• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche C88: vergeten concept (1994)

Auteur: CasperH, gepost 1 januari 2015 om 10:40 – 52 Reacties

Afbeelding Porsche C88: vergeten concept (1994)Afbeelding Porsche C88: vergeten concept (1994)Afbeelding Porsche C88: vergeten concept (1994)Afbeelding Porsche C88: vergeten concept (1994)

Porsche C88
Nee, er zit geen Porsche logo op. Maar dit is écht een Porsche prototype. Da’s schrikken hè?

In 1994 bouwde Porsche dit concept om tegemoet te komen aan een vraag van de Chinese overheid. Deze had een aantal grote autofabrikanten gevraagd om een nieuwe range compacte auto’s te ontwerpen onder de noemer “China Family Car Project”. Het ontwerp van de C88 China Car werd door Porsche in vier maanden gerealiseerd, critici zouden hierop “en dat is te zien” kunnen zeggen. De auto was 4,05 meter lang en woog 980 kilo. De C in de typeaanduiding stond voor “Cheap”, “Chinese characteristics (China)”, “Comfort” en “Clean”. De 8 is een geluksgetal in China en het getal 88 verwees tevens naar de beoogde prijs: 88.000 Yuan. Het idee was dat de Chinese fabriek van FAW (First Auto Works) de auto zou gaan bouwen.

Er werden drie varianten ontworpen, maar alleen de compacte vierdeurs sedan werd ooit aan de wereld getoond. De C88 werd ontworpen met de gedachte van hoge kwaliteitseisen en veiligheid, maar eenvoudige productietechnieken. Er was plek voor vijf personen maar er zat slechts één kinderstoel in, met het oog op de geboortebeperkende wetten die in het land van kracht waren.

De aandrijving werd verzorgd door een 1,1 liter viercilinder die overdwars voorin de auto geplaatst lag. De zestienklepper was goed voor 67 pk en een koppel van 105 Nm. Deze krachten werden naar de voorwielen geleid via een handgeschakelde vijfbak. Nul tot honderd duurde minstens 16 seconden en de topsnelheid was 165 kilometer per uur. Dat lijkt allemaal suf, maar omgerekend moest de auto zo’n €4000 euro gaan kosten dus je mocht er ook niet heel veel van verwachten.

De auto werd door CEO Wendelin Wiedeking gepresenteerd aan de Chineze overheid, waarvoor hij zelfs zijn speech in het Mandarijn wist te houden. Dat geeft aan dat Porsche het project belangrijk lijkt te hebben gevonden. De opdracht werd echter niet aan Porsche gegund, sterker nog: het lijkt erop dat de Chinese overheid vooral even een kijkje in de Westerse autokeuken wilde want het hele project werd uiteindelijk geschrapt in 1995. Daarmee werden naast Porsche ook merken als Chrysler, Ford, Mercedes en Opel gedupeerd. Was het feestje wel doorgegaan voor Porsche, dan hadden ze waarschijnlijk 300.000 tot 500.000 auto’s per jaar moeten leveren.

Ook interessant!

  • Deze Porsche biedt plaats aan het hele gezin
  • Porsche render
    Maken of kraken; een nieuwe, elektrische Porsche 928
  • Genesis X Concept is woestaantrekkelijk
  • Porsche gaat voor het eerst auto's buiten Europa maken
    Porsche gaat voor het eerst auto's buiten Europa maken

Nieuwste artikelen

  • Gespot – De 992 GT3 R rennsport wordt uitgelaten in Maastricht
  • Overheid weigert pro-EV-onderzoek te publiceren
  • 782 pk en de BESTE! Bentley Flying Spur Mulliner #test
  • Een van de dikste SUV’s van dit moment wordt binnenkort goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

China, concept, faw, Porsche, vergeten-concept

Vorig bericht: « Wat zijn je automobiele hoogte- en dieptepunt van 2014?
Volgend bericht: Autoverkoop 2014: het laagste niveau in 45 jaar »

Lees Interacties

Reacties

  1. oxymoron zegt

    1 januari 2015 om 10:46

    Mijn eerste indruk is dat Suzuki hem later is gaan bouen, als Swift sedan.

    Login om te reageren
  2. axel968 zegt

    1 januari 2015 om 10:48

    Zo hé, dat is inderdaad even schrikken. Ben blij dat ze die uiteindelijk niet gebouwd hebben.

    Login om te reageren
  3. joejojo2012 zegt

    1 januari 2015 om 10:48

    Het lijkt wel een toenmalige Ford Fiesta met kont, verschrikkelijk. Voor geld zet men rap principes overboord……en dan alsnog genaaid worden door de Chinese partijbonzen: bedankt voor de kennisoverdracht.

