
De Nederlandse politie rijdt nog voornamelijk met plofmotoren, maar er komt ook echt een elektrische politieauto aan!
Het regent vandaag politieberichten op Autoblog. We schreven al over een agent die zijn rijbewijs kwijt is geraakt door te hard rijden in een politieauto en we deelden het gerucht over het inwisselen van de Audi A6 Avant voor de Mercedes-Benz E 450 d.
Maar er is meer nieuws. Want bij dat laatste gaat het om een nieuwe dieselbeuker voor de Nederlandse politie. Dan komt toch de vraag bij je op, waarom gaat de overheid zelf niet elektrisch rijden? Wij moeten toch ook allemaal? Nou dat gaan ze ook gewoon doen. En best snel ook, vinden ze zelf.
De elektrische politieauto komt eraan!
De politie zegt het zelf in het bericht waar ook de komst van de BMW X1 en de Ford Kuga wordt aangekondigd. Het is allemaal nog wel een beetje onwennig. Er staat in de kop vanaf 2026 ook elektrische noodhulpvoertuigen, in de alinea staat het vierde kwartaal van 2025.
Het mag de pret niet drukken, binnen een jaar krijg je het stopteken vanuit een Skoda Enyaq. Hiermee wil de politie ook zijn steentje bijdragen aan het verlagen van de CO2 uitstoot en het bereiken van haar duurzaamheidsdoelstellingen. Een derde van de basispolitievoertuigen moet elektrisch worden en daarmee komt dat aantal op zo’n 500 stuks.
Bruikbare actieradius
Het zou gaan om de Skoda Enyaq 85 versie. Die heeft een netto batterijcapaciteit van 77 kWh en een actieradius van zo’n 579 kilometer. Behoorlijk bruikbaar. De auto kost voor consumenten minimaal 45.990 euro, maar dat zal niet de prijs zijn die de politie voor de auto gaat betalen.
Voorlopig rijden ze nog niet massaal rond, al zou je een testexemplaar al wel eerder tegen kunnen komen. Ons advies in dit geval: volg de Skoda rijder niet, tenzij er een bordje oplicht met: volgen politie.
Waar halen jullie die info vandaan? De Cupra born komt er namelijk ook. Niet alleen de Skoda.
nou het linkje staat in het artikel, maar speciaal voor jou:
https://www.politie.nl/nieuws/2025/januari/17/00-nieuwe-politieautos-voor-noodhulp.html
Ja mooi maar het klopt niet.
Ja het klopt wel. Er komen 3 soorten zgn noodhulpauto’s. De BMW X1, de Ford Kuga HEV en de Skoda Enyaq 85 als EV.
Het staat dan wel op de site van de politie zelf, maar het klopt niet…
Zeker in stedelijke gebieden is een EV ook veel logischer. In de zomer kan je ook lekker de airco laten draaien met de motor uit. En het bereik is alsnog genoeg voor een hot pursuit richting de provinciale grens
Maar 1 keer met snelheid naar een melding en de accu is leeg !?!? Maar het volgend spoedje dan ?
En let wel ! Ik ben niet anti-elek maar nu zie ik het niet.
Gemiddelde prioritten in en om normale steden duren nooit (uitzonderingen daargelaten) langer dan 10 minuten en zijn vaak niet verder dan 10 km. Met een range van 450km is dat prima te doen. Zelfs als je mach 3 rijdt en de helft van je range daardoor verdampt heb je nog steeds 200 km over. Enige is wel dat je ze optijd bij moet laden zodat je niet te leeg rijdt denk ik dan. Standaard B klasse die goed gebruikt wordt met meldingen rijdt ook niet verder dan 500 km op een tank maar is natuurlijk wel sneller weer inzetbaar na tanken.
Jij denkt dat ze per bureau maar 1 auto hebben staan?
Mjpamsterdam: wat een onzin. Je hebt zeker nog nooit met een fatsoenlijke EV met flinke range gereden.
Oud nieuws. Vorige maand is de 1000e EV bij de politie in gebruik genomen. Het kan prima.
Ze reden toch ook al met Kona’s?