PON begint levering Volkswagen Amarok aan Defensie

Auteur: , 52 Reacties

Fraude bij de aanbesteding van politiemobielen of niet, de deal met Defensie gaat gewoon door.

Vier jaar na het uitschrijven van de tender voor 13.000 nieuwe politie-auto’s gaat het deksel eindelijk van de beerput. De aanbesteding van nieuwe voertuigen was namelijk op zo’n manier geschreven dat alleen Volkswagen-importeur PON ermee aan de haal zou kunnen gaan. En zo geschiedde (achtergrond), want andere merken konden onmogelijk aan de extreem gedetailleerde eisen voldoen.

Ondertussen worden meerdere politiefunctionarissen verdacht van corruptie en omkoping. Minister Ivo Opstelten besloot het fraudeonderzoek niet af te wachten en doet de aanbesteding opnieuw, zo liet hij de Tweede Kamer weten. Waar echter nog niets over bekend is, is de deal tussen PON en Defensie. PON kreeg in 2012 de opdracht om in totaal 1667 pick-uptrucks te leveren. Het gaat om de civiele Amarok DC (Dubbele Cabine 103kW) die op een aantal punten zou worden aangepast. Denk aan onder meer een militaire radio, wapenklemmen en sjorogen voor lucht- of zeetransport.

Hoewel daar ook een zweem van corruptie opborrelde, is de Defensie-deal niet van de baan. Sterker nog, vandaag zij de eerste Amarokjes afgeleverd, zo lezen we op de Facebookpagina van Materieellogistiek Commando Land.

“Volkswagenleverancier PON draagt de overige 15 Amarok’s in week 41 over aan de DUO [Defensie Uitleenorganisatie, -red]. De resterende maanden van 2014 zijn gereserveerd voor de ontvangst van de varianten voor de Explosieven Opruimingsdienst Defensie en de Marechaussee. Zodra deze speciale versies zijn ontvangen, komt rond eind van het jaar de geplande levering op gang met 48 Amarok’s per maand.”

Met de PON-deal hoopt Defensie te besparen op het onderhoud. Dat wordt straks uitbesteedt aan de dealers van PON, zowel binnen als buiten Nederland. De krijgsmachtdelen hoeven hiervoor geen eigen monteurs meer op te leiden. Het uitgebreide dealernetwerk van PON garandeert volgens Defensie snelle hulp bij pech in de veelgebruikte oefengebieden in onder meer Duitsland, Noorwegen en Spanje.

Beeld van de eerste Defensie-Amaroks in de gallery.



52 reacties

Niet mokken,…..
Zullen die VWs nog wel een beetje sterkt zijn? Ik heb die chassis wel eens gezien van de g klasses en dat gaat absoluut niet kapot
Laten ze de G-klasses maar in het vet zetten. Kust in case.
Wel vreemd dat het bij de auto’s wel lukt om de aanbesteding handig op te schrijven, maar bij treinen niet. Als ze de aanbesteding voor de Fyra’s nou een beetje handig hadden geschreven hadden ze gewoon ICE’s of TGV’s kunnen kopen in plaats van die Italiaanse rammelbakken.

En dan hadden er een hoop sukkels in de trein kunnen zitten en was de A4 mooi vrij geweest om volgas van Rotterdam naar Amsterdam en vooral terug te scheuren.
@valetparker: door de trajectcontrole heen? Nee, grapje. ‘Savonds is het nog best te doen
Geen monteurs opleiden, maar naar een dealer gaan in geval van pech, klinkt niet als een vooruitgang.
@rotarypowah: Sta je daar in die grote zandbak.. Kun je op zoek naar de dichtstbijzijnde dealer.. Good luck! ;)
@Donder: Zie het al voor me. Bel je de dealer. “Ik sta met pech, ik heb een kaart coördinaat voor u waar ik sta” :)
@Donder: Deze auto’s zullen niet gebruikt worden tijdens inzet in missiegebieden, daar houdt Defensie gewoon de Geländewagen voor. De Amaroks worden alleen in Nederland en op buitenlandse oefenterreinen gebruikt, vanwege de lagere ge- en verbruikskosten in vergelijking met de MB’s. Berging van defecte voertuigen en eenvoudige reparaties kan Defensie gewoon uitvoeren, het gaat er alleen om dat voertuigespecifieke reparaties en onderhoud door PON-dealers worden uitgevoerd.
@rotarypowah: En het klinkt ook niet echt als een kostenbesparing… meneer Pon lacht de ballen uit zijn broek.
@rotarypowah: jawel hoor. Op werkdagen tussen 9 en 17 uur kun je er best te terecht, mits je je komst 6 weken van tevoren hebt aangekondigd en je je in stedelijk gebied bevindt!
@rotarypowah: er zit een kogel in mijn dashboard. Wat nu.
@xiran: geen probleem, gooien we er een nieuw dashboard in. Zet de Amarok maar neer, over 2 weken is ie gefixt. Rekening komt ook: niet goedkoop; maar who cares, wordt toch door de staat betaald.
Ik vind het wat flauw om steeds te spreken over fraude – of zelfs corruptie – bij de aanbesteding van politievoertuigen. Tot nu is er volgens mij alleen sprake van een *vermoeden* van een *schending van de integriteitsregels*. Het zou jullie sieren om met veroordelen te wachten tot men schuldig bevonden is.

