
Gaaf ding die Volkswagen Arteon, maar is ‘ie ook een beetje betaalbaar?
Het antwoord op de vraag is natuurlijk enigszins afhankelijk van je eigen inschatting van wat betaalbaar inhoudt. Maar laten we maar met de deur in huis vallen: de vanafprijs ligt net onder de 40.000 Euro. Daarvoor krijg je de Arteon dan met de nieuwe 1.5-liter grote (kleine?) TSI die ook in de gelifte Golf (rijtest) te vinden is.
De orderboeken voor de sportiever gesneden variant van de Passat die geen Passat en zeker geen Passat Variant mag heten zijn vandaag geopend. Mocht je echter nét 40.000 Euro opgespaard hebben moet je nog even wachten om naar de dealer te rennen, want in eerste instantie zijn alleen de sterkste 2.0 TSI en 2.0 TDI in combinatie met het Business R pakket te bestellen. Deze versies hebben respectievelijk 280 en 240 pk. De eerste Arteon’s op de weg zien er daarmee zo dik mogelijk uit en kunnen dat uiterlijk ook min of meer waarmaken qua prestaties. Beide zijn standaard gekoppeld aan een 7-traps DSG-bak en 4MOTION en knallen zodoende in 5,6 respectievelijk 6,5 seconden naar de honderd.
Later komen de mindere varianten beschikbaar, waaronder dus de eerder genoemde 1.5 TSI die 150 pk naar de voorwielen stuurt. Tussen de basismotor en de 280 pk sterke 2.0 TSI komt er ook nog een 2.0 TSI met 190 pk. Dieselaars kunnen alleen kiezen voor 2.0-liter grote blokken, dus wat dat betreft is de keuze simpel. Je hoeft alleen even de gewenste hoeveelheid pk’s aan te vinken, want naast de 240 pk sterke variant komt er ook 150 en 190 pk sterke versies.
Volkswagen claimt dat de tijd dat je bij het merk extra moest betalen voor een linkerbuitenspiegel voorbij zijn. Standaard is elke Arteon voorzien van automatische airconditioning, parkeersensoren voor en achter, het radio- en multimediasysteem ‘Composition Media’, Lane Assist, Adaptive Cruise Control, vermoeidheidsherkenning, gedeeltelijk elektrisch verstelbare ‘ErgoComfortstoelen’ vóór en het Press & Drive startsysteem. Daarnaast zijn ook 17 inch lichtmetalo’s, chromen sierlijsten voor de portierruiten, led-koplampen en led-achterlichten zijn standaard.
Nog meer luxe is natuurlijk ook mogelijk. Naast de basisuitvoering kunnen Arteon-rijders opteren voor de Elegance, Elegance Business en de Business R-uivoeringen. De laatste beschikt bijvoorbeeld sportieve details als 18 inch pornojetsers en een zwarte hemelbekleding. Altijd een chique optie die laatste.
Ben je totaal overtuigd van de Arteon en wil je zo snel mogelijk je handtekening onder een koopcontract zetten moet je 57.750 Euro meenemen naar de dealer. Daarvoor krijg je de Arteon 2.0 TSI 4MOTION met 280 pk in Business R uitdossing. Dezelfde auto met de 240 pk sterke TDI onder de kap kost 140 Euro meer, dus 57.890 Euro. Vind je deze prijzen scherp? Kan de A5 Sportback nu wel inpakken? Laat je mening los over deze zaken, in de comments!













Goed verhaal en goed onderbouwd. maar alle artikelen voor 1 april neem ik als een korreltje zout.
Sorry @jaapiyo
@kimhung: met een korreltje zout.
Ot: een 1.5je in zo’n grote auto, laat me niet lachen. En dan gaan alle leasers, met zo’n “snel” 1.5je plus R pakket, mensen de stuipen op het lijf jagen op de linker rijstrook.
@cpp1: thanx voor de correctie. Ik vond het al raar klinken. Het zou wel een hele goede grap zijn van autoblog als ze een aankondiging deden van een update met een edit knop :p
@cpp1: in een F1 auto ligt een 1.6 dus wat is je punt precies?
@Henk_he: dat is nou niet echt te vergelijken he, een 1.6 met 1000 pk of een 1.5 koffiemolen met iets meer dan 0 pk.
@cpp1: 150-180 pk is ruim voldoende om aan te kunnen sluiten in de dagelijkse files hoor.
