• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche-legende Hans Mezger overleden

Auteur: machielvdd, gepost 12 juni 2020 om 12:12 – 10 Reacties

Hans Mezger naast de Porsche 917

Hans Mezger, de man achter onder meer de luchtgekoelde zescilinder boxermotor en de Porsche 917 is deze week komen te overlijden.

Hans Mezger, een van de belangrijkste ingenieurs uit de geschiedenis van Porsche, is niet meer in ons midden. De Duitser is afgelopen woensdag op de respectabele leeftijd van 90 jaar overleden. Zijn bekendste wapenfeit is misschien wel de ontwikkeling van de iconische luchtgekoelde zescilinder boxermotor. Dat was echter lang niet de enige bijdrage die hij leverde aan het merk.

Mezger tradt in 1956 in dienst bij Porsche, op 27-jarige leeftijd. Hij was zojuist afgestudeerd aan de technische universiteit van Stuttgart. Hij begon zijn carrière op de rekenafdeling van het sportwagenmerk. Enkele jaren later raakte hij betrokken bij het eerste Formule 1-project van Porsche. Daar was hij mede verantwoordelijk voor de Type 753, Porsches eerste flat-eight.

Begin jaren ’60 ontwierp hij vervolgens de onvolprezen zescilinder boxermotor, die gebruikt werd voor de 901 en vervolgens natuurlijk de 911. Kort daarna werd Mezger bevorderd tot hoofdverantwoordelijke voor het ontwerp van Porsches raceauto’s.

Een andere belangrijk mijlpaal in de geschiedenis van Porsche en de carrière van Mezger was de Porsche 917. Mezger was de man die verantwoordelijk was voor de ontwikkeling van deze opzienbarende racewagen, die ’69 zijn racedebuut maakte.

Hans Mezger was nog betrokken bij de ontwikkeling van vele andere racemotoren, waaronder de TAG Turbo F1-motor. Met dat blok won McLaren 25 races en twee constructeurstitels gewonnen. Zijn laatste, maar niet zijn grootste, wapenfeit was de type 3512 twaalfcilinder voor de F1. In 1994 kon hij aan zijn welverdiende pensioen beginnen.

Mezger laat dus een rijk nalatenschap achter. Porsche bedankt hem in een persbericht voor zijn “uitzonderlijke technische prestaties, die hij voor de motorsport in zijn geheel en Porsche in het bijzonder gedaan heeft.”

Ook interessant!

  • Video - Zo moet je NIET een Porsche 917 starten
  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Porsche verkoopt losse stoelen uit de printer
  • Nieuwe officiële onderdelen voor je oudere Porsche

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

911, 917, Porsche

Vorig bericht: « Oosterhoutse garage haalt boa constrictor uit dashboard
Volgend bericht: Dit is Gran Turismo 7 op de PlayStation 5 »

Lees Interacties

Reacties

  1. ttr6 zegt

    12 juni 2020 om 12:19

    Inderdaad: een legende. Ik vraag mij af wat een rekenafdeling doet in een automobiel bedrijf.

    Login om te reageren
    • dufornee zegt

      12 juni 2020 om 12:20

      Rekenen

      Login om te reageren
    • Hubert zegt

      12 juni 2020 om 12:31

      Bij gebrek aan CAE afdeling, doe je de berekeningen zelf.

      Login om te reageren
    • basman147 zegt

      12 juni 2020 om 12:40

      Voordat computers algemeen beschikbaar waren, waarschijnlijk een heleboel. Vooral sterkte-berekeningen voor alle onderdelen die de heren ingenieurs bedenken.
      Tegenwoordig zit dat vaak in AutoCad programma’s, maar vroeger moest met de hand berekend worden met welke belastingen een onderdeel te maken zou krijgen en dus hoe sterk/zwaar het moest zijn.

      Login om te reageren
  2. maferick74 zegt

    12 juni 2020 om 12:57

    Op hem kon je rekenen

    Login om te reageren
  3. onlyporscheman zegt

    12 juni 2020 om 13:00

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  4. ozzytrk zegt

    12 juni 2020 om 14:47

    Ik ga mijn zoon Hakan Mezger noemen uit solidairiteit….

    Login om te reageren
  5. laptom zegt

    12 juni 2020 om 15:10

    Een legende en iemand waar Porsche heel veel aan te denken heeft. In de 996 en 997 komen bij de topmotoren nog steeds zijn ontwerpen terug (GT3 blokken).

    Login om te reageren
    • cossiekiller zegt

      12 juni 2020 om 17:08

      De 996 4S en turbo zijn mijn favorieten!

      Login om te reageren
  6. p993 zegt

    12 juni 2020 om 19:32

    Een groot ingenieur is heengegaan. Heb hem een jr of tien geleden meegemaakt bij een classic dag bij porsche aachen. Kende hem toen niet en ik kon geen woord volgen van wat hij vertelde (hoewel mijn Duits toch niet zo slecht is), maar aan het respect waarmee de organisatie hem behandelde zag je wel hoe belangrijk hij was. later zijn boek gekocht; dat is echt een aanrader; bevat leuke verhalen en nodige technische uitleg!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North