• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche 911 GT3 RSR opgefrist, helaas geen 991

Auteur: robbie, gepost 4 november 2011 om 13:12 – 17 Reacties

Porsche 911 GT3 RSR 2012
Dat had je niet verwacht he! Ondanks de introductie van de gloednieuwe 991 komt Porsche stiekem toch nog eventjes met een 997 variant op de proppen. En dit is ook gelijk de duurste 911 variant die je momenteel kan kopen.

Even voor de duidelijkheid: Deze Porsche is NIET geschikt voor de openbare weg. Met deze 911 GT3 RSR kan je wel deelnemen aan races zoals de 24 uur van Le Mans en het FIA World Endurance Championship. Om de 911 GT3 RSR te laten voldoen aan de nieuwste A.C.O. “LM” GTE reglementen was het wel nodig om de RSR maar liefst 48 millimeter breder te maken dan de versie van vorig jaar.

De GT3 RSR is gebaseerd op de 997 GT3 RS en achterin ligt een 4.0 liter 6 cilinder boxer die er 460 pk uitperst. Dat vermogen is zo “laag” omdat er vanwege de reglementen een restrictor in de luchttoevoer is geplaatst. Vergelijk het maar met ademhalen door een heel dun rietje.

Verder heeft Porsche ten opzichte van vorig jaar de luchttoevoer aangepast. Vorig jaar zat er een luchthapper op de motorkap, maar voor 2012 zitten er luchthappers in de heupen. Net zoals bij de 911 Turbo en 911 GT2 RS.

Het was overigens wel hard nodig dat Porsche met een update kwam voor de 911 GT3 RSR, want dit seizoen werden ze werkelijk vernederd door de gloednieuwe Ferrari 458 Italia GTC. Een raceversie van de nieuwe Porsche 991 verwachten we pas volgend jaar.

En wat al dat lekkers moet kosten? Als je 498.000 euro (+belastingen) achterlaat bij Porsche Motorsport mag je er eentje op komen halen. En dat is fors duurder dan de versie van dit jaar. In 2011 was de prijs nog 410.000 euro en in 2008 was hij helemaal goedkoop, want toen betaalde je “maar” 349.000 euro.

Ook interessant!

  • GT3
    Video: nieuwe Porsche 911 GT3 RS gespot in actie
  • Hoe ziet jouw droom Porsche 911 GT3 eruit?
  • Video: zo vet klinkt een Porsche 911 GT3 met ipe uitlaat
  • Deze Porsche 911 is nóg veel meer bijzonder dan je denkt

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

911, 997, GT3, Porsche, Racing, rsr

Vorig bericht: « Afscheidsmodelletje: BMW 3 Serie Carbon Sport Edition
Volgend bericht: Volkswagen Tiguan opgeleukt met R-Line pakket »

Lees Interacties

Reacties

  1. StijnB zegt

    4 november 2011 om 13:18

    Exact wat we wel hadden verwacht, de Cup-versies (en GT3 R) moeten ook nog een jaar doorgaan…
    Aërodynomisch een grondige aanpassing. Zie op de eerste foto’s zelfs geen spiegels meer, op de laatste wel (twee kleine zwarte ipv die omvangrijkere spiegels die vroeger aan de A-stijl stonden). Hopelijk kan deze nu toch nog wat mee, en vooral in etmaalraces op de legendarische betrouwbaarheid terugvallen. Om dan seizoen 2013 terug naar de kop van het peleton te keren met de 991 RSR.

    Login om te reageren
  2. robbie zegt

    4 november 2011 om 13:38

    @StijnB: dat is wel te hopen voor ze want dit jaar bakten die Porsche’s er weinig van. En vorig jaar hadden ze ook al geen best seizoen.

    Login om te reageren
    • StijnB zegt

      4 november 2011 om 13:42

      @robbie:
      Klopt, héél de carrière van de 997 RSR lijkt wat matig. Leek zelfs van in het begin niet het niveau van de 996 RSR niet te kunnen te overtreffen.

