
Het gerucht gaat al bijna een jaar de ronde, maar nu komt Porsche zelf naar buiten met een statement over de nieuwe naam van de Cayman en Boxster. Ook de komst van viercilinders is officieel bevestigd.
Op 23 december 2014 duikt de naam 718 voor het eerst op, tegelijk met geruchten over viercilinder boxers en een herpositionering van de modellen. Dat hebben we nu allemaal officieel bevestigd gekregen van Porsche in een persbericht, waar behalve wat logo’s helaas nog geen foto’s bij zitten.
In 2016 krijgen beide modellen een flinke facelift, waarbij vooral de techniek op de schop gaat. Door de zescilinder boxers te vervangen door viercilinder boxers, ontstaat er wat meer ruimte tussen de 911 en de instappers uit de reeks. Daarnaast is een vierpitter natuurlijk goed voor het verbruik én kan de instapprijs nog een stukje omlaag.
Zeker als je bedenkt dat Porsche met de ingang van de facelift ook voor nieuwe namen en positionering kiest. Beide modellen zullen voortaan worden aangeduid als 718, met Cayman en Boxster nog wel als aanduiding van de carrosserievariant. Is de Cayman nu nog iets boven de Boxster gepositioneerd, met iets sterkere motoren bovendien, daar zullen de 718 Boxster en Cayman gelijk lopen qua motoren. Daardoor wordt ook de 718 Boxster iets duurder dan de 718 Cayman, net als bij de 911-range aldus Porsche. Of eigenlijk wordt de 718 Cayman dus nóg iets goedkoper en dat kunnen we natuurlijk alleen maar toejuichen. Waarschijnlijk houden speciale varianten, zoals de Cayman GT4 wel hun zespitters.
Historisch besef
De naam 718 komt niet helemaal uit de lucht vallen. Eind jaren ’50 is er ook al de 718 RSK, een doorontwikkeling van de beroemde 550 Spyder. Ook viercilinders spelen een belangrijke rol in de geschiedenis van Porsche. Niet alleen hadden alle Porsches uit de 356-reeks een viercilinder boxer, ook de instap-911, die 912 heette, kreeg dat blok. Daarnaast waren er nog de 914, 924, 944 en 968 en diverse racewagens, met als meest recente voorbeeld de Le Mans-winnende 919 Hybrid.





![Porsche geeft 718 Cayman GT4 RS op z'n donder! [video]](https://www.autoblog.nl/files/2021/08/porsche-718-gt4-rs-39455-432x240.jpg)
Ok… Ik heb die modelbenamingen bij Porsche nooit begrepen en dat wordt er nu niet beter op. Ben benieuwd naar karakter en geluid van de 4cb motoren; de nwe turbo’s in de 911 klinken wel goed (op video, nog niet irl gehoord)
@lebeaunl: Als een subaru. Whohobobob RRRRROOWWWW. Kshhht rrrowwwww.
Leuk! Heb de Cayman al langere tijd op me lijstje staan, wellicht wel mijn volgende.
@ghost: zullen we afspreken, nu blijkt dat heel Nederland zich eraan stoort, op te houden met ‘me’.
@ettie: sorry chef, was nog vroeg en wist uberhaubt niet dat het gevoelig lag hier.
@ghost: Je bent hier niet alleen op Autoblog, maar ook op Taalnaziblog.
@ghost: niet specifiek met AB te maken, er zijn meer mensen die zich aan dergelijk taalgebruik storen: http://wegmetdatwoord.nl/ :-)
@ghost:
Overal waar geschreven taal openbaar beschikbaar is, ligt dat soort literaire aids gevoelig.
@ghost: Het is uberhauPt…
@bmwtouring: Überhaupt zelfs. Dat sowieso.
De marketing jongens en meisjes hebben hun huiswerk gedaan en voor de meeste prospects een onbekende cijfercombinatie uit de hoed getoverd.Wat ik qau line up dan weer absoluut begrijp.Goede zet lijkt mij dus.
@ettie: nummer één ergernis!
PR-gedoe op de vroege morgen… He, we doen iets waar mensen niet blij van worden, maar plakken er een historisch verantwoorde naam op zodat de paarse broekjes alsnog bollen… Zo. Goedemorgen
Snel iedereen! Ren! Koop een gt4 nu het nog kan.
Weet 100% zeker dat een goede investering wordt!
