• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche heeft nu 50,76% van VW in handen

Auteur: robbie, gepost 6 januari 2009 om 09:03 – 31 Reacties

Porsche VW pacman

Wat nou kredietcrisis? Porsche heeft nergens last van! Ze hebben namelijk gister bekend gemaakt dat ze hun belang in Volkswagen uitgebreid hebben van 42,6% naar 50,76%. En die 8,16% extra is maar liefst 6,1 miljard euro waard! Echt als een verrassing komt het natuurlijk niet dat Porsche zijn belang in VW heeft uitgebreid, vorig jaar gaven ze al aan dat ze dit ergens begin 2009 zouden gaan doen.

Ook heeft Porsche nog eens benadrukt dat ze, als de prijs acceptabel is, hun aandeel in VW uit willen breiden naar 75% dit jaar. Een grappig resultaat van het grotere belang dat Porsche heeft in VW is dat Porsche nu een bod moet doen op alle uitstaande aandelen van Scania. Waarom? VW is namelijk al voor 68,6% eigenaar van Scania en nu Porsche dus meer dan de helft van de VW aandelen in handen heeft moeten ze volgens de Zweedse wet en bod uitbrengen op de rest van de aandelen. Het zal je niet verbazen denk ik dat Porsche al heeft aangegeven geen interesse heeft in de aandelen.

Een vergelijkbare situatie was er een tijdje geleden toen Porsche 1/3 van de VW aandelen in handen had. Toen moest Porsche namelijk verplicht een bod uitbrengen op alle uitstaanden aandelen van Audi. (via: Reuters, afbeelding)

Holding in Volkswagen to be increased to over 50 per cent

Porsche’s majority in Volkswagen will provide indirect control over Scania

Stuttgart. On this Monday, Porsche Automobil Holding SE, Stuttgart, purchased further ordinary shares in Volkswagen AG, Wolfsburg, and will increase its hold-ing to 50.76 per cent of all ordinary voting shares in Volkswagen. As a result of passing the threshold of 50 per cent Porsche will acquire indirect control over Scania AB, Södertälje, and is required by Swedish law to launch a mandatory offer for the truck manufacturer. The Stuttgart-domiciled company is not bound by pre-acquisition prices and is only obliged to offer the minimum price prescribed by law. The minimum price will be calculated on the basis of the volume weighted average stock exchange price of the Scania shares during the 20 trading days prior to publication of the acquisition of the majority in Volkswagen. Porsche points out that it has no strategic interest in Scania and is not interested in acquiring Scania shares.

Ook interessant!

  • Porsche weigert elektrisch VW-platform vanwege hoge kosten
  • Volkswagen wil parel Porsche niet uit handen geven
  • Porsche straks mogelijk te scoren voor een habbekrats
  • Porsche 911 Edition 50 Years Porsche Design
    Porsche 911 Edition 50 Years Porsche Design: nu al tijdloos?

Nieuwste artikelen

  • Heeft Ford alle interesse in Europa verloren?!
  • Deze dure Chinees verkoopt beter dan BMW en Mercedes
  • Fastned installeert snelste lader van Nederland langs de A6
  • Waarom je auto slecht start als het koud is (en wat het écht oplost)
FacebookTweetPinLinkedIn

Porsche, Volkswagen

Vorig bericht: « Nicolas Cage’s Plymouth Hemi ‘Cuda kopen?
Volgend bericht: Zoontje David Beckham heeft mini-Porsche van 50.000 euro »

Lees Interacties

Reacties

  1. Antonius86 zegt

    6 januari 2009 om 09:14

    Met VW als best verkochte auto van 2008 is dat niet heel erg vreemd nee. Dat zou wel een investering kunnen zijn die veel centjes waard zal zijn…

    Login om te reageren
  2. Herke zegt

    6 januari 2009 om 09:16

    Dus porsche heeft vw nu oficieel in handen? mooi klote trouwens, dat porsche dan op scania moet bieden, zitten ze daar niet echt op te wachten :P

    Login om te reageren
  3. Jaapschaap zegt

    6 januari 2009 om 09:17

    Slimme keus, de VAG groep komt zo vrijwel zeker als sterkste de crisis uit, met Toyota-Group als 2e denk ik…

    Login om te reageren
  4. Herke zegt

    6 januari 2009 om 09:18

    ik bedoel vw is nu dochteronderneming van porsche?

