BMW: ‘we gaan ALLE belangrijke modellen elektrificeren’

Auteur: , 41 Reacties

Sportwagenmerk schmortwagenmerk. BMW denkt meer dan ooit aan de uitstoot en laat er daarom geen twijfel meer over bestaan: de komende jaren rollen er heel wat plug-in hybrides uit München.

Met de recente uitrol van de 5 Serie plug-in hybride (niet voor ons, overigens) en de 3 Serie plug-in hybride gaf BMW een duidelijk signaal dat de accu- en elektrotechniek definitief is doorgedrongen tot de mainstream modellen. Vandaag deed BMW-bobo Herbert Diess daar nog een schepje bovenop bij de presentatie van de 3 Serie in het Franse Miramas, door te verkondigen dat ze alle “core-brand models” gaan volstouwen met plug-in-binnenwerken. Vrij vertaald: álle brood en boter-modellen zijn straks verkrijgbaar met een accupakketje en een e-motor.

In de 3 Serie houdt dat in dat er tussen de viercilinder en de 8-traps automaat een elektromotor is geplaatst, die tezamen een gecombineerd vermogen van 245 pk en 400 Nm leveren, terwijl je op papier 1 op 50 rijdt. Bijtellingsgasm! Puur elektrisch kan je in de bloemetjes-dreier maximaal 35 kilometer afleggen en een topsnelheid van 120 km/u halen.

BMW wil niet loslaten welke modellen specifiek bedoelt worden qua elektrificatie, maar we mogen aannemen dat het hier om minimaal de 1 Serie, 3 Serie, 5 Serie, 7 Serie en de X3 alsook de X5 gaat. Wellicht nemen ze de coupévarianten in de vorm van de 2 Serie en de 6 Serie ook mee, maar daarover is nog niets bekend. Of de 2 Serie Active Leesclub ook aan de stekker komt te hangen blijft eveneens gissen. De Duitsers houden het voor nu op: onze techniek is flexibel genoeg om in een “wide variety of vehicles” te leggen.

Elektriek in de Rolls-Royce-familie?

Een woordvoerder van BMW heeft tegen Automotive News ook laten weten dat het elektrificeren van MINI-modellen en Rolls-Royc-varianten “een mogelijkheid is”. Alleen weten we al dat de clientèle van laatstgenoemde daar totaal niet op zit te wachten.



41 reacties

Toch wel apart, BMW met plug-in hybrides. Maar het zat er aan te komen.
@reinoutgtr: ja een hele verandering zeker! Als die stomme milieu activisten het niet hadden tegengehouden dat wij ruim 10 jaar geleden ethanol zouden gaan importeren uit zuid Amerika dan hadden we nu al een hele tijd schoner en waarschijnlijk wel mer gewonen brandstofmotoren gereden…
Is niets mis mee. Is nu eenmaal voorruitgang / evolutie. Als enkel de kostprijs per km daalt en niet het rijplezier kunnen we het enkel toejuichen denk ik.
@stanny:
U wilt lezen over vooruitgang en evolutie
Bravo, hier speciaal voor u de geschiedenis van de Jamais Contente,
Uit het jaar onzes heren 1898 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

