• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche: handgeschakelde 7-bak is terug

Auteur: britt, gepost 28 april 2020 om 08:16 – 38 Reacties

Porsche: handgeschakelde 7-bak is terug

En hij komt naar Europa.

Sommige autoliefhebbers vinden dat een Porsche het fijnste rijdt als automaat. Andere zijn van mening dat alleen een handbak de juiste transmissie is. Voor die laatste met getrainde rechterarm komt Porsche weer terug met een handbak met 7 versnellingen. In 2012 werd in de zevende generatie 911, de 991, ook al een handgeschakelde 7-bak gelegd. Er is nu ook wat meer informatie over de nieuwe 911.

Handgeschakelde 7-bak

De zevende versnelling is uiteraard een overdrive. Brandstofbesparend en het reduceert geluid. Niet bepaald de twee punten die als eerste bij je op zullen komen als je aan een Porsche denkt. Door te kiezen voor een handbak in plaats van een PDK bespaar je 45 kilogram op de 911. De handgeschakelde 7-bak is alleen te verkrijgen in de Carrera S en 4S. Om met de hand te kunnen roeren hoef je geen extra zak geld mee te nemen. De handbak is namelijk zonder meerprijs beschikbaar. Je krijgt er zelfs nog een extraatje bij: de handgschakelde 7-bak krijgt standaard het Sport Chrono-pakket.

Sport Chrono-pakket

Het pakket omvat een aantal leuke toevoegingen. Zo meet de 911 met handgeschakelde 7-bak de bandentemperatuur. Blauw voor weinig grip en wit voor de optimale temperatuur. Verder krijg je verschillende rijmodi en PSM Sport Mode. Mocht je het circuit op gaan komt ook de Porsche Track Precision app van toepassing. Met de stopwatch kun je meteen de rondetijden bijhouden. Van 0-100 moet de 911 kunnen redden in 4,2 seconden. Verder krijg je bij de handgeschakelde 7-bak dynamische motorsteunen.

Nog meer nieuws

Buiten de versnellingsbak wordt de 992 in 2021 nog iets luxer uitgevoerd. Het InnoDrive systeem wordt toegevoegd. Deze adaptieve cruise control gebruikt de navigatie-data. Zo kan de 911 anticiperen op wat komen gaat en weet hij wanneer hij kan accelereren. De ‘nieuwe’ 911 krijgt ook Smartlift. Op basis van GPS-gegevens doet de Porsche zijn neusje vanzelf omhoog, geen schrapende bumpers meer bij hoge verkeersdrempels dus. Smartlift kan ook geactiveerd worden met een druk op de knop. Nieuw is ook het ‘930 leder’ met ruitjespatroon, lichtgewicht en geluidswerend glas en de mogelijkheid tot 7 kleuren interieurverlichting. Porsche komt voor het exterieur ook met een nieuw kleurtje, Python Green. Goed nieuws, de 911 komt ook naar Europa. Wellicht wordt de handbak in Nederland vanwege de BPM prijziger.

Zou jij de 911 met handgeschakelde 7-bak samenstellen?

Ook interessant!

  • 911 SC door Porsche in ere hersteld
  • Porsche 992 GTS rijtest video
    Porsche 992 GTS rijtest video
  • Mijn Auto: Porsche 911 Carrera CS van Arjen
  • Ruf 992 upgrades
    RUF 992 upgrades maken de Turbo bijna overbodig

Nieuwste artikelen

  • Heeft Ford alle interesse in Europa verloren?!
  • Deze dure Chinees verkoopt beter dan BMW en Mercedes
  • Fastned installeert snelste lader van Nederland langs de A6
  • Waarom je auto slecht start als het koud is (en wat het écht oplost)
FacebookTweetPinLinkedIn

911, 992, carrera-4s, carrera-s, Porsche

Vorig bericht: « ‘BMW X8 M wordt hybride SUV met 760 pk’
Volgend bericht: Brandstofprijs in Nederland blijft dalen »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jochempie zegt

    28 april 2020 om 08:35

    Ik zou ‘m zeker weten samenstellen met de handbak. Via Nick Murray werd het al duidelijk dat de 992 met 7-verzets handbak echt fantastisch schakelt. Ik zou ook de reguliere Carrera halen, met amper opties. Gewoon omdat de handbak de 911 verandert van een luxe, bloedsnelle GT in een volbloed sportwagen voor de bergpassen. Al wordt het nooit een Cayman.

