Officieel: alles over de nieuwe Porsche Macan

Auteur: , 61 Reacties

Het doek is eraf, Porsche heeft zojuist de nieuwe Macan officieel aan de wereld gepresenteerd.

Deze zomer trok Porsche het digitale doek van de vernieuwde Macan. We mochten alvast discussiëren over het uiterlijk van deze SUV-instapper. Het echte nieuws heeft men echter willen bewaren voor de autoshow van Parijs, die vandaag van start gaat.

Wie hoopt op knallende V6-porno moeten we enigszins teleurstellen. Porsche introduceert de nieuwe Macan voorlopig met een tweeliter viercilinder. De S, GTS en het hele circus volgt pas in een later stadium. In de nieuwe Macan levert deze turbomotor 245 pk en 370 Nm koppel. Begin niet aan stoplichtsprintjes, om enige schaamte te voorkomen. Je gaat het namelijk verliezen van de toekomstige Peugeot 3008 GT Hybrid4. De nieuwe Macan doet het bekende sprintje in 6,7 seconden en kent een topsnelheid van 225 km/u.

De kersverse Porsche is het makkelijkste te herkennen aan de doorlopende achterlichten. Natuurlijk zijn er nog meer dingen anders aan deze facelift. Zo heeft Porsche het onderstel verbeterd, dat naar eigen zeggen voor meer comfort moet zorgen, en zijn een reeks assistentiesystemen nieuw.

Ook is het Porsche Communication Management systeem weer lekker bij de tijd in de nieuwe Macan. De SUV komt met een 10,9-inch infotainment scherm die we kennen van de Cayenne en Panamera. Verder is het GT-sportstuurwiel voor het eerst te krijgen op de Macan.

Porsche levert de Macan standaard op 18-inch velgen. Optioneel zijn wielmaten tot 21-inch beschikbaar. Daarnaast zijn er een aantal nieuwe kleuren leverbaar. Het gaat hier om Mambagroen Metallic, Dolomiet zilver Metallic, Miami blauw en Krijt (grijs).

Het is vanaf heden mogelijk om de nieuwe Macan te bestellen. Prijzen beginnen bij 85.600 euro. Vanaf december 2018 zijn de eerste leveringen.



