Popcorn! Mercedes is salty over Ferrari’s ‘tactieken’

Auteur: , 45 Reacties

Het spel is officieel op de wagen. Schmøllen.

Merc

Het F1 seizoen is nog maar op de helft, maar het heeft ons al veel gegeven. Even leek het sprankelende begin van het seizoen een verre herinnering na een aantal saaie races in Spanje, Monaco en Canada. Maar de triple header in Frankrijk, Oostenrijk en Engeland heeft het drama volledig teruggebracht. En laat drama nou net de specialiteit zijn van Lewis Hamilton!

Zojuist eiste de viervoudig kampioen weer even de spotlights op door niet in parc fermé te verschijnen voor het verplichte interview van de top-3. Na de race van vandaag (verslag) en de touché met Raikkonen bij de start had HAM er even geen trek in zijn Finse rivaal onder ogen te komen en de best fans in the world een paar quotes te geven. In plaats daarvan zat hij wat aan zijn haar te frunniken in de safe space die speciaal is ingericht voor de podiumfinishers. Het was wederom een potsierlijk tafereel zoals we dat wel vaker gezien hebben van LH44 als het even niet loopt zoals hij wil.

Uiteindelijk moest Lil’ Lewis natuurlijk alsnog het podium op, waar hij low key suggereerde dat Ferrari wat ‘interessante tactieken’ gebruikt had tijdens de race. We durven ‘m wel aan: dit was geen verwijzing naar de bandenstrategie. Direct na de race verscheen Toto Wolff voor de camera’s bij Sky Sports F1. De teambaas van Mercedes begon een politiek correct verhaal af te steken, maar de emotie kookte uiteindelijk toch een beetje over. Toto zei dat het na Frankrijk (Vettel versus Bottas) de tweede keer in korte tijd is dat een van zijn auto’s ‘van de baan gerost is’. Samen met honcho James Allison (nu Mercedes, voorheen Ferrari) vraagt hij zich toch een beetje af of het een gevalletje is van opzet of incompetentie. Ouch!

Gelegenheidsexpert Jenson Button gooide na de race overigens koud water op de hete speculatie. Volgens ‘Jense’ is de tijd dat men ‘op die manier’ ging racen al lang voorbij. Team Leader uit de Michel Vaillante-reeks is niet meer. Zelf ben ik het wel eens met de voormalig teamgenoot van Hamilton. Waarschijnlijk is dit gewoon een manier van Toto en de zijnen om wat druk op Ferrari en de FIA te zetten en ze misschien te bewegen wat passiever respectievelijk strenger te zijn bij toekomstige gevechten/incidenten. Of zou Kimi vandaag alsnog een nieuw contract uit de brand gesleept hebben bij team rood?



45 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
Och Mercedes ga wenen, dit is nu eenmaal de sport. Toen Verstappen Kimi een licht tikje gaf of Vettel van de baan reed in China hoorde ik hun niet. Nu dat ze nietmeer de beste zijn en er wat tegenslagen gebeuren gaan ze direct huilen. En dan Hamilton met dat “de hele wereld is tegen mij, ik krijg niet wat ik wil” houding na de race. In beide gevallen veremde de Ferrari’s zich, is nu eenmaal zo in de F1 waar alles op de limiet is.
Opzich wel een leuke 3 races de afgelopen weken en helaas heeft Max pech gehad deze triple header
@rob5nismo: alleen vandaag toch. Enfin, de RB14 is (tenzij ze heel snel een paar tienden vinden) toch weer te zwak om echt mee te doen om de titel. Beter een keer winnen en een keer uitvallen dan twee keer derde of vierde lijkt mij.
@jaapiyo: dat is wel echt zo, was er echt zuur van, maar liever dan deze race dan één van de vorige drie. Hier waren ze duidelijk het minst competitief. Het zat er een keer aan te komen voor Verstappen. Op de fora’s werd al gerept van een 3-2-1-0 score, afgevinkt! Op naar de volgende ronde.
@jaapiyo: nou ja door eigen fouten noem ik geen pech
@jaapiyo: Pech gehad? Hij heeft een race gewonnen….
@rob5nismo: kut ben vergeten te typen laatste race van deze triple header
Erg jammer van Hamilton dat ‘ie zich zo laat kennen. Hij heeft een dijk van een race gereden, na een foutje van Raikkonen waarvoor de Fin een penalty heeft gekregen. Dan ben je het aan je stand verplicht om dat met je 345.000 fans te vieren. Hamilton is wellicht de beste coureur van het veld, maar ook een ongelooflijk verwend nest. De afgelopen jaren heeft hij de kampioenschappen aan elkaar mogen rijgen dankzij een superieure motor. Nu is het daadwerkelijk spannend in het kampioenschap en krijgt ‘ie tegenstand: gaat ie lopen miepen.

