
Er is gewoon alweer een 959 gespot, deze keer op Nederlands kenteken.
Recent schreven we over een Britse Porsche 959 die opdook in Nederland en hoe zeldzaam deze auto wel niet is. We citeren even onszelf: “De weinige 959’s die er zijn, komen bijna nooit naar buiten.” Warempel is er nu een exemplaar op Nederlands kenteken gespot.
@deepep kwam deze auto tegen in Amsterdam. Hij noemt het zelf een “unicorn spot” en daar is geen woord van gelogen. Er staan slechts 4 exemplaren op Nederlands kenteken. De andere drie zijn allemaal pas na 2018 geïmporteerd, dit is de enige die al langer in Nederland vertoeft (sinds 2000).

Toevallig zijn er nu al twee exemplaren in Nederland gesignaleerd dit jaar, maar laat je daardoor niet op het verkeerde been zetten. Met een totale productie van 337 stuks is deze auto écht heel zeldzaam. Ter vergelijking: van de Ferrari F40 (die je ook niet dagelijks tegenkomt) zijn er 1.311 gebouwd.
De 959 was er in twee varianten: de Komfort en de Sport. Dit is – zoals de meeste 959’s – een Komfort. De Sport was een uitgeklede versie die 100 kg lichter was. Hier zijn er slechts 29 van gemaakt. In tegenstelling tot de Sport heeft de Komfort wél airco, centrale deurvergrendeling, elektrische ramen en een achterbankje.

Dankzij deze bijzondere vondst mag @deepep de Spot van de Week op zijn naam schrijven. Hij krijgt een Autoblog-pet of -muts naar keuze thuisgestuurd. Heb je ook wat bijzonders gespot? Upload dan je foto’s op Autoblog Spots en wie weet verschijnt jouw spot volgende week in deze rubriek!





Ben je wel een eindbaas hoor… wat een gaaf ding is het toch.
FF shoppen met een klassieker van ong 2 miljoen 🤘🏻😎
Kenteken is van 1998, eerste tenaamstelling was inderdaad in 2000 volgens RDW. Zal een tijdje hebben staan glimmen, in waarde vermeerderend, in de een of andere toonzaal.
Dikke bak trouwens wel.
Nee, het kenteken is van 2000.
In 1988 is hij voor het eerst in het buitenland op de weg gekomen. Het lijkt me sterk dat Pon er niet 1 heeft op origineel Nederlands kenteken? Dus er moeten er meer zijn in Nederland.
Auto’s kunnen ook geëxporteerd worden hè.
Wat hij bedoelt is dat het kenteken, welke met TF begint, een kenteken reeks uit 1998. Dus in 1998 aangevraagd en pas in 2000 geregistreerd.
Er staan toch echt alleen maar 4 geïmporteerde 959’s op kenteken (tenzij er nog exemplaren geregistreerd staan als iets anders dan 959)
Tja een bijzonder ding maar ik vind ‘m echt niet mooi. Een F40 heeft zó veel meer uitstraling!
Inderdaad, ‘bijzonder’ is m.i. de enig juiste omschrijving. Ik zie dit toch vooral als een 911-met-obesitas. Hij wordt ook niet mooi oud.
De voorste wielen hadden ietsjes en dan bedoel ik veel naar buiten moeten komen. Nu lijkt ie best wel iel. Voor de rest een iconische wagen qua techniek voor zijn tijd qua respons en wegligging. Afijn het is een retro tactische benadering van het verleden en heden bij me kaar opgeteld, wiskundige benadering van het oog…
Zulke auto’s worden niet meer gemaakt
De 959 hing vroeger in deze kleur boven mn bed. Met een Countach.
Ultiem prachtig! Nu al de spot van het jaar :-)
Kan het met de beste wil van de wereld geen mooie oto vinden. Maar de techniek is natuurlijk wel spectaculair. Daarin zit de attractie.
959 en een f40 in de schuur. Level eindbaas uitgespeeld.
Eens met een paar mensen hierboven; het is een unieke spot maar ik vind ‘m ook niet echt bijzonder of mooi oud worden. Je moet al weten wat het is om hem te waarderen.
Ik zou week in de knietjes worden als ik er eentje in het wild tegen kwam! Voor mij als mid-veertiger de automobielen heilige graal, een 959! Samen met de Ferrari F40 en de McLaren F1. Die mooie poster van de F40 van Verkerk die ik in de jaren ‘80 voor m’n verjaardag kreeg hangt nu in mijn werkkamer 🤗
Absoluut. Ik herinner mij nog een reportage in de auto kampioen met de f40, 959, EB110 en XJ220.
Is dit de Kim Kardashian uitvoering?
Kan toch niemand mooi vinden dit.
Dat ie duur is en weinig voorkomt maakt het nog niet fraai.
Die wielen moeten naar buiten staan dat maakt hem heel. Maar ik kan me indenken dat mensen hem TE dik vinden, Kan, hoeft niet per se. Dat is dan 6ton bij mekaar. Niet duur, he, voor zo’n auto. Als dagelijks vervoer (?), dan maak je cht wel een statement.