61 reacties

85.600 euro??? Ik ben er officieel helemaal klaar mee. Ik snap dat er belastingen nodig zijn om dingen te kunnen bekostigen. Maar dit is gewoon ridicuul. Dit is gewoon een ordinaire belastingverhoging van 12 mille!! Verhoging, er werd al een bak geld ingenomen door de fiscus voor deze auto. Ik wilde eigenlijk iedereen oproepen om vooral geen nieuwe auto te kopen, maar dat de overheid eigenlijk al. WLTP cijfers geven een beter beeld, dat is mooi. Kunnen we dan even de belasting daar op aanpassen? Het was al tering-jantje hoog, dat was al meer dan zat. Het moment dat je een kleine 90 mille moet neertellen voor een Audi Q5 rebadge, is het einde zoek.
@willeme: het erge is dat de Q5 zonder rebadge ook al 73k kost. Zonder opties…
@willeme: Het is toch een typisch Nederlands verhaal? Hoe zorgt politiek Nederland al jaren dat ze hun zin krijgen? Belastingen! Het idee dat je mensen alleen kunt bewegen naar de – voor hun – goede kant door mensen te laten betalen voor iets wat niet mag. In vrijwel alle landen gaat het door verstand, ‘opvoeding’ en fiscaal voordeel. Hier is het automobilist pesten.
Alcohol en tabak idem, lekker duur maken. Puik plan. Altijd. En nu huilen. Wat een armzalig clubje idioten zit er in zowel Den Haag als Brussel…
@vonklausenburg: even nuanceren, in Nederland hebben we ook fiscaal voordeel gehad op auto’s. En dat werkte veel te goed, zuinige auto’s houderschapsbelasting vrij? Zestig procent van de kopers koos zo’n auto. Zuinige wagens 14% bijtelling? Megane’s, 308jes en V40’s waren niet aan te slepen. Geef je de Nederlandse burger de kans belasting te besparen dan doet ze dat massaal en als een kip zonder kop.
@mashell: precies. Daarom kocht ik een 4.4 V8 Range Spor. Niet iedereen is een geitenwollen sokken belastingvoordeel graaier.
@mashell: Het zijn mensen die in principe al veel belasting betalen, dus dat er een keer een meevaller is, kun je hen niet kwalijk nemen. Sterker nog, je moest wel knettergek om te kiezen voor een niet belasting-voordelige auto. Je gaat toch niet een veel te dure auto kiezen zodat ome @mashell het met je eens is ;-).
@willeme: mashell heeft zelf zo’n veel te dure auto (36k voor een 1 serie, pfff). In 2016 ben ik van een 14% bijteller naar een 21% bijteller gegaan. Maar op zich maakt die bijtelling niet het grote verschil. De in 2014 afgeschafte vrijstelling van HSB had een veel groter effect op de netto kosten.
@vonklausenburg: het zijn geen idioten, het is veel erger, willens en wetens wordt je voorgelogen door heel de politiek om hun baan na de politiek veilig te stellen. En of dat nou in de commercie is of Brussel
@lekkerlinksrijden: oeps een T te veel: word je
@willeme: het grappige is dat de vorige begon vanaf 69k en later 72.
@willeme: nu pas?
@willeme: en dan te bedenken dat er maar een 2L 4 pitter in ligt. Met een 6 cilinder had het helemaal uit de klauwen gelopen.
@willeme: staat genoteerd. Waarschijnlijk willen ze het rijden op fosiele brandstoffen ontmoedigen. Alleen heb ik nooit gesnapt dat er geen goede subsidie regeling is voor elektrische auto’s. Door het verhogen van de belasting op de aanschaf van een nieuwe auto, is het net alsof je op basis van je eigen stomme principe kwesties een kind gaat straffen. En dan is het een oplossing voor het huidige moment maar niet voor de toekomst.
-edit: nutteloze bijdrage-
@willeme: Wanneer gaan wij die probleemwijk genaamd het Binnenhof aanpakken?
@lecomte: Als wat minder mensen links gaan stemmen?
@alfafan21: Dat vind ik absoluut complete onzin. Op dit moment zijn de linkse partijen in de oppositie. GroenLinks, PvdA Partij voor de Dieren en SP zijn oppositie. PVV (dat veel linkse opvattingen heeft op immigratiebeleid na) doet ook niet mee. VVD, CDA en D66 zijn toch meer middenpartijen of rechtse partijen. Met 90 zeteltjes voor Baudet gaat het ook niet goedkomen, ben ik bang ;-).
Ik zou willen stellen dat conservatief en liberaal rechts niet meer bestaan. Hoe dan ook is de overheid verslaafd aan belastingheffen. Verdien je meer, betaal je meer, disproportineel zelfs. Vervolgens betaal je om het uit te mogen geven. En als je het spaart… dan mag je ook nog een keer aftikken. Dat noemen we eerlijk delen. Als de overheid het geld nou efficient zou besteden en als er nu geen misbruik gemaakt zou worden door uit reters.
En wegenbelasting betalen we ook dubbel via btw en accijns op brandstof, nu nog een km heffing erbovenop.
@superhans: Welk uitvreters? Uitkeringstrekkers? Of het bedrijfsleven dat steeds minder aan de belasting betaald. Het socialisme is dood. Het links liberale is ook bijna dood. De rechts liberale politici roepen het hardst om dingen te verbieden en keihard aanpakken, die kennen de betekenis van het liberalisme niet eens meer. Christelijke partijen die geen vluchtelingen willen opnemen. Een partij voor de vrijheid die vooral vrijheden wil afpakken. Een liberale middenpartij die het alleen nog maar over onderwijs heeft, alsof daar het probleem en de oplossing ligt. Er klopt gewoon helemaal niks meer van.
@mashell: Dus we zijn het met elkaar eens.
@superhans: het hoogste belastingtarief (schijf 4) is omlaag en hetzelfde geldt voor schijf 2 en 3. Met het nieuwe voorstel over te gaan naar een 2 schijven systeem gaat het over de hele linie omlaag.