    Login om te reageren
    • basteeld zegt

      28 april 2020 om 09:54

      @Jochempie: Nick Murray. Wat een held.

      Login om te reageren
    • langejohn zegt

      28 april 2020 om 10:42

      @Jochempie: Meer dan een Carrera heb je echt niet meer nodig inderdaad. De 992 Carrera gaat met een ECU remap al naar 520 Pk, 630 Nm ?

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        28 april 2020 om 16:11

        Dat is echt een absurde hoeveelheid power voor een basis-911 :O

        Login om te reageren
      • cazzo046 zegt

        28 april 2020 om 18:05

        Zon beetje gelijk aan een Model 3 dus.

        Login om te reageren
        • Ot92 zegt

          28 april 2020 om 19:44

          Alleen dan sneller ;-)

          Login om te reageren
        • 911targa zegt

          28 april 2020 om 19:49

          Mss kan jij je reacties plaatsen bij de sectie elektronica; niet op een auto site.

          Login om te reageren
    • ukbob zegt

      28 april 2020 om 11:01

      @Jochempie: helemaal mee eens!
      Power genoeg, en met handbak ook meer fun.
      Die Nick is een ware held, goeie info, altijd een leuke insteek en niet te vol van zichzelf (integendeel).
      gun ‘m nog veel meer views en subscribers.

      Login om te reageren
    • carwax zegt

      28 april 2020 om 12:03

      @Jochempie: voor de fun een handbak, maar ik kan je vertellen dat ik mijn 997 4S verkoop, omdat een handbak juist niks is voor de passen: je kunt niet terug naar de 1 en de 2 is te lang om snel naar boven te kunnenz ja ik rijd hard, veel te hard, maar PDK werkt echt sneller/beter voor het echte scheurwerk

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        28 april 2020 om 16:13

        Ja als het om de maximale snelheid gaat is een PDK natuurlijk een beter idee. Maar mij gaat het om de interactie met de machine. Ik hoef niet perse de snelste te zijn. Ik zie autorijden meer als pianospelen dan als death metal drummen.

        Login om te reageren
    • ater zegt

      28 april 2020 om 12:26

      @Jochempie: precies zoals ik de Z4 heb uitgezocht. Zo min mogelijk opties, alleen de nodige zoals Xenon! Maar verder geen knopjes op het stuur, handbak en de handmatige stoelen voor een nog lagere zit positie.

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        28 april 2020 om 16:18

        Uitstekende keuze. Minder afleiding van al die troep die er op kan zitten, en gewoon focussen op de rijervaring!

        Login om te reageren
      • bpc zegt

        28 april 2020 om 19:41

        Xenon vind ik zelf dan weer een onnodige optie, het geeft iets meer licht maar op echt donkere wegen komen standaard lichten altijd te kort wan die schijnen naar beneden toe en ik heb nog nooit het gevoel gehad bij grootlichten dat het iets meer mocht zijn (al heb ik wel liever de grootlichten apart dan die kantelende spiegels, dan is het licht voor je wagen niet weg ) persoonlijk vind ik xenon vooral optisch mooier en mooi meegenomen als het er opzit. Dan staat leer hoger op mijn verlanglijstje, of als het de daily is cruisecontrol of airco evt automatische ruitenwissers omdat je dan nooit tussen 2 standen moet kiezen(te snel of te traag) op de weekend auto zijn er weinig opties dat ik als een vereiste zie… Ik kan er zelf niet zo meteen op een opkomen…

        Login om te reageren
    • seegie zegt

      28 april 2020 om 12:59

      @Jochempie: Echt een top video inderdaad!

      Login om te reageren
  2. knapzuur zegt

    28 april 2020 om 08:39

    “Zou jij de 911 met handgeschakelde 7-bak samenstellen?”

    Ja zeker, om me heel even te vergapen aan het interieur me lam te schrikken van de kosten van mijn smaak en dan de configurator weer af te sluiten..

    Login om te reageren
  3. JanJansen zegt

    28 april 2020 om 08:41

    Geluidwerend glas kan geen kwaad bij de huidige generatie. Wat heen hoop luchtgeruis en bandenlawaai in het interieur zeg. Bij 120km/uur kan je elkaar al niet meer verstaan zonder je stem te verheffen.
    Dit alles was natuurlijk voor de 1,5 meter economie ;-)

    Login om te reageren
    • SvenskaAeroplanAB zegt

      28 april 2020 om 09:19

      @JanJansen: En voor de 100 km/u ehhhhm economie…

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      28 april 2020 om 10:24

      Het is natuurlijk wel een sportwagen. Maar je opmerking is wel het perfecte excuus om ook eens een Taycan uit te proberen.