    Login om te reageren
  4. roppp zegt

    1 januari 2015 om 10:49

    Waarschijnlijk izzie net te origineel voor China

    Login om te reageren
  5. rodger zegt

    1 januari 2015 om 10:50

    Beetje de Dacia van Porsche

    Login om te reageren
    • roppp zegt

      1 januari 2015 om 18:41

      @rodger: dan weten we nu waar Dacia het vandaan heeft. In 1876 maakte Dacia immers nog R12-klonen.

      Login om te reageren
  6. rijnounsdoor zegt

    1 januari 2015 om 11:00

    Beter dan een Cayenne.

    Login om te reageren
    • jensgib zegt

      1 januari 2015 om 13:05

      @rijnounsdoor: Cayenne is juist mooier :)

      Login om te reageren
    • tupperware zegt

      1 januari 2015 om 13:48

      @rijnounsdoor:
      Om van de Panamera nog maar te zwijgen..

      Login om te reageren
  7. pudi zegt

    1 januari 2015 om 11:00

    Dacia stijl

    Login om te reageren
  8. Jochempie zegt

    1 januari 2015 om 11:09

    Wat een streek van die Chinezen, net als op sollicitatiegesprek komen voor een openstaande functie die niet bestaat, gewoon zodat het bedrijf kan kijken wat voor soort mensen ze aantrekken..

    Login om te reageren
  9. mashell zegt

    1 januari 2015 om 11:09

    Ik meen dat ik deze van de zomer in het Porsche museum heb zien staan. Dus dat vergeten of schrikken valt wel mee. Porsche is niet alleen een sportwagenfabrikant maar heeft naast een waterkoker- en horlogedesigntak (en nog wat ander spul) ook een engineering tak. En dit komt gewoon van de engineering tak.

    Login om te reageren
    • mout zegt

      1 januari 2015 om 12:38

      @mashell: Hola, die ‘Porsche-design’ tak van de brillen en de waterkokers zit niet vast aan het autobedrijf. Ongeveer net als met Lamborghini is er een of ander neefje dat van alles maakt onder zijn familienaam.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        1 januari 2015 om 14:32

        @mout: Klopt, maar ik moest toch een “verhaal verzinnen” waarom de resultaten van de engineering tak in het museum terecht kwamen ;)

        Login om te reageren
  10. racerx zegt

    1 januari 2015 om 11:15

    Serieus lui, 2015 met zo’n prul beginnen? ;)

    Login om te reageren
    • sydney zegt

      1 januari 2015 om 12:38

      @racerx: Zo leer je nog eens wat.

      Login om te reageren
  11. joshua85 zegt

    1 januari 2015 om 11:15

    Komt er ook een gt1,2,3 turbo variant? Met 19inch en mooi bumpetkitje? Boxer motor van de cayman er in en wallah een cheap panamera voor beneden de 10.000 waar kan ik bestellen?

    Login om te reageren
  12. eklasse zegt

    1 januari 2015 om 11:24

    Porsche en kleine auto’s gaat nooit goed: zie prototype EA 266

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      1 januari 2015 om 12:31

      @eklasse: hoho, vlak mijn door Porsche mede ontwikkelde Lada Samara niet uit! ;)

      Login om te reageren
      • tupperware zegt

        1 januari 2015 om 13:54

        @dizono:
        De Ibiza en de Malaga vergeten, ook 2 van die hoogvliegers..
        Top motoren ook.., proest..

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      1 januari 2015 om 14:35

      @eklasse: Het hoogtepunt uit de Porsche historie, de 356, was anders kleiner dan deze.

      Login om te reageren
  13. mikkeloentje zegt

    1 januari 2015 om 11:25

    Wat is deze? Schaam je Porsche.

    Login om te reageren
  14. bassen zegt

    1 januari 2015 om 11:28

    Zo vergeten is deze concept niet, staat gewoon in het Porsche museum.

    Login om te reageren
  15. ko3n zegt

    1 januari 2015 om 12:03

    Sommige vergeten conceptcars kunnen ook beter vergetn blijven. Wat een gedrocht

    Login om te reageren
  16. munchy zegt

    1 januari 2015 om 12:05

    De mooiste Porche die ik ooit gezien heb.

    Login om te reageren
    • munchy zegt

      1 januari 2015 om 12:07

      @munchy: Porsche tuurlijk. Wanneer komt die edit functie nu eens?

      Login om te reageren
  17. fremetzijnbmw zegt

    1 januari 2015 om 12:09

    miljaar?!
    Das nog lelijker of een Dacia
    ** zet zich alvast schrap voor eventueel reacties ha! **

    Login om te reageren
  18. jensgib zegt

    1 januari 2015 om 12:12

    Lijkt op en goedkope japanse auto :/

    Login om te reageren
    • jensgib zegt

      1 januari 2015 om 12:44

      @jensgib: een*

      Login om te reageren
  19. Carreza zegt

    1 januari 2015 om 12:34

    Zo, dat wist ik niet. En nu ik het wel weet, merk ik dat ik het liever niet had geweten.