Daarbij; dat vermoeden betreft politiemedewerkers. Ik lees nergens dat Pon iets fout gedaan zou hebben, of daar zelfs maar van verdacht wordt.
@donvincenzo: ook Pon heeft in het verleden overheidsmedewerkers omgekocht met Audi’s, dure vakanties en andere luxe goederen.
@donvincenzo: Eens, want wat als er nou straks geen corruptie blijkt te zijn? Gaan we dan schreeuwen dat het onderzoek corrupt was? Of staat autoblog dan gewoon voor lul.

Daar in tegen kan het natuurlijk ook weer geen kwaad als ze bij het onderzoek ook naar defensie kijken. Maar om nu met zijn alle VW de grond in te boren is ook niet nodig, voor het zelfde geld leveren ze een geweldig eerlijk document op waar uit blijkt dat de Amorak-PON inderdaad de beste keuze is.

Ik vind het vooral apart dat ze voor een civiele versie gaan met dealer-onderhoud. Tuurlijk dat is goedkoper. Maar wat als ze nou in niemands-land met een kapotte turbo staan en niemand is monteur? (bijvoorbeeld)
@reistje: steekpenningen, 100punten!
-edit: nutteloze bijdrage-
@donvincenzo:
Yep, en wie denk je dat die steekpenningen aan die agenten betaald heeft..?
1 tipje, ik was het niet..
Waarom heb ik het vermoede dat Opel weleens de nieuwe politieauto’s kunnen worden?!
@reggie-boy_rood: Ik zou het niet weten. Over de nieuwe aanbesteding is nog niks bekend en je kunt er donder op zeggen dat die met argusogen gevolgd zal worden. Als de politie niet opnieuw voor de rechter wil belanden zullen ze er alles aan doen om de aanbesteding nu perfect te laten verlopen.
Haha één grote grap dit allemaal met de fraude. Wat een flut auto’s voor defensie. Kom op defensie, ga voor meer kwaliteit!
@miichal: De Amarok vervangt alleen de MB tijdens ‘vredestijd’, tijdens inzet in missiegebieden gebruikt Defensie gewoon MB’s en zwaardere, gepantserde voertuigen zoals de Bushmaster, Boxer, Fennek en Fuchs.
Lelijke dingen. Vond de Landrovers veel mooier.

Bij mij is er eentje in de straat (wel gewone “civiele” versie :) ) en die staat om de haverklap bij de garage. Hopelijk zijn deze iets beter.
@kwatsjkop: “Het gaat om de civiele Amarok DC (Dubbele Cabine 103kW) die op een aantal punten zou worden aangepast. Denk aan onder meer een militaire radio, wapenklemmen en sjorogen voor lucht- of zeetransport.”

Deze zullen dus vast niet betrouwbaarder zijn.
Opstelten heeft niet besloten dat de aanbesteding ‘overnieuw’ moet, maar dat het contract niet verlengd wordt. Dat is nogal een verschil.

Jullie leiden uit het gelinkte achtergrondartikel af dat Pon als enige aan de eisen kon voldoen, maar als je het artikel leest blijkt dat toch iets anders te liggen. Ik lees daar dat al sinds 2006 sterke geruchten de ronde deden over de manier waarop de politie deze aanbesteding zou insteken. Pon heeft zich daarop voorbereid door sinds 2006 een aantal relevante bedrijven over te nemen. De andere importeurs hadden zich toch ook kunnen voorbereiden? Dus heeft de politie de eisen zo opgeschreven dat alleen Pon er aan kon voldoen, of heeft Pon zich als enige serieus voorbereid?
@donvincenzo:

Dat, of wist PON meer dan de andere spelers.

Een goede lobby werkt ook gewoon goed, zowel om de eisen te verdraaien als om de eisen te weten te komen
Over 3 jaar op AB, defensie onderzoekt fraude bij aanbesteding van pick-uptrucks..
Als de explosieve opruimingsdienst nou steeds een Amerok over een gevonden explosief zet als ze deze gecontroleerd tot ontploffen brengen, kunnen zijn over een paar jaar weer fatsoenlijk materieel aanschaffen.
@trustmeiamanengineer: Dus zo’n amarok is stevig genoeg om een explosie zachtjes, gecontroleerd te laten verlopen.?. Jij zegt t jij bent de engineer..
Het bericht is niet helemaal compleet.

