• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche onthult de nieuwe 919 Le Mans Prototype

Auteur: jaapiyo, gepost 31 maart 2017 om 15:52 – 31 Reacties

Afbeelding Porsche onthult de nieuwe 919 Le Mans PrototypeAfbeelding Porsche onthult de nieuwe 919 Le Mans PrototypeAfbeelding Porsche onthult de nieuwe 919 Le Mans PrototypeAfbeelding Porsche onthult de nieuwe 919 Le Mans PrototypeAfbeelding Porsche onthult de nieuwe 919 Le Mans PrototypeAfbeelding Porsche onthult de nieuwe 919 Le Mans PrototypeAfbeelding Porsche onthult de nieuwe 919 Le Mans PrototypeAfbeelding Porsche onthult de nieuwe 919 Le Mans Prototype

919
Hier is ‘ie dan, de auto waarmee Porsche opnieuw Toyota af probeert te houden van de winst op Le Mans.

Vanochtend stelden we de Toyota TS050 Hybrid aan je voor. Met deze auto wil Toyota eindelijk de Franse endurance-klassieker op haar naam schrijven. In het verleden ontglipte de overwinning de Japanners een aantal keer nipt. Vorig jaar was daarvan het aller pijnlijkste voorbeeld, toen de leidende Toyota met de finish bijna letterlijk in zicht uitviel. Het gebeurde zelfs zo laat in de race dat ondergetekende de titel van het raceverslag nog even moest aanpassen op het laatste moment. Al met al dus een typisch gevalletje snatch defeat from the jaws of victory, zoals engelstaligen dat zo mooi noemen.

Met deze voorgeschiedenis zou dit jaar de overwinning pakken waarschijnlijk alleen maar extra zoet maken voor Toyota. Maar rivaal Porsche wil dat feestje liefst bederven. Sterker nog, de endurance-koning wil niks minder dan opnieuw de ‘Triple’ pakken. Dat wil zeggen winnen op Le Mans en de eindoverwinning pakken in het rijders- en constructeurskampioenschap in het FIA World Endurance Championship. Als wapen om dit te bewerkstelligen sturen ze twee vernieuwde 919 Hybrids het slagveld op.

Volgens teambaas/technisch directeur Andreas Seidl is zo’n 60 tot 70 procent van de 919 nieuw. De carbon-fiber monocoque is gelijk gebleven aan die van de auto van vorig jaar, maar de componenten daaromheen zijn verder ontwikkeld.

Aerodynamica
Voor het nieuwe seizoen zijn er nieuwe regels ingevoerd in het WEC die de downforce van de auto’s verminderen. De LMP1’s kunnen daardoor minder hard de bocht door. Dit is een bewuste keuze met het oog op de veiligheid. Porsche heeft zijn best gedaan de nieuwe 919 vooral zo ‘glad’ mogelijk te maken teneinde snoeihard te gaan op de rechte stukken.

Power
Net als bij de auto van 2016 zet Porsche in op een combinatie van een geblazen viercilinder in V-vorm van ongeveer 500 pk en lithium-ion batterijen die goed zijn voor nog eens 400 pk. De verbrandingsmotor is volgens Porsche de efficiëntste die ze ooit gebouwd hebben.

Daarbij is de 919 volgens Porsche het enige prototype dat de batterij oplaadt tijdens zowel de acceleratie als het remmen. Zo’n 60 procent van de juice komt van een KERS-systeem op de voorremmen en de overige 40 procent komt uit energie herwonnen in het uitlaattraject. Een kleine turbine is in de uitlaat geplaatst en draait tot 120.000 toeren per minuut. Dit schoepenwiel is gekoppeld aan een generator. Slimme tech dus weer van de mannen uit Weissach.

