Porsche 911 R: de GT3 RS met een handbak

Auteur: , 34 Reacties

Porsche noemt het de spirituele opvolger van de 911 R uit '67. Wij noemen het de GT3 RS zonder spoilers en met een handbak.

De Duitse autofabrikant wist het uiterlijk lang geheim te houden maar een echte verrassing was het natuurlijk niet. De 911 R heeft het uiterlijk van de GT3 RS, maar de enorme spoiler is niet aanwezig.

Zoals verwacht ademt de 911 door een 4,0-liter boxermotor die we kennen uit de 911 GT3 RS. 500 pk, 460 Nm en een sprintje naar de honderd in 3,8 seconden. De zescilinder knalt uiteindelijk door naar een puike 323 km/u. In tegenstelling tot de andere elfjes, is was deze 911 R alleen te verkrijgen met een handbak. Standaard op de 911 R zijn keramische remschijven, een mechanische sper en het meesturen van de achteras.

Hoewel de GT3 RS geen zware jongen is, wist Porsche de 911 R toch nog wat kilo’s af te snoepen. Met 1370 kg weegt het model 50 kilo minder dan een GT3 RS. Naast de body en de ontbrekende spoiler is de 911 R te herkennen aan zijn rode strepen. Zweten op het circuit is ook geen probleem. Airco en een radio ontbreken namelijk op het model. Optioneel zijn deze echter wel verkrijgbaar. Er worden 991 exemplaren gebouwd van de 911 R.



34 reacties

uiterlijk van een GT3, geen GT3 RS :-)

Uitermate dikke kist. Wel al uitverkocht, dus worden weer taferelen van +100% aankoopprijs op de tweedehandsmarkt.
@GeoBem007: Niet alleen uitverkocht. Alles was, zoals we hebben gelezen, al onderhands verkocht aan vriendjes van.

Vind ik jammer. Porsche zou eigenlijk een deze 911 moeten verkopen met een optie. Over 5 jaar moet er minimaal 50000 km mee gereden zijn; dan krijg je 100000 euro terug (en die 100000 natuurlijk eerst laten betalen).
Dan weet je iig dat mensen die m kopen ook daadwerkelijk liefhebben van dat ding zijn en er ook echt mee gaan rijden.
Allemaal al (uit)verkocht
Top wagen zoals een Porsche hoort te zijn! Alleen zonder rode striping a.u.b….
Leuk, maar ik had liever iets anders gezien. Dit was voor Porsche de kans om het moderne en de geschiedenis van de 911 te laten samenkomen.
@max038: 997 sport classic ff googlen
@swid: oeps niet aan gedacht 😅
7-bak?
Waar ik vorige week nog zei dat mijn Top 3 van 911’s er zo uit zou zien:
1. 911R
2. GTS
3. Carrera S

is het nu als volgt:
1. GTS
2. Carrera S
3. 911R

Heerlijke 911, maar niet zo lekker als ik had gehoopt. Te duur, gelimiteerd en mijns inziens weinig onderscheidend.
Heerlijke bak maar liever met spoiler en zonder striping graag.
@pinut187: De GT3 dus.
Lieve Porsche, mag er ook een ducktail op? Alvast bedankt.
@dutchdriftking: die komt vast pas bij 60 jaar 911 en dan voor een achterlijke prijs.
@reistje: klopt. Dan maar naar Singer. Ook duur, maar dan echt exclusief.
@dutchdriftking: Zag laatst nog een 911 (997) rijden met een ducktail. In het wit. Was dat een standaard optie of zag ik toevallig een een sport classic rijden?
@kilum: Via Porsche exclusive kan je hem geloof ik ook krijgen. Maar misschien weet @gtwillem dat wel. Een sport classic zou ook goed kunnen, zaten de originele geniale fuchs wielen er ook onder?
@dutchdriftking:

Fuchs voor de 991 en 997 zijn maximaal 19″. Worden nog echt door Fuchs gebouwd. Dus PCCB op een 991 met Fuchs wordt lastig.

