• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche ontwikkelchef geeft uitsluitsel over elektrische 911

Auteur: CasperH, gepost 26 juli 2016 om 11:12 – 45 Reacties

Elektrische 911


De geruchten over een elektrische 911 zingen al jaren rond, maar gaat dat ding er nou komen of niet?

August Achleitner is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de 911 en de 718-range bij Porsche. In gesprek met Drive geeft hij duidelijkheid over het bestaansrecht van een elektrische Porsche 911. De geruchten over zo’n auto gaan al jaren en houden de liefhebbers al die tijd al in hun greep. Een elektrisch aangedreven 911 is immers wéér een stap verder.

Mensen die ooit uit hun stekker (pun intended) gingen over het overstappen naar watergekoelde boxermotoren, hebben dat Porsche nooit vergeven. De relatie kwam alleen maar verder onder spanning (wederom, pun intended) te staan met de introductie van turbo’s op alle motoren in de 911, eind vorig jaar. Maar stel dat we het hele principe verbrandingsmotor ooit overboord zouden gooien en de Porsche 911 alleen nog maar volledig elektrisch te bestellen zou zijn? We vermoeden dat men met fakkels en hooivorken richting Stuttgart zou trekken.

Gelukkig voor die mensen geeft Achleitner aan dat ze zich vooralsnog geen zorgen hoeven te maken. Natuurlijk wordt er gekeken naar ontwikkeling van elektrische modellen, en de veranderende vragen vanuit de markt worden goed in de gaten gehouden. Op dit moment heeft een elektrische aandrijflijn echter teveel nadelen voor een compacte sportwagen als de 911. En aangezien de 911 niet mag groeien, zitten de fanatieke fossiele brandstofstokers vooralsnog safe. Ook geeft August Achleitner aan dat er vooralsnog te weinig vraag is vanuit de klantenkring voor een elektrische 911.

Dat wil overigens niet zeggen dat je helemaal niet elektrisch 911 kan rijden. U kunt terecht bij RUF bijvoorbeeld, maar u heeft zelfs keuze uit klassieke modellen.

Fotocredit: rc82workchop

Ook interessant!

  • Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
    Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
  • Video: dronken vader en zoon slopen Porsche 911
    Video: dronken vader en zoon slopen Porsche 911
  • Porsche 911 documentaire nu gratis te zien
    Porsche 911 documentaire nu gratis te zien
  • Porsche geeft 911 GT3 letterlijk een zwanenhals

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

911, august-achleitner, Elektrisch, Porsche

Vorig bericht: « Dit kost de elektrische Hyundai Ioniq [4% bijtelling]
Volgend bericht: 14 Niro’s beroofd van velgen bij Nederlandse Kia-dealer »

Lees Interacties

Reacties

  1. nopetrolnofun zegt

    26 juli 2016 om 11:15

    Ik haat deze man nu al, eerst die 4 cilinders, en nu ook nog dat elektrogeneuzel. Gooi die man asjeblieft over boord

    Login om te reageren
    • str8six zegt

      26 juli 2016 om 11:16

      @nopetrolnofun: stilstand is achteruitgang. Deze ontwikkelingen zijn onvermijdelijk dus wen er maar aan.

      Login om te reageren
      • goodolddays zegt

        26 juli 2016 om 12:23

        @str8six: maar doen wat iedereen doet getuigd van weinig karakter. En vind de stelling dat sportauto’s zuinig moeten zijn sowieso al hypocriet.

        Login om te reageren
        • baap zegt

          26 juli 2016 om 12:54

          @goodolddays: Het zou toch alleen maar mooi zijn als supercars ‘zuinig’ gaan worden. Des te langer kun je genieten van je ‘beast on wheels’!

          Login om te reageren
        • dennisjuh95 zegt

          26 juli 2016 om 13:26

          @goodolddays: Zuinig wil niet niet altijd zeggen minder snel of minder geluid he ;)

          Login om te reageren
        • macready zegt

          26 juli 2016 om 14:58

          @goodolddays:
          Heeft niks met hypocriet te maken, gewoon een factor die al ruim 2 decennia wordt meegewogen en aan gewicht wint. Al was het alleen maar omdat het in veel landen ook een grote directe invloed uitoefent op de consumentenprijs. En wil je dus je verkoopaantallen halen, blijft het toch verstandig om de veranderende wensen van de markt in de gaten te houden. Ook Porsche leeft niet in een vacuum…

          Login om te reageren
        • mashell zegt

          27 juli 2016 om 07:21

          @goodolddays: alle auto’s moeten zuinig zijn, ook sportwagens. Sportwagens lopen voorop in de techniek en leveren dus relatief veel vermogen maar zijn daarbij toch relatief zuinig.