Dus de notie dat belasting alleen maar meer wordt puur om de burger te pesten is een onjuiste.
Met jouw laatste zin lijk je me woorden in de mond te leggen. Ik stel enkel dat de belastingdruk te hoog is en oneerlijk is verdeeld; en dat belastinggeld inefficient wordt besteed en aan verkeerde zaken. Dit alles m.i. natuurlijk.
@willeme: toch kan je wel invullen dat als links aan de macht zou komen leuke (lees: dure) auto’s maar een kant op zouden gaan in prijs en dat is niet omlaag. Zeker als de Jessias aan de macht zou komen.

Het probleem is dus eigenlijk: als je in het buitenland moet uitleggen dat we de VVD hier rechts noemen word je vierkant uitgelachen.
@jaapiyo: jij snapt het :-)
@alfafan21: Altijd heeft links het gedaan.. Welke plaat heb jij voor je kop? Rutte zit er al ff hoor!
@reactief: geen plaat hoor, maar wie riep er ook alweer dat de oplossing voor het fileprobleem is het autorijden onbetaalbaar te maken? Die linkse rakker Yasser Feras. En wie riep er ook alweer ‘Nivelleren is een feest’? Jawel nog zo’n links gekkie Spekman van de PvdA die denkt dat hij Robin Hood is. En wie heeft er met koeienletters ‘IK BEN PRO BRUSSEL’ op zijn voorhoofd staan? Die kwal van een pechtold, die is wat mij betreft echt niet rechts. Om in de kamer tot beslissingen te komen moeten de partijen op alle vlakken water bij de wijn doen dus rechts moet ook zo nu en dan zijn akkoord geven op de dingen die de linksen bedenken. En waarom zou het niet goed komen wanneer Baudet 90 zetels zou halen? Nederland mag wat mij wat betreft heel wat soevereiner worden, daar is Nederland immers ook ‘groot’ mee geworden.
@alfafan21: Maar er zit toch echt geen ‘linkse’ partij in de huidige coalitie. Dus hoe kan ‘rechts’ verantwoordelijk zijn voor het huidige beleid…
Dat jij ‘linkse’ uitspraken erbij haalt, prima, maar ook niet relevant aan het huidige beleid.

Sowieso moet heel dat links en rechts op de schop. Zo achterlijk om in hokjes te blijven denken. En het maakt het te gemakkelijk om in hokjes te denken, alsof alleen links of rechts verantwoordelijk is voor beleid…

Maar de media zal altijd die zogenaamde scheiding benadrukken van dit hokjes denken. Zij varen op sensatie nieuws en dat is gemakkelijker wanneer kortzichtig gedacht wordt…. ach… ik dwaal af…
@alfafan21: er moeten juist meer mensen links gaan stemmen. Links komt op voor de mensen, en het neo-liberale conservatieve wat ons nu regeert is van mening dat de voordelen naar de bedrijven moeten gaan, zij hangen de filosofie aan “als het goed gaat met de bedrijven, gaat het goed met de mensen”. Maar dat lijkt niet zo te werken.
@mashell: Heb je het nu over de dividendbelasting? Dat ben ik met je eens, compleet belachelijk om de buitenlandse multinationals nog meer in de watten te leggen. Juist die belasting zorgt er voor dat we er wat aan hebben dat ze hier gevestigd zijn. Maar je moet toegeven dat het nivelleren vooral bij de linkse partijen hoog in het vaandel staat en dat is tot op zekere hoogte prima. Sterkste schouders dragen de zwaarste lasten, helemaal mee eens. MAAR, dat gebeurt al door de belastingschijven toe te passen. 40% over een ton is meer dan 40% over een halve ton. Alleen in ons land is dat niet genoeg en moet je echt gestraft worden als je meer dan modaal verdiend. Huurtoeslag, kind gebonden budget, zorgtoeslag? Echt niet als je een goede baan hebt. Kinderopvang toeslag? Betaal maar lekker het meeste zelf. Hypotheekrenteaftrek, hou maar op, dat moet ook omlaag. Onder de streep houdt iemand die 2 x modaal verdiend niet zo gek veel meer over dan iemand die het moet doen met één keer modaal. En dát vind ik belachelijk. Hard werken, studeren, meer verantwoordelijkheid, zou moeten resulteren in een aanzienlijk hoger besteedbaar maandbedrag. Sociale gedachte is prima, maar het mag wel wat eerlijker.
oei, ik dacht even het met je eens te zijn. Ja, wat de bedrijven betreft wel. Maar voor mensen opkomen, dat betekent veelal geld weggeven. En geld weggeven betekent vaak misbruik. Bed, bad, brood spreekt me meer aan.
@willeme: juist.. laten wij het Belgische systeem gaan ontarmen dan verdienen de garagebedrijven tenminste ook een dik belegde boterham aan nieuwe schokbrekers en banden door de fantastische staat van het wegennet aldaar
@soulmaster: ontarmen = omarmen
@soulmaster: Precies. Het huidige wegennet is gebouwd voordat deze ridicule verhogingen werden doorgevoerd. Dus compleet overbodig. Ik snap je punt, maar het is een te makkelijk argument. Daarom geef ik al aan dat ik in principe niets tegen belastingen heb. Dingen moeten een maal betaald te worden en dat kan door belastingen. Helemaal goed. Maar dit is een extra belasting op een auto waar al behoorlijk veel belastingen geheven werd.
@willeme: er wordt nu nergens meer (snel)wegen gebouwd of onderhouden.?? Nieuwtje voor jou.. bij Hoevelaken hoef je over 2 jaar niet meer rechtsaf.. kost wel paar 100 miljoen.. maar dan heb je ook wel iets
@soulmaster: Precies. Al die belastinginkomsten maken meer kapot dan je lief is. Na een flink stuk inspiratieloos rechtdoor rijden over snaarstrak asfalt is dat klavertje toch prima bruikbaar om de zintuigen weer even te prikkelen en de versuffing te verdrijven. Helaas is er nu geld om ook dat punt efficiënt en gaapbaar te maken.
@willeme: Ach ja die prijs, vooral een probleem voor de groep die er toch al geen kocht.