Ducktail was leverbaar op de 991.1 via Porsche Exclusive (alhoewel dat gewoon op de optielijst stond). Bij de 991.2 vooralsnog niet leverbaar.
@gtwillem: Maar die ducktail was dus niet leverbaar op de 997? Dan was het toch een echte sport classic die ik zag. Of natuurlijk iemand die voor veel moeite ze 997 had verbouwd tot een sport classic look a like.
Deze met een pdk-bak.. Dat ging de perfecte combinatie geweest zijn!
@Dimglor: Die bestaat ook. De GT3 RS. Alleen even de vleugel eraf trappen. Hij is wel 50 kg zwaarder helaas.
@berlinetta:
I thought obvious troll was obvious :p
@Dimglor: Blijkbaar niet dus ;) maar dat kan heel goed aan mij liggen.
Doe mij dan maar de “reguliere”GT3 waar de RS al is uitverkocht, heeft spoiler en oogt dus beter, en heeft een flipperbak, 10x fijner en sneller dan een ouderwetse handbak
Heerlijk. Maar tegelijkertijd wel zielig, de gewilde handbak limiteren door limited production.
Ok, ik ben geen Porsche fanboy dus ik heb even op de site van Porsche gekeken. De Turbo S is de snelste. Maar voor mensen die blijkbaar géén Turbo willen is er de GT3 RS. Deze is langzamer en duurder. En dan nu dus de 911R. Deze accelereert sneller maar is langzamer dan de GT3 RS.

Waarom kies je voor een GT3 RS of een 911R als deze duurder langzamer en minder comfortabel zijn dan een TurboS? Ik probeer niet lollig te doen of zo, maar vraag me gewoon af waarom mensen geld stuk slaan aan een auto waar een duidelijk alternatief voor is.
@pomoek: omdat de gt3 atmosferisch is, rwd heeft, een sportiever onderstel heeft. Het hele pakket is gewoon sportiever. Het gaat meer om de ervaring dan sneller of langzamer zijn hoe cliché dat klinkt.
@pomoek: De Turbo en GT3 RS zijn andere auto’s. De GT3 is het messcherpe circuitspeeltje, de Turbo het 4WD-kanon. Later komt ook nog de GT2 RS. Dat wordt de widowmaker.

En een GT3 RS is misschien langzamer in rechte lijn, maar op een bochtig circuit zal de Turbo het onderspit delven. Moet je wel de skills hebben om alles eruit te halen.
@pomoek: Je hebt de gewone 911 serie met Carrera 2, Carrera 4, GTS en Turbo als versies. Van de meeste is er ook een S waar je voor een paar 1000 euro een handvol extra PKs krijgt. En dan heb je de serie circuit versies de GT3 en de extra dure variant RS3 RS.
En dan heb je nu de R die er een beetje tussen hangt. Wel GT3 RS power, maar geen Turbo en 4 wiel aandrijving. Maar niet het lelijke GT3 RS uiterlijk met spoiler en luchtinlaten. Dit is dus ergens de grote broer van de GTS.
@mashell: en anderen Dank voor de uitleg!
@mashell: nee zo zie ik het niet, het is gewoon een GT3 zonder spoiler met de power van de GR3 RS. En is het dus ook nergens de grote broer van de GTS. Er is namelijk ook nergens iets van het uiterlijk van de GTS terug te vinden op deze 911R, en motorisch ook niet, behalve dat ze allebei geen turbo hebben.
De auto klopt gewoon niet… althans vind ik dan. Het gemis van de spoiler is te groot! Ik ben benieuwd na de handling van dit apparaat
Die 50 kilo gewicht minder zal wel alleen al het gewicht van de mega spoiler zijn die er niet meer op zit. ;)
Als mn een pdkbak uitbrengt, moet het een handbak zijn. En een model met handbak zou toch nog net ietsjes leuker zijn met pdk. Turbomotoren met veel koppel, die je niet eens in de toeren kunt jagen omdat je te snel heeel snel gaat, en die klinken als een vibrator uit 1984 zijn ineens leuker dan hoogtoerige en waanzinnig klinkende atmosferische quasi-racemotoren. Maar toch is het spijtig dat de atmosferische motor er uitgaat en dat mn met downsizing bezig is. Met spoiler is ie ‘kampbak’, zonder spoiler te gewoontjes. Dit heeft hier wat weg van lullen in het ijle. Ah ja luchtkoelers, die hebben nog wel wat maar die zijn niet zo snel als de nieuwe modellen. Ze zijn natuurlijk wel lichter, maar dan moet je tevreden zijn zonder navigatie. Ben ik nu gek aant worden? Jongejonge…
Raar zonder spoiler, zal trouwens ook al uitverkocht zijn

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).