          Login om te reageren
    • granlusso zegt

      26 juli 2016 om 11:28

      @nopetrolnofun: Ja ja, vroeger was alles beter. Jij bent ook zeker zo’n volwassen kerel die nog met weemoed terugdenkt aan de Politie-Porsches, met je vintage politiepet op en je mooie Porsche boeken in je hand lekker klagen over hoe klote het allemaal nu is. Vreselijk vind ik dat.

      Login om te reageren
    • martinus zegt

      26 juli 2016 om 11:28

      @nopetrolnofun:
      Elektrisch rijden is de toekomst.
      Zeker voor sportauto’s, wen er maar aan.

      Ik zie liever elektromotoren, dan turbo-blokjes,
      Maar je hebt gelijk, er gaat weinig boven het geluid van een goede zes-in-lijn, V6 of V4.

      Login om te reageren
      • willeme zegt

        26 juli 2016 om 11:49

        @martinus: ik denk dat het juist voor sportwagens nog wel even zal duren.

        Het massa vervoer zal inderdaad overgaan op elektrisch rijden of nog waarschijnlijker: waterstof. Dat heeft nu nog te veel nadelen, maar daar zit nog ruimte voor ontwikkeling. In tegen stelling tot elektrische auto’s. Actieradius en gewicht zullen nog lang grote nadelen zijn.

        Betreft de verbrandingsmotor: juíst bij sportwagens zal deze er nog een tijdje zijn. Sportwagens worden niet veel verkocht en er wordt niet veel mee gereden. Daarbij biedt de verbrandingsmotor een stuk emotie wat bij een Civic, Passat of 208 niet zo relevant is, maar bij een Aston, Porsche of Ferrari wél.

        Login om te reageren
        • macready zegt

          26 juli 2016 om 15:04

          @willeme:
          Op zich heb je een punt, ook omdat de factor emotie vaak beter verkoopt met een verbrandingsmotor onder de kap. Aan de andere kant is juist de factor actieradius van totaal ondergeschikt belang bij sportwagens (zeker de hele snelle jongens scoren op die punt ook vaak matig tot slecht…). En daar staat tegenover dat juist de acceleratie een sterk punt voor electro auto’s is, denk aan de snelste Tesla S of X die in de hoedanigheid van een familieauto tot zo’n 160km/u nu al de snelste puur brandstof aangedreven Lambo’s en Ferrari’s partij kan geven. Je zal zien dat de trendlijntjes voor electrisch aangedreven auto’s en brandstof aangedreven auto’s op dit punt steeds verder gaan divergeren.

          Login om te reageren
        • bischero zegt

          26 juli 2016 om 15:54

          @willeme: goed betoog, en qua waterstof sluit ik me bij je aan. Jammer dat het pionieren van BMW jaren terug (760h als ik het me goed herinner, samen met Shell) nooit de (politieke) ruimte heeft gekregen zoals elektrisch dat nu wel krijgt.

          Login om te reageren
        • bischero zegt

          26 juli 2016 om 15:57

          @willeme: nee het was de 750hL uit 2000.
          https://nl.m.wikipedia.org/wiki/BMW_Hydrogen_7
          En Shell is aan het investeren in waterstof stations bij onze oosterburen.
          http://www.waterstofautos.nl/shell-bouwt-groot-netwerk-van-waterstofstations-in-duitsland/

          Login om te reageren
    • granlusso zegt

      26 juli 2016 om 11:29

      @nopetrolnofun: Hoezo zou zoiets trouwens niet kunnen? Los van het feit dat de viercilinders toevallig ook historisch verantwoord zijn, is het gewoon innovatie. Ik heb in sommige auto’s ook liever een benzinemotor, maar dat gaat gewoon verdwijnen op termijn. Net zoals het feit

      Login om te reageren
      • michaelb zegt

        26 juli 2016 om 11:40

        @granlusso: Jaja, leuk geredeneerd allemaal, maar hij heeft een punt. Door wat jij noemt ‘innovatie’ worden de auto’s een stuk sterieler en hebben ze minder emotie. Rij bijv. maar met een tijdje tesla rond voor een tijdje, dan begrijp je wat ik bedoel. Stilstand is in zekere zin achteruitgang, maar innovatie zeker niet altijd vooruitgang.

        Login om te reageren
        • nopetrolnofun zegt

          26 juli 2016 om 12:26

          @michaelb: toch nog iemand die het snapt!

