• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche 917k uit film van Steve McQueen wordt geveild

Auteur: Author, gepost 24 juni 2014 om 23:03 – 29 Reacties

Porsche 917k


En reken maar dat er een enorm bedrag betaald gaat worden voor misschien wel de beroemdste Porsche ooit.

Het gaat om de auto met chassisnummer 917-024, die tijdens een test op Le Mans de snelste tijd neerzette in handen van Brian Redman en Mike Hailwood. Hierna kwam de auto in het bezit van Jo Siffert. Deze Zwitserse coureur leende hem uit aan Solar Productions om te figureren in de welbekende klassieker van Steve McQueen. Het gaat dan ook om de 917 die in de film als eerste over de finish kwam.

De auto is gespoten in Gulf-livery, eigenlijk de enige juiste kleuren voor een icoon als dit. Onder de kap ligt een luchtgekoelde 12-cilinder boxermotor V12. Nadat de wagen 25 jaar uit de publiciteit verdween, dook hij plots op als barnfind en sindsdien is hij grondig gerestaureerd.

Gooding & Company brengt de 917 tijdens de Pebble Beach Auctions (16 en 17 augustus) onder de hamer. Wat de Porsche op de veiling gaat opleveren weten we uiteraard pas na het event, maar gezien alleen al de reparatiekosten van het blok moet het minimaal een paar miljoen worden.

Ook interessant!

  • Video - Zo moet je NIET een Porsche 917 starten
  • Meer dan 12 miljoen euro voor deze McLaren F1?!
  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Porsche verkoopt losse stoelen uit de printer

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

917, 917k, gulf, Klassiekers, le-mans, pebble-beach, pebble-beach-2014, Porsche, steve-mcqueen, veiling

Vorig bericht: « Chileen doet basejump uit rijdende truck
Volgend bericht: Officieel: Ford Edge »

Lees Interacties

Reacties

  1. Arnoud zegt

    24 juni 2014 om 23:15

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
    • awesome zegt

      24 juni 2014 om 23:37

      @Original_Arnoud: een knokploeg dus, in plaats van een boxer ;)

      Login om te reageren
  2. gash zegt

    24 juni 2014 om 23:33

    In het Porsche museum staan ook een aantal van dit soort monsters. Indrukwekkend! Ik moest er natuurlijk wat fotootjes van maken

    [img]http://i62.tinypic.com/155ju35.jpg[/img]

    [img]http://i60.tinypic.com/10ek7c1.jpg[/img]

    Login om te reageren
  3. gash zegt

    24 juni 2014 om 23:35

    Oepserdefloeps!
    [img]http://i62.tinypic.com/2h82vra.jpg[/img]

    Login om te reageren
    • larsyboy1997 zegt

      25 juni 2014 om 00:06

      @gash: dat ass!

      Login om te reageren
    • bierbuik zegt

      25 juni 2014 om 08:39

      @gash: kwijl!!

      Login om te reageren
  4. toyotafortuner zegt

    24 juni 2014 om 23:37

    Erg sexy! Die exemplaren die @gash post ook hoor :)

    Login om te reageren
  5. awesome zegt

    24 juni 2014 om 23:38

    Dit zijn de Le Mans auto’s.

    f*ck off met je diesel en Hybride!

    Login om te reageren
  6. papa zegt

    24 juni 2014 om 23:38

    Heeft dat ding nederlands kenteken? Want dan ben ik wel geïnteresseerd…

    Login om te reageren
  7. jasperjvr zegt

    24 juni 2014 om 23:49

    Onvoorstelbaar dat iemand zo’n wagen koopt om hem vervolgens te laten wegrotten in een schuur.

