Met dit record hoef je met de Porsche 911 niet bang te zijn voor de zeespiegelstijging.
Hoog en droog. Porsche heeft met de 911 voor elkaar gekregen wat nog geen enkele andere autofabrikant eerder heeft gedaan. We hebben het wel vaker gehad over de zin en onzin van sommige records, maar deze is origineel én indrukwekkend. Weer eens wat anders dan het zoveelste rondje ‘Ring.
Porsche heeft het voor elkaar gekregen om met de 911 een record op grote hoogte te behalen. Als eerste auto ter wereld werd met de 911 gereden op 6.734 meter boven zeeniveau. Het record werd behaald op de top van de Ojos del Salado vulkaan in Chili.
Geen enkele andere auto ter wereld is zo hoog geweest. Tellen we de Tesla van Elon Musk die in de ruimte zweefde niet mee. Je hebt altijd baas boven baas hè. Porsche had een team van experts uit Chili, Frankrijk, Duitsland, de Verenigde Staten, Canada en Zwitserland meegenomen om het record met de Porsche 911 voor elkaar te krijgen.
Achter het stuur zat drievoudig Le Mans kampioen Romain Dumas. Het record is moeilijker dan je denkt. Een auto op grote hoogte krijgen en even een rondje rijden is er niet bij. Auto’s met een verbrandingsmotor hebben, net als mensen, zuurstof nodig. Op zo’n enorme hoogte is het niet makkelijk ademen. De temperatuur van 20 graden onder nul Celsius viel ook niet mee.
Een flink aangepaste Porsche 911 werd gebruikt om het record neer te zetten. Met hulp van partners als HIF Global, Schaeffler Group, Mobil 1, BFGoodrich en TAG Heuer. De Porsche 911 was bovendien uitgerust met Porsches eigen eFuel, tevens geproduceerd in Chili.
Ik kan me voorstellen dat je een déjà vu hebt. Porsche heeft ongeveer een jaar geleden precies hetzelfde gedaan. Toen werd een hoogte van 6.000 meter bereikt. Dat was toen niet voldoende voor een record. Het record werd behaald in 2020 op een hoogte van 6.694 meter. Porsche was vastberaden het record in handen te krijgen, met deze nu wel succesvolle nieuwe poging.
Porsche op de Vulkaan
Porsche nam twee exemplaren van de 911 mee naar de vulkaan met de bijnamen Doris en Edith. Het record werd gevestigd met de Edith, de lichtere variant van de twee. Beide auto’s zijn een 911 Carrera 4S in de basis.
Het record met de Porsche 911 werd afgelopen weekend op 2 december behaald. Het weer zat mee en er was weinig sneeuw, wat ook meehielp. Romain Dumas heeft bij thuiskomst weer wat leuks te vertellen. Al is het voor hem de tweede keer dat hij met een 911 op een vulkaan heeft gereden. De lucky bastard.
Dutchdriftking zegt
En met welke Toyota reedt de camera crew?
fanboy zegt
@Dutchdriftking: Wij hebben een oude Landcruiser gereden op meer dan 5600 meter hoogte, zonder turbo. Die had er ook moeite mee, maar ging wel door. Ik weet niet of hij het nog 1000 meter verder wel had gered, is weer een halvering. Maar een turbo motor die rekening kan houden met zo weinig zuurstof zal het makkelijker hebben. Elektrisch nog makkelijker.
mashell zegt
Op de een of andere manier verwacht dat als Porsche daar met veel moeite met een zwaar geprepareerde 911 aankomt er een Dirk Jan de IT consultant uit de Lutjegast met zijn 4% bijtelling Model 3 all wheel drive uit 2019 weg rijdt en daarbij mompelt, beetje saai hier.
kniesoor zegt
De gemiddelde Tesla rijdende IT consultant krijgt al klotsende oksels bij de gedachte, dat de Vaalserberg beklommen moet worden, die ga je daar in Chili niet zien 😆
willemvdberg zegt
Reedt met dt😅
kniesoor zegt
De vraag is natuurlijk : wat is/zijn de achterliggende reden(en) voor Porsche en partners om deze exercitie te ondernemen ? Kan me niet voorstellen, dat het record an sich ook maar iemand wat interesseert, op een enkele alpinist na kan niemand er in praktische zin wat mee.