          Login om te reageren
        • granlusso zegt

          26 juli 2016 om 17:08

          @michaelb: Emotie gaat helaas verdwijnen, mobiliteit is het nieuwe woord helaas

          Login om te reageren
          • michaelb zegt

            26 juli 2016 om 22:21

            @granlusso: Ik heb het eerder gezegd, maar als de nieuwe realiteit autonoom elektrisch rijden wordt, kan je net zo goed de tram nemen. Zelfs premium (eerste klas)

            Login om te reageren
    • jeroen13 zegt

      26 juli 2016 om 11:34

      @nopetrolnofun: als je het artikel had gelezen dan had je geweten dat er voorlopig geen elektro 911 komt

      Login om te reageren
  2. kempenaer zegt

    26 juli 2016 om 11:23

    Honderden kilo’s extra gewicht, ook al zit het relatief laag in de auto, is niet te verenigen met een lichtvoetige sportwagen.
    Ik zou, als ik een advies zou mogen geven, gewoon lekker doorgaan met het ontwikkelen van de ICE. Bio-bramdstoffen zoals ethanol kunnen prima op grootschalige wijze geproduceerd worden, doet Brazilië nu al en er zijn tal van andere ontwikkelingen die de alternative productie van biobrandstoffen mogelijk kunnen gaan maken.

    Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      26 juli 2016 om 12:10

      @kempenaer: Het klopt dat ze in Brazilië al heel ver zijn met biobrandstoffen. Alleen zal er dan nóg meer regenwoud gekapt moeten worden omdat de productie van biobrandstoffen een enorm groot grondoppervlakte vereist. Én van dat regenwoud is al zo weinig over doordat het gekapt is om er landbouwgrond van te maken.

      Login om te reageren
  3. martinus zegt

    26 juli 2016 om 11:24

    Daar gaat de 4% bijtelling. :-/

    Login om te reageren
  4. mrrallycross zegt

    26 juli 2016 om 11:30

    Op zich wel jammer. Ben wel benieuwd wat Porsche daarmee kan.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      26 juli 2016 om 11:35

      @mrrallycross: ik heb begrepen dat er eerst hybride 911’s komen.

      Die komen er dan alleen als Carrera 4. Dan drijft de brandstofmotor de achterwielen aan en de elektromotor de voorwielen. Een hybride is altijd zwaarder, maar een gedeelte wordt dan opgevangen omdat er geen aandrijfas en diff naar de voorkant gezet moeten worden. Net als de 911 Hybrid racer van een paar jaar geleden. Waarschijnlijk komt deze uitvoering met de facelift van de 992. Duurt nog wel eventjes.

      Login om te reageren
  5. pinut187 zegt

    26 juli 2016 om 11:40

    Leuk plaatje boven het artikel. Uiteindelijk zal er wel een electrisch model komen maar niet zo snel in de 911 dus.

    Login om te reageren
  6. moveyourmind zegt

    26 juli 2016 om 11:56

    De echte purist zal juist blij zijn als er elektrische aandrijving komt…

    Een 911 met luchtgekoelde elektromotor, dichterbij het origineel kom je niet!

    Login om te reageren
    • stfu zegt

      27 juli 2016 om 00:25

      @moveyourmind: bij mij is de elektromotor anders vloeistofgekoeld (waar wil je anders de koeling vandaan halen?)

      Login om te reageren
  7. ThomasBol zegt

    26 juli 2016 om 12:05

    Elektrisch voor forensenverkeer, liever niet maar prima. Elektrisch voor plezier, no way!

    Waterstof is de toekomst.

    Login om te reageren
  8. offroad zegt

    26 juli 2016 om 12:08

    Ferdinant Porsche is na de elektrische Lohner Porsche niet voor niets verder gegaan met benzine motoren. Elektrische auto’s zijn achterhaald. Ze kunnen beter naar iets nieuws opzoek voor wanneer de olie opraakt. Gefaalde 19de eeuwse techniek recyclen is nooit een oplossing geweest. Elektrische auto’s zijn voor mensen die in het verleden leven en denken dat de olieindustrie de elektrische auto dwarszat. Terwijl de techniek gewoon niet geschikt is voor auto’s, zoals ze na de aardbeving in San Francisco in 1906 merkten toen de elektrische brandweerwagens werkeloos stil stonden met lege accu’s.

    Login om te reageren
  9. petrolicious zegt

    26 juli 2016 om 12:15

    Ben fan van de meeste artikels op AB maar niet van het cynisme waarmee wordt omgegaan omtrent elektrisch rijden. “Gelukkig hoeven we ons geen zorgen maken”. Hoezo “gelukkig”? Lijkt met gewoon wat haantjesgedrag, lekker stoer doen om te zeggen dat je voor benzineslupers bent. Het doet me vooral denken aan een gefrustreerde opa die zegt dat het vroeger allemaal beter was.

