• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze Porsche Turbo Targa kende je nog niet

Auteur: willeme, gepost 27 juni 2024 om 11:05 – 7 Reacties

Porsche Turbo Targa

Een mysterieuze Porsche Turbo Targa, dat klinkt goed.

Porsche en Targa gaan al jaren samen. Uiteraard zijn we bekend met het fenomeen Targa dankzij de 911. Heel kort door de bocht: Porsche wilde een open variant van de 911. Het probleem was dat de wetgeving in de VS dermate streng was, dat een cabrio bouwen geen zin had. Daarom bedachten ze de Targa, met rolbeugel. De ‘echte’ Targa’s hadden de beugel en een plastic achterruitje, die je eraf kon halen. Op deze manier had je 80% van de cabriobeleving en kon Porsche wereldwijd dezelfde auto verkopen.

Op basis van de 911 kwamen er diverse Targa’s. Tot de 964 waren dat modellen met rolbeugel, bij de 993, 996 en 997 waren het in feite cabrio’s met hardtops en een groot glasdak. Vanaf de 991-generatie is er weer een echte rolbeugel. Maar zoals jullie ook kunnen bemerken: het zijn allemaal 911’s.

Porsche 924 Turbo Targa

Dat is niet altijd het zo geweest. In feite is de Porsche 914 ook een Targa en diens voorganger (en opvolger) de 912 óók. Sterker nog, die 912 Targa was best populair. Als je kan genieten van de zon op je kruin, zijn prestaties minder belangrijk. Vanwege de populariteit van de 914 en 912 Targa was Porsche ook bezig met een 924 Targa. Porsche startte de ontwikkeling daarvan in 1977, het jaar dat Fleetwood Mac Rumours uitbracht. Tegelijkertijd was Porsche ook bezig met de 924 Turbo, een extra snelle variant.

Porsche Turbo Targa
Porsche Turbo Targa

Die twee werden gecombineerd met deze Porsche 924 Turbo Targa. Deze had een 2.5 liter viercilinder onder de kap met 170 pk. Porsche kon er wel meer uithalen, maar dan kwam de lichtere 924 Turbo te dicht bij de instap 911 (de SC met 180 pk) en 928 (die toen nog slechts 240 pk had). Naast een 924 Turbo Targa stond er ook een 924 Targa zónder Turbo op het programma.

Porsche Turbo Targa
Porsche Turbo Targa

Te duur en te slap

Waarom kwam het er dan niet van? Nou, dat gaan we je vertellen (omdat Porsche het ons verteld heeft). Er waren namelijk twee issues. Ten eerste was de carrosseriestijfheid niet goed genoeg. Er zat te veel flex in het chassis. Daarnaast werden de kosten simpelweg te hoog.

Porsche Turbo Targa

De Porsche 924 Turbo Targa zou qua prijs richting de 911 gaan en zoals jullie weten, als een Porsche zoveel kost als een 911, maar geen 911 is, dan koopt men het niet. Tenzij het een 959, Carrera GT of 918 Spyder is, uiteraard.

Overigens kwam er uiteindelijk wel een Porsche 944 Targa. Dat was niet echt een Targa, het was meer een 944 met een groot schuifdak dat je er ook uit kon halen:

Porsche Turbo Targa
Porsche Turbo Targa

Fotocredits: Indisch Rode 944 Targa door @spotternoord via Autoblog Spots!

Bekijk hieronder een gecamoufleerde @wouter in een Porsche Targa:

Meer lezen? Check hier alles dat je moet weten over Porsche-targa’s!

Ook interessant!

  • Exclusieve Porsche 911 Turbo S vliegt in de berm
  • Video: Porsche 992.2 Turbo S doet z'n testrondjes
    Video: Porsche 992.2 Turbo S doet z'n testrondjes
  • Porsche 911 Turbo Sonderwunsch is een fraaie hommage
  • Porsche turbo-modellen
    Porsche gaat Turbo-modellen keihard aanpakken

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

924, Porsche, targa, turbo

Vorig bericht: « Betaal 6 ton voor gratis parkeren
Volgend bericht: Dikke zescilinder dieselbeuker is perfecte gezinsauto »

Lees Interacties

Reacties

  1. mjpamsterdam zegt

    27 juni 2024 om 11:27

    Vind hem wel chic.

    Login om te reageren
  2. tommycooker zegt

    27 juni 2024 om 11:48

    Toch jammer dat ie er niet is gekomen.

    Login om te reageren
  3. Ralph zegt

    27 juni 2024 om 12:01

    Volgens mij hebben alle 924 Turbo’s een 2.0 liter. De 2.5 is pas veel later gekomen (en niet als Turbo: de 2.5 Turbo is een 944).

    Het uitneembare dakje is leverbaar geweest op alle 924, 944 en 968 modellen. Dit is een kunststof paneel wat je kunt kantelen of eruit kunt halen.

    Login om te reageren
  4. herve11f zegt

    27 juni 2024 om 13:19

    Dit is niet correct. Wij hadden thuis een 924 turbo. Deze had een 2.0L 4-cylinder met 177pk. Herkenbaar was hij aan de 4 koel ribben en de luchtinlaat in het motordeksel wat op deze foto niet aanwezig is. Verder kan ik enkel uit eigen ervaring meedelen dat dit gedrocht meer kapot liep dan het reed.

    Login om te reageren
    • Ralph zegt

      27 juni 2024 om 13:40

      De 924 Turbo had zo zijn problemen. Vooral de 1e serie (met 170 pk). De 177 pk was iets beter (lees: minder slecht). De 944 Turbo is veel beter. Kunnen enorme kilometerstanden aan.

      Alle vroege 924 modellen hadden een 2.0 liter. Met of zonder turbo. Alleen de laatste serie van midden jaren 80 (de 924S) had de geknepen 2.5 liter van de 944, omdat VW gestopt was met het leveren van de 2.0 liter.

      Login om te reageren
  5. jayhovah zegt

    27 juni 2024 om 17:54

    Ze hebben het jasje van Bassie gebruikt voor de bekleding zo te zien. Allememaggies!

    Login om te reageren
  6. triple zegt

    7 april 2025 om 04:42

    Ik ben zelf ooit gelukkige eigenaar geweest van zowel een 924 automaat als een 924S. Het waren 2 kompleet andere auto’s om mee te rijden. De 924S was echt een super auto. Heel af en toe denk ik, zal ik er weer 1 kopen? Ook wel in een 924 turbo mogen sturen en verschillende 944 waaronder ook de 944S2. Die auto was echt af. Van mij mogen ze het AI model gaan maken. Als het niet een EV of iets dergelijks wordt komt het bij mij op het verlanglijstje

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North