Wat dat betreft mogen ze Jos en Frans Verstappen direct ceremoniemeester maken. Kom je niet opdagen bij de interviews of andere momenten dan kunnen de Limburgers corrigerende tikken gaan uitdelen.
@willeme: hier live een reactie vanaf silverstone. Iedereen begrijpt hier de reactie van Lewis. Hij wilde deze binnenhalen voor alle fans hier. Dit is hem niet gelukt en het tikkie van kimi heeft daar niet bij geholpen. Begrijpelijk dat je daar even baalt en een momentje wilt. En maak je niet druk over zijn verantwoording naar de fans. Er staat hier een enorm podium waar alle coureurs hun reacties gegeven, zo ook Lewis. Er gebeurt meer dan wat Ziggo uitzendt…
@ewoudhoed: correctie, Ferrari komt weer niet opdagen op het podium om hun fans te zien.
Hamilton is net zo’n Diva als hoe ze zijn auto noemen!
Hamilton is 4x wereld kampioen geworden dankzij een zeer goede auto.
Hij heeft in zijn carrière ook geen auto gehad die zich niet met de top kon meten. Ondanks is het een goede coureur maar om hem nu legendarisch te noemen vind ik ver gezocht. Ik zou hem graag willen zien in een auto waar die echt moet vechten voor de top. 3
@tfsi: alle meervoudige wereldkampioenen hebben op het juiste moment in de juiste auto gezeten. Dit gold o.a. voor Fangio, Prost, Senna, Schumacher, Vettel, Alonso, maar ook voor Hamilton.

Dat Raikkonnen 10 seconden krijgt voor een tik op Hamilton en Vettel 5 seconden voor een tik op Bottas mag inderdaad de nodige vraagtekens oproepen. Ook mag men zich afvragen wat J. Tod het gehele weekend in de garage van Ferrari deed.

Ik ben geen Hamilton fan, maar er zijn nu zeker parallellen met een zekere M.S. die ook in zijn Ferrari tijd vaak niet lief was om kunstjes te gebruiken om WK te kunnen worden waarbij teamgenoten de 2e viool speelden.

Dat hele gedoe met de nek van Vettel, categorie fake nieuws. Ook dat is alleen afleiding van het grote geheel.

Ik ga komende week mij weer verdiepen in het nieuws op de website van Sky en Auto Motor und Sport. Dan komt de waarheid dichterbij.
@erik2907:
Vraag je je ook af waarom de safety car werd losgelaten en niet de VSC??
Ik denk dat onze Engelse vriend Charlie W. een fantastische verklaring heeft maar het hielp ene LH ontegenzeggelijk enorm.
@hape: misschien omdat Charlie W. het verkeerde knopje heeft gedrukt, SC i.p.v. VSC?
@erik2907: wat loop je nou het verhaal om te draaien. LH had een slecht start en verloor 2 plekken. Raikkonen maakt een fout en raakte LH. Dat kan gewoon gebeuren. Dit soort dingen kan je niet plannen. Dus hou gewoon je bek, geniet van de races en ga geen onzin uitkramen. Ik wist van mensen zoals jij!
@sollie1984: zo jammer die laatste twee zinnen van je!

