• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche designer Harm Lagaaij Koninklijk onderscheiden

Auteur: robbie, gepost 14 november 2013 om 12:06 – 38 Reacties

Afbeelding Porsche designer Harm Lagaaij Koninklijk onderscheidenAfbeelding Porsche designer Harm Lagaaij Koninklijk onderscheidenAfbeelding Porsche designer Harm Lagaaij Koninklijk onderscheidenAfbeelding Porsche designer Harm Lagaaij Koninklijk onderscheidenAfbeelding Porsche designer Harm Lagaaij Koninklijk onderscheidenAfbeelding Porsche designer Harm Lagaaij Koninklijk onderscheiden

Harm Lagaaij Koninklijke onderscheiding
De Nederlandse Porsche designer Harm Lagaaij is vandaag namens de Koning uitgeroepen tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau. De beste man kennen we voornamelijk van zijn periodes bij Porsche, maar hij was ook werkzaam bij Ford en BMW.

Omdat Lagaaij een belangrijke stempel gedrukt heeft op ‘Nederlands automotive design’ mag hij zich vanaf nu dus Officier in de Orde van Oranje-Nassau noemen. Hij kreeg een lintje opgespeld door burgemeester Van Aartsen van Den Haag, de stad waar hij geboren is.

Harm Lagaaij was van 1970 tot en met 1997 werkzaam bij Porsche als ontwerper, maar daarna vertrok hij naar Ford. Later werd hij hoofddesigner bij BMW. Uiteindelijk keerde hij in 1989 toch terug bij zijn oude liefde, daar bleef hij werken tot zijn pensioen.

Aan onze lezers nu de vraag om te bepalen wat het mooiste design van Lagaaij is uit zijn carriere. Ga je voor de Carrera GT? Of toch voor de Cayman? Of iets van langer geleden?

1965 – 1967 – Instituut voor Automobielhandel (IVA), Driebergen
1967 – 1968 – Oyslager, Soest
Technische illustraties en documentatie
1968 – 1969 – Simca Nederland
Techniek en documentatie
1970 – 1977 – Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG / Stuttgart-Zuffenhausen
Automobile Design Studio
1977 – 1985 – Ford AG / Köln-Merkenich
Automobile Design Studio Design Manager Advanced Design Studio
1985 – 1988 – BMW Technik GmbH / München
Chef Designer Design Studio
1989 – 2004 – Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG / Stuttgart-Zuffenhausen
Chef Designer Design Studio “Style Porsche”

Ook interessant!

  • Porsche Design nu ook terug te vinden in hotels
    Porsche Design nu ook terug te vinden in hotels
  • Porsche 911 Edition 50 Years Porsche Design
    Porsche 911 Edition 50 Years Porsche Design: nu al tijdloos?
  • De prijs van de nieuwe Lexus NX is niet niks
    Lexus gaat Porsche na-apen
  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Dit Italiaanse bedrijf is niet langer in handen van Audi
  • Aankoopadvies: elektrische stadsauto voor 15.000 euro
  • Geen hond koopt een Nissan Ariya, dus flinke prijsverlaging
  • Is de EV nu echt dood? Mensen kiezen aantoonbaar liever voor verbrandingsmotoren
FacebookTweetPinLinkedIn

design, harm-lagaaij, Porsche

Vorig bericht: « Abt trekt 370 pk uit de Audi S3
Volgend bericht: Tesla wil een elektrische pickup op de markt brengen »

Lees Interacties

Reacties

  1. awesome zegt

    14 november 2013 om 12:11

    1.Carrera GT
    2. 964
    3. Cayenne (omdat dit zomaar de meest verkochte Porsche werd)

    Login om te reageren
    • aventadorsv zegt

      14 november 2013 om 13:24

      @awesome: Cayenne hoort er idd bij. Grootste cult shock in de sportwagen wereld, en tevens Porsches grootste aantallen topper! Mooi werk

      Login om te reageren
  2. natos zegt

    14 november 2013 om 12:12

    993 RS, maagdelijk wit of zilvermetallic.

    Login om te reageren
  3. E34M5Touring zegt

    14 november 2013 om 12:14

    Mooiste zou dan de Carrera GT zijn. Belangrijkste (in ieder geval voor Porsche) is de Cayenne en Boxter. Zonder die modellen had Porsche er misschien niet meer geweest. Heeft ze in ieder geval de financiële ruimte gegeven om flink te blijven ontwikkelen. En de 996, de eerste watergekoelde 911. En de nieuwe neus.