@exotic: Hahaha hoe wil je nu nog aan een GT4 komen? Had je twee jaar geleden bij moeten zijn…
@Jochempie: kijk eens op autoscout fijne vrind.
@joostvis: Oh ik dacht eentje naar je eigen smaak, sorry..
@exotic:
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/porsche/m991559279-porsche-cayman-porsche-cayman-gt4-3-8-bj-2015.html?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=82611
….
Is het een viercilinder boxer of een dertien-in-een dozijn vier-in-lijn?
@AutomotiveDesigner: Laat maar, ik heb eroverheen gelezen. Het is big vroeg.
@AutomotiveDesigner: *nog
*Ik kan vandaag beter thuis blijven*
@AutomotiveDesigner: http://sd.keepcalm-o-matic.co.uk/i/keep-calm-and-take-a-coffee-13.png
@AutomotiveDesigner: Nee, is wel degelijk van belang.de vier cilinder lijn en vier cilinder V motoren van de volkswagen prutsfabriek horen gewoon niet in een Porsche. Daarin horen alleen boxers. Lijnmotoren horen in audi’s en VW’s
Als je de regel leest “Niet alleen hadden alle Porsches uit de 356-reeks een viercilinder boxer, ook de instap-911, die 912 heette, kreeg dat blok. Daarnaast waren er nog de 914, 924, 944 en 968” wordt geinsemineerd dat al deze blokken boxers zijn, ipv 4 cilinders.
@schuimbekje3:
in een sportwagen hoort alleen dat te zitten waardoor ie het hardst gaat, ook al is ’t een 1 cylinder met 20 turbos.
@schuimbekje3: 4-cilinder v-motoren
@bmwtouring: 4-cilinder v-motoren en Volkswagen? Mis ik iets? (2de poging, vorige post werd maar half geplaatst…)
@schuimbekje3: geïnsemineerd ???
@bmwtouring: kunstmatige inseminatie, geen zak aan! Of insinueer je toch iets anders?
@schuimbekje3: eeuhm in de 924 zat ook een VAG blok en voor een budget Porsche is daar niks mis mee.
Waarom niet?
De 911 is nooit bedoeld geweest om te worden wat; ie nu is !
Wat nomenclatuur aangaat, vind ik het vreemd, ik heb altijd begrepen dat Porsche’s nummering tevens het nummer van het project is dus is dat teruggrijpen naar iets legendarisch legendarische flauwekul !
Ik ben altijd gecharmeerd geweest van die Cayman, mag ook gewoon 980 genoemd worden als dat zij projectnummer is !
@desjonnies: ik geef het ruiterlijk toe, ik heb zojuist gegoogled op nomenclatuur
@desjonnies:
geloof niet dat porsche er ten tijde van de 911 al 910 modellen op had zitten, dus ook die 911 moet een beetje verzonnen zijn.
Hopelijk dalen de prijzen dan ook redelijk, het verschil tussen 70k bij ons en 51k bij de oosterburen voor een instap-cayman is wel erg gortig…
Had uit betrouwbare bron gehoord dat de milieutop een plan klaar heeft liggen waarin staat dat elke auto per 1 januari maximaal 0,9 gram co2 per km mag uitstoten
@lekkaah: dan zouden ze eindelijk spijkers met koppen slaan!
De 919 hybrid was helaas een 4 cilinder in V vorm, geen 4 cilinder boxer. Een boxer had veel beter bij de historie gepast.
Mooi , en dan ook weer terug naar luchtkoeling graag…
De mooiste modellen van Porsche vind ik en die viercilinder zal best fantastisch worden. Ik hoop wel dat de lengtemaat pedaal rugleuning wat vergroot wordt in het nieuwe model, met mijn 1m89 zit ik net prima voor rondje rondom huis maar te krap voor lange reizen door Europa, 5 cm extra zou zeer welkom zijn.
@caprio: serieus? Ik ben over de twee meter en ik zit prima in een Cayman 981 of Boxster 981, 986/7 is wat krap.
@gtwillem: ik ben 1.93 en kan in minder auto een goede houding vinden dan mijn oom van 2.08.
Ik heb een lange rug. Daardoor kan de stoel zelden ver genoeg omlaag. Om toch onder de binnenspiegel door te kijken moet de rugleuning naar achteren, waarna ik dus weer te ver van het stuur kom te zitten met mijn schouders. Gevolg is dus dat ik met de knieën omhoog zit omdat ze stoel relatief dichtbij het stuur moet. Verhouding doen alles.
