• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche Panamericana: vergeten Concept (1989)

Auteur: sir_smokalot, gepost 14 april 2013 om 17:31 – 27 Reacties

Afbeelding Porsche Panamericana: vergeten Concept (1989)Afbeelding Porsche Panamericana: vergeten Concept (1989)Afbeelding Porsche Panamericana: vergeten Concept (1989)Afbeelding Porsche Panamericana: vergeten Concept (1989)

Porsche Panamericana
De naam is ‘Panamera’ met vier letters ertussen, maar dit aparte, buggy-achtige ding op basis van een 911 (964) Carrera 4 was eigenlijk de aanzet tot de Boxster, die zeven jaar later volgde.

Vierentwintig jaar geleden, op de IAA in Frankfurt, kwam Porsche met de Panamericana, een extra hoge 911 met veel Targa-invloeden. Aan de basis van het design stond de Nederlander Harm Lagaay, die destijds bij Porsche als design-directeur de scepter zwaaide.

De naam was afgeleid van de Carrera Panamericana, simpel gezegd de Mille Miglia van Mexico, maar dan minstens twee keer zo lang. Dit evenement werd begin jaren ’50 gehouden, maar nooit door Porsche gewonnen. Wel wist coureur Hans Herrmann in 1954 met zijn 550 Spyder als derde te finishen.

Het concept had een 250 pk sterke, 3,6 liter zescilinder boxer aan boord (achterin natuurlijk), en was voorzien van diverse tierelantijnen, zoals een Porsche-logo dat in de (nagenoeg geheel zichtbare) Goodyear-banden was uitgesneden. De grootste aandachtstrekker was echter het lage, en totaal transparante glazen dak, dat samen met de achterruit verwijderbaar was. Hierover liet zich een afdekkap ritsen, in double bubble-motief.

Lichtgewicht constructie

Een stalen carrosserie kon eigenlijk niet meer in een dergelijk exotisch product, en dus werd de Panamericana uit een mengeling van koostofvezel en glas opgetrokken. Een aardig detail is dat ten tijde van dit concept Dr. Ulrich Bez (thans Aston Martin) aan het roer stond, nadat hij van BMW was over komen vliegen, waar hij aan de Z1 had meegewerkt.

Omdat de lancering gelijk viel met de 80ste verjaardag van Ferry Porsche (de inmiddels overleden neef van Ferdinand Piech), besloot Porsche een van de twee geproduceerde exemplaren aan de oude baas cadeau te doen. Het is niet bekend of hij er in zijn resterende acht levensjaren veel mee gereden heeft.

Een exemplaar van de Panamericana kan je tegenwoordig in het Porsche-museum in Stuttgart bewonderen. Een dode-bomen-artikel uit die tijd vind je HIER.

Ook interessant!

  • Deze Porsche biedt plaats aan het hele gezin
  • Smart Concept kun je eigenlijk geen Smart meer noemen
    Smart Concept kun je eigenlijk geen Smart meer noemen
  • Koffiebruine Porsche Taycan
    Koffiebruine Porsche Taycan geeft lekkere opkikker
  • Porsche render
    Maken of kraken; een nieuwe, elektrische Porsche 928

Nieuwste artikelen

  • Autoblog Spots Uploterij: win een cadeaubon t.w.v. €100
  • Groter, sneller of bizar: BYD doet het
  • Is de nieuwe Mercedes GLB stiekem een omgebouwde Smart?
  • Nieuwe 5 Serie-concurrent met verbrandingsmotor komt uit zeer onverwachte hoek!
FacebookTweetPinLinkedIn

Cabrio, groen, panamericana, Porsche, vergeten-concept

Vorig bericht: « Video: NASCAR-racer vs safety truck. Wie wint?
Volgend bericht: Spring Event 2013: alle supercars verzamelen! »

Lees Interacties

Reacties

  1. Bastiaan zegt

    14 april 2013 om 17:34

    Achterkant is wel mooi, voorkant snel opnieuw vergeten

    Login om te reageren
  2. lamborgfan zegt

    14 april 2013 om 17:36

    Ik vind het enigzins wel wat hebben, eigenlijk wel een stoer ding. Mooi? Neuh, maar het is wel zon ding waarvoor je snel aan de kant zult gaan als je die in je achteruitkijkspiegel ziet komen.

    Login om te reageren
  3. Hupke zegt

    14 april 2013 om 17:38

    Die Z1 link zie je meteen, het eerste dat in m’n hooft opkwam was: “deze of een Z1 nu dan weet ik het wel”.

    Leuk ding zit er fris uit voor die tijd, vermoed wel niet dat het een verkoop topper was geweest. Een beetje te fris daarvoor, maar je kan nooit weten.

    Login om te reageren
    • gedwongenleaser zegt

      14 april 2013 om 17:47

      @Hupke: ok en nu in het NL graag.

      Login om te reageren
    • bakkertje10 zegt

      14 april 2013 om 17:48

      @Hupke: vermoed je het nou wel, of niet?

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        14 april 2013 om 18:13

        @bakkertje10:

        Ik vermoed dat het geen verkoopssucces geweest zou zijn.

        Was ik echt zo onduidelijk? Moet ik dan op gaan letten.

        Login om te reageren
        • bakkertje10 zegt

          14 april 2013 om 19:54

          @Hupke: nouja het klonk een beetje als ‘met zonder jas naar buiten’

          Login om te reageren
  4. norge zegt

    14 april 2013 om 17:40

    Lelijke pad.

    Login om te reageren
  5. rotarypowah zegt

    14 april 2013 om 17:42

    Tof ding, een beetje Rinspeed-achtig.

    Login om te reageren
  6. rufctr01 zegt

    14 april 2013 om 17:42

    Ik zie er ook de lijnen van de 993 in.

    Login om te reageren
  7. oskaar7 zegt

    14 april 2013 om 17:53

    Ik was juist blij dat we dit concept vergeten waren!

    Login om te reageren
  8. ropbp zegt

    14 april 2013 om 17:56

    Ik vond het toen wel een heel gaaf ding. Nu izzie meer bijzonder ;-)

    Login om te reageren
  9. kapiteinaudi zegt

    14 april 2013 om 18:03

    Gaaf ding, zeker voor de jaren 80.

    Login om te reageren
  10. replicant zegt

    14 april 2013 om 18:23

    Pas nog zien staan in het Porsche museum..

    Login om te reageren
  11. Die-Bolle14 zegt

    14 april 2013 om 18:51

    2 weken geleden in het porsche museum, wat een lelijk hok en zeker met dat paarse interieur.

    Login om te reageren
    • lacker zegt

      14 april 2013 om 21:24

      Past helemaal in de mode van die jaren. Wie kent de housebroek nog :-) http://www.beautylab.nl/go-shorty-its-your-birthday/housebroek1/

      Login om te reageren
      • Die-Bolle14 zegt

        15 april 2013 om 00:07

        @lacker: Ik niet, want ik lees net pas dat ik uit hetzelfde geboortejaar als dit gedrocht kom, yikes

        Login om te reageren
  12. tdu2zonda zegt

    14 april 2013 om 20:36

    Ik heb hem in het museum zien staan, een aparte auto!

    Login om te reageren
  13. betonstaal zegt

    14 april 2013 om 20:59

    De mooiste Lagaay vind ik de Porsche Carrera GT. Helemaal in balans.

    Login om te reageren
  14. mashell zegt

    14 april 2013 om 21:17

    Gode (of Eu) zij dank zijn spatborden verplicht.

    Login om te reageren
  15. sulobb zegt

    14 april 2013 om 22:04

    