Looks
Direct in het oog springend zijn de joekelig grote koplampen van de nieuwe 919. De glazen voor de koplampen zijn zo groot dat ze waarschijnlijk ook passen op de gemiddelde kleine flat in Monaco die alleen gebruikt wordt om belasting te ontwijken. De rest van de auto lijkt wat slanker en cleaner dan voorheen, wat wellicht het resultaat is van de nieuwe regels. Maar dat kan ook inbeelding zijn.

Coureurs
De nummer 1 auto wordt bestuurd door Neel Jani, André Lotterer en Nick Tandy. Allen dertigers die hun strepen verdiend hebben in de racerij. Bij de nummer 2 zitten Timo Bernhard, Earl Bamber, en Brendon Hartley achter het stuur.

Ook interessant!

  • Porsche LMDh
    Een eerste blik op de gloednieuwe Porsche Le Mans auto
  • Waarom de 24u van Le Mans is uitgesteld
  • Gele Porsche 911 GT3
    Gele Porsche 911 GT3 viert Le Mans succes
  • Video: Robin Frijns verhoogt hartslag van man met vlag

Nieuwste artikelen

  • Dit Italiaanse bedrijf is niet langer in handen van Audi
  • Aankoopadvies: elektrische stadsauto voor 15.000 euro
  • Geen hond koopt een Nissan Ariya, dus flinke prijsverlaging
  • Is de EV nu echt dood? Mensen kiezen aantoonbaar liever voor verbrandingsmotoren
FacebookTweetPinLinkedIn

919, Hybride, le-mans, le-mans-2017, lmp, lmp1, Porsche, Racing, wec

Vorig bericht: « Voor 2,5 miljoen koop je deze Brabantse villa + carport
Volgend bericht: Leaserts opgelet: dit kost de Volkswagen Arteon »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dizono zegt

    31 maart 2017 om 15:53

    Hallootjes, dat zijn twee flinke… ehh… koplampen!

    Login om te reageren
    • nameless zegt

      31 maart 2017 om 16:17

      @dizono: Een iets te vroege 1 april grap hoop ik, ziet er echt niet uit

      Login om te reageren
    • luxaeterna zegt

      31 maart 2017 om 18:56

      @dizono: zeg ik ook steeds tegen mijn vriendin!

      Login om te reageren
      • Dizono zegt

        31 maart 2017 om 21:41

        @luxaeterna: ik zal je het sterker vertellen, die van mij houdt het 24 uur vol ;)

        Login om te reageren
    • niekie1999 zegt

      31 maart 2017 om 22:41

      @Dizono: de legende zegt dat als de Porsche 919 Tetre Rouge opdraait je in Mulsanne de lichten al kunt zien.

      Login om te reageren
  2. Edge zegt

    31 maart 2017 om 16:00

    Zo hé, daarmee kun je de hele Mulsanne straight mee verlichten.

    Prima livery trouwens. Dit oogt een stuk rustiger en cleaner dan die van de vorige jaren, waarbij je van bovenaf tekst kon lezen maar het vanaf de zijkanten vooral een stel willekeurige lijnen leek.

    Login om te reageren
    • bassx zegt

      31 maart 2017 om 17:10

      @edge: Je mag wel een lasbril opzetten in je GTE auto wanneer dit ’s nachts achterop komt met groot licht.

      Login om te reageren
  3. rufctr01 zegt

    31 maart 2017 om 16:06

    Ik hoop dat het goed spannend gaat worden tussen Porsche en Toyota!

    Login om te reageren
  4. yipikaye zegt

    31 maart 2017 om 16:09

    De haaienvin is wel een modetrend aan het worden.

    Login om te reageren
    • awesome zegt

      31 maart 2017 om 16:24

      @yipikaye: ja, het lukt de FIA zelfs om het endurance-racen om zeep te helpen.

      Login om te reageren
      • vtechlover zegt

        31 maart 2017 om 16:40

        @awesome: waar slaat dat op dan?