    Login om te reageren
  8. desjonnies zegt

    25 juni 2014 om 00:17

    “t is eigenlijk hel raar als je bedenkt dat de Porsches in Gulf livery – dit waren de kleuren van het team van John Wyer Automotive, nooit één keer Le Mans hebben gewonnen.
    De eerste 917 die won was van een zeg maar schaduw fabrieks team van de Porsches zelf onder de naam van Salzburg racing. (de rode nummer 23 van @gash foto) -bedankt overigens-
    John Wyer was hier trouwens terecht woest over, hij had met Gulf sponsoring het alleen recht van Porsche gekregen om als semi-fabrieks team te opereren.
    Die andere beroemde livery is van Martini racing en ene Jonkheer die ons alle bekend hoort te zijn als echte petrolhead, ene Gijs van Lennep die Le Mans won met een Martini 917 KH (kurzheck)

    Login om te reageren
  9. desjonnies zegt

    25 juni 2014 om 00:20

    Oh, en Jo Siffert, die is helaas tragisch verongelukt, maar tijdens zijn begrafenis in Freiburg (Zwitserland) werd zijn kist vervoerd op een 917.
    En er waren duizenden belangstellenden.

    Login om te reageren
    • StijnB zegt

      25 juni 2014 om 08:33

      @desjonnies:
      Ik dacht niet op een 917, maar wel dat ‘zijn’ 917 voorop reed in de rouwstoet met een zwarte rouwband rond. Siffert had trouwens ook een Porsche dealership naast zijn racecarrière…
      Bizar dat de twee grootmeesters van Gulf, Siffert en Rodriguez beide het leven lieten in onbelangrijke wedstrijden aan het einde van de carrière van de 917 in Europa. Zo’n gekke zaken uitgehaald met die 917’s en dan zo (in het geval van Rodriguez zelfs in een concurrerende 512) aan je einde komen… Helden zijn het!

      Gulf slaagde er inderdaad niet in om Le Mans te winnen met de 917. Maar toegegeven ze hadden ook maar twee jaar de tijd (’70 en ’71) voor de 5-literklasse werd opgeheven. Voor de rest wonnen ze wel quasi alle langeafstandraces op vaak indrukwekkende wijze. Wat te denken van Pedro Rodriguez die in ’71 de 1000 kilometer van Spa won in 4u1min, bijna 250 kilometer per uur gemiddeld! Of die regenrace op Brands,…

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        25 juni 2014 om 11:38

        @StijnB:
        We hebben kennelijk dezelfde favoriete rijders, waaronder Pedro Rodriguez.
        en de 1000 kilometer van Brands Hatch vind ik één van de meest imponerende overwinningen ooit van een coureur.

        Login om te reageren
        • StijnB zegt

          25 juni 2014 om 15:24

          @desjonnies:
          Inderdaad! Begrijp me niet verkeerd, andere rijders (van ancien Hans Herman tot toenmalig jonkie Derek Bell) deden het ook subliem. Maar voornamelijk Rodriquez leek wel geboren om een 917 te besturen, hij kon altijd dat tikje meer achter het stuur van dit icoon…

          Login om te reageren
    • StijnB zegt

      25 juni 2014 om 08:40

      @desjonnies:
      De rouwstoet:
      https://photos.stuttcars.info/upload/2014/02/05/1971-siffert-funeral.jpg

      Login om te reageren
  10. gash zegt

    25 juni 2014 om 00:30

    Overigens is het geluid van die machtige 12-cilinders is ook niet verkeerd.
    http://www.youtube.com/watch?v=mjsnNokeKMw

    Login om te reageren
  11. bozothenutter zegt

    25 juni 2014 om 08:17

    bijna goed, tis idd geen boxer, maar zeker ook geen V12 (hoewel hij wel diezelfde ontstekingsvolgorde heeft)
    Het is gewoon een vlakke 12

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      25 juni 2014 om 08:26

      Hoe werkt dat dan? Zodra de blokhoek 180 graden is, is het geen V meer? Denk dat t voor het gemak beste wel zo kan heten.

      Login om te reageren
      • baasbas zegt

        25 juni 2014 om 11:12

        @sir_smokalot: Lijkt mij niet, een V slaat natuurlijk op de blokhoek. Dus dit is een _12, maar underscore12 spreekt zo lastig uit, daarom flat12. Ferrari bijvoorbeeld had daar geen zin in en noemde zijn model Berlinetta Boxer (512) terwijl daar ook geen boxer in ligt maar een _12

        Login om te reageren
        • KUYL zegt

          25 juni 2014 om 11:36

          @baasbas: Ontstekingsvolgorde geeft niet aan of het een V, 180 graden V of platte 12 is. De ontstekingsvolgorde is een gevolg van de kruktappen positie en ja de ontstekingsvolgorde kan ook verschillen per krukas configuratie.