    Login om te reageren
  4. freddydevadder zegt

    14 november 2013 om 12:14

    Harm Lagaaij was van 1970 tot en met 1997 werkzaam bij Porsche als ontwerper, maar daarna vertrok hij naar Ford en later werd hij hoofddesigner bij BMW. Uiteindelijk keerde hij in 1989 toch terug bij zijn oude liefde en daar bleef hij werken tot zijn pensioen.

    1989? TIJDREIZEN??

    Login om te reageren
    • rob5nismo zegt

      14 november 2013 om 12:20

      @freddydevadder: je steelt de woorden uit mn toetsenbord hahaha de fluxdinges ligt dus bij porsche

      Login om te reageren
    • Ram-G-maN zegt

      14 november 2013 om 13:16

      @freddydevadder: Daardoor kon hij z’n ontwerpen perfectioneren door de designkritiekpunten weg te werken.

      Login om te reageren
    • benzinehoofd zegt

      14 november 2013 om 15:42

      @freddydevadder: LOL

      Login om te reageren
    • Hupke zegt

      14 november 2013 om 18:32

      @freddydevadder:

      Mss dat hij daarom een onderscheiding ontvangt, maar dat is natuurlijk het vermelden niet waart, heeft niets met auto’s te maken.

      Login om te reageren
  5. toyotafortuner zegt

    14 november 2013 om 12:37

    1: Carrera GT
    2: 959
    3: 964

    Wat een plaatjes heeft de beste man getekend zeg!

    Login om te reageren
    • bmwe46csl zegt

      14 november 2013 om 13:20

      @toyotafortuner: heeft ie ook de 959 getekend?

      Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        14 november 2013 om 13:35

        @bmwe46csl: Nee, dat kan niet. Toen die auto verscheen werkte hij voor BMW.

        Login om te reageren
    • StijnB zegt

      14 november 2013 om 14:48

      @toyotafortuner:
      De 964 kwam in modeljaar ’89 op de markt, het jaar dat Lagaaij bij Porsche terugkeerde. Meer dan een goedkeurend knikje zal hij als Chef Designer er niet mee te maken hebben dus…

      Login om te reageren
  6. Porsche_Fan zegt

    14 november 2013 om 12:45

    Carrera GT!

    Login om te reageren
  7. Ram-G-maN zegt

    14 november 2013 om 13:03

    Nu verwacht ik op z’n minst dat Adrian en Laurens ook binnenkort worden onderscheiden.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      14 november 2013 om 13:52

      @AutomotiveDesigner: die moeten zich natuurlijk nog bewijzen..

      Login om te reageren
  8. bmwe46csl zegt

    14 november 2013 om 13:22

    1 Carrera gt
    2 993 gt rs
    3 cayman rs

    Login om te reageren
  9. Donstil zegt

    14 november 2013 om 13:24

    Oke na 9 reacties heeft nog niemand de grap gemaakt, dan doe ik het maar.

    “Gebruiken ze bij Porsche designers? Dacht dat ze alles met het kopieer apparaat van kantoor deden” ‘;)

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      14 november 2013 om 13:58

      @Donstil:
      Die zijn na de overname door VW naar Audi verplaatst.
      (Kon het niet laten)

      Login om te reageren
      • jaguarjunk zegt

        14 november 2013 om 16:30

        @Hubert: Die gebruikten hem maar gelijk voor Skoda en Seat. Lekker vroeg weekend, zo.

