• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport MR heeft iets unieks

Auteur: RubenPriest, gepost 28 september 2020 om 08:01 – 25 Reacties

Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport MR is hartstikke goed voor het milieu

Er hangt een groen sausje aan de Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport MR. Zo aan de buitenkant valt het je niet eens op.

Een dikke motor lepelen in een auto is altijd goed, maar winst behalen doe je voornamelijk met aerodynamica en het gebruik van lichtgewicht materialen. Was vroeger koolstofvezel nog een exotisch product, tegenwoordig kun je het bijna als lifestyle materiaal omschrijven. Zelfs op de zwaarste en dikste SUV’s van deze wereld kun je carbon frutsels als optie krijgen. De functionaliteit van het materiaal doet er dan niet meer toe.

Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport MR

Carbon is nog altijd king in de racerij, maar er zijn ook alternatieven. Het afgelopen weekend vond de 24u van de Nürburgring plaats. Uiteindelijk werden het veel minder dan 24 uur racen, want de regen viel met bakken uit de hemel. Van omstreeks 22:30 tot 08:00 werd de race stilgelegd.

  • Porsche 718 Cayman GT4 achterkant
  • Porsche 718 Cayman GT4

Onder het deelnemersveld zat ook deze Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport MR. Wat hier nu zo aan bijzonder is? Porsche heeft voor het eerst op grote schaal milieuvriendelijke componenten gebruikt voor de body van de auto. De complete bodykit van de auto is gemaakt van natuurlijk materiaal. Vorig jaar waren alleen de deuren en de achterspoiler van het spul. Dit jaar zijn ook onder andere de voorbumper, achterbumper, diffuser en aerodynamische vinnen gemaakt van milieuvriendelijke componenten. Volgens Porsche is dit materiaal vrijwel net zo stevig als carbon (CFRP). Daarnaast zou de kwaliteit dik in orde moeten zijn.

Mocht de keuze voor dit nieuwe materiaal bevallen, dan gaan we dit ongetwijfeld ook bij andere auto’s en teams zien.

Ook interessant!

  • Porsche Cayman GT4 RS Clubsport: GT3 Cup in kleiner jasje
  • Porsche 718 Cayman GT4 RS maakt stoutste dromen waar
    Porsche 718 Cayman GT4 RS maakt stoutste dromen waar
  • Officieel: Porsche 718 Cayman GT4 RS draait 9.000 tpm [video]
    Officieel: Porsche 718 Cayman GT4 RS draait 9.000 tpm [video]
  • Porsche geeft 718 Cayman GT4 RS op z'n donder! [video]
    Porsche geeft 718 Cayman GT4 RS op z'n donder! [video]

Nieuwste artikelen

  • Video: en daarom bezuinig je niet op banden en remmen
  • Deze optie heb je nog niet eerder gezien op een Porsche
  • Koop een Brabus SLS AMG op Marktplaats
  • Gespot – Deze Ferrari 512 TR is om te smullen
FacebookTweetPinLinkedIn

718, clubsport, gt4, manthey, milieu, Porsche

Vorig bericht: « Stand na GP Rusland 2020 en 7 dingen die ons opvielen
Volgend bericht: Video – Nederlandse politie pakt linksrijder aan »

Lees Interacties

Reacties

  1. scalvaro zegt

    28 september 2020 om 08:17

    De vraagt blijft… Waar is ie nou van gemaakt? Alleen de omschrijving milieuvriendelijke componenten is wel erg vaag

    Login om te reageren
    • godfather zegt

      28 september 2020 om 09:21

      @scalvaro: exact!

      Login om te reageren
    • escort77 zegt

      28 september 2020 om 09:26

      @scalvaro: metaal waarschijnlijk. Dat is prima verkrijgbaar als gerecycled materiaal en ook na gebruik kan je het weer verwerken tot nieuw metaal ?

      Login om te reageren
    • deeberton zegt

      28 september 2020 om 09:50

      hennep

      Login om te reageren
    • 911targa zegt

      28 september 2020 om 10:15

      @scalvaro: ik lees het hele artikel ook met grote spanning……

      Alles is een natuurlijk materiaal, maar soms gemengd, geperst, etc met andere natuurlijke materialen.

      Onvoorstelbaar artikel.

      Login om te reageren
    • V8Vantage zegt

      28 september 2020 om 11:59

      Zo te zien van vlas. De stengels van lijnzaad zeg maar. Van het lijnzaad maken ze overigens weer de expoy. De epoxy is nog niet 100% eco, maar daar wordt aan gewerkt. Momenteel wordt er in Finland een 70 voets zeiljacht van gebouwd. In Duitsland bouwen ze wat minder grote boten (Flax 27 b.v.) . Dit overigens alweer een paar jaar.
      https://green-boats.de/material/?lang=en voor meer informatie. En https://www.balticyachts.fi/yachts/baltic-68-cafe-racer/ om eens bij weg te kwijlen…

      Nog een linkje specifiek over vlas: https://www.balticyachts.fi/flax/

      Login om te reageren
      • godfather zegt

        29 september 2020 om 07:17

        @vantagev8: thanks! Dit had in het artikel gemogen…

        Login om te reageren
  2. screamer zegt

    28 september 2020 om 08:24

    Ok, maar jullie (en Porsche?) leggen dus niet uit waar dat materiaal dan _wel_ van gemaakt is

    Login om te reageren
  3. baf07 zegt

    28 september 2020 om 08:27

    Er gaan alleen plantjes op groeien zodra het regent….

    Login om te reageren
  4. tjorque zegt

    28 september 2020 om 08:39

    Ik vermoed hennep of vlas?