http://nl.wikipedia.org/wiki/La_Jamais_Contente
@desjonnies: dankjewel!!!!!!!!!!!!!!!!!
@desjonnies: much information, much wow, much impressive!!!!!!!
Wees eerlijk, uitstoot zal ze eigenijk worst zijn halal of gewoon,maar de verkoop die is belangrijk en dit kan het begin van het einde zijn voor de vervuilende Diesel enis er een legitieme “reden”om ons langzaamaan te knechten naar bijvoorbeeld een systeem á la Japan of Singapore, waar de jaarlijkse keuring steeds zwaarder, moeilijker en duurder wordt voor een auto, zodat het verschrotten een goedkope optie wordt
Noemen economen vaak kapitaalvernietiging.
Maar hier, met onze Utrechtse politiek correcte linksmens, die rare Franse piepensnijders, wordt onze vrijheid heel gluiperig stukje bij stukje afgepakt.
Totdat er over een jaar of tien, als we allemaal aan de hybride zitten ineens gemompeld gaat worden over de uitstoot van plsticide feromonen die hybridisch als mutanten in de zuurdamp van de accu’s blijken te ontsnappen en er voor zorgdragen dat er vissen worden geboren met wapperende handjes op hun kopjes ipv vinnnen – u ziet het al, ik zeg maar iets, maar dan moeten we weer allemaal en masse aan de zuurvrije Diesel die beschikt over reinigende anemonen en glakitsch herstellende eco-biopsopen of zoiets.
@desjonnies: Amen !!!
@desjonnies: ja en nee… enerzijds heb je helemaal gelijk dat het milieu denken te redden door draconische anti-diesel regels vandaag en elektro-belasting-korting morgen geen goede methode is. Je volgt de waan van de dag, en loopt per definitie achter tov de huidige stand van de technologie omdat je de regels vandaag maakt op basis van kennis van gisteren om het pas morgen te implementeren.
Maar wat wel een feit is, is dat elektrische aandrijving essentieel beter is dan een verbrandingsmotor. En dat op vele vlakken. Hoog koppel bij lage toeren, stil, efficienter, minder hitte verlies, minder wrijvigsverlies, minder bewegende delen, minder onderhoud, makkelijker remenergie terugwinnen etc. Zodra we de accus zeg 3x zo goed hebben gemaakt als ze nu zijn (actieradius van 1200 km op 1 lading), dan is er eigenlijk heel weinig wat tegen electrische autos spreekt.
@desjonnies:
ms. willen je kleinkinderen ook nog wat “vrijheden” hebben? zomaar een idee.

aan de andere kant, van mij mag je lekker veel olie gebruiken, al spoel je het door de plee, ik verdien eraan…
Een elektrische rolls klinkt mij niet eens zo verkeerd. Die dingen zijn loodzwaar en al fluisterstil. Klinkt al als een elektrische aandrijving.
@rolov: Er zijn zat uitvoeringen te bedenken, van een elektrische rolls… compleet verstelbare relaxzetels, joystickbesturing, al dan niet getuned, kekke kleuren, you name it !! (Ze zijn er overigens al jaren). :-)

https://www.google.nl/search?q=elektrische+rolstoel&biw=2048&bih=984&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=M4h8VK7WFcTW7AbZwICoBQ&sqi=2&ved=0CAYQ_AUoAQ
Bouw in de tussentijd dan ook maar een opvolger van de M1 om de liefhebbers tevreden te stellen.
Tja BMW wil natuurlijk gewoon auto’s blijven verkopen. Je kan ze geen ongelijk geven. Hybride is ecologisch gezien meestal onzin maar ja het is nu eenmaal de makkelijkste manier om een lage CO2 score te halen. Niet dat de wagen daardoor in real life minder verbruikt. Men mag gewoon de kilometers gereden op batterij aftrekken van de totale CO2 uitstoot tijdens de testcyclus. Een batterij opladen kost geen CO2 he.

Als je echt ecologisch zou willen gaan dan moet je auto’s juist lichter maken en kleine motoren geven. Hybride maakt ze juist zwaarder. De luchtkwaliteit gaat er alvast niet beter door worden. Elektrische en hybride wagens blijken nauwelijk minder fijn stof uit te stoten dan diesels. (belgische studie) De reden is het hoger gewicht. Er is hierdoor meer bandenslijtage en remstof.
@endofline:
hybride autos remmen voor een groot deel niet met de remmen, dat onderzoek is een beetje halfslachtig.