        Login om te reageren
        • yerrie zegt

          14 november 2013 om 19:07

          @jaguarjunk: niet gaan dollen met skoda, het enige behoorlijke merk van VAG

          Login om te reageren
  10. berlinetta zegt

    14 november 2013 om 13:26

    Op de dag dat hij de Carrera GT tekende, was de beste man echt met het juiste been uit het perfecte bed gestapt. Man, wat een prachtwagen. Maar de avond voor het tekenen van de 996 had hij waarschijnlijk teveel gezopen. Waarschijnlijk een stevig katerontbijt gegeten met twee spiegeleieren en die spiegeleieren zaten nog in zijn gedachten toen hij de koplampen tekende.

    Login om te reageren
  11. Jorrit zegt

    14 november 2013 om 13:27

    Oyslager? Is dat niet Olyslager?

    Die Boxster concept blijft voor mij het mooist. Op die concept was het spiegelei-ontwerp nog leuk bedacht. Daarna ging het wat mij betreft bergafwaarts. Eerst die knipperlichten donker maken (dan leek het tenminste op wallen) en daarna die ‘gefacelifte’ spiegeleieren. Die sloegen echt nergens meer op.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      14 november 2013 om 13:56

      @Jorrit: helemaal mee eens. Dat de Boxter het goedkoopste model is maakt dat mensen niet willen inzien hoe slim en briljant die wagen is. Maakt de 911 eigenlijk behoorlijk overbodig.

      Login om te reageren
      • Jorrit zegt

        14 november 2013 om 14:05

        @mashell: Precies. Aan jouw woorden hoef ik niets meer toe te voegen. ;-)

        Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        14 november 2013 om 14:46

        @mashell: Van mij mogen ze de 911 ook onder de Cayman en Boxster gaan plaatsen. Zijn volgens mij veel leukere auto’s om te rijden.

        Login om te reageren
  12. Rick-dos zegt

    14 november 2013 om 13:34

    Ik begrijp ff iets niet….Als hij tussen ’77 en ’89 voor Ford en BMW heeft gewerkt hoe kan hij dan verantwoordelijk zijn voor de 964? Dit is een auto die ’88 of ’89 op de markt kwam?

    Login om te reageren
  13. kraakensmaak zegt

    14 november 2013 om 13:35

    De Spiegelei is in ieder geval de lelijkste! Bah, hij had vast een slechte dag.

    Login om te reageren
  14. toroloco zegt

    14 november 2013 om 13:52

    1. G-Model
    2. Carrera GT
    3. Cayman

    Login om te reageren
  15. MAB zegt

    14 november 2013 om 14:41

    Dat is geen verkeerde cv.

    Login om te reageren
  16. rob68 zegt

    14 november 2013 om 16:49

    De man die dacht dat de 911 zonder ronde koplampen kon…..Behoorlijke flater.
    Verder zijn dat soort lintjes en onderscheidingen onzin zolang er geen ridderorden worden uitgedeelt aan de gewone man die ook zijn hele leven werkt.
    De 968 is zijn mooiste…

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      14 november 2013 om 18:33

      @rob68:

      De 996 deed het anders niet slecht, het kon dus idd wel zonder ronde koplampen.

      Login om te reageren
      • rob68 zegt

        14 november 2013 om 19:13

        @Hupke: Maar het is de tot nu toe lelijkste 911 die gemaakt is…

        Login om te reageren
        • Hupke zegt

          14 november 2013 om 19:20

          @rob68:

          Goh, daar valt over te discuteren. Er zijn vast wel proleten te vinden die de originele 911 lelijker vinden dan de wagen waarin hun favoriete 3e rangsvoetballer rondrijdt.

          Sommigen vinden bvb. de 993 de mooiste 911 ooit anderen de lelijskte,…

          Login om te reageren
  17. gemaskerdemuchacho zegt

    14 november 2013 om 19:05

    wat een eindbaas!

    Login om te reageren
  18. jweelden zegt

    14 november 2013 om 19:09

    Heeft hij al die porsches ontworpen?

    Login om te reageren
    • rob68 zegt

      14 november 2013 om 19:14

      @jweelden: Neen, mijn moeder…

      Login om te reageren
  19. betonstaal zegt

    14 november 2013 om 23:44

    Mooiste Lagaay: de Porsche Panamericana:

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North