    Of dat milieuvriendelijker is dan Carbon valt nog te bekijken… hangt er ook veel vanaf hoe dat de vezels gekweekt worden en welke hars er omheen zit.
    Maar het potentieel is er iig wel.

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      28 september 2020 om 09:02

      Ik vermoed ook hennep. Maar carbon fiber is alleen te recyclen als je het in een vacuüm tot 450 graden celcius verhit.. Alles daaronder is downcyclen (bijv. in korte stukjes hakken en er een nieuwe mat van weven, zoals de monocoque van een BMW i3), en dus niet 100% duurzaam. Dus grote kans dat het wel gemakkelijker te recyclen is.

      Login om te reageren
    • awesome zegt

      28 september 2020 om 10:02

      @tjorque: vast hennep. Als ie dan in de fik vliegt gaat ie ‘Up in smoke’ :)

      Login om te reageren
      • tjorque zegt

        28 september 2020 om 10:23

        Dat wordt prettig :)

        Login om te reageren
  5. knapzuur zegt

    28 september 2020 om 08:59

    “Volgens Porsche is dit materiaal vrijwel net zo stevig als carbon (CFRP).”

    Genoeg materialen die hier aan voldoen, het is vooral het gewicht waarbij een bepaalde stevigheid bereikt word die carbon zo interessant maakt.

    Login om te reageren
    • okdoei zegt

      28 september 2020 om 09:25

      @knapzuur: iwab hier! Ik denk eerder dat Porsche de term ‘sterkte’ en/of ‘stijfheid’ gebruikt.
      Stevigheid is niet meetbaar.

      Ja, ik word moe van mezelf.

      Login om te reageren
      • tjorque zegt

        28 september 2020 om 10:24

        Moe worden van jezelf da’s “knapzuur” ?

        Login om te reageren
      • mashell zegt

        28 september 2020 om 16:44

        Stevigheid is juist gemakkelijk meetbaar.Zet je vriendin op de weegschaal, geeft de wijzer meer dan 100 aan dan mag je echt wel spreken van een stevige meid.

        Login om te reageren
  6. ederooij zegt

    28 september 2020 om 09:19

    beetje uitleg over de materialen zou welkom zijn

    dan maar GOOGLE:
    These renewable materials replace the metal and plastic injection moulded components of the production sports car, bringing several benefits along the way. In terms of weight and stiffness, the recyclable natural-fiber composite materials are similar to carbon-fiber composites (CFRP), while meeting the same high safety and quality standards.

    The advantage over CFRP is that natural-fiber composites can be manufactured more economically and with less energy. Moreover, the damping of vibrations improves fivefold and, in the case of an accident, parts made from natural-fiber composites splinter into larger and less sharp pieces.

    The project began in 2016 as a collaboration between Porsche, the Federal Ministry of Food and Agriculture (BMEL), the Fraunhofer WKI and the Swiss company Bcomp.

    The base of the material is represented by farmed flax fibers, and Porsche says that doesn’t conflict with food crops. For the doors, light balsa wood serves as the core of the composite material, with the sandwich construction correlating to the well-known resin transfer moulding (RTM) process used in the production of carbon-fiber components.

    By contrast, for the rear wing, layers are impregnated with epoxy resin, then baked in an autoclave. The components made of natural-fiber reinforced plastic are created using a vacuum infusion process and contain Bcomp’s proprietary powerRibs technology to fulfill stiffness requirements.

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      28 september 2020 om 09:32

      Kijk, nu komen we ergens, bedankt. Nu nog weten of de epoxyhars gemakkelijk afbreekbaar is. Als dit echt zo ver is, kunnen we op ten duur koolstofvezel in een hoop industrieën gaan vervangen, waar een mindere gewicht/performanceverhouding ook acceptabel is. Bijvoorbeeld bij die bodykits op Porsche Cayennes etc. Dat ding is zo lomp zwaar dat die 20 extra kilo (ofzo) voor een bodykit t.o.v. carbon echt niet uitmaakt.

      Login om te reageren
      • wjeurs zegt

        28 september 2020 om 10:16

        @Jochempie: vermoedelijk is de epoxy een niet-milieuvriendelijke thermoharder. (Vanwege de vereiste materiaal eigenschappen) Circulair zal het dus nog niet zijn. Deel van de grondstof uit de natuur halen is natuurlijk al een stap in de goede richting ;)

        Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      28 september 2020 om 10:07

      @ederooij: Jaaiks, dat wordt nog snel een paar extra linnen overhemden inslaan voordat ze duurder worden.

      On a more serious note : het verbaast me, dat er op Google niets wordt gezegd over het feit, dat vlasvezels een renewable raw material zijn. En dat terwijl renewable het uitstekend doet in het hedendaagse lingo, zeker onder tofu-knagers. Die kreet wordt hier nogal eens misbruikt, maar in dit geval is er wérkelijk sprake van ‘een gemiste kans’.

      Login om te reageren
  7. wjeurs zegt

    28 september 2020 om 10:13

    Vermoedelijk Hennep of Vlas. Als je er een niet milieuvriendelijke thermoharder epoxy doorheen gooit is het nog steeds niet goed te verwerken als de auto op is, maar je grondstoffen uit de natuur halen is natuurlijk al een grote stap ;)

    Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    28 september 2020 om 10:20

    Kortom, gerecycled plastic en carbon vezels? Benieuwd of gerecycled plastic ook een modetrend gaat worden. Lekker premium.

    Login om te reageren
  9. dper4mance zegt

    28 september 2020 om 10:50

    Kartonfibre… Gemaakt van gerecyclede koffiebekertjes. Zo ziet het althans uit.

    Login om te reageren
  10. geelbarrel zegt

    28 september 2020 om 12:49

    trabant techniek 2.0

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North