Robert zegt
Eh… “omdat het kan”, misschien? Dit is een uitdaging voor mens en machine. Als de mensheid nooit de grenzen daarvan hadden leren verleggen, dan hadden we nu geen auto’s gehad, maar liepen we nog in grasrokjes en berenvellen rond.
Ter info, op een hoogte van rond de 6750 meter is het zuurstofniveau in de lucht ongeveer 9%, wat minder dan de helft is van wat wij op zeeniveau kunnen inademen. Bron: https://altitudedream.com/altitude-to-oxygen-chart/
kniesoor zegt
‘Omdat het kan’ zal niet het antwoord van Porsche zijn als je ze naar de reden(en) vraagt. De vraag is dus : wat wel ?
Edge zegt
De paarse broeken bij Porsche zullen ongetwijfeld een verhaaltje klaar hebben over dat Porsche als grensverleggende autofabrikant altijd op zoek is naar nieuwe uitdagingen en daarom de 911 in letterlijke zin naar een hoger niveau wilde tillen. Of zoiets.
In werkelijkheid is het antwoord simpel: Marketing. Autoliefhebbers kwijlen nu omdat ze een stoere off-road 911 zien, autowebsites zijn blij omdat ze wat nieuws hebben om over te schrijven en Porsche is blij omdat ze in een week waarin ze verder niets te melden hebben alsnog overal op de voorpagina staan.
heckblende zegt
en daar benadruk je gelijk de onzinnigheid van nurburgring-records.
mijn espresso machine is ook getest daar
kniesoor zegt
De Nürburgring records zijn er om potentiële kopers te laten weten wat er kan. Zodat degenen, die werkelijk zo’n oto kopen kunnen proberen hoe dicht ze erbij in de buurt kunnen komen (met een vaak teleurstellende uitkomst als resultaat 🙂). In die zin hebben dat soort cijfers nog enig praktisch nut.
gallardogt zegt
Die moet ik 1 op 18 van AutoArt hebben 😍
heckblende zegt
mannen met vitrines in de woonkamer
gallardogt zegt
Neen, slechts één apothekers vitrinekast als rariteiten kabinet 😚
Roskampies zegt
Wie had het vorige record?
fanboy zegt
@Roskampies: Het record is in ieder geval gelijk aan wat 2 Unimogs gedaan hebben in recente jaren. Maar okee, dat noem je dan geen auto’s.
De 6000 meter die het voorheen was kan echt geen record zijn geweest.
Ik heb zelf al 5600 a 5700 meter hoogte gereden en daar in de Himalaya waren bergpassen van 6000 meter alleen daar kon je niet op omdat het leger die beheerst. 6000 meter is in die zin ook niet zo indrukwekkend, niet zoveel verder weg, 6700 meter daarentegen wel. Met iedere 1000 meter halveert je vermogen zeggen ze, al lost een turbo wel wat op (met goede afregeling
Ik denk dat ze met dit budget ook makkelijk een elektrische auto naar boven kunnen krijgen. Die hebben het wat makkelijker.
De huidige EV record pogingen komen niet voorbij de 6000 meter, en dat is vaak met een standaard elektrische SUV op minder heftige stukken. Dus met veel minder budget gedaan.
mattr zegt
Waarom geen 911 Dakar als basis?
fanboy zegt
@mattr: Als je hem zoveel aanpast zal het niet veel uitmaken.
audirs3 zegt
Beetje onzinnig, hij is zwaar aangepast voor zulke ijle lucht. Een EV zal dit record nooit proberen te verbreken, omdat je bij voorbaat al weet dat die zonder problemen hoger kan komen.
marcomanta zegt
Als je er maar genoeg geld in pompt, dan lukt alles.
cossiekiller zegt
Ik ben ooit met een Opel Combo de Mont Ventoux opgereden. Op 1900m kattepis, maar daar voel je ook al dat je vermogen een stuk minder wordt (25% op het gevoel).
Die berg is ook kaal bovenaan…. Komt allemaal wel heel dichtbij zo.