Het gaat hier om vredesvoertuigen. De voertuigen worden wel gebruikt op oefeningen maar niet als een gevechts(ondersteunend) voertuig. Het is puur om (klein) materieel of personeel te vervoeren.

Ze gaan dus ook niet gebruikt worden op uitzending als gevechtsvoertuigen zoals de mb 280 cdi wel wordt gebruikt.

In dat geval is het ideaal dat ze gebruik kunnen maken van het dealerbereik van VW. Al is het voor de mannen van het wapen en dienstvak Technische Dienst ontzettend jammer dat zij na de 10-tonner nu ook onze oude vertrouwde MB 290 gaan kwijtraken.
@87sandyd: waarom kopen ze 1700 pick ups als vervanger van de G en stoppen ze met hun eigen monteurs opleiden als deze auto’s niet meegaan op uitzending? Wat nemen ze dan mee? En wie repareert dat spul dan eigenlijk?
@87sandyd: Bron?
@87sandyd: De MB verdwijnt niet, het worden er alleen minder. (Bron: mezelf)
Waar staat DM voor, op het nummerbord? Defensie Militair?
@lacker: dat moet Kenteken zijn natuurlijk..
Op uitzending zullen vast wel monteurs mee gaan.
Ik had overigens liever een andere wagen gezien maar dit zal vast wel goedkoper zijn of iemand een leuke bonus op hebben geleverd.
Daar maak je een berg indruk mee… saai rothok
Hmmm, klinkt als het ideale moment om Nederland aan te vallen..
Defensie hoopt? maar weet niet zeker! Alsof de monteurs van defensie “omgeschoold” moeten worden voor het onderhouden van dit simpele honde hok, laat me toch niet lachen zeg. De monteurs bij defensie zijn wel wat meer gewend dan dit. nml. Oorlogs situaties!, dat zorgt wel voor creatieve reparaties/oplossingen, het zijn erg slimme mensen bij defensie. In mijn tijd aldaar werd mijn hopeloos trage LARO ook op verzoek opgevoerd, geen probleem, zo ook de wagens van DAF, turbo wat opschroeven voor wat extra power met de waterwagen erachter?, geen probleem hoor, doen we!. Tijdens de 1ste golfoorlog waren het onze soldaten die de Patriots eigenhandig in de lucht kregen omdat die kut-dingen veel te vaak dienst weigerden, was ook zeer creatief opgelost door onze boy’s and girls.
@Sracerr: en toen kwam in 2014 de “electronica” eindelijk ook bij defensie aan. Die was al in 1994 bij de consument aangekomen. De defensie top keek uit hun schietersputje en kwam tot de conclusie dat ergens tussen 2018 en 2022 waarschijnlijk ook “software” bij defensie zou aankomen. Omdat ze wisten dat hun monteurs die stap niet meer konden maken kozen ze voor auto’s met een redelijk civiel doel een civiele oplossing.
Waarvoor dienen eigenlijk de slangen aan de dakdrager?
Als ik militair zou zijn werd ik in oorlogsgebied liever op pad gestuurd met een hilux.
Beetjes lastig om stil te vallen met een paar isis strijders op je nek.
@hplh: Helaas verloor Toyota de aanbesteding van Pon..
@hplh: De Amarok vervangt alleen de MB tijdens ‘vredestijd’, tijdens inzet in missiegebieden gebruikt Defensie gewoon MB’s en zwaardere, gepantserde (wiel-)voertuigen zoals de Bushmaster, Boxer, Fennek en Fuchs.
@autoblog: Ik wil wel een video van de G tegen de Amorok. De G zal toch wel winnen verwacht ik
@henkhupelschoten: in de aanbesteding dus niet. Moeten de militairen vanaf heden met de amorok naar de bakker en de frietboer ipv met de G.
@henkhupelschoten: de defensie zal voor het bewijs zorgen de komende jaren
HHahhhhahahAha ik zie ze al rondrijden in die zandbakken, oeh wat zullen ze bang worden daar! Wat een miskoop
@mbkevin: denk na voordat je wat roept. De Amarok vervangt alleen de MB tijdens ‘vredestijd’, tijdens inzet in missiegebieden gebruikt Defensie gewoon MB’s en zwaardere, gepantserde voertuigen zoals de Bushmaster, Boxer, Fennek en Fuchs.
Tuurlijk, vooral minder eigen monteurs opleiden. Aan PON heb je namelijk ook zo lekker veel als je met je poten in de drek staat.
Haha van de 1667 stuks staan er binnenkort 1667 stuks in de garage om storingslampjes uit te lezen of om de bak te vervangen. Hebben deze een riem of ketting?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).