          917 is wel degelijk een boxer. Alle kruktappen zitten namelijk tegenover elkaar. sommige sets zijn onderling wel verdraaid maar er zijn 6 sets van 2 kruktappen die onderling op 180 graden van elkaar staan, niet te verwarren met 180 graden blokhoek.

          Maar wat Baasbas zegt klopt ook niet helemaal. V slaat idd op de blokhoek. Maar toch kun je een 180 graden, dus platte, V12 hebben. Zoals een 512bb, testarossa. Dit omdat de krukas dezelfde opbouw heeft (kruktappen verdeeld over 90 graden) zoals bij de normale 60 graden blokhoek V12. Ferrari noemt deze zelf ook gewoon 180 graden V12.

          Login om te reageren
          • baasbas zegt

            25 juni 2014 om 11:52

            @KUYL: Sorry, maar 180° blokhoek ≠ V. Ferrari kan hoog en laag springen, 180° V12 is onzin. Het is gewoon een flat12 hoe hard ze ook roeptoeteren in Italië

            Login om te reageren
            • Hupke zegt

              25 juni 2014 om 12:39

              @baasbas:

              Wel in de vakliteratuur spreekt men toch van 180° V-motoren aangezien de tegenoverstaande pistons op dezelfde kruktap zitten. Bij boxermotoren heeft iedere piston zijn eigen kruktap.
              Noem ze flat12 zoveel je wil maar zowel je mechanieker als de ontwerpende ingenieurs hebben het over een 180° V12.

              Login om te reageren
              • baasbas zegt

                25 juni 2014 om 13:17

                @Hupke: Je hebt gelijk. Bij deze wil ik dan ook graag van de gelegenheid gebruik maken om bezwaar tegen deze misleidende naamgeving aan te tekenen. Ik verwacht dat logica dit dispuut in mijn voordeel zal beslechten en dat vanaf heden de term 180° V12 niet meer gebruikt zal worden.
                ;-)

          • baasbas zegt

            25 juni 2014 om 12:05

            @KUYL: Trouwens, het blok van de 917 is géén boxer. Ik kan alleen geen duidelijke animatie voor je vinden

            Login om te reageren
            • KUYL zegt

              25 juni 2014 om 12:47

              @baasbas: Je hebt gelijk, was even in de war met replica 917 motoren waar ze 2 911 boxer motoren aan elkaar plakken. Voor de 917 hebben ze idd gewoon V12 krukas gebruikt. Had even zitten kloten met mijn tekst.

              Login om te reageren
      • KUYL zegt

        25 juni 2014 om 11:40

        @sir_smokalot: Hier misschien iets om te plaatsen omdat veel mensen deze vragen stellen op autoblog of verkeerde informatie plaatsen:

        http://www.autozine.org/technical_school/engine/smooth1.htm
        t/m
        http://www.autozine.org/technical_school/engine/smooth5.htm

        Eerder kon je makkelijk doorklikken maar kan helaas niet meer.
        Maar hier staat heel simpel en duidelijk hoe en waarom bepaalde krukasprincipes zo zijn.

        Login om te reageren
        • autoblogger zegt

          26 juni 2014 om 21:31

          @KUYL @Hupke @baasbas @bozothenutter : we zijn er even ingedoken;)

          http://www.autoblog.nl/nieuws/het-verschil-tussen-een-boxermotor-en-een-platte-v12-68180

          Login om te reageren
  12. telewiza zegt

    25 juni 2014 om 19:13

    Ik vond Das Rosa Schwein in ieder geval de meest memorabele..
    http://www.kfz-tech.de/Hersteller/Porsche/Porsche917RosaSchwein1971.htm

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North