Ik heb wel een lollie voor je sollie waarop je kunt sabbelen in je ‘bek’. Kun je eerst nadenken voordat je iemand persoonlijk aanvalt. Iemands mening respecteren is een groot goed, je hoeft het er niet mee eens te zijn …….
@erik2907: Inderdaad Erik, helemaal mee eens; je post was prima genuanceerd en toegelicht; meneer de tokkie maakt uitsluitend zichzelf belachelijk als fanboy. Het opruimen van de 3 wrakken geen ook niet echt snel, zeker niet bij het 2e (dubbele) ongeluk; daar gingen ze een auto-takelen die prima weggerold/geduwd had kunnen worden, en daarna met dezelfde trekker pas de andere… met 3 of 4 man maximaal. Met meer apparatuur of betere organisatie van handjes had dat zeker 2x zo snel gekund. Onkunde of onwil ?
@dawwg: dank je :-)!
@erik2907: nouwhhh LH heeft in elk jaar dat hij in de Mercedes zat en voor het kampioenschap kon gaan een zeer dominante auto gehad…Senna heeft dan maar 1 seizoen gehad, Schumacher 2, Vettel’s RBR was misschien 1 seizoen iets beter maar ook dat viel wel mee…..in mijn 25 jaar F1 kijken heb ik nog niet zo’n lange aaneengesloten periode gezien dat echt 1 team zo overduidelijk dominant was. Ferrari is eigenlijk pas dit jaar een redelijk in de buurt gekomen. Dus tevens heeft LH zo’n 66% van z’n resultaten in de laatste jaren ±33% van z’n carriere behaald. Dus ik ken weinig coureurs die het echt zo duidelijk van hun auto hadden….ja Schumacher was een lul achter het stuur en Senna ook….maar dat zijn alle kampioenen. Maar zowel Senna als Schumacher deden bijna elk seizoen wel mee (behalve de Mercedes jaren) om het kampioenschap en dat kan LH niet zeggen. Hij is goed maar ik plaats hem wel onder Schumacher, Senna, Fangio en Clark. Waar imho Schumacher de beste overall coureur was maar Senna de snelste.
@ioosterbaan: plus als je dan al een dominante auto hebt…is het ook gemakkelijker om zoveel resultaten (Wins, Poles etc) neer te zetten als er 20+ races per seizoen zijn en dus 4 a 5 races meer per seizoen racet dan Schumacher deed.
@ioosterbaan: daarvoor zijn statistieken die alles omzetten naar procenten en hoe je het went of keert LH staat in de meeste statistieken van de FIA bovenaan.
@ioosterbaan: als je 25 jaar F1 kijkt dan ben je begonnen in 1993. Heb je net de dominante jaren gemist van McLaren van 1988-1991.

Ferrari is eveneens dominant geweest 7 jaar lang, zoals RB 4 jaar met Vettel.
@erik2907: vwb die jaren van Ferrari en RBR, dat je zoveel jaren achter elkaar uiteindelijk won betekend niet dat je dominant was….Schumacher had realistisch gezien misschien wel 10x WDC kunnen worden want zo dichtbij zat hij er in een aantal andere seizoenen bij.
@ioosterbaan: daarom is hij ook maar 7x kampioen geworden en geen 10x. 7 dominante jaren, 3 niet, net zoals Mercedes nu.
Zoals de waard is…
@pomoek:

– neemt hij zijn paard, trekt hij zijn zwaard, omdat dat is zijn aard.
@erik2907: precies!
Zoals de waard is…
@pomoek: … heeft ie last van dubbelposten. Misschien komt ie uit het Oosten ?
Of wellicht ligt het aan de programmatuur, het resultaat is in ieder geval enigszins zuur …
De Neymar van de F1
Wat laat Lewis zich kennen zeg. Slecht verliezer.
Heel gek, toen Hamilton bewust de band van Max aan gort reed in t begin van dit jaar hoorde je niemand over “fowl play”. Toen Hamilton een tikkie uitdeelde aan Rosberg in Brazilië, hoorde je niemand daarover….

Neemt niet weg dat ik Ferrari er absoluut voor aan zie dit niet bewust te vermijden… Maar zoals gezegd.. Lewis gooit ook alles “even the kitchen sink” in de strijd als hij denkt dat hij er mee weg komt….
@w0o0dy: Lewis is inderdaad een gladde aal en speelt al jaren vieze spelletjes, vraag maar aan Rosberg. Die heeft ruim 15 jaar met m’n ge-race’t … Een beetje Amerikaans, lachen in je gezicht en de camera, maar een mes in je rug.

