• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Pon ziet helft winst verdampen: wat is er aan de hand?

Auteur: JordyS, gepost 24 april 2015 om 20:54 – 46 Reacties

Pon heeft voorlopig nog genoeg auto


Het zal niemand meer verrassen dat de automarkt de afgelopen jaren is veranderd in een slagveld. Ook Pon Holdings komt niet ongeschonden uit de strijd. Sterker nog: een grote reorganisatie kostte zoveel dat de winst in 2014 halveerde.

We hoeven nog altijd geen medelijden te hebben met de importeur van onder andere Volkswagen, Audi en Porsche, want de winst bedroeg nog altijd zo’n 50 miljoen euro. Daar zouden veel concurrenten jaloers op zijn, maar het is niet allemaal rozengeur en maneschijn. Het bedrijf schrapte namelijk 300 arbeidsplaatsen en dat kostte eenmalig 27 miljoen euro, zo meldt het Financieel Dagblad.

Pon omschrijft die ontslagronde zelf als ‘voorbereiding op de toekomst’ en dat was hard nodig, getuige de winstcijfers van de afgelopen jaren. We noemden al de winst van 50 miljoen euro over 2014, maar laten we voor het complete plaatje de cijfers van de afgelopen jaren er eens bij pakken. Pon noteerde een winst van 94 miljoen euro in 2013, 163 miljoen euro in 2012 en 198 miljoen euro in 2011. In minder dan vier jaar tijd is dus driekwart van de winst verdwenen.

Op automotive gebied deed Pon het vergeleken met de concurrentie overigens zo slecht nog niet, want waar veel dealers op omvallen staan, groeide deze tak van Pon met drie procent. Porsche verkocht bijvoorbeeld voor het eerst meer dan duizend auto’s, terwijl ook Skoda beter presteerde dan ooit. Tel daarbij op dat Audi een van de best verkopende merken in het premiumsegment is en je begrijpt dat Pon de toekomst met vertrouwen tegemoet ziet.

Ook interessant!

  • In deze video neemt Wouter plaats achter het stuur van de Porsche 911 992 Ben Jr. Ook gaan we even terug in de tijd met een Porsche 356!
    Met de meest exclusieve Porsche 992, de gelimiteerde Ben Pon Jr rijden
  • Autoverzamelaar koopt Bugatti met Dogecoin winst
  • Video: zo ziet catastrofaal onderstuur eruit
  • Video: uitwijken voor niets ziet er zo uit

Nieuwste artikelen

  • Gespot – De eerste 12Cilindri Spider op Nederlandse bodem?
  • Hoera: Lamborghini gaat ”zo lang mogelijk” door met plofmotor
  • Nieuwe Xpeng G6 en G9 kunnen het goede voorbeeld niet volgen
  • Waarom je volgende auto een extra remlicht op de voorkant kan hebben
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, pon

Vorig bericht: « Surprise: Giedo van der Garde dit jaar toch nog in F1?
Volgend bericht: Minister Kamp: “NL blijft elektrisch rijden aanmoedigen” »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    24 april 2015 om 21:02

    Opzich best logisch.

    Login om te reageren
  2. clarkson zegt

    24 april 2015 om 21:03

    Zullen ze olie onder garantie moeten weggeven als klanten hun auto nog binnen de garantieperiode valt?

    Login om te reageren
    • pjeey zegt

      25 april 2015 om 01:29

      @clarkson: zal ik hier op reageren, of ga je dan meteen met je handjes wapperen, Clarkson?

      Login om te reageren
  3. jrk68 zegt

    24 april 2015 om 21:03

    Zou na de hoogmoed dan toch de val volgen…?

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      25 april 2015 om 09:30

      @jrk68: Bij Pon? Geloof je het zelf…?

      Login om te reageren
  4. medemblikker zegt

    24 april 2015 om 21:04

    Tja, door het stopzetten met het contract van de politie zal ook aardig wat geld verloren zijn. Dat krijg je met die corrupte spelletjes.

    Login om te reageren
    • donvincenzo zegt

      25 april 2015 om 00:44

      @medemblikker: De politie zich nog gewoon bij Pon. Pas als de nieuwe aanbesteding is doorlopen zal daar verandering in komen.

      Login om te reageren
      • medemblikker zegt

        25 april 2015 om 00:46

        @donvincenzo: Nee hoor, contract is toen per direct stop gezet. Wat me overigens meer dan terecht en logisch lijkt.

        Login om te reageren
        • donvincenzo zegt

          25 april 2015 om 01:26

          @medemblikker: Door wie denk je dan dat politieauto’s momenteel geleverd en onderhouden worden? Het kan meer dan een jaar duren om zo’n aanbesteding te doen. In de tussentijd heeft de politie wel een leverancier nodig. Opstelten zei het als volgt: ‘Wel zal de politie vanuit het oogpunt van operationele noodzaak met de huidige leveranciers in overleg treden om de levering, beheer en onderhoud van politievoertuigen zeker te stellen voor de duur van het nieuwe aanbestedingstraject.’

