Gisteren hadden we al lekplaatjes, nu hebben we de offciële gallery (84 foto’s!) te pakken. En alle officiële details natuurlijk, hier is de F-Type in zijn mooiste verschijning, als coupé. Leader of the pack is de F-Type R Coupé met 550 mother-flipping pk!
De F-Type Coupé heeft de meest torsiestijve carrosserie van alle Jaguars ooit en de fabeltastisch prachtige lijnen zijn volledig uit aluminium opgetrokken. De coupé is natuurlijk het logische vervolg op de mateloos populaire Convertible die we al een tijdje kennen, ook een prachtige auto maar ik ben blij dat de coupé er nu is want persoonlijk vind ik die nóg lekkerder. Eigenlijk is er vrijwel niets veranderd sinds de C-X16 concept die we in 2011 in Frankfurt mochten bewonderen, heerlijk.
De F-Type Coupé is volgens Jaguar de meest compromisloze en dynamische Jaguar ooit. De F-Type R Coupé doet vermoeden dat dat wel eens zou kunnen kloppen: net zoals de Project 7 krijgt de F-Type R 550 pk en 680 Nm pompt de 5.0 V8 Supercharged uit zijn cilindertjes en da’s niet truttig. De acceleratie van 0 tot 100 kilometer per uur verloopt in 4,2 seconden en de topsnelheid is begrensd op 300 kilometer per uur. De tweede generatie van het Active Differential moet ervoor zorgen dat je ook met deze Jaguar weer optimaal bandjes kan roken het vermogen op het wegdek moet kunnen krijgen.
De 3.0 V6 is uiteraard ook gewoon leverbaar in de F-Type, de standaard versie is goed voor 340 pk en de S Coupe pompt 380 pk uit dit blokje. De acceleratietijden van dit blok bedragen respectievelijk 5,3 en 4,9 seconden voor deze uitvoeringen. De topsnelheden liggen vast op 260 en 275 kilometer per uur. Bij alle blokken is een achttraps Quickshift automaat standaard met de mogelijkheid om de bak zelf te bedienen middels de paddles achter het stuur.
De F-Type R en de F-Type S zijn beide optioneel uit te rusten met het Carbon Ceramic Matrix (CCM) remsysteem met keramische remschijven in diameters van 398 millimeter voor en 380 mm achter. Daarmee rem je niet alleen beter, het onafgeveerde gewicht van de auto slinkt ook met 21 kilogram.
Mocht u mij zoeken, ik ben even een paar organen aan het verkopen. Zouden jullie voor de rode, witte of zwarte gaan?
Update: een video van de F-Type R vind je op autojunk!
Vanaf de zijkant lijkt het een beetje op een Aston Martin :O vind ik.
@G-Ammo: het is ook dezelfde ontwerper als (sommige?) astons
Prachtige auto hoor, maar nu weten we nog niet of die zijwaarts te openen achterklep het productiestadium heeft gehaald.
Hoe mooi ik hem ook vind, doe mij toch maar de cabrio, een V6 je voldoet prima.
@tupperware: ik weet bijna zeker dat dat niet zo is maar we zullen zien.
@tupperware: waarschijnlijk niet omdat de scharnier voor een zijwaarts opende achterklep teveel ruimte in beslag zou nemen.
@tupperware: denk het niet. Er zijn nieuwe naden in de panelen achteraan die een gewone koffer verraden. Die waren er niet op de concept. Mogelijk ook iets met praktische kant en zo.
@tupperware: inderdaad. Maarrrr het feit dat het in de persfoto’s niet te zien is doet me het ergste vrezen…
Nu ‘ie een kont heeft had ik iets grotere achterlichten willen zien, ze vallen nu een beetje weg. Maar ik zou voor een rode gaan, met glazen dak en heg liefste zwarte velgen.
Doe mij maar een rode. Dan is de F-Type coupe op zijn mooist!
Mooie auto! Mooier dan de roadster.
Maar toch, als ik zie wat voor lekkers er nog meer aan komt…
Net plaatjes gezien van de Toyota 86 cabrio en van de Nissan IDx, welke een reïncarnatie van de Datsun 510 is.
@awesome: die gt86 cabrio ging er toch niet komen?
Waanzinnig mooi, 1 opmerking over de foto’s: beetje flauw dat ze het nummerbord voor hebben weg gelaten, ziet er strak uit maar ben benieuwd hoe dat neusje eruit ziet met zo’n lelijke gele plaat. Dat gezegd hebbende, wat gaat ie kosten? Want ik wil ‘m!
Beter wordt het niet bij Jaguar!
Ben normaal geen dan van zwart maar het staat de F-type coupe fabelachtig! Wat een mooie bak, zet maar op de oprit.
Mooi hoor, maar dak kan niet open, is er toch meteen geen ruk meer aan? Al dat glas en plaatwerk tussen jou en de uitlaten om maar iets te noemen.
@Alwood:
Koop je toch de cabrio.