Vettel, Kimi en Max zijn meer als Russen; die zeggen gewoon lomp de te voren wat ze van je vinden of gaan doen en doen dat ook consequent. En dan heb ik het uiteraard over de coureurs; niet de Yeti-mindgames die de teams sowieso altijd spelen …
Allemaal leuk en aardig. Ik heb genoten van een heerlijke race. Vettel verdiend gewonnen. Jammer voor Max maar kan gebeuren. Dit was gewoon een heerlijke race om naar te kijken.
@kilum: Tja, liever zo eraf, dan op plaats 3 en ‘m dan alsnog met 300km/u in de vangrail rammen op het laatst met letsel; snap echt niet dat Max alsnog zo hard durfde te rijden met een wonky rempedaal… die breng je dus echt niet van z’n a propos met wat laffe opmerkingen over z’n rijstijl; dat lijkt me wel duidelijk.
Het is best een goed F1 seizoen waar van alles nog mogelijk is. Wel opvallend is dat bedrijven zoals Mercedes (waar “grote mensen” een bedrijf leiden) zich als kleine kindjes gedragen. LH44 en ook Toto Wolff. Cry babies zijn het. Ze hebben geweldige auto’s maar prestaties neerzetten wordt steeds moeilijker…sliding scale situatie. In ieder geval werken de kleinere teams keihard om vooruit te komen. Ondanks talloze teleurstellingen. Team Mercedes hebben hun zaakjes gewoon niet voor elkaar. Ze dachten seizoen 2018 wel even te kunnen winnen vanuit de luie stoel. Vechten op het circuit voor de eerste plaats… daar gaat het om. Zoals “vroeger”. Ik gun Ferrari het van harte als ze Mercedes op de tweede plek kunnen neerzetten aan het einde van dit seizoen.. Max heeft vechtlust maar ook andere jonge coureurs. LH44 laat zich echt kennen. Maar ik had niet ook anders van hem verwacht.
Heerlijke race. Kom er net vandaan. Geen fan gehoord die er een probleem mee had dat hij er even geen zin in had, en hij bedankte ze netjes later in een speech op het podium. Gewoon een sterk staaltje inhaal race laten zien. De gedachten van een kamikaze actie van Raikonen maar daar lopen ze teveel risico in het constructeurs kampioenschap voor.
Wat vandaag wel echt heel erg opviel, was het verschil tussen de “top 3” teams en de anderen. Eigenlijk is dat niet leuk meer, als een topper opstoomt vanuit het achterveld en dus echt geen moeite hoeft te doen de mindere goden in te halen vanwege een topsnelheidverschil van een kilometertje of 30/40. Ik begin in ieder geval steeds meer te verlangen naar een eenheidsformule.
@560pk: weet niet meer welke race het was, maar eerder dit seizoen had de complete top 6 de rest van het veld gelapt (en Stroll zelfs 2x). Ricciardo had in de laatste ronde vanaf de 6e plek 1:23 voorsprong op ik denk Sainz of Hulkenberg op plek 7. Echt bizar.
Ik ben voor, dat elk team exact het zelfde aantal Pk en nm heeft.
De rest van de auto gewoon volgens de regels. Dan krijg je te zien wie uit welk hout is gesneden.
@tfsi: nee dat krijg je niet te zien. Daarvoor verschillen de chassis’ teveel van elkaar.
@tfsi: Dat is de GP2 formule … en ook niet heel erg spannend qua inhalen. Verschillende motoren is prima, maar de complexiteit met al die onzinnige hybride-bullshit moet weg en ook moet de brandstof limiet omhoog; zodat er weer gerace’t kan worden i.p.v. ge-hypermile’t.
Slap gelul allemaal over een geweldige inhaalrace. LH is bijna door 3 kwart van het veld voorbij gelaten. En met name door de Mercedes teams.
Tijdens de race kwam LH wel onzeker over. Ik ben wel eens benieuwd hoe zijn carrière was geweest als hij in een mindere auto was begonnen in de F1? Was hij dan wel doorgebroken naar de top, als je zo onzeker bent?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).