    Login om te reageren
    • petrolicious zegt

      26 juli 2016 om 12:17

      @petrolicious: edit – niet gelezen dat er stond “gelukkig voor die mensen” en dat dit niet persé de mening van de blogschrijver is. Mea Culpa

      Login om te reageren
      • peug206 zegt

        26 juli 2016 om 13:35

        @petrolicious: dannog is het een mening, en dat mag een schrijver laten doorschemeren. Ik waardeer het juist als een schrijver zijn mening geeft, want uit meningen komen discussies voort. En anders wordt het ook zo saai soms. ;)

        Login om te reageren
        • petrolicious zegt

          26 juli 2016 om 14:10

          @peug206: true that!

          Login om te reageren
  10. redbee5 zegt

    26 juli 2016 om 12:18

    Wel een hele gave render zeg! Mooie combinatie van nieuw en oud.

    Login om te reageren
  11. grrrrommmmm zegt

    26 juli 2016 om 12:55

    Gezien de huidige olieprijs en dat alle fosiele-brandstof-producerende bedrijven langzamerhand windparken kopen om winst te maken, denk ik heel eerlijk gezegd, dat een auto die op een fosiele brandstof rijdt, sneller gaat verdwijnen dan de petrolheads willen…

    Login om te reageren
  12. djim zegt

    26 juli 2016 om 13:12

    “Teveel nadelen voor een compacte sportwagen” –> de Tesla Roadster is anders een bewijs dat het (mits enkele compromissen) kan. En die moest het doen met technologie van intussen 8 jaar geleden. Beetje vreemd statement.

    Login om te reageren
  13. allesmetturbo zegt

    26 juli 2016 om 13:14

    Dat plaatje bovenaan dit artikel vind ik lang niet gek! Mochten ze zoiets willen doen, dan rijdt het vast ook weer top. Want porsche.

    Login om te reageren
  14. stijnnert zegt

    26 juli 2016 om 13:20

    Dat desing van die electro 911 heeft wel iets weg van de flatnose

    Login om te reageren
  15. wolly zegt

    26 juli 2016 om 14:02

    Hoe kan een autoliefhebber nu voorstander zijn van een elektrische wagen? Rijbereik nul. Verwarming en lichten op in de winter? Dan ben je kilometers rijbereik kwijt. Geluid? Niks (of eventueel een kunstmatig fake geluid). Koude winternacht? Veel geluk om op je werk te raken dan.
    Een elektrische wagen is een stap terug.

    En voor een kleine stadswagen zou ik nog zeggen, ja ok. Maar toch niet bij een sportkar.

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      26 juli 2016 om 15:25

      @wolly:

      Net wel bij een sportkar, ooit al eens met een electrische motor gereden?
      Spectaculair snel.
      Perfect voor driftbakken en scheurijzers.

      Login om te reageren
    • nopetrolnofun zegt

      26 juli 2016 om 18:55

      @wolly: mooier kan ik het niet verwoorden!

      Login om te reageren
    • stfu zegt

      27 juli 2016 om 00:30

      @wolly: Rijbereik nul? Tesla’s halen in de praktijk inmiddels al 460km. Dat doen sommige benzineauto’s hem niet na. En wie rijdt er nou elke dag 250+ km? Lichten zijn full leds dus mwa. Verwarming? Je kan de auto voorverwarmen en dus ook de batterij. Je verliest misschien zo’n 10%. Geluid niks. Klopt. Rijdt heerlojk relaxed. Heb tich altijd muziek hard aan. Bik optrekken hoornje overigens wel een geinig geluid. Mooier dan een vierpittertje. Enne, veel M-modellen bv hebben al nepgeluid :’) Koude winternacht? Mijn auto start altijd, dat kan je van een normale auto niet altijd zeggen. Bij -20 heb je ongeveer 15/20% minder bereik. Maarre, jouw motor vindt kou dan ook niet leuk hoor. Airco kost ook in jouw auto bereik. Zeg dan niks als je er niks van begrepen hebt.

      Login om te reageren
  16. Hupke zegt

    26 juli 2016 om 15:24

    Ik zag onlangs zo’n echte ouwe 911 voorbij hinkelen. Je weet wel zo eentje met een keverophanging. Nu dat ding ziet er goed uit maar eingenlijk is het een ongelofelijk traag kutding.
    Ik in de omval bij bochten electrische diesel suv met automatische alles ondervond hinder van dat estetische ding. En het idee kwam in me op. Waarom niet zo’n e-motor van een kw of 150 en het koppel van de maan op de achterwielen en een paar acuus in het vooronder en stiekem de ophangingsdingetjes van een mx5 oid monteren. Heb je een aanschouwelijk scheurijzer.
    Blij dat ze hier bij porsche ook aan denken.

    Login om te reageren
  17. maicks zegt

    26 juli 2016 om 19:05

    Dat ontwerp, meteen in productie nemen (met verbrandingsmotor!)

    Login om te reageren
  18. jochempie zegt

    27 juli 2016 om 13:05

    Liever een elektrische 911 in de lineup dan een Cayman zonder zescilinders

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North