      Login om te reageren
  4. wessel04 zegt

    28 april 2020 om 08:47

    Absoluut! Graag de echte rijders 911 (zoals bijna niemand hem besteld), een S of GTS met handbak. En liefst met een kleurtje, d.groen, d.blauw of desnoods rood o.i.d. maar geen grijs of zwart!

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      28 april 2020 om 11:06

      K.geel en k.rood lijken me anders ook wel verantwoord op dit model!

      Login om te reageren
  5. svdv zegt

    28 april 2020 om 09:04

    Lijkt me erg tegenintuitief dat de vijfde en zevende versnellingen alle bij rechtsboven zitten, maar misschien valt dat in de praktijk wel mee

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      28 april 2020 om 09:13

      Je kunt niet van vier naar zeven schakelen. Er zit een mechanische lockout in de bak waardoor je die vergissing niet kunt maken.

      Login om te reageren
      • w205 zegt

        28 april 2020 om 10:35

        Dit zou ik juist dagelijks willen. Beetje doortrekken in een ‘lagere’ versnelling en dan naar 7 om te cruisen met 100 km/u. Dus zelfs van 2 naar 7 zou direct mogelijk moeten zijn.

        Login om te reageren
        • bpc zegt

          28 april 2020 om 19:46

          Echt gezond voor de versnellingsbak is dat wel niet, veel versnellingsbakken doen het ook niet zonder kraakje (van 2 naar 5 of 6 dan ik hb nog nooit een manuele 7bak gereden) beter gewoon de versnellingen afgaan, ook na effe doortrekken in zn 2 of 3.

          Login om te reageren
    • jippie zegt

      28 april 2020 om 09:17

      Zou je denken maar de bak is zo gemaakt dat je alleen van 2 naar 3 kan en niet (onbedoeld) gelijk naar 5.

      Login om te reageren
  6. leaper035t zegt

    28 april 2020 om 09:13

    Afhankelijk van de versie die je kiest uiteraard. Een GTS of GT3 altijd met handbak. Een carrera of turbo met automaat.

    Login om te reageren
  7. kminne zegt

    28 april 2020 om 09:58

    Geen haar op mn hoofd.

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      28 april 2020 om 11:08

      Zoals bij de doorsnee Porsche klant

      Login om te reageren
  8. sanderp zegt

    28 april 2020 om 10:21

    Absoluut! Jammer dat bijna niemand er hetzelfde over denkt, staan bijna geen gebruikte 991’s in Nederland met handbak

    Login om te reageren
  9. mashell zegt

    28 april 2020 om 10:26

    Met zoveel versnellingen dirigeer je als Porsche de klant ook wel richting automaat.

    Login om te reageren
  10. nietcreatief zegt

    28 april 2020 om 12:03

    De versnellingsbakken in de echte wereld beginnen eindelijk die van the fast and the Furious in te halen!

    Login om te reageren
  11. karaya zegt

    28 april 2020 om 12:07

    Met een PDK ben je ten alle tijden sneller, Op straat en op het circuit.

    Dit lijkt een beetje op zelfkastijding van zelfbenoemde puristen. Koop dan lekker een 3.3 Turbo. Kijken hoe goed je kan schakelen.

    Login om te reageren
    • frederik zegt

      28 april 2020 om 12:55

      @karaya: Nou die heeft maar vier versnellingen dus zoveel hoef je dan niet te schakelen. :)

      Login om te reageren
      • karaya zegt

        28 april 2020 om 13:42

        In een 930 Turbo heb je meer aan je hoofd dan alleen schakelen.

        Dat is wat anders dan zo’n handtasje met een 7-bak.

        Login om te reageren
    • bpc zegt

      28 april 2020 om 19:49

      Neem dan gelijk iets vooroorlogs zonder syncromesh als de dan toch je schakelskills wil testen…

      Login om te reageren
  12. tvr1974 zegt

    28 april 2020 om 14:29

    Even een vraag.. de 7 is overdrive dus de topsnelheid haal je in 6?

    Login om te reageren
  13. cazzo046 zegt

    28 april 2020 om 18:09

    Handbak natuurlijk, PDK is for Pussies.

    Login om te reageren
  14. 911targa zegt

    28 april 2020 om 19:50

    Zou jij de 911 met handgeschakelde 7-bak samenstellen?

    Nee, ik zou die met een PDK samenstellen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North