

      Hoe vaak heeft uw achteruitrijcamera het begeven? Die van mij nog nooit… lijkt me niet echt een probleem dus. En door de achterruit kijken (niet via de spiegel) die ik echt nooit…

      Login om te reageren
  5. mjpamsterdam zegt

    13 november 2023 om 10:38

    En zo lullen we alles recht wat krom is. Hoe krijg je het uit je mond ?

    Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    13 november 2023 om 10:44

    Ik zou het toch bijzonder waarderen als er een Polestar station mét achterruit komt.

    Login om te reageren
  7. robicide zegt

    13 november 2023 om 10:54

    “Geen achterruit, want we moeten een bovenruit hebben!” – Polestar

    Login om te reageren
  8. Robert zegt

    13 november 2023 om 11:03

    Ergens snap ik het wel. Bij veel (moderne) auto’s heeft het zicht door de achterruit, via de achteruitkijkspiegel, sowieso het effect van gluren door een brievenbus.

    Het meest trieste wat ik ooit (jaren terug al weer) ben tegen gekomen is een Peugeot 206, waarbij de aflopende daklijn i.c.m. de positie van de achteruitkijkspiegel er voor zorgde dat ik met mijn lengte en zitpositie enkel nog zicht had op de eerste twee meter bestrating achter de auto…

    Login om te reageren
  9. cdlop01 zegt

    13 november 2023 om 11:41

    Ongelooflijk domme actie, gaat ze zeker klanten kosten want hoewel zichtbaarheid een issue is bij veel moderne auto’s is het geheel ontbreken van een achterruit echt een stap te ver. De eerste reviews zijn ook niet positief wat dit aspect aangaat….. het focussen op een beeldscherm blijkt echt toch anders te zijn dan op een achteruitkijkspiegel met achterruit…. o.a. Autoexpress was niet echt positief inzake. Van een merk (Volvo) dat veiligheid zo hoog in het vaandel had staan al helemaal onbegrijpelijk. Volvo heeft ooit een conceptauto gemaakt met ruiten in de A stijl, voor meer zichtbaarheid en veiligheid…… dat is lang geleden.

    Login om te reageren
    • Wolflow zegt

      13 november 2023 om 14:11

      Sinds Volvo een Chinees merk is geworden is er veel, niet ten goede, veranderd!

      Login om te reageren
  10. gasterplancke zegt

    13 november 2023 om 11:43

    Dikke onzin natuurlijk. Wie zit er niet soms in de auto met het contact uit? Gewoon even (op iemand) wachten. Dan zie je dus niks achter je. Moet je eerst het contact aanzetten, wachten tot de systemen alles herkennen en dan in de camera’s turen. Bizar.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      13 november 2023 om 14:02

      Degene die wel in de auto zitten met het contact uit weten dat de radio dan gewoon blijft spelen. En hé dit is een elektrische auto. Daar hoef je niet het contact uit te zetten om een plof motor stop te zetten.

      Login om te reageren
    • kas_par zegt

      15 november 2023 om 05:00

      In een elektrische auto zitten met contact uit? Nooit… Want waarom zou je?

      Login om te reageren
  11. Batterijlikker zegt

    13 november 2023 om 11:55

    Zo’n camera die bijna altijd vies en/of nat is. Of in het donker wordt verblind door andere lampen. Ideaal hoor.

    Login om te reageren
  12. wimof zegt

    13 november 2023 om 18:14

    Valse besparing

    Login om te reageren
  13. banderas zegt

    13 november 2023 om 19:32

    Ik rij best vaak met een auto die camera’s als spiegels heeft. Werkt prima en je went eraan. Maar diepte inschatten is lastig, erg lastig. Blijft altijd een dingetje, dus zo fan ben ik niet van enkel en alleen een camera als achteruitrijcamera.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North