    Login om te reageren
  5. DrDre zegt

    6 januari 2009 om 09:34

    Indd een verstandige keus!
    Misschien komt het Porsche niet zo heel slecht uit als ze een bod moeten uitbrengen op Scania, hebben ze er ook een échte transport divisie bij.
    En hebben ze dus een bredere inkomsten verspreiding.

    Login om te reageren
  6. DrDre zegt

    6 januari 2009 om 09:34

    @ Herke
    Volgens mij wel, ze bezitten immers meer dan de helft van de aandelen…

    Login om te reageren
  7. Larrs zegt

    6 januari 2009 om 09:43

    Wat een regels ook. Hoe kom je van je geld af of anders gezegd hoe kom je aan geld. :P

    Zitten er nog meer adders onder gras, zoals Scania en Audi? Misschien Bugatti, Lamborghini, Seat, Skoda?

    Login om te reageren
  8. robbie zegt

    6 januari 2009 om 09:45

    @DrDre, Volkswagen zal uiteindelijk Scania opkopen en dus komt het uiteindelijk toch wel in handen van Porsche ;)

    Login om te reageren
  9. Oom Agent zegt

    6 januari 2009 om 09:51

    Zit er nog een huwbare dochter in de Porsche familie? :-)

    Login om te reageren
  10. Sven zegt

    6 januari 2009 om 10:05

    @ herke: ze bieden gewoon een veels te laag bedrag op de overige aandelen, daarvoor wil toch niemand ze verkopen.

    Login om te reageren
  11. BG 75 zegt

    6 januari 2009 om 10:08

    voor dat geld kunnen ze binnenkort ook een heleboel anderen kopen… Volvo, Toyota, etc…

    Login om te reageren
  12. Peter zegt

    6 januari 2009 om 10:21

    Nu zelf reeds vrachtwagens maken (Cayenne Diesel) lijkt de stap naar Scania
    me niet zo groot.

    Login om te reageren
  13. mc959 zegt

    6 januari 2009 om 10:23

    @ BG 75
    Als je echt denkt dat VW of Porsche het kapitaal heeft om Toyota te kopen, keep dreaming, Toyota is de grootste constructeur in de wereld en ik denk dat VW niet in 2de plaats staat, alhoewel met die big-3 gaat het ook niet goed, dus who knows…

    btw my dreamcar is a 911, maar ik werk voor Toyota ; )

    Login om te reageren
  14. Harry zegt

    6 januari 2009 om 10:36

    Waarom heeft Porsche geen interesse in Scania aandelen? Ik zie toch duidelijke overeenkomsten met de Cayenne Diesel.

    Login om te reageren
  15. chrizzzie zegt

    6 januari 2009 om 10:48

    Porsche gaat niet bieden op de aandelen van Scania. Uiteindelijk willen ze toch Volkswagen Truck, MAN en SCANIA samen voegen tot een nieuwe truck divisie dat zijn eigen nieuwe aandelen heeft.

    Login om te reageren
  16. Mardec zegt

    6 januari 2009 om 10:53

    Dus vanaf vandaag zijn je Bugatti Veyron en je Lamborghini Reventon een Porsche, lol :D

    Login om te reageren
  17. Jan C. zegt

    6 januari 2009 om 12:33

    Porsche heeft in principe indirect door VW al MAN. Ze hebben niks aan Scania. Maar voor MAN is het niet slecht om Scania in te lijfen.

    Login om te reageren
  18. Jorden zegt

    6 januari 2009 om 12:49

    @ harry: Wahahaha, ze zijn vast geïnteresseert is de scania techniek nu!

    Voor de rest denk ik dat porsche snel eens een kijkje in de keuken van lamborghini en Bugatti wil gaan nemen.

    de ontwikkelings kosten voor de nieuwe cayenne, toureg en Q7 zijn nu natuurlijk relatief gezien wat wisselgeld voor het bedrijf.

