Porsche kiest voor lampencircus met Macan

Auteur: , 23 Reacties

Doortrekken die handel.

De achterlichten zijn het makkelijkste puntje om de gelifte Macan aan te herkennen. Porsche heeft niet veel nieuws te melden in Parijs, maar met de Macan facelift hebben de Duitsers toch wat belangrijks meegenomen.

Vier uitlaten (optioneel) en dikke velgen zijn puur uiterlijk vertoon. Onder de kap bromt een viercilinder torretje met slechts 245 pk. Je verwacht toch wat meer pit in dit segment. Dat kan, maar dan moet je nog wel geduld hebben. De nieuwe Macan is met de marktintroductie enkel leverbaar met deze tweeliter motor. Dikkere versies volgen pas in een later stadium.

Voordeel van zo’n viercilinder is wel dat je voor ‘slechts’ 85.600 euro een nieuwe Porsche kunt rijden. Weet je buurvrouw veel wat er onder de motorkap ligt. Autoblog topadvies is lekker wachten op de zescilinders. Nadeel is dat ‘ie dan waarschijnlijk een ton gaat kosten met het Nederlandse BPM-circus aan de hand van de kersverse geïntroduceerde WLPT-cyclus. Yak!



23 reacties

Tuurlijk is meer vermogen lekkerder, maar op de keper beschouwd is 245pk ook wel riant zat. Laten ze er maar een elektromotor bij bouwen, zodat ie vanaf 0 toeren er al lekker aan trekt, ben je het turbogat kwijt en wordt ie ook nog een stuk zuiniger.

Ik rij zelf een Mondeo met 140pk, en heb maar zelden het gevoel vermogen tekort te komen. Laat staan met nog eens 100 pk extra.
@barchettadriver: De Q5 werd destijds ook met dat blok geïntroduceerd, en daarbij zorgde de versnellingsbak er voor dat boven de 100 reeds alle pit er uit was. Mijn leasediesel is sneller met minder PK.

Alleen de paarden zeggen weinig, maar enige scepsis is dus terecht. Zeker met een Porsche, wat gezien z’n stand toch wel >95% zoek zou moeten kunnen rijden.
Is de plastic VAG wielkassen Rand weg, zit er opeens random plastic op de deur. Wat is dat toch? Is het dan opeens ofrood ofzo. Een echte ofrooder. Met een ground clearance van 15 cm.
Toch wel pijnlijk die prijs. Zeker als je je bedenkt dat je minder dan vijftien jaar geleden een gloednieuwe Corvette C6 voor dat geld kon kopen. En dan had je een dikke sportwagen.
@autowilly: ja, appels met peren vergelijken zonder rekening te houden met inflatie, CO2-tax, importheffing, handelsoorlog…
@vroaaar: op dat inflatiepunt heb je gelijk, €86000 toen is nu ongeveer €103000. Importheffing is volgens mij gelijk gebleven. BTW is met slechts 2% omhoog gegaan en de handelsoorlog heeft geen betrekking op deze Porsche, want EU. En die CO2-tax, dat was juist m’n hele punt. Die maakt het juist zo pijnlijk.
@vroaaar: En die inflatie heeft trouwens ook betrekking op ons inkomen, dus dat vormt eigenlijk ook geen probleem.
Grappig, de Kodiaq RS heeft vergelijkbaar vermogen voor veel minder geld en die wordt de grond in gestampt, maar zo’n nep Porsche als deze die nagenoeg twee keer zo duur zal zijn, wordt redelijk positief ontvangen… Het is appels met peren vergelijken, maar ik snap de logica niet meer…
@mar10us: hear hear
Een vraag aan de mede autobloggers, is hier iemand die de unibrow achterlichten van VAG mooi vind? Ik vind het zo afschuwelijk lelijk en snap niet waarom elk VAG product dit nu plots moet hebben.
@shiva: ik vind ze erg lelijk
@shiva: ik graaf het wel eigenlijk.
@shiva: ach mijn RS2 heeft het ook, en die is van ’95. Alleen zonder verlichting. Persoonlijk vind ik het wel leuk staan. Beetje onderscheidend.
@shiva: ik zie het probleem eigenlijk niet. Nu de mensen helemaal murw zijn van de veel te grote inlaat openingen aan de voorkant concentreren ze hun geklaag op de achterkant. Een simpele streep tussen de achterlichten, die zoals @vpowert mooi duidelijk maakt gewoon in de mode is, kunnen ze niet hebben. En als dat ook nog eens gecombineerd wordt met sierstukken in plaats van uitlaten dan heb je ze weer in de wachtkamer bij de psychiater zitten.
er was een tijd, toen mannen nog een carburateur konden afstellen, en toen behoorde nepuitlaten en niet functionele koelsleufjes etc tot de meest zielige vorm van “tuning”. En dat is nu mode. Dat zegt toch wat.
Blijft een hele mooie auto in mijn ogen, de mooiste SUV. Jammer alleen dat er geen diesel komt, ze zouden dan maar als compensatie een mooie 6-cilinder PIH aan het gamma moeten toevoegen.
Geen fan
Echt mooi zo clean! Wat maakt het vermogen nou uit. Alles tussen de 250 en 350pk is op dat gewicht prima voor dagelijks gebruik.
@fmgarcia: Ja maar deze heeft 245pk…
Nu is mijn alfa 75 ineens weer hip met die unibrow achter op de koffer
Ik reed laatst achter een nieuwe 911 met die achterlicht.
Vond het best wel verwarrend want het lijkt best wel Dat ie aan het remmen is en het 3e remlicht brand.
Of ben ik hierin nu de enige?
245pk lijkt me niet correct. Volgens het Porsche magazine hier in België gaat hij van 252pk naar 300pk.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).