Porsche onthult de nieuwe 919 Le Mans Prototype

Auteur: , 31 Reacties

Hier is 'ie dan, de auto waarmee Porsche opnieuw Toyota af probeert te houden van de winst op Le Mans.

Vanochtend stelden we de Toyota TS050 Hybrid aan je voor. Met deze auto wil Toyota eindelijk de Franse endurance-klassieker op haar naam schrijven. In het verleden ontglipte de overwinning de Japanners een aantal keer nipt. Vorig jaar was daarvan het aller pijnlijkste voorbeeld, toen de leidende Toyota met de finish bijna letterlijk in zicht uitviel. Het gebeurde zelfs zo laat in de race dat ondergetekende de titel van het raceverslag nog even moest aanpassen op het laatste moment. Al met al dus een typisch gevalletje snatch defeat from the jaws of victory, zoals engelstaligen dat zo mooi noemen.

Met deze voorgeschiedenis zou dit jaar de overwinning pakken waarschijnlijk alleen maar extra zoet maken voor Toyota. Maar rivaal Porsche wil dat feestje liefst bederven. Sterker nog, de endurance-koning wil niks minder dan opnieuw de ‘Triple’ pakken. Dat wil zeggen winnen op Le Mans en de eindoverwinning pakken in het rijders- en constructeurskampioenschap in het FIA World Endurance Championship. Als wapen om dit te bewerkstelligen sturen ze twee vernieuwde 919 Hybrids het slagveld op.

Volgens teambaas/technisch directeur Andreas Seidl is zo’n 60 tot 70 procent van de 919 nieuw. De carbon-fiber monocoque is gelijk gebleven aan die van de auto van vorig jaar, maar de componenten daaromheen zijn verder ontwikkeld.

Aerodynamica
Voor het nieuwe seizoen zijn er nieuwe regels ingevoerd in het WEC die de downforce van de auto’s verminderen. De LMP1’s kunnen daardoor minder hard de bocht door. Dit is een bewuste keuze met het oog op de veiligheid. Porsche heeft zijn best gedaan de nieuwe 919 vooral zo ‘glad’ mogelijk te maken teneinde snoeihard te gaan op de rechte stukken.

Power
Net als bij de auto van 2016 zet Porsche in op een combinatie van een geblazen viercilinder in V-vorm van ongeveer 500 pk en lithium-ion batterijen die goed zijn voor nog eens 400 pk. De verbrandingsmotor is volgens Porsche de efficiëntste die ze ooit gebouwd hebben.

Daarbij is de 919 volgens Porsche het enige prototype dat de batterij oplaadt tijdens zowel de acceleratie als het remmen. Zo’n 60 procent van de juice komt van een KERS-systeem op de voorremmen en de overige 40 procent komt uit energie herwonnen in het uitlaattraject. Een kleine turbine is in de uitlaat geplaatst en draait tot 120.000 toeren per minuut. Dit schoepenwiel is gekoppeld aan een generator. Slimme tech dus weer van de mannen uit Weissach.

Looks
Direct in het oog springend zijn de joekelig grote koplampen van de nieuwe 919. De glazen voor de koplampen zijn zo groot dat ze waarschijnlijk ook passen op de gemiddelde kleine flat in Monaco die alleen gebruikt wordt om belasting te ontwijken. De rest van de auto lijkt wat slanker en cleaner dan voorheen, wat wellicht het resultaat is van de nieuwe regels. Maar dat kan ook inbeelding zijn.

Coureurs
De nummer 1 auto wordt bestuurd door Neel Jani, André Lotterer en Nick Tandy. Allen dertigers die hun strepen verdiend hebben in de racerij. Bij de nummer 2 zitten Timo Bernhard, Earl Bamber, en Brendon Hartley achter het stuur.



31 reacties

Hallootjes, dat zijn twee flinke… ehh… koplampen!
@dizono: Een iets te vroege 1 april grap hoop ik, ziet er echt niet uit
@dizono: zeg ik ook steeds tegen mijn vriendin!
@luxaeterna: ik zal je het sterker vertellen, die van mij houdt het 24 uur vol ;)
@Dizono: de legende zegt dat als de Porsche 919 Tetre Rouge opdraait je in Mulsanne de lichten al kunt zien.
Zo hé, daarmee kun je de hele Mulsanne straight mee verlichten.

Prima livery trouwens. Dit oogt een stuk rustiger en cleaner dan die van de vorige jaren, waarbij je van bovenaf tekst kon lezen maar het vanaf de zijkanten vooral een stel willekeurige lijnen leek.
@edge: Je mag wel een lasbril opzetten in je GTE auto wanneer dit ’s nachts achterop komt met groot licht.
Ik hoop dat het goed spannend gaat worden tussen Porsche en Toyota!
De haaienvin is wel een modetrend aan het worden.
@yipikaye: ja, het lukt de FIA zelfs om het endurance-racen om zeep te helpen.
@awesome: waar slaat dat op dan?
@yipikaye: die haaienvinnen zitten er al sinds 2010 op hoor
Grotere koplampen dan Patricia Paay
@jamesbond007: maar wel minder zout.
Wa ’n lellek ding…
@goodolddays: functionaliteit boven schoonheid, ln dit geval normaal.
@acizane80: ja, dat zal wel. Maar met weemoed denk ik terug aan de 917, 936, 955 én de 962 en dan denk waar het fout is gegaan in motorsport. Nee, doe mij maar het oude…
Zijn dit die friggin lazer koplampen?
Wtf? “De glazen voor de koplampen zijn zo groot dat ze waarschijnlijk ook passen op de gemiddelde kleine flat in Monaco die alleen gebruikt wordt om belasting te ontwijken.” Een mislukte grap?
@scooper: het is niet echt een dijenkletser, maar flats in Monaco zijn vaak klein. En de mensen die er ‘wonen’ zijn er vaak niet, want ergens anders waar ze wel de ruimte hebben. Volgens mij moet je wel een minimaal aantal dagen in Monaco aanwezig zijn om er officieel te wonen en dus (geen) belasting te betalen, maar daar valt in de praktijk vast wel een mouw aan te passen.
Wat hebben toyota Porsche en Audi toch met dat zwart-wit-rood? Maakt het er niet makkelijker op om ze uit elkaar te houden. Scheelt dat Audi niet meer meedoet
Wel fijn dat Toyota en Porsche dezelfde kleuren gebruiken….
Koplampen? Twee friggin Vuurtorens!
Dat zijn gewoon zonnepanelen die extra power geven. ‘S nachts wel iets minder…
Zo jammer. Buiten de livery zie ik amper verschil tussen de lmp1 autos. Vind ze totaal niet mooi.
Wat is hun tactiek? De tegenstander verblinden?
Die lampen hangen binnenkort in een Brabantse wietkwekerij.
Ok .. deze Audi zullen we dan voortaan Porsche noemen ..

Prima ..
Eerst xenon en toen LED, later laser en nu stadion verlichting? Als ze nu de Le Mans niet winnen weet ik wel waar het niet aan heeft gelegen :)
Ik gun Toyota de winst dit jaar… Vorig jaar zó veel pech gehad.
Hoop dat Toyota wint

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).