Sportwagenmerk schmortwagenmerk. BMW denkt meer dan ooit aan de uitstoot en laat er daarom geen twijfel meer over bestaan: de komende jaren rollen er heel wat plug-in hybrides uit München.
Met de recente uitrol van de 5 Serie plug-in hybride (niet voor ons, overigens) en de 3 Serie plug-in hybride gaf BMW een duidelijk signaal dat de accu- en elektrotechniek definitief is doorgedrongen tot de mainstream modellen. Vandaag deed BMW-bobo Herbert Diess daar nog een schepje bovenop bij de presentatie van de 3 Serie in het Franse Miramas, door te verkondigen dat ze alle “core-brand models” gaan volstouwen met plug-in-binnenwerken. Vrij vertaald: álle brood en boter-modellen zijn straks verkrijgbaar met een accupakketje en een e-motor.
In de 3 Serie houdt dat in dat er tussen de viercilinder en de 8-traps automaat een elektromotor is geplaatst, die tezamen een gecombineerd vermogen van 245 pk en 400 Nm leveren, terwijl je op papier 1 op 50 rijdt. Bijtellingsgasm! Puur elektrisch kan je in de bloemetjes-dreier maximaal 35 kilometer afleggen en een topsnelheid van 120 km/u halen.
BMW wil niet loslaten welke modellen specifiek bedoelt worden qua elektrificatie, maar we mogen aannemen dat het hier om minimaal de 1 Serie, 3 Serie, 5 Serie, 7 Serie en de X3 alsook de X5 gaat. Wellicht nemen ze de coupévarianten in de vorm van de 2 Serie en de 6 Serie ook mee, maar daarover is nog niets bekend. Of de 2 Serie Active Leesclub ook aan de stekker komt te hangen blijft eveneens gissen. De Duitsers houden het voor nu op: onze techniek is flexibel genoeg om in een “wide variety of vehicles” te leggen.
Elektriek in de Rolls-Royce-familie?
Een woordvoerder van BMW heeft tegen Automotive News ook laten weten dat het elektrificeren van MINI-modellen en Rolls-Royc-varianten “een mogelijkheid is”. Alleen weten we al dat de clientèle van laatstgenoemde daar totaal niet op zit te wachten.
41 reacties
U wilt lezen over vooruitgang en evolutie
Bravo, hier speciaal voor u de geschiedenis van de Jamais Contente,
Uit het jaar onzes heren 1898 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
http://nl.wikipedia.org/wiki/La_Jamais_Contente
Noemen economen vaak kapitaalvernietiging.
Maar hier, met onze Utrechtse politiek correcte linksmens, die rare Franse piepensnijders, wordt onze vrijheid heel gluiperig stukje bij stukje afgepakt.
Totdat er over een jaar of tien, als we allemaal aan de hybride zitten ineens gemompeld gaat worden over de uitstoot van plsticide feromonen die hybridisch als mutanten in de zuurdamp van de accu’s blijken te ontsnappen en er voor zorgdragen dat er vissen worden geboren met wapperende handjes op hun kopjes ipv vinnnen – u ziet het al, ik zeg maar iets, maar dan moeten we weer allemaal en masse aan de zuurvrije Diesel die beschikt over reinigende anemonen en glakitsch herstellende eco-biopsopen of zoiets.
Maar wat wel een feit is, is dat elektrische aandrijving essentieel beter is dan een verbrandingsmotor. En dat op vele vlakken. Hoog koppel bij lage toeren, stil, efficienter, minder hitte verlies, minder wrijvigsverlies, minder bewegende delen, minder onderhoud, makkelijker remenergie terugwinnen etc. Zodra we de accus zeg 3x zo goed hebben gemaakt als ze nu zijn (actieradius van 1200 km op 1 lading), dan is er eigenlijk heel weinig wat tegen electrische autos spreekt.
ms. willen je kleinkinderen ook nog wat “vrijheden” hebben? zomaar een idee.
aan de andere kant, van mij mag je lekker veel olie gebruiken, al spoel je het door de plee, ik verdien eraan…
https://www.google.nl/search?q=elektrische+rolstoel&biw=2048&bih=984&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=M4h8VK7WFcTW7AbZwICoBQ&sqi=2&ved=0CAYQ_AUoAQ
Als je echt ecologisch zou willen gaan dan moet je auto’s juist lichter maken en kleine motoren geven. Hybride maakt ze juist zwaarder. De luchtkwaliteit gaat er alvast niet beter door worden. Elektrische en hybride wagens blijken nauwelijk minder fijn stof uit te stoten dan diesels. (belgische studie) De reden is het hoger gewicht. Er is hierdoor meer bandenslijtage en remstof.
hybride autos remmen voor een groot deel niet met de remmen, dat onderzoek is een beetje halfslachtig.
batterijen zijn idd niet de toekomst (er is maar voor 20 jaar lithium), elektrisch (evt met fuel cell) is zeer zeker wel de toekomst.
So what, zolang dat lithium niet als antidepressivum wordt gebruikt is het gewoon recyclebaar.
Ik hoor trouwens ook al 30 jaar dat de olie over 30 jaar op is, dus het zal allemaal wel loslopen..
olie raakt nooit helemaal op, het wordt alleen steeds duurder (met pieken en dalen zoals nu uiteraard). Mss vind je 75$ per barrel goedkoop, maar historisch gezien is het erg veel.
http://batteryuniversity.com/learn/article/availability_of_lithium
deze is ook aardig:
http://www.meridian-int-res.com/Projects/Lithium_Microscope.pdf
Pssst, dit ontwikkeld BMW samen met Toyota..
Ergo, het zijn Prii maar dan duurder..
Maar ik ben blij dat ze t doen. Iedereen die er 1 rijd (en m netjes oplaad, bij voorkeur zelfs via zonneenergiepanelen op hun doorzonhuis), is perfect!
Is het race? Nee.
Is het sportief: natuurlijk wel. Het zijn wat extra kilo’s die je door de bocht moet sleuren; maar 95% van de ‘sportieve’ rijders, zal op nog geen 50% van de kunnen van de BMW door de bochten scheuren, dus dan maken die 200 kilo’s extra ook niet zoveel uit.
En waarom zou je t niet in de RR willen. Dat ding moet luxe, stil en soepel zijn. Bij een goede implementering van de PiH zou dit er allemaal bij passen.
Verder is het wel logisch dat ze het gaan aanbieden. Je kan je auto in landen als Nederland er gewoon veel aantrekkelijker door maken. Voor RR lijkt het mij ook niet zo gek. Niet om brandstof te besparen maar voor dingen als wegrijden.
Waarom vind jij dat ver gaan.
BMW heeft meer sportwagens in zijn gamma dan Porsche en hele volksstammen blijven beweren dat Porsche een sportwagenmerk is..
Oke ze streven alsnog meer naar dingen als balans als andere merken. (wat andere merken naar mijn mening te weinig doen) Maar zeker in Nederland is het toch wel meer een luxewagen geworden.
M4, M6, i8, ik vermoed dat hij zoiets bedoelt….