Porsche designer Harm Lagaaij Koninklijk onderscheiden

Auteur: , 38 Reacties

De Nederlandse Porsche designer Harm Lagaaij is vandaag namens de Koning uitgeroepen tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau. De beste man kennen we voornamelijk van zijn periodes bij Porsche, maar hij was ook werkzaam bij Ford en BMW.

Omdat Lagaaij een belangrijke stempel gedrukt heeft op ‘Nederlands automotive design’ mag hij zich vanaf nu dus Officier in de Orde van Oranje-Nassau noemen. Hij kreeg een lintje opgespeld door burgemeester Van Aartsen van Den Haag, de stad waar hij geboren is.

Harm Lagaaij was van 1970 tot en met 1997 werkzaam bij Porsche als ontwerper, maar daarna vertrok hij naar Ford. Later werd hij hoofddesigner bij BMW. Uiteindelijk keerde hij in 1989 toch terug bij zijn oude liefde, daar bleef hij werken tot zijn pensioen.

Aan onze lezers nu de vraag om te bepalen wat het mooiste design van Lagaaij is uit zijn carriere. Ga je voor de Carrera GT? Of toch voor de Cayman? Of iets van langer geleden?

1965 – 1967 – Instituut voor Automobielhandel (IVA), Driebergen
1967 – 1968 – Oyslager, Soest
Technische illustraties en documentatie
1968 – 1969 – Simca Nederland
Techniek en documentatie
1970 – 1977 – Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG / Stuttgart-Zuffenhausen
Automobile Design Studio
1977 – 1985 – Ford AG / Köln-Merkenich
Automobile Design Studio Design Manager Advanced Design Studio
1985 – 1988 – BMW Technik GmbH / München
Chef Designer Design Studio
1989 – 2004 – Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG / Stuttgart-Zuffenhausen
Chef Designer Design Studio “Style Porsche”



38 reacties

1.Carrera GT
2. 964
3. Cayenne (omdat dit zomaar de meest verkochte Porsche werd)
@awesome: Cayenne hoort er idd bij. Grootste cult shock in de sportwagen wereld, en tevens Porsches grootste aantallen topper! Mooi werk
993 RS, maagdelijk wit of zilvermetallic.
Mooiste zou dan de Carrera GT zijn. Belangrijkste (in ieder geval voor Porsche) is de Cayenne en Boxter. Zonder die modellen had Porsche er misschien niet meer geweest. Heeft ze in ieder geval de financiële ruimte gegeven om flink te blijven ontwikkelen. En de 996, de eerste watergekoelde 911. En de nieuwe neus.
Harm Lagaaij was van 1970 tot en met 1997 werkzaam bij Porsche als ontwerper, maar daarna vertrok hij naar Ford en later werd hij hoofddesigner bij BMW. Uiteindelijk keerde hij in 1989 toch terug bij zijn oude liefde en daar bleef hij werken tot zijn pensioen.

1989? TIJDREIZEN??
@freddydevadder: je steelt de woorden uit mn toetsenbord hahaha de fluxdinges ligt dus bij porsche
@freddydevadder: Daardoor kon hij z’n ontwerpen perfectioneren door de designkritiekpunten weg te werken.
@freddydevadder:

Mss dat hij daarom een onderscheiding ontvangt, maar dat is natuurlijk het vermelden niet waart, heeft niets met auto’s te maken.
1: Carrera GT
2: 959
3: 964

Wat een plaatjes heeft de beste man getekend zeg!
@toyotafortuner: heeft ie ook de 959 getekend?
@bmwe46csl: Nee, dat kan niet. Toen die auto verscheen werkte hij voor BMW.
@toyotafortuner:
De 964 kwam in modeljaar ’89 op de markt, het jaar dat Lagaaij bij Porsche terugkeerde. Meer dan een goedkeurend knikje zal hij als Chef Designer er niet mee te maken hebben dus…
Carrera GT!
Nu verwacht ik op z’n minst dat Adrian en Laurens ook binnenkort worden onderscheiden.
@AutomotiveDesigner: die moeten zich natuurlijk nog bewijzen..
1 Carrera gt
2 993 gt rs
3 cayman rs
Oke na 9 reacties heeft nog niemand de grap gemaakt, dan doe ik het maar.

“Gebruiken ze bij Porsche designers? Dacht dat ze alles met het kopieer apparaat van kantoor deden” ‘;)
@Donstil:
Die zijn na de overname door VW naar Audi verplaatst.
(Kon het niet laten)
@Hubert: Die gebruikten hem maar gelijk voor Skoda en Seat. Lekker vroeg weekend, zo.
@jaguarjunk: niet gaan dollen met skoda, het enige behoorlijke merk van VAG
Op de dag dat hij de Carrera GT tekende, was de beste man echt met het juiste been uit het perfecte bed gestapt. Man, wat een prachtwagen. Maar de avond voor het tekenen van de 996 had hij waarschijnlijk teveel gezopen. Waarschijnlijk een stevig katerontbijt gegeten met twee spiegeleieren en die spiegeleieren zaten nog in zijn gedachten toen hij de koplampen tekende.
Oyslager? Is dat niet Olyslager?

Die Boxster concept blijft voor mij het mooist. Op die concept was het spiegelei-ontwerp nog leuk bedacht. Daarna ging het wat mij betreft bergafwaarts. Eerst die knipperlichten donker maken (dan leek het tenminste op wallen) en daarna die ‘gefacelifte’ spiegeleieren. Die sloegen echt nergens meer op.
@Jorrit: helemaal mee eens. Dat de Boxter het goedkoopste model is maakt dat mensen niet willen inzien hoe slim en briljant die wagen is. Maakt de 911 eigenlijk behoorlijk overbodig.
@mashell: Precies. Aan jouw woorden hoef ik niets meer toe te voegen. ;-)
@mashell: Van mij mogen ze de 911 ook onder de Cayman en Boxster gaan plaatsen. Zijn volgens mij veel leukere auto’s om te rijden.
Ik begrijp ff iets niet….Als hij tussen ’77 en ’89 voor Ford en BMW heeft gewerkt hoe kan hij dan verantwoordelijk zijn voor de 964? Dit is een auto die ’88 of ’89 op de markt kwam?
De Spiegelei is in ieder geval de lelijkste! Bah, hij had vast een slechte dag.
1. G-Model
2. Carrera GT
3. Cayman
Dat is geen verkeerde cv.
De man die dacht dat de 911 zonder ronde koplampen kon…..Behoorlijke flater.
Verder zijn dat soort lintjes en onderscheidingen onzin zolang er geen ridderorden worden uitgedeelt aan de gewone man die ook zijn hele leven werkt.
De 968 is zijn mooiste…
@rob68:

De 996 deed het anders niet slecht, het kon dus idd wel zonder ronde koplampen.
@Hupke: Maar het is de tot nu toe lelijkste 911 die gemaakt is…
@rob68:

Goh, daar valt over te discuteren. Er zijn vast wel proleten te vinden die de originele 911 lelijker vinden dan de wagen waarin hun favoriete 3e rangsvoetballer rondrijdt.

Sommigen vinden bvb. de 993 de mooiste 911 ooit anderen de lelijskte,…
wat een eindbaas!
Heeft hij al die porsches ontworpen?
@jweelden: Neen, mijn moeder…
Mooiste Lagaay: de Porsche Panamericana:

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).