Porsche ontwikkelchef geeft uitsluitsel over elektrische 911

Auteur: , 45 Reacties

De geruchten over een elektrische 911 zingen al jaren rond, maar gaat dat ding er nou komen of niet?

Elektrische 911

August Achleitner is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de 911 en de 718-range bij Porsche. In gesprek met Drive geeft hij duidelijkheid over het bestaansrecht van een elektrische Porsche 911. De geruchten over zo’n auto gaan al jaren en houden de liefhebbers al die tijd al in hun greep. Een elektrisch aangedreven 911 is immers wéér een stap verder.

Mensen die ooit uit hun stekker (pun intended) gingen over het overstappen naar watergekoelde boxermotoren, hebben dat Porsche nooit vergeven. De relatie kwam alleen maar verder onder spanning (wederom, pun intended) te staan met de introductie van turbo’s op alle motoren in de 911, eind vorig jaar. Maar stel dat we het hele principe verbrandingsmotor ooit overboord zouden gooien en de Porsche 911 alleen nog maar volledig elektrisch te bestellen zou zijn? We vermoeden dat men met fakkels en hooivorken richting Stuttgart zou trekken.

Gelukkig voor die mensen geeft Achleitner aan dat ze zich vooralsnog geen zorgen hoeven te maken. Natuurlijk wordt er gekeken naar ontwikkeling van elektrische modellen, en de veranderende vragen vanuit de markt worden goed in de gaten gehouden. Op dit moment heeft een elektrische aandrijflijn echter teveel nadelen voor een compacte sportwagen als de 911. En aangezien de 911 niet mag groeien, zitten de fanatieke fossiele brandstofstokers vooralsnog safe. Ook geeft August Achleitner aan dat er vooralsnog te weinig vraag is vanuit de klantenkring voor een elektrische 911.

Dat wil overigens niet zeggen dat je helemaal niet elektrisch 911 kan rijden. U kunt terecht bij RUF bijvoorbeeld, maar u heeft zelfs keuze uit klassieke modellen.

Fotocredit: rc82workchop



45 reacties

Ik haat deze man nu al, eerst die 4 cilinders, en nu ook nog dat elektrogeneuzel. Gooi die man asjeblieft over boord
@nopetrolnofun: stilstand is achteruitgang. Deze ontwikkelingen zijn onvermijdelijk dus wen er maar aan.
@str8six: maar doen wat iedereen doet getuigd van weinig karakter. En vind de stelling dat sportauto’s zuinig moeten zijn sowieso al hypocriet.
@goodolddays: Het zou toch alleen maar mooi zijn als supercars ‘zuinig’ gaan worden. Des te langer kun je genieten van je ‘beast on wheels’!
@goodolddays: Zuinig wil niet niet altijd zeggen minder snel of minder geluid he ;)
@goodolddays:
Heeft niks met hypocriet te maken, gewoon een factor die al ruim 2 decennia wordt meegewogen en aan gewicht wint. Al was het alleen maar omdat het in veel landen ook een grote directe invloed uitoefent op de consumentenprijs. En wil je dus je verkoopaantallen halen, blijft het toch verstandig om de veranderende wensen van de markt in de gaten te houden. Ook Porsche leeft niet in een vacuum…
@goodolddays: alle auto’s moeten zuinig zijn, ook sportwagens. Sportwagens lopen voorop in de techniek en leveren dus relatief veel vermogen maar zijn daarbij toch relatief zuinig.
@nopetrolnofun: Ja ja, vroeger was alles beter. Jij bent ook zeker zo’n volwassen kerel die nog met weemoed terugdenkt aan de Politie-Porsches, met je vintage politiepet op en je mooie Porsche boeken in je hand lekker klagen over hoe klote het allemaal nu is. Vreselijk vind ik dat.
@nopetrolnofun:
Elektrisch rijden is de toekomst.
Zeker voor sportauto’s, wen er maar aan.

Ik zie liever elektromotoren, dan turbo-blokjes,
Maar je hebt gelijk, er gaat weinig boven het geluid van een goede zes-in-lijn, V6 of V4.
@martinus: ik denk dat het juist voor sportwagens nog wel even zal duren.

Het massa vervoer zal inderdaad overgaan op elektrisch rijden of nog waarschijnlijker: waterstof. Dat heeft nu nog te veel nadelen, maar daar zit nog ruimte voor ontwikkeling. In tegen stelling tot elektrische auto’s. Actieradius en gewicht zullen nog lang grote nadelen zijn.