    Ik hoop alleen niet dat we straks een Golf met een boxter motor gaan tegenkomen en meer van dat soort fratsen…

    Login om te reageren
  19. Edje® zegt

    6 januari 2009 om 12:56

    Nou alleen nog een bod doen op Ferrari… het paard staat toch al op het logo…

    Login om te reageren
  20. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    6 januari 2009 om 13:03

    Logisch.
    En dat Scania verhaal hadden ze ECHT wel over nagedacht van tevoren hoor…
    En nee, we krijgen echt geen Golf Boxer, is puut een financieel economisch en politiek verhaal!

    Login om te reageren
  21. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    6 januari 2009 om 13:04

    * puur

    Login om te reageren
  22. INSIDEMAN zegt

    6 januari 2009 om 13:06

    Porsche wil de aandelen van scania helemaal niet, past niet in hun pakket.
    En geloof me Porsche is op dit moment de rijkste fabrikant ter wereld,
    Dat komt niet alleen door de bouw van auto’s maar de familie Porsche heeft ook een hele grote investeringsmaatschappij.
    Bv. PGA Motors in Frankrijk, deze zijn eigenaar van de Nefkens Holding in Nederland.
    Waar ook BMW Ekris onderdeel van is.
    En ze doen ook heel veel in vastgoed.

    http://www.porsche-holding.com/

    Login om te reageren
  23. theefjo zegt

    6 januari 2009 om 13:14

    waarom geen intresse in de aandelen scania?
    ze bouwen hele grote diesel motoren en porsche is daar de laatste tijd erg mee bezig.

    Login om te reageren
  24. Foramen zegt

    6 januari 2009 om 13:17

    dat plaatje doet het m :)

    Login om te reageren
  25. Jelmer zegt

    6 januari 2009 om 14:06

    Toyota mag dan een de grootste/een grote constructeur zijn, door alle aandelentrucjes van Porsche was VW niet zo lang geleden een paar dagen het duurste bedrijf ter wereld. En als ze het duurste bedrijf kunnen kopen, wie weet wat de meesterbeleggers van Porsche dan nog meer kunnen…

    Login om te reageren
  26. chrizzzie zegt

    6 januari 2009 om 16:31

    @ Jorden Volkswagen is niet eens zo geintereseerd in de techniek van Scania maar in de kostenreductie mogelijkheden dmv samenwerking op gebied van gezamelijke ontwikkeling en inkoop.

    Login om te reageren
  27. donkeyKONG zegt

    6 januari 2009 om 17:37

    een golf met een (lichtgewicht)boxermotor zou ik dan weer wel overwegen:)

    Login om te reageren
  28. Brokkenpiloot zegt

    6 januari 2009 om 17:56

    In ontwikkeling: Porsche Scanyenne?

    Login om te reageren
  29. Gideon zegt

    6 januari 2009 om 19:59

    Het heeft nu al grote gevolgen:
    http://news.bbc.co.uk/1/hi/business/7814257.stm

    Login om te reageren
  30. Citrofiel zegt

    6 januari 2009 om 23:08

    Aha, dus over een paar jaar wordt de Cayenne met een Scania-diesel uitgerust. :D

    Login om te reageren
  31. Edje® zegt

    7 januari 2009 om 09:17

    @Gideon:

    Ja wat een raar verhaal he? Die kerel is de 94e rijkste man van Duitsland. Heeft 3 bedrijven met in totaal 100.000 werknemers. Zet 30 miljard euro per jaar om met zijn bedrijven. Geschat privevermogen: 9,5 miljard euro. Wat gebeurd er: hij gaat speculeren met VW aandelen en verliest door de crediet crisis 400 miljoen euro.

    En springt vervolgens voor de trein… eh… sorry? …ben je dan failliet? Beetje vreemd allemaal. Zal wel meer aan de hand zijn geweest. Misschien beetje stiekem overspannen geweest en in een vlaag van verstandsverbijstering een domme actie gedaan die helaas niet meer terug te draaien is….

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North