Voor de rest schrijft hij nog steeds zo hard af als alle auto’s in deze prijsklasse dus wordt hij vanzelf interessant.
@donstil: Nee, dat argument gaat nu niet meer op, denk ik. Ook de doelgroep die er WEL eentje kocht, is de prijs ridicuul. Een paar maanden geleden had je een V6 voor dit geld. Of een hele hoop extra uitrusting. Je hebt nu beide niet. Dit is geen Bentley, Cayenne Turbo, Ferrari of Lambo waarvan de prijs écht niet uitmaakt. Dit is gewoon een juni-instap Porsche SUV. Waarvoor je bijna 90 mille dient te betalen in standaarduitvoering.

Stel je gaat zo’n ding leasen (wat de meeste doen in dit segment), dan kun je 12 mille EXTRA gaan aan Den Haag omdat zij de belastingen hebben verhoogd.
@willeme: voor die prijs is er leuker speelgoed veronderstel ik. Zelfs een SUV die er beter uit ziet.
@willeme: ja maar we wonen wel in een veilig land. Waar ze, bij mij althans, al 2x de kozijnen eruit getrokken hebben om in te kunnen breken. En nee, ik woon zeer zeker niet in een slechte buurt.
@loserboi932: Klopt, het was al een veilig land. Nog voor dat de Macan eens 12 mille duurder moest worden, terwijl er al een belasting over geheven werd! Het is een extra op belasting op extra belasting.
@loserboi932: Inbreken gebeurd meestal in de betere wijken, daar is meer te halen.
@willeme: Het is toch niet de schuld van de overheid dat met name de Duitse fabrikanten de boel jarenlang opgelicht hebben?? Dat belastingstelsel is er nu eenmaal, de schuld van de ‘verhoging’ ligt 100% bij de fabrikanten! En vergeet niet dat er merken zijn waar ondanks de WLTP de prijzen niet stijgen of zelfs lager worden! Kortom: onzinverhaal van je
@willeme: Het mooie is dat er hier op AB regelmatig items voorbijkwamen over hoe dom de overheid wel niet is dat ze de verbruikscijfers van de fabrikanten geloven. Past de overheid dit aan naar reëlere waarden met als gevolg dat de belastingen daar op aangepast worden, zijn wij ineens verbaasd en verontwaardigd. smh.
@willeme: maar wacht…dit soort effecten zouden toch tegengegaan worden met de hippe co2mpas equivalentieformule zodat burgers ‘niet opeens duizenden Euro’s meer betalen voor dezelfde auto’?