@caprio: Ik zit als een vorst in elke auto met m’n 1,73m, ik denk ik zeg het even. De enige keer dat ik het wel van m’n lengte moet hebben ;)
Eerlijk gezegd kan ik het alleen maar toejuichen. De Cayman wordt daardoor goedkoper en iets bereikbaarder. De NA motor was wel lekker, mnaar echt mooi klonk die niet. En Porsche heeft al met de 991.2 bewezen dat een turbo geen probleem hoeft te zijn voor de gasrespons. Dus nu krijgen we een motor die lichter, zuiniger en schoner is, waarschijnlijk meer koppel levert maar dan wel iets minder klinkt. Geen probleem lijkt me.
Ach ja, als een Cayman hiermee bereikbaar word…. Ook met 4 cilinder boxer met drukvulling ruim boven de 200pk, handbak, achterwiel aangedreven en niet te veel gewicht, moet nog altijd erg fijn sturen lijkt me.
“Boooeeeee! Vier cilinders! Boooooeeeee! Is niet des Porsche! Boooooeeeeee!” Aldus de puristen….
@Rick-dos: Nou zoals word beschreven waren de eerste modellen 4-cilinders, dus puristen houden hier van… Of is dit sarcasme?
@Rick-dos:
Ik durf mezelf een hardcore Porsche fan te noemen. Maar ik juich de komst van 4 cilinder motoren juist toe! De 356 was in zijn tijd, in zijn klasse moeilijk te verslaan. Evenals de 550 RS. Ik weet zeker dat Porsche zich goed zal kwijten van de taak om echte performance motoren te ontwikkelen. Dus laat maar komen!
Ik ben benieuwd of ze 718 ook op de achterkant gaan plakken, of dat alleen bij Cayman of Boxster blijft.
Jammer maar zo gaat dat in deze tijd. De NA motoren van porsche klonken altijd geweldig. Nu klinkt de 1e beste ford nog beter.
@maseratizzzzzzzz: een viercilinder boxer turbo kan echt prima klinken ;-).
@gtwillem: Jij kan het weten! En ik ook. Zie regelmatig Scooby’s rijden. Beter gezegd: ik hoor ze rijden. Ik blijf me erover verbazen wat voor een lekkere roffel daaruit komt.
Goed dat de Cayman nou eindelijk onder de Boxster gepositioneerd wordt. Het was gewoon raar dat de coupe duurder was dan de cabrio.
Bah!! 4 cilinders
:(
De huidige generatie gaat dus een zeer begeerlijke occasion worden.
Man man man, het leuke aan een Boxster is juist dat ie een excuus is om een jankende boxer-6 over de wegen te rossen. En nu is t n gewone auto
@SummerSky:
Een Honda S2000 en een BMW E30 M3 zijn gewone auto’s? En een Lotus Elise ook? Ik noem maar wat zijstraten…
@Original_Arnoud: Dat zijn geen “normale” auto’s. Net als dat een Boxter dat nooit zal zijn. Snap niet wat iedereen loopt te mieren over het aantal cilinders. Het gaat toch om de respons/gevoel/prestatie van het blok zelf? Een 4 cyl kan ook echt best lekker klinken, zelfs met turbo.
@fmgarcia:
Cynisme is u vreemd?
@Original_Arnoud: Geef ik u geen gelijk dan?
4-cilinder boxer… heb ik toch behoorlijk wat ervaring mee. GT-Turbo/WRX/STI.
Vind het persoonlijk nog steeds een heerlijk “rochel”geluid. En dan de waste gates die afblazen. Gewoon leuk.
Een ieder die zegt dat het een 6-cilinder moet zijn.. Tja. ook leuk, maar anders.
Persoonlijk vraag ik mij af wat voor vermogens (en inhoud) de motoren gaan krijgen.
10-jaar geleden haalde Subaru al 300pk+ uit de 2.0 // ruim 400nm
Verwacht van Porsche dan ook dat minimaal voor de “basic” 2.0 versie. 330-350 voor de S en daarnaast natuurlijk als GT-S / GT4 misschien een 2.4/2.5 (oid) met 380-400pk // 500nm, zou toch mogelijk moeten zijn?
4 cilinder is prima. Er worden vermogens van 400pk uitgehaald tegenwoordig zonder problemen. Gewoon heel licht en snel, perfect!
Ben benieuwd hoe het klinkt, ik hou wel van rrrraaauwe boxer klank… Hopelijk met 4cil even lekker…