    Login om te reageren
  20. sydney zegt

    1 januari 2015 om 12:36

    Deze was ik absoluut niet vergeten.Zo bestaat er ook een VAZ-Porsche concept voor de Oost-Eurepese markt van de jaren ’70.

    Login om te reageren
  21. sydney zegt

    1 januari 2015 om 12:38

    *Europese edit

    Login om te reageren
  22. autofreaker zegt

    1 januari 2015 om 13:19

    Je kan wel zeggen ik rij een porsche maar of je met deze zo blij moet zijn omdat te kunnen zeggen….

    Login om te reageren
  23. jessetje zegt

    1 januari 2015 om 13:23

    Maar goed dat ze die niet hebben geproduceerd, want dat lijkt me niet echt Porsche-waardig haha

    Login om te reageren
  24. mrrallycross zegt

    1 januari 2015 om 13:38

    Daar zijn we niet rouwig om mag ik hopen

    Login om te reageren
  25. wesley1997 zegt

    1 januari 2015 om 13:40

    Doet me beetje denke aan de mazda 121

    Login om te reageren
  26. redneckdarian zegt

    1 januari 2015 om 13:42

    Aangezien het Duitsers zijn kan 88 ook twee keer het 8e letter van het alphabet zijn. Dus HH, oftewel Heil Hitler…

    Login om te reageren
    • Arnoud zegt

      1 januari 2015 om 13:51

      @redneckdarian:

      Ik denk dat jouw reactie nu al kans maakt op de meest nutteloze van 2015.

      Login om te reageren
      • redneckdarian zegt

        1 januari 2015 om 14:03

        @Original_Arnoud: ik vond het wel grappig. Verder heb ik idd weinig over dit ding te zeggen. Het is lelijk en uiteindelijk toch niet gebouwd. Het had wel Porsche’s reputatie kunnen mollen.

        Login om te reageren
  27. camber24 zegt

    1 januari 2015 om 13:48

    88000 yuan is geen 4000 euro…. Is ongeveer 11000 euro. Wellicht toentertijd wel (naar guldens toe gerekend dan), maar zoals het er nu staat is erg verwarrend. @casperh

    Login om te reageren
  28. potjak zegt

    1 januari 2015 om 15:07

    Het design is wellicht niet geweldig maar dit is meer dan 20 jaar geleden hé. In een tijd dat wij nog in Ford Escort, Renault 19, Golf 3, Citroen BX en de eerste Astra reden… Als je het zo bekijkt is dit heel geen lelijk ontwerp voor een low-budget wagen.

    Login om te reageren
    • Pallas zegt

      1 januari 2015 om 15:56

      De R19 en BX gingen toen net uit produktie.

      Login om te reageren
  29. JvT zegt

    1 januari 2015 om 15:14

    Even off topic, maar wel gesproken over concepts, wanneer komt deze een keer?

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      1 januari 2015 om 15:22

      @JvT:
      Helaas 2 jaar geleden al afgeblazen….

      Ze doen daar niet aan leuk….

      Login om te reageren
  30. autofreaker zegt

    1 januari 2015 om 15:16

    Ja wat rij je ? Een porsche leuk een 911? Nee een c88!! XD

    Login om te reageren
  31. bikefreak zegt

    1 januari 2015 om 17:50

    Doet me ook denken aan de eerste Dacia Logan.

    Login om te reageren
  32. Dylan zegt

    1 januari 2015 om 19:01

    Lijkt net alsof kinderen dit hebben getekend !

    Login om te reageren
  33. stamp zegt

    1 januari 2015 om 19:10

    Wie hadden er 300.000 a 500.000 moeten leveren? Porsche? Of First Auto Works? Als je het mij vraagt Was het slechts een ontwerp/ontwikkel opdracht en zou Porsche ze niet zelf in elkaar draaien. Net als de studies voor een kever opvolger wat later de VW Golf werd: ontwikkelingsopdracht. Geen productie of levering.

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      1 januari 2015 om 20:55

      @stamp: Of een JV, zoals gebruikelijk is in China…

      Login om te reageren
  34. rufctr01 zegt

    1 januari 2015 om 20:09

    poeh, deze ook snel maar weer vergeten! Wat een gedrocht!

    Login om te reageren
  35. Esprit_de_Flandre zegt

    1 januari 2015 om 20:54

    Leuk ding. Lijkt een beetje op de Fiat Palio. Zou ondertussen 20 jaar op de markt zijn en waarschijnlijk nog steeds een succes. Jammer dat het niet doorging…

    Login om te reageren
  36. titustiel zegt

    2 januari 2015 om 01:30

    Dit is een Mazda 121

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North