Oké 2018 was mss nog te vroeg maar dan toch in 2019. Toch? Toch? Waarom vind ik dat nu nergens terug op de site van de b-dienst https://www.autoblog.nl/nieuws/de-overheid-misbruikt-de-wtlp-cyclus-om-ons-geld-te-roven-105792
@willeme: Tijd om de minister van Verkeer en Waterstaat Financiën aan zijn jasje te trekken. We komen niet genoeg in opstand met zijn allen. Het is trouwens meer dan absurd dat de beslissing hierover door de minister van Financiën wordt gemaakt en niet door V&W. De belangen staan lijnrecht tegenover elkaar. Financien houdt de markt in handen door af te persen (negatieve feedback), terwijl V&W dat op een veel positievere manier kan doen door andere keuzes te maken via de beloningsroute.

Eigenlijk bizar dat we met zo’n hoeveelheid knappe koppen, in 2018, met zijn allen op zo’n prutoplossing uitkomen. Dat vind ik toch wel het falen van de beschaving.
Ben ik de enige die de nieuwe stijl achterlichten niet mooi vind op de macan? En daarom het vorige model macan velen malen mooier vind… Het interieur vind ik overigens wel erg strak!
@ontploffer: volgens mij is er alleen een ander achterlicht ingekomen de rest is identiek.
@bmwfreak038: de doorlopende lichtbalk is nieuw.
Vind ik wel ok, de andere Porsche modellen hebben het ook en gaat al heel ver terug naar oude 911 modellen.
@mashell: kan ik me wel in vinden, alleen toch jammer dat fabrikanten de hoofdprijs vragen en weinig tot niets veranderen aan een design.
Nou na de 100 haal je die Fransoos wel in hoor. Vind het nog een zeer nette prestatie voor 245pk in een blok op wielen
De VAG plastic wielkassen rand is weg. Dat ik deze dag nog mag meemaken. Hulde voor voormalig sportwagen fabrikant Porsche.
@loserboi932: bizar lelijk is dat inderdaad op auto’s uit een dergelijke prijsklasse.. bij een Dacia of zoiets kan ik er nog enigszins begrip voor opbrengen
@apriliarsv: urus heeft het ook. En Bentayga ook. Weliswaar in carrosserie kleur maar er zit toch een rare onverklaarbare naad.
Zo in die kleur van de gallery, vind ik m gewoon goed ogen.

Maar de nieuwprijs gaat eigenlijk nergens over
De achterzijde vind ik eindelijk goed te pruimen zo.
@lecomte: Geinig, ik vind die achterkant nu juist lelijk terwijl ik die vorige juist wel kond waarderen. Dat had nog een beetje een eigenzinnige uitstraling. Dit is gewoon copy pasten van een ander modelletje.
Sorry, maar het is toch gewoon ee
Sorry, maar het is toch gewoon een facelift?
Die 2 miljard euro die Rutte wil weggeven moet ergens vandaan komen.
@marcus1963:

En ondertussen allemaal VVD stemmen want dat doet papa ook. Om te gieren toch.
Ik zou iedereen die hier volop loopt de kankeren op het belasting heffen hier in Nederland wel eens willen uitnodigen een maand in een land als Italië te wonen.

Lekker weinig belasting betalen, zwart werken, zonder bonnetje overal betalen. Ideaal toch?

Als bonus krijg je ook nog eens tering slechte wegen. (Tenzij je elke keer de tolweg neemt. Tol is zeg maar net zoiets als belasting maar dan aan een private partij. Je rijd dan op de weg die de overheid niet kon aanleggen omdat ze geen belastinginkomsten hadden.) Verder nog andere mooie bijkomstigheden zoals zwerfers op elke hoek van de straat, slecht OV, duurdere zorg, een overheid die chronisch meer uitgeeft dan ontvangt waardoor je op termijn een soort Turkije wordt waar het geld minder waard is dan wc papier.

Ja belasting is echt kut. Dat doen die (door het volk gekozen) mensen in Den Haag alleen om zich te verrijken. (Daarom hebben ze ook de Balkenende norm ingesteld, zodat ze nog meer kunnen verdienen. Oh, wacht…)

Hoop blatende schapen hier die in een klein bubbeltje zitten.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).