@henk_he: Een F1-racewagen weegt minder dan de helft van zo’n VW-sloep? Or were you trolling?
@cpp1: Niks mis met die die 1.5. In de CC zit ook een 1.4 tsi met 160 pk en dat gekoppeld aan een DSG levert prima prestaties.
@cpp1: Net zoiets als een 7 serie, een A8, een S-klasse of een volvo 90 met een viercilinder.
@cpp1: Denk dat de prestaties met 150 pk wel meevallen.
Waarom geen 700 pk?
Is broodnodig voor filerijden.
@desjonnies:
Kost maar een meiertje meer (per maand) ..
Neem hem dan in godsnaam in dat geel, als je toch zo graag in dit ding wilt rijden. Dan ziet het er tenminste nog enigzins aangenaam uit.
Er zit nog steeds zo’n lelijke neus op. Maar verder een mooie geslaagde wagen!
@fanboy: Erg mooie neus, maar jammer dat de rest van de auto zo’n saai koekblik is…
Just another MQB platform VAG ding ..
Rijdende leasecontracten ..
Wel een mooie ..
@lincoln: Ben ik t wederom met je eens ;)
Voor de succesvolle vertegenwoordiger. Lekker in grijs met saai interieur dat precies past bij z’n confectie pak. Om half zeven staan de piepers op tafel
@cloverleaf: dat is al een stuk beter dan half zes!
Ik vind hem wel mooi, ik vraag mij hoe de 40k versie oogt. Waar ze iedereen mee lekker maken is natuurlijk de duurste versie.
@rufctr01: Gewoon, met zwart plastic bumpers en wieldoppen. Net als vroeger!
Mm.. aan de prijs. En de kleine 60d euro voor de leuke versie heb ik er niet voor over. Heb dan toch weer liever de 535xd touring met de kop eraf voor deze centjes.
@tijntje2: eens, maar als je dit als ondernemer wil rijden dan gaat die vlieger helaas niet op ivm bijtelling.
Ik vind het typisch een VAG product. Veel marketing, mooie plaatjes, maar karakter in een auto is toch (helaas voor VAG) niet commercieel te kweken…
Prachtige gezinsauto, stukken aangenamer om naar te kijken als al die station horror hier in west europa.
@tttijn: helemaal mee eens maar in deze grijze kleur wordt het toch weer een grijze muis en dat geel kan ik ook niet mee aankomen.
Die matte zwarte velgen is echt geen gezicht. Lijkt wel of ze een setje velgen uit het rek hebben gepakt en hebben laten poedercoaten, ziet er meestal ook niet uit (sinaasappel huid). Onder zo’n auto hoort gewoon een mooie afgedraaide velg(en).
Prachtige bak hoor, heerlijk ingetogen!
Leuk maar we gaan gewoon lekker voor de nieuwe XC60 T8 R-design in de nieuwe rode metallic kleur met 19inc schijven :))
@nijhofp: 19inch schijven? Ik wist dat een Volvo veilig was maar dit…
@romeoalfa: Haha dan moeten er flinke wielen onder. Maar foutje in de tekst!
Ik ga trouwens vandaag nog wel rijden in de Stelvio dus mocht die auto erg interessant zijn……..
Best nette sedan, alleen de naam die refereert aan Aerton Senna is natuurlijk walgelijk Duits.
@sracert: ayrton bedoel je?
Waarom worden er geen leaseprijzen vermeld, dat verwacht ik wel afgaand op de kop van dit artikel.
Wow, tussen de 40 en 60k voor een Passat met AutoStyle pakket :-(
Voor de vw golf petjes brigade die later vertegenwoordiger geworden zijn ofzo?
Doe dan die nieuwe peugopel insignia maar, die ziet er volwassener uit en kost waarschijnlijk ook nog minder.
Wat is hij mooi he.
In oktober loopt het contract af van mijn huidige k*t passaai cc, hoop dat een ik een ander/betrouwbaarder merk krijg
Bloedmooie auto maar als verfent en tevreden Passat rijder (al mijn 5de) toch iets te duur voor mij. VW moet er een verkleinde versie maken ter vervanging van de Jetta. Tussen Golf en Passat is er nu echt een hiaat.
Met een beetje vermogen en niet in het leasegrijs wel een leuke auto
Voorkant: ja
Zijkant: mwah
Achterkant: nee
Interieur: nee
Nee dus.
Mooie wagen!