
Ondanks een stijging van de omzet zien BOVAG autobedrijven niet de winst meegroeien.
Achterover leunen en auto’s verkopen alsof het allemaal vanzelf gaat, nee dat is er niet bij voor de Nederlandse autobedrijven. Bij het ene merk gaan de verkopen harder dan het andere, maar door stijgende kosten staat de winst onder druk.
Winst BOVAG autobedrijven onder druk
Autobedrijven die aangesloten zijn bij de BOVAG zagen in 2024 de omzet stijgen, maar onder de streep schoten ze er amper wat mee op. De omzet steeg bijna negen procent. Goed voor een omzetgroei van ruim 1,7 miljoen euro.
Daar staat tegenover dat de gemiddelde nettowinst per BOVAG-vestiging daalde met ruim 63.000 euro: van 285.708 euro in 2023 naar 221.840 euro in 2024. Oftewel, er moest harder worden gewerkt voor minder geld.
Occasions doen het goed, nieuw loopt achter
Dealers verkochten gemiddeld 392 occasions per vestiging, een groei van zeven procent. Nieuwe auto’s deden het met +2,9% (311 verkochte auto’s per vestiging) ook niet slecht, maar deden het een stuk minder goed in vergelijking met de tweedehandsjes.
Hoe kan het dan dat er toch minder geld werd verdiend? Het heeft simpelweg te maken met gestegen kosten voor autobedrijven. Naast loonstijgingen zijn de garantiekosten per auto met 22,1% omhoog geschoten. De verplichte garantieperiode van BOVAG-autobedrijven werd verlengd van 6 naar 12 maanden. Meer zekerheid en goed nieuws voor de koper, maar de dealer betaalt in dit geval de rekening.
Verkoopsprint door bedrijfswagens
BOVAG-bedrijven die handelden in bedrijfswagens profiteerden van de verkoopsprint aan het einde van 2024. Door de nieuwe BPM-regels wilden ondernemers nog massaal een bedrijfswagen kopen vorig jaar.
Resultaat? Bijna 60.000 lichte bedrijfswagens gingen de deur uit in het vierde kwartaal, een verviervoudiging (!) ten opzichte van eind 2023.
Klinkt mooi, maar hier zit een addertje onder het gras. Die eindspurt was vooral een vooruitgeschoven verkoop, wat betekent dat 2025 begint met een valse start. Sinds 1 januari zijn er nog maar 4.460 lichte bedrijfswagens verkocht, versus 17.357 in dezelfde periode vorig jaar. Diezelfde BOVAG-bedrijven zaten in januari van dit jaar vooral een potje patience achter hun computer te spelen denk ik.
Foto: julian06 via Autoblog Spots





Ik heb toch bij geen enkel garagebedrijf de afgelopen 10
Jaar het gevoel gehad dat ze hun best deden, laat staan dat ze rennen……
Met name de merkdealers… Meer dan 120 euro ex.btw per uur factureren voor een automonteur en dán nog klagen over je winstmarges. Get a life, zou ik zeggen. En kijk eens kritisch naar de manier waarop je verdienmodel is gebaseerd.
Kun jij in hun boeken kijken dan dat je kunt zeggen dat ze teveel vragen? Meer dan 2-3% marge heeft de werkplaats niet hoor
inderdaad. het enthousiasme straalt er nou niet echt vanaf. daarnaast is de vakkundigheid ook ver te zoeken.
mijn jeep had een terugroep actie. ik bel dus om een afspraak te maken zodat ze die kunnen uitvoeren (nieuwe dieselpomp) ik kom daar aan en vraag hoe lang het gaat duren, om te horen te krijgen dat ze dat niet weten omdat de pomp niet op voorraad is, ze moeten eert van alles checken, en dan bestellen ze de pomp pas..
Ik heb dan maar aangegeven dat het zo niet werkt, eerst onderdelen betellen, apart leggen voor mij, dan afspraak en zsm weer de deur uit. werd gewoon geweigerd.
2e geval, andere dealer, ook jeep: CAN bus error. naar de garage, na 1 uur te horen gekregen dat het is opgelost. dat leek me wat snel, en ja hoor, na 5 km de melding weer terug. hebben ze gewoonde code gewist en niks opgelost.
Ik ben terug gegaan en dit heeft zich nog 1 keer herhaald. vervolgens naar een specialist, die komt er achter dat het te maken heeft met de abs module en daar zit een terugroep actie op. vervolgens weer terug naar jeep, en wat denk je, niet vervangen maar weer de code gewist.
uiteindelijk na dreigbrief jurist met veel gedoe de abs module vervangen, maar wel weer met hetzelfde gedoe: afspraak, onderdeel niet op voorraad, dus aangeven eerst bestellen, dan mij pas bellen…
en ondertussen met een check engine light rondrijden..
met de auto is niet veel mis, met het dealernetwerk des te meer.
De dealer moet voor de terugroepacties de instructies volgen die ze doorkrijgen van de importeur/fabrikant. En heel vaak staat daarin dat er eerst een controle gedaan moet worden en als maar in 1 op de 10 gevallen de pomp vervangen moet worden, gaan ze die niet op voorraad leggen. Dus jouw klachten zijn onterecht en je hebt geen poot om op he staan door te eisen dat ze het voor jou anders moeten doen.
Blijft de Bovag nu zielige berichten de wereld in slingeren nu ze nog steeds niet akkoord willen gaan met een fatsoenlijke CAO voor de automonteurs? Zielig clubje hoor.
De Bovag betaalt de rekening voor die langere garantie? Dat lijkt me niet, die betaalt de consument gewoon. Als die Bovag-leden een beetje kunnen rekenen dan hebben ze de prijzen voor onderdelen en reparaties zodanig verhoogd dat die langere garantieperiode netto geen geld kost. Sterker nog: ze kunnen eraan verdienen door sommige van die garantieclaims bij de leverancier neer te leggen.
En gestegen loonkosten? Ja daar hebben we allemaal last van, niet alleen de Bovag-leden. Maar die conglomeraten als Van Mossel c.s. vervangen gewoon een paar callcentermedewerkers door een AI-model die de werkplaatsafspraken doet en klaar is Klara. Klanten lopen niet weg, want dat zijn voornamelijk leasemaatschappijen die er juist baat bij hebben dat dealerbedrijven geconsolideerd zijn.
Waar ik nou wel benieuwd naar ben is in hoeverre de overschakeling van traditionele dealers naar het agentuurmodel (door een aantal merken volgen mij al in gang gezet) invloed heeft op de resultaten van de bedrijven. Maar daar zul je de Bovag niet over horen, want dat brengt niks in het lobby-circuit.