      Login om te reageren
    • StijnB zegt

      4 november 2011 om 13:45

      @robbie:
      Vermoed trouwens dat de toename van de wielbasis en de verdere verschuiving van de massa naar het centrum (met toch nog het behouden van die goede tractie) bij de 991, deels ingegeven is door de racerij. Verwacht dus erg veel van de 991 RSR…

      Login om te reageren
  3. euro95 zegt

    4 november 2011 om 14:03

    Wouw! Wat een mooie porsche! Jammer dat die niet street-legal is! Een echte race-porsche!

    Login om te reageren
    • Carreza zegt

      4 november 2011 om 14:21

      @euro95: met de “gewone” GT3 RS kom je ook al een eind hoor!

      Login om te reageren
    • HDM zegt

      4 november 2011 om 14:28

      @euro95: dan zie ik toch liever een 911 GT1 dan een zoveelste ”gewone 911 met spoiler”.

      Login om te reageren
    • Barnato zegt

      4 november 2011 om 15:06

      @euro95: Niet street legal maar trust me er zijn er wel een paar die gewoon op de weg rijden in die olie staatjes :-)

      Login om te reageren
  4. tombiesheuvel zegt

    4 november 2011 om 14:47

    Stel dat ik ergens van classicdriver, crank&piston of een andere site een “oude” GT3 RSR koop van pakweg 2 jaar oud voor een paar mille, kan ik daar dan gewoon trackdays mee gaan doen? Lijkt me wel vet :p

    Login om te reageren
    • fernie zegt

      4 november 2011 om 14:55

      @tombiesheuvel: Natuurlijk, wel voor 95% van de trackdays dikke dempers eronder zetten!

      Login om te reageren
    • 964rs zegt

      4 november 2011 om 15:28

      @tombiesheuvel: hoeveel kost een goeie gt3 rsr denk je? Dat is echt niet gezond hoe duur die dingen zijn al helemaal voor het doeleinde waarvoor jij hem wilt gebruiken. Nu ken ik jou situatie niet natuurlijk.

      Maar over de auto: wat een beest zeg! Erg gaaf. En als je de restrictors eraf haalt is ie al helemaal niet meer te houden!

      Login om te reageren
      • tombiesheuvel zegt

        4 november 2011 om 15:59

        @964rs: Staat ook “stel” voor iets bij natuurlijk :). Neen, ik ben niet in de financiele situatie om zon beest aan te kunnen schaffen, maar dromen mag altijd!

        Login om te reageren
      • gregorius zegt

        4 november 2011 om 16:03

        @964rs: ik denk dat er een groot gedeelte mazzel in moet zijn: is nou niet bepaald een suppliers market.
        Veel zullen er onderhands doorverkocht worden om belastingen te ontwijken (wat wat makkelijker is aangezien het grootste gedeelte ook wel internationaal verkocht zullen worden).
        Kortom: check welke raceteam falliet gaan of welke raceteams pas net me de nieuwe rijden; de moeten vast van de oude af.

        Login om te reageren
      • tombiesheuvel zegt

        4 november 2011 om 16:28

        @964rs:
        Het kan blijkbaar wel!
        http://www.youtube.com/watch?v=0Nff0emVsZ0

        Login om te reageren
  5. betonstaal zegt

    4 november 2011 om 16:50

    nice, maar het seizoen is toch al voorbij?

    Login om te reageren
    • StijnB zegt

      4 november 2011 om 16:56

      @betonstaal:
      Dus er staat een nieuw seizoen weldra voor de deur waarvoor teams nu reeds wagens gaan bestellen en klaarstomen…

      Login om te reageren
  6. maxx1 zegt

    4 november 2011 om 18:47

    als het nieuwe model had geweest had je hem niet mogen ophalen voor 498 000. Ontwikkel kosten enorm hoog…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North