Betreft de verbrandingsmotor: juíst bij sportwagens zal deze er nog een tijdje zijn. Sportwagens worden niet veel verkocht en er wordt niet veel mee gereden. Daarbij biedt de verbrandingsmotor een stuk emotie wat bij een Civic, Passat of 208 niet zo relevant is, maar bij een Aston, Porsche of Ferrari wél.
@willeme:
Op zich heb je een punt, ook omdat de factor emotie vaak beter verkoopt met een verbrandingsmotor onder de kap. Aan de andere kant is juist de factor actieradius van totaal ondergeschikt belang bij sportwagens (zeker de hele snelle jongens scoren op die punt ook vaak matig tot slecht…). En daar staat tegenover dat juist de acceleratie een sterk punt voor electro auto’s is, denk aan de snelste Tesla S of X die in de hoedanigheid van een familieauto tot zo’n 160km/u nu al de snelste puur brandstof aangedreven Lambo’s en Ferrari’s partij kan geven. Je zal zien dat de trendlijntjes voor electrisch aangedreven auto’s en brandstof aangedreven auto’s op dit punt steeds verder gaan divergeren.
@willeme: goed betoog, en qua waterstof sluit ik me bij je aan. Jammer dat het pionieren van BMW jaren terug (760h als ik het me goed herinner, samen met Shell) nooit de (politieke) ruimte heeft gekregen zoals elektrisch dat nu wel krijgt.
@willeme: nee het was de 750hL uit 2000.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/BMW_Hydrogen_7
En Shell is aan het investeren in waterstof stations bij onze oosterburen.
http://www.waterstofautos.nl/shell-bouwt-groot-netwerk-van-waterstofstations-in-duitsland/
@nopetrolnofun: Hoezo zou zoiets trouwens niet kunnen? Los van het feit dat de viercilinders toevallig ook historisch verantwoord zijn, is het gewoon innovatie. Ik heb in sommige auto’s ook liever een benzinemotor, maar dat gaat gewoon verdwijnen op termijn. Net zoals het feit
@granlusso: Jaja, leuk geredeneerd allemaal, maar hij heeft een punt. Door wat jij noemt ‘innovatie’ worden de auto’s een stuk sterieler en hebben ze minder emotie. Rij bijv. maar met een tijdje tesla rond voor een tijdje, dan begrijp je wat ik bedoel. Stilstand is in zekere zin achteruitgang, maar innovatie zeker niet altijd vooruitgang.
@michaelb: toch nog iemand die het snapt!
@michaelb: Emotie gaat helaas verdwijnen, mobiliteit is het nieuwe woord helaas
@granlusso: Ik heb het eerder gezegd, maar als de nieuwe realiteit autonoom elektrisch rijden wordt, kan je net zo goed de tram nemen. Zelfs premium (eerste klas)
@nopetrolnofun: als je het artikel had gelezen dan had je geweten dat er voorlopig geen elektro 911 komt
Honderden kilo’s extra gewicht, ook al zit het relatief laag in de auto, is niet te verenigen met een lichtvoetige sportwagen.
Ik zou, als ik een advies zou mogen geven, gewoon lekker doorgaan met het ontwikkelen van de ICE. Bio-bramdstoffen zoals ethanol kunnen prima op grootschalige wijze geproduceerd worden, doet Brazilië nu al en er zijn tal van andere ontwikkelingen die de alternative productie van biobrandstoffen mogelijk kunnen gaan maken.
@kempenaer: Het klopt dat ze in Brazilië al heel ver zijn met biobrandstoffen. Alleen zal er dan nóg meer regenwoud gekapt moeten worden omdat de productie van biobrandstoffen een enorm groot grondoppervlakte vereist. Én van dat regenwoud is al zo weinig over doordat het gekapt is om er landbouwgrond van te maken.
Daar gaat de 4% bijtelling. :-/
Op zich wel jammer. Ben wel benieuwd wat Porsche daarmee kan.
@mrrallycross: ik heb begrepen dat er eerst hybride 911’s komen.

Die komen er dan alleen als Carrera 4. Dan drijft de brandstofmotor de achterwielen aan en de elektromotor de voorwielen. Een hybride is altijd zwaarder, maar een gedeelte wordt dan opgevangen omdat er geen aandrijfas en diff naar de voorkant gezet moeten worden. Net als de 911 Hybrid racer van een paar jaar geleden. Waarschijnlijk komt deze uitvoering met de facelift van de 992. Duurt nog wel eventjes.
Leuk plaatje boven het artikel. Uiteindelijk zal er wel een electrisch model komen maar niet zo snel in de 911 dus.
De echte purist zal juist blij zijn als er elektrische aandrijving komt…

Een 911 met luchtgekoelde elektromotor, dichterbij het origineel kom je niet!
via Android app
@moveyourmind: bij mij is de elektromotor anders vloeistofgekoeld (waar wil je anders de koeling vandaan halen?)
Elektrisch voor forensenverkeer, liever niet maar prima. Elektrisch voor plezier, no way!