        Login om te reageren
    • 2505 zegt

      31 maart 2017 om 16:49

      @yipikaye: die haaienvinnen zitten er al sinds 2010 op hoor

      Login om te reageren
  5. JamesBond007 zegt

    31 maart 2017 om 16:17

    Grotere koplampen dan Patricia Paay

    Login om te reageren
    • str8six zegt

      31 maart 2017 om 17:08

      @jamesbond007: maar wel minder zout.

      Login om te reageren
  6. goodolddays zegt

    31 maart 2017 om 16:20

    Wa ’n lellek ding…

    Login om te reageren
    • acizane80 zegt

      31 maart 2017 om 17:20

      @goodolddays: functionaliteit boven schoonheid, ln dit geval normaal.

      Login om te reageren
      • goodolddays zegt

        1 april 2017 om 03:31

        @acizane80: ja, dat zal wel. Maar met weemoed denk ik terug aan de 917, 936, 955 én de 962 en dan denk waar het fout is gegaan in motorsport. Nee, doe mij maar het oude…

        Login om te reageren
  7. rob5nismo zegt

    31 maart 2017 om 16:21

    Zijn dit die friggin lazer koplampen?

    Login om te reageren
  8. scooper zegt

    31 maart 2017 om 16:33

    Wtf? “De glazen voor de koplampen zijn zo groot dat ze waarschijnlijk ook passen op de gemiddelde kleine flat in Monaco die alleen gebruikt wordt om belasting te ontwijken.” Een mislukte grap?

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      31 maart 2017 om 17:08

      @scooper: het is niet echt een dijenkletser, maar flats in Monaco zijn vaak klein. En de mensen die er ‘wonen’ zijn er vaak niet, want ergens anders waar ze wel de ruimte hebben. Volgens mij moet je wel een minimaal aantal dagen in Monaco aanwezig zijn om er officieel te wonen en dus (geen) belasting te betalen, maar daar valt in de praktijk vast wel een mouw aan te passen.

      Login om te reageren
  9. wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt

    31 maart 2017 om 16:53

    Wat hebben toyota Porsche en Audi toch met dat zwart-wit-rood? Maakt het er niet makkelijker op om ze uit elkaar te houden. Scheelt dat Audi niet meer meedoet

    Login om te reageren
  10. antoonniels zegt

    31 maart 2017 om 16:54

    Wel fijn dat Toyota en Porsche dezelfde kleuren gebruiken….

    Login om te reageren
  11. rijnounsdoor zegt

    31 maart 2017 om 16:56

    Koplampen? Twee friggin Vuurtorens!

    Login om te reageren
  12. 9114life zegt

    31 maart 2017 om 17:07

    Dat zijn gewoon zonnepanelen die extra power geven. ‘S nachts wel iets minder…

    Login om te reageren
  13. marvin1608 zegt

    31 maart 2017 om 17:41

    Zo jammer. Buiten de livery zie ik amper verschil tussen de lmp1 autos. Vind ze totaal niet mooi.

    Login om te reageren
  14. harrie zegt

    31 maart 2017 om 17:44

    Wat is hun tactiek? De tegenstander verblinden?

    Login om te reageren
  15. cazzo046 zegt

    31 maart 2017 om 17:52

    Die lampen hangen binnenkort in een Brabantse wietkwekerij.

    Login om te reageren
  16. lincoln zegt

    31 maart 2017 om 17:53

    Ok .. deze Audi zullen we dan voortaan Porsche noemen ..

    Prima ..

    Login om te reageren
  17. kaeser zegt

    31 maart 2017 om 18:03

    Eerst xenon en toen LED, later laser en nu stadion verlichting? Als ze nu de Le Mans niet winnen weet ik wel waar het niet aan heeft gelegen :)

    Login om te reageren
  18. robbie123 zegt

    31 maart 2017 om 21:10

    Ik gun Toyota de winst dit jaar… Vorig jaar zó veel pech gehad.

    Login om te reageren
  19. mrrallycross zegt

    1 april 2017 om 11:45

    Hoop dat Toyota wint

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North