@Hubert: heb ik al
@Alwood:
En wat is dan het probleem?
@Hubert: geen probleem?
zwart, rood, wit, geel, zilver, blauw… het maakt me niks uit ik wil hem gewoon…!!
Vraag over deze zin: ” Eigenlijk is er vrijwel niets veranderd sinds de C-X16 concept die we in 2011 in Frankfurt mochten bewonderen, heerlijk.”
Gaat die achterklep ook nog zo stoer zijdelings open??
@jvthof:
Dus wat ik bedoelde ;)
http://www.autoblog.nl/image-gallery?file=Jaguar/C_X16_wit/Jaguar_C_X16_wit_05.jpg
@casperh, nou nou, organen verkopen, heb geduld en wacht een jaar of drie, kun je overal ter wereld een mooie tweedehands aanschaffen.
Mooier dan de roadster, maar dat was te verwachten.
Leuk die marketingpraat : “de meest compromisloze en dynamische Jaguar ooit “, zei Sir William Lyons ook al in 1961 bij de introductie van de E-type.
Persoonlijk vind ik die Jaguars ten opzichte van de Aston Martin altijd beter geslaagd, net iets minder over-the-top en ingetogener.
En voor mij zou zo’n wagen meer als voldoende zijn.
Ik hoef niet eens de zwaarste motorisering, ik leef in de echte wereld waar de benzine stervensduur is, er files zijn, de wereld vol ligt met verkeersdrempels, de snelwegen met trajectcontroles en flitspalen zijn uitgerus en Agent Dreutel’s die snelheid meten, evenals die eeuwige zeurpiet die langzaam voor je uit rijdt. (in een KIA)
Ja hoor, dit is wel uitzonderlijk lekker!
mat-wit met rood interieur en zwarte velgen met rode remklauwen,, ja jaguar, dit is perfectie! TOP-wagen
De kleur die mij het mooist lijkt, is British Racing Green ;)
@focusrs: met beige leder en glazen dak, dan mag hij ook bij mij op de stoep komen!
Geweldig mooi! En ik vind ventilatoren die alleen zichtbaar zijn als je ze gebruikt ook een top-idee (helemaal voor een cabrio)!!
@pkgek: Welke ventilatoren?
@dragspert: die omhoog komen uit het dashbord;)
@mperformance: Na alle foto’s waarop het dashboard te zien is bekeken te hebben, kan ik nog steeds niet ontdekken wat je nou bedoelt. Ik zie alleen maar vaste ventilatieroosters.
@dragspert: vergelijk de foto’s boven de middenconsule:
http://www.netcarshow.com/jaguar/2014-f-type/800×600/wallpaper_91.htm
http://www.netcarshow.com/jaguar/2014-f-type/800×600/wallpaper_94.htm
volgens mij klappen ze omhoog als je ze aanzet:)
@mperformance: Inderdaad ja! Prachtig detail ook weer. Ik kon het al niet vinden op de Autoblog foto’s, maar daar staan ze dus allemaal dicht:)
Rood past het beste. Heb al een witte en een blauwe XKR-S gezien, die kleuren passen niet bij een Jag.
Ik ga m’n hypotheek verhogen! Most beautiful car on earth!
“Zouden jullie voor de rode, witte of zwarte gaan?”
Ja!
Prachtige wagen, is zelfs nog mooier dan de cabrio versie!
porno op wielen, wat een prachtbak zeg!
Wow echt supermooi!!
Wauw! Als de lotto nou meewerkt… Type-R in British Racing Green alstublieft!
@tbone: Of euh… F-Type R natuurlijk. Goedemorgen!
Super mooi, maar waarom hebben ze het remlicht van uit de concept niet overgenomen? spijtig
Prachtige auto. Werkelijk alles hieraan klopt gewoon. Jaguar is echt BMW van de troon aan het stoten wat betreft mijn favoriete merk.
Alleen valt mij 1 ding op: is de R nu echt maar 0,1 sec sneller naar de 100? Had daar wel meer van verwacht.
Goed lezen: F-Type Coupe S: 4,9.
F-Type Coupe R: 4,2.
Doe mij maar in midnight blue en witte velgen ♥_♥
@bierbuik: sorry ik bedoelde 0.1 sec sneller dan de V8 S cabrio.
Heeft de coupe versie wel altijd 4 uitlaten waar een cabrio er alleen 4 bij de v8 heeft?!
@glennie: Volgens mij niet:
http://www.netcarshow.com/jaguar/2015-f-type_coupe/800×600/wallpaper_05.htm
Ik als cabrio hater kan nu eindelijk zeggen: yessss Jaguar!
Hoog hebben gehalte dat heb ik niet vaak… Die witte dus! Prachtig.
Ziet er prachtig uit!
Ik vind deze coupe er beter uitzien dan de cabrio. Hele mooie auto.
Doe mij maar zo’n F-Type S
Meer dan genoeg power, minder gewicht en waarschijnlijk een stuk goedkoper dan de R