batterijen zijn idd niet de toekomst (er is maar voor 20 jaar lithium), elektrisch (evt met fuel cell) is zeer zeker wel de toekomst.
@super:
So what, zolang dat lithium niet als antidepressivum wordt gebruikt is het gewoon recyclebaar.
Ik hoor trouwens ook al 30 jaar dat de olie over 30 jaar op is, dus het zal allemaal wel loslopen..
@tupperware:
olie raakt nooit helemaal op, het wordt alleen steeds duurder (met pieken en dalen zoals nu uiteraard). Mss vind je 75$ per barrel goedkoop, maar historisch gezien is het erg veel.
-edit: nutteloze bijdrage-
@super: maar voor 20jr Lithium?? Hoe kom je daar bij? De totale -winbare- voorraad Lithium wordt op ruim 28 miljoen ton geschat en de wereldwijde behoefte lag in 2008 op 16.000 ton per jaar, in dat tempo kunnen we ruim 1700 jaar toe met de voorraad Lithium.
Gemiddelde uitstoot omlaag is altijd goed. Niet dat ik zo’n hybride ding wil hebben maar hierdoor hebben ze meer ruimte voor leuke uitvoeringen.
Graag. Kill the Prius!!
@parker:
Pssst, dit ontwikkeld BMW samen met Toyota..
Ergo, het zijn Prii maar dan duurder..
@tupperware: het zou ook zomaar kunnen dat de volgende Prius naast een interieur met 16 kleuren grijs per ongeluk BMW rijplezier gaat bieden. Ja, ik ben een dromer.
Geen nieuws dus. Uiteindelijk zal het PiH systeem niet zo heel veel afwijken tussen de modellen: misschien wat qua acu-grote en misschien wat met elektromotor-kracht.
Maar ik ben blij dat ze t doen. Iedereen die er 1 rijd (en m netjes oplaad, bij voorkeur zelfs via zonneenergiepanelen op hun doorzonhuis), is perfect!
Is het race? Nee.
Is het sportief: natuurlijk wel. Het zijn wat extra kilo’s die je door de bocht moet sleuren; maar 95% van de ‘sportieve’ rijders, zal op nog geen 50% van de kunnen van de BMW door de bochten scheuren, dus dan maken die 200 kilo’s extra ook niet zoveel uit.
En waarom zou je t niet in de RR willen. Dat ding moet luxe, stil en soepel zijn. Bij een goede implementering van de PiH zou dit er allemaal bij passen.
@gregorius: ik snap ook niet waarom Rolls bezitters het niet willen. Het is toch alleen maar mooi als je met je imposante luxe slagschip ook overal binnensteden in kunt.
Ik koop helemaal niks meer. Blijf mooi doorrijden wat ik heb en geef me geld wel in het buitenland uit aan vakanties en huur daar wel auto s met een uitstoot van 500co2.
BMW een sportwagen merk noemen vind ik wel ver gaan in 2014.

Verder is het wel logisch dat ze het gaan aanbieden. Je kan je auto in landen als Nederland er gewoon veel aantrekkelijker door maken. Voor RR lijkt het mij ook niet zo gek. Niet om brandstof te besparen maar voor dingen als wegrijden.
@reistje:
Waarom vind jij dat ver gaan.
BMW heeft meer sportwagens in zijn gamma dan Porsche en hele volksstammen blijven beweren dat Porsche een sportwagenmerk is..
@tupperware: Mwah beetje het zelfde bootje als Porsche. In ieder geval in Nederland, in andere landen is dat al flink wat minder.

Oke ze streven alsnog meer naar dingen als balans als andere merken. (wat andere merken naar mijn mening te weinig doen) Maar zeker in Nederland is het toch wel meer een luxewagen geworden.
@tupperware: o? Noem er naast de Z-reeks eentje. De M1 niet meegeteld, dat was een echte sportwagen.
@e1000bmw523i:
M4, M6, i8, ik vermoed dat hij zoiets bedoelt….
Natuurlijk goeie techniek en het moet nu gebeuren, maar ik denk dat de beleving een stuk minder wordt. En dat is jammer.
Jammer dat de 3 serie plug hybrid in 2016 komt. Anders had BMW een nieuwe klant erbij gehad.
Maar NOOIT op de M modellen………. Verwacht ze in 2020……
Ik heb het al vaker gezegd en ik zeg het nog maar eens: prima plan. Als we door een paar lullige elektromotoren kunnen blijven genieten van lekkere zes, acht, tien en twaalfcilinders kunnen blijven genieten en meteen aan die stomme EU wetgeving kunnen voldoen, meteen toepassen die handel. Bijkomend voordeel is dat je ook nog eens het gebrek aan koppel bij lage toeren of het turbogat kunt overbruggen.
Daaaaaaaag BMW. Ga zo door bah
Zelf aan het kijken naar iets nieuws voor in april. o.w.v. herverkoop waarde durf ik niet meer kijken in de 3 liter reeksen (330d touring) . Over 5 jaar is er geen kat die nog een >130gr co2 toestel wilt.
@w0ut: ik wel hoor. Al weet ik niet of ik diesel wil. Maar anders rijdt je hem toch gewoon zelf helemaal op. ;)
Beter goed gejat dan zelf bedacht :)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).