• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche 718 Cayman GT4 RS maakt stoutste dromen waar

Auteur: RubenPriest, gepost 17 november 2021 om 05:30 – 7 Reacties

Porsche 718 Cayman GT4 RS maakt stoutste dromen waar

Een recept waar je van gaat watertanden. Porsche heeft zich niet ingehouden om van de 718 Cayman GT4 RS iets heel bijzonders te maken.

Met de 981-generatie durfde de Duitse autofabrikant het niet aan. Ik heb het dan over het feit om met een Cayman GT4 RS te komen. De GT4 was echt het kleinere broertje van de veel ruigere 911 GT3. 385 pk was genoeg om lol mee te hebben, maar het volwassen chassis van de auto schreeuwde dat het zoveel meer aankon. Met de Cayman 718 GT4 durft Porsche nu wel die stap te zetten in vorm van de RS. En het is echt iets speciaals geworden.

Porsche 718 Cayman GT4 RS maakt stoutste dromen waar

Motor van de 911 GT3

Op papier is de GT4 RS al zo indrukwekkend dat je bijna de ‘gewone’ GT4 vergeet. De Porsche 718 Cayman GT4 RS heeft een 4.0-liter middenmotor boxermotor. Deze atmosferische zescilinder is goed voor 500 pk en 450 Nm koppel. Net als bij de 911 GT3, mag het motorblok het uitzingen tot maximaal 9.000 tpm. Mede dankzij een gewicht van 1.415 kg is de RS ruim 23 seconden sneller op de Nordschleife in vergelijking met de GT4.

  • Porsche 718 Cayman GT4 RS
  • Porsche 718 Cayman GT4 RS
  • Porsche 718 Cayman GT4 RS

Porsche levert de Cayman GT4 RS exclusief met PDK. Het wapen sprint in 3,4 seconden naar 100 km/u en de topsnelheid ligt op 315 km/u. Dat lagere gewicht is bereikt door onder meer het weglaten van isolatie, het gebruik van carbon en door de achterruit van lichtgewicht glas te maken. De bijzondere achterspoiler met zwanenhalsbevestiging kennen we ook van de 911 GT3. Vergelijkbare technologie is hier toegepast, wat resulteert in ongeveer 25 procent meer downforce dan de GT4 wanneer de aero in de Performance-stand staat.

Weissach-pakket

Niet alleen de aandrijflijn en de prestaties zijn RS-waardig. Het uiterlijk is dat ook. Zo heeft de Porsche 718 Cayman GT4 RS bijvoorbeeld luchtinlaten achter de portierruiten. Volgens het merk worden de inzittenden hier getrakteerd op een geweldig inlaatgeluid. Verder zijn er luchtinlaten vóór de achterwielen te vinden voor extra koeling. Porsche heeft veel gebruik gemaakt van carbon voor deze GT4 RS. Dat is nog eens extra zichtbaar als je kiest voor het optionele Weissach-pakket. Onderstaande zaken zijn dan uitgerust in carbon:

  • Voorklep
  • Luchtinlaten
  • Koellunchtinlaatpanelen
  • Airboxafdekking
  • Spiegelkappen
  • Spoiler

Verder brengt het Weissach-pakket een titanium uitlaatsysteem en rolkooi met zich mee. Optioneel zijn 20 inch gesmede magnesium wielen mogelijk in plaats van standaard gesmeed lichtmetaal.

Maart 2022 bij de dealer

De onthulling van de Porsche 718 Cayman GT4 RS is op de Los Angeles Auto Show. Vanaf maart 2022 is de auto te bewonderen bij Nederlandse Porsche Centra. Prijzen maakt Porsche binnenkort bekend.

Ook interessant!

  • Porsche Cayman GT4 RS Clubsport: GT3 Cup in kleiner jasje
  • Officieel: Porsche 718 Cayman GT4 RS draait 9.000 tpm [video]
    Officieel: Porsche 718 Cayman GT4 RS draait 9.000 tpm [video]
  • Porsche geeft 718 Cayman GT4 RS op z'n donder! [video]
    Porsche geeft 718 Cayman GT4 RS op z'n donder! [video]
  • Prijs Cayman GT4 RS
    Prijs Cayman GT4 RS bekend (en bijzonder hoog!)

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

718, 718-gt4, gt4, gt4-rs, Porsche, Video

Vorig bericht: « VDL Nedcar ziet waarschijnlijk opnieuw klant wegvallen
Volgend bericht: Eindelijk is er een Porsche Taycan station! »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    17 november 2021 om 06:35

    Doe al het carbon maar in carrosseriekleur, maar verder natuurlijk geniaal. Toch dapper dat Porsche een Cayman durft te maken welke sneller is dan de meeste 911 modellen.

    Login om te reageren
    • royaledeluxe zegt

      17 november 2021 om 09:44

      De prijs zal ook wel duurder zijn dan menig 911 model…

      Login om te reageren
  2. sanderz28 zegt

    17 november 2021 om 07:10

    Heel dik!

    Login om te reageren
  3. sportabgasanlage zegt

    17 november 2021 om 09:34

    Hier nog veel meer foto’s: https://www.cnet.com/roadshow/news/2022-porsche-718-cayman-gt4-rs-los-angeles-debut/

    Erg gaaf!

    Login om te reageren
  4. base85v zegt

    17 november 2021 om 09:50

    Lekker!

    Login om te reageren
  5. ty5550 zegt

    17 november 2021 om 10:28

    Die is erg vet. De automaat lijkt wel erg op een handbak op de foto van het interieur.

    Login om te reageren
  6. hanso zegt

    17 november 2021 om 11:05

    Auto van het jaar!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North