          Overigens is het contract met Pon niet ‘per direct opgezegd’. Het was een aflopend contract en er is besloten om geen gebruik te maken van de optie om het contract te verlengen.

          Login om te reageren
          • medemblikker zegt

            25 april 2015 om 09:36

            @donvincenzo: Zo simpel als “het aflopende contract wordt niet verlengd” is het nou ook weer niet: “Vorige maand maakte minister Ivo Opstelten bekend dat het contract met Pon wordt beëindigd. In een brief aan de Tweede Kamer schreef hij dat ‘het zonder meer in stand houden van contracten die zijn voortgekomen uit een aanbesteding waaraan de schijn van integriteitschending kleeft, [is] niet houdbaar.’ De geplande contractduur van 8 jaar wordt na 4 jaar niet verlengd.” Wie momenteel verantwoordelijk is voor de inkoop/onderhoud is mij niet bekend, het zou goed kunnen dat PON dat alsnog doet ja, alleen dan niet met een lopend contract. 

            Login om te reageren
            • donvincenzo zegt

              25 april 2015 om 12:14

              @medemblikker: Zo simpel was het dus wel. Dat blijkt nota bene uit de quote waarmee je nu zelf komt. Dat er een belangrijke reden was om het contract niet te willen verlengen staat daarbij buiten kijf, daar is destijds in alle media uitgebreid op ingegaan.

              En ik weet wel wie het nu doet: Pon. Via een overgangscontract, in afwachting van de nieuwe aanbesteding.

              Login om te reageren
    • jorisbout zegt

      25 april 2015 om 09:26

      @medemblikker: maar wel weer een contract van Defensie!

      Login om te reageren
  5. bofkont zegt

    24 april 2015 om 21:16

    Pon redt zich wel, een solide oud familie bedrijf.

    Login om te reageren
    • str8six zegt

      24 april 2015 om 21:19

      @bofkont: die iedereen een poot uitdraait.. Solide familiebedrijf net als Kroymans.

      Login om te reageren
      • bofkont zegt

        24 april 2015 om 21:26

        @str8six: Moah valt nog wel mee, alleen hun coulance verhaal is niet helemaal lekker altijd.
        Verder heeft ook PON zich aan de consument wet te houden.

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          24 april 2015 om 22:55

          @bofkont: pon doet meer dan alleen auto’s. Ik kan je vertellen dat het niet meevalt. Ik ken ze vooral van caterpillar motoren die ze leveren aan de binnenvaart. Belachelijk bedrijf dat pon.

          Login om te reageren
          • 406_v6 zegt

            25 april 2015 om 09:50

            @lekbak: (oud)werknemer in Papendrecht??

            Login om te reageren
            • lekbak zegt

              25 april 2015 om 10:32

              @406_v6: nog veel erger, namelijk klant.

              Mijn werkgever vond het verstandig om een caterpillar als hoofdmotor te zetten. Geen slecht apparaat hoor maar ook niet probleemloos. Echter moet ik ermee varen en heb ik dus te maken met die clowns van Pon.

              Login om te reageren
              • desjonnies zegt

                25 april 2015 om 15:27

                @lekbak:
                Ooit…….Geveke.

                En voor motoren : M.T.U.

              • lekbak zegt

                25 april 2015 om 15:39

                @desjonnies: mtu functioneert niet in de binnenvaart, teveel storingen. Beste motoren zijn abc. Langzamer draaiend en volledig mechanisch. Mitsubishi is ook erg goed.

                Volgens mij is het ook een kwestie van voorkeur want er draaien ook caterpillars die meer dan 100.000 uur ongereviseerd draaien.

        • str8six zegt

          25 april 2015 om 00:04

          @bofkont: Pff, je moet bedrijven eens horen die rechtstreeks met hen te maken hebben, dealers, leveranciers etc etc. Die praten wel anders.

          Login om te reageren
  6. moveyourmind zegt

    24 april 2015 om 21:16

    Foto van de maand!

    Ongelovelijk mooie compositie, en erg origineel om de bovenste helft in kleur uit te voeren en de onderste helft in zwart-wit.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      24 april 2015 om 21:20

      @moveyourmind:
      Lol, i see what you did there….

      Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      25 april 2015 om 08:15

      @moveyourmind: als de onderste helft in kleur was geweest had het ook niet opgevallen…

      Login om te reageren
  7. henkhupelschoten zegt

    24 april 2015 om 21:19

    Komt doordat de Volkswagen modellen schofterig veel kosten ten opzichte van 6-7 jaar gelede . Ik ken mensen die de nieuwe passaai niet meer konden leasen en dus maar een insignia (Geen slechte wagen en ik vind hem schitterend!) moesten leasen, hier begint het en het komt ook mede doordat vw op dit moment niet de geweldige motoren hebben en er geen winst valt te behalen op modellen zoals de up, spraak laatst iemand die zei dat de laagste winst die ze konden krijgen op een up €600 is, drie keer niks dus. VW wil graag premium doen maar de naam zegt het al VOLKS wagen

    Login om te reageren
  8. gop1 zegt

    24 april 2015 om 21:21

    Een Insginia ziet er misschien leuk uit, dat is dan ook het enige goede aan die auto.

    Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      24 april 2015 om 21:31

      @gop1: ????

      Login om te reageren
      • gop1 zegt

        24 april 2015 om 21:55

        @moveyourmind: Moest een reactie zijn op henkhupelschoten

        Login om te reageren
    • maxx1 zegt

      24 april 2015 om 21:57

      @gop1: wel is met de lichtste mororvariant gereden. Wat een armoede als je die koopt! 30sec van 0-100? Je moet toch wel echt overal op het gas staan om vooruit te komen

      Login om te reageren
      • gop1 zegt

        24 april 2015 om 22:10

        @maxx1: Ik heb met de 130 pk diesel gereden, wat een drama, niet vooruit te branden en enorm droevig van binnen.

        Login om te reageren
  9. norge zegt

    24 april 2015 om 21:23

    Volgende keer toch maar niet zo arrogant doen tegen de klant?

    Login om te reageren
  10. bsxc2 zegt

    24 april 2015 om 21:32

    Smeergeld

    Login om te reageren
  11. Arnoud zegt

    24 april 2015 om 21:35

    Ligt dat aan de auto divisie? Want PON heeft veel meer divisies. Bijvoorbeeld importeurschap van Caterpillar, PON POWER. Vroeger hadden ze de helft van BelCompany. En vorig jaar hebben ze Bakker Sliedrecht opgekocht, een heel grote maritieme elektrotechnische installateur. Ik bedoel maar te zeggen: het hoeft niet aan de auto verkopen te liggen.

    Login om te reageren
    • imdoctorbob zegt

      24 april 2015 om 22:25

      @Original_Arnoud: Inderdaad zie hier ook alleen het getal van de winst staan, het bedrijf kan ook gewoon erg veel aan het investeren zijn zoals je al aangeeft. Ja de branche heeft het zwaar, maar met die smak geld die ze hebben van voorgaande jaren hebben ze genoeg opties.

      Login om te reageren
  12. alfablog zegt

    24 april 2015 om 21:35

    Ben toch benieuwd naar een verklaring voor die jaarlijks teruglopende winst.

    Login om te reageren
  13. Jantje_555 zegt

    24 april 2015 om 21:42

    zolang men winst maakt hoeft men niet te klagen. als je jaar na jaar verlies maakt, dan mag je klagen!

    Login om te reageren
  14. bimmerfanatic97 zegt

    24 april 2015 om 21:47

    Leuk die titel en dan de foto van wolken

    Login om te reageren
  15. dailydriver zegt

    24 april 2015 om 21:50

    Waar is de rest wat pon holding bezit? Zoals catapillar en gazelle fietsen?

    Login om te reageren
  16. lebeaunl zegt

    24 april 2015 om 22:12

    Waarom zie ik de Macan nooit rijden? Had er echt veel van verwacht..

    Verder is mijn ervaring met service van Pon niet zo, ahem, positief

    Login om te reageren
    • Kvgorp zegt

      24 april 2015 om 22:27

      @lebeaunl: kan niemand meer betalen. Iedereen koopt nu een Renault Captur.

      Login om te reageren
    • camber24 zegt

      24 april 2015 om 22:29

      @lebeaunl: in belgie zie je die wel best veel

      Login om te reageren
      • henkhupelschoten zegt

        25 april 2015 om 12:16

        @camber24: je zegt de rede al ”belgie”

        Login om te reageren
  17. jeanclaude zegt

    24 april 2015 om 23:10

    Het coulance/terugroepactie verhaal van de bosch verstuivers (o.a 170pk tdi van de leon, golf, audi a3 en de 140pk tdi uit de passat en audi a4) heeft ze al zo’n 10 miljoen euro gekost.

    Login om te reageren
  18. ThomasBol zegt

    25 april 2015 om 10:01

    Mooi maar arrogant bedrijf.

    Login om te reageren
  19. db87 zegt

    25 april 2015 om 11:13

    Moet je ook niet van die onbetrouwbare rommel blijven slijten en moeilijk doen over garantieclaims.

    Login om te reageren
  20. mrrallycross zegt

    25 april 2015 om 11:18

    Komt natuurlijk door de grote hoeveelheden olie die ze moesten kopen om bik te vullen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North