Waterstof is de toekomst.
Ferdinant Porsche is na de elektrische Lohner Porsche niet voor niets verder gegaan met benzine motoren. Elektrische auto’s zijn achterhaald. Ze kunnen beter naar iets nieuws opzoek voor wanneer de olie opraakt. Gefaalde 19de eeuwse techniek recyclen is nooit een oplossing geweest. Elektrische auto’s zijn voor mensen die in het verleden leven en denken dat de olieindustrie de elektrische auto dwarszat. Terwijl de techniek gewoon niet geschikt is voor auto’s, zoals ze na de aardbeving in San Francisco in 1906 merkten toen de elektrische brandweerwagens werkeloos stil stonden met lege accu’s.
Ben fan van de meeste artikels op AB maar niet van het cynisme waarmee wordt omgegaan omtrent elektrisch rijden. “Gelukkig hoeven we ons geen zorgen maken”. Hoezo “gelukkig”? Lijkt met gewoon wat haantjesgedrag, lekker stoer doen om te zeggen dat je voor benzineslupers bent. Het doet me vooral denken aan een gefrustreerde opa die zegt dat het vroeger allemaal beter was.
@petrolicious: edit – niet gelezen dat er stond “gelukkig voor die mensen” en dat dit niet persé de mening van de blogschrijver is. Mea Culpa
@petrolicious: dannog is het een mening, en dat mag een schrijver laten doorschemeren. Ik waardeer het juist als een schrijver zijn mening geeft, want uit meningen komen discussies voort. En anders wordt het ook zo saai soms. ;)
@peug206: true that!
Wel een hele gave render zeg! Mooie combinatie van nieuw en oud.
Gezien de huidige olieprijs en dat alle fosiele-brandstof-producerende bedrijven langzamerhand windparken kopen om winst te maken, denk ik heel eerlijk gezegd, dat een auto die op een fosiele brandstof rijdt, sneller gaat verdwijnen dan de petrolheads willen…
“Teveel nadelen voor een compacte sportwagen” –> de Tesla Roadster is anders een bewijs dat het (mits enkele compromissen) kan. En die moest het doen met technologie van intussen 8 jaar geleden. Beetje vreemd statement.
Dat plaatje bovenaan dit artikel vind ik lang niet gek! Mochten ze zoiets willen doen, dan rijdt het vast ook weer top. Want porsche.
Dat desing van die electro 911 heeft wel iets weg van de flatnose
Hoe kan een autoliefhebber nu voorstander zijn van een elektrische wagen? Rijbereik nul. Verwarming en lichten op in de winter? Dan ben je kilometers rijbereik kwijt. Geluid? Niks (of eventueel een kunstmatig fake geluid). Koude winternacht? Veel geluk om op je werk te raken dan.
Een elektrische wagen is een stap terug.

En voor een kleine stadswagen zou ik nog zeggen, ja ok. Maar toch niet bij een sportkar.
@wolly:

Net wel bij een sportkar, ooit al eens met een electrische motor gereden?
Spectaculair snel.
Perfect voor driftbakken en scheurijzers.
@wolly: mooier kan ik het niet verwoorden!
via Android app
@wolly: Rijbereik nul? Tesla’s halen in de praktijk inmiddels al 460km. Dat doen sommige benzineauto’s hem niet na. En wie rijdt er nou elke dag 250+ km? Lichten zijn full leds dus mwa. Verwarming? Je kan de auto voorverwarmen en dus ook de batterij. Je verliest misschien zo’n 10%. Geluid niks. Klopt. Rijdt heerlojk relaxed. Heb tich altijd muziek hard aan. Bik optrekken hoornje overigens wel een geinig geluid. Mooier dan een vierpittertje. Enne, veel M-modellen bv hebben al nepgeluid :’) Koude winternacht? Mijn auto start altijd, dat kan je van een normale auto niet altijd zeggen. Bij -20 heb je ongeveer 15/20% minder bereik. Maarre, jouw motor vindt kou dan ook niet leuk hoor. Airco kost ook in jouw auto bereik. Zeg dan niks als je er niks van begrepen hebt.
Ik zag onlangs zo’n echte ouwe 911 voorbij hinkelen. Je weet wel zo eentje met een keverophanging. Nu dat ding ziet er goed uit maar eingenlijk is het een ongelofelijk traag kutding.
Ik in de omval bij bochten electrische diesel suv met automatische alles ondervond hinder van dat estetische ding. En het idee kwam in me op. Waarom niet zo’n e-motor van een kw of 150 en het koppel van de maan op de achterwielen en een paar acuus in het vooronder en stiekem de ophangingsdingetjes van een mx5 oid monteren. Heb je een aanschouwelijk scheurijzer.
Blij dat ze hier bij porsche ook aan denken.
Dat ontwerp, meteen in productie nemen (met verbrandingsmotor!)
Liever een elektrische 911 in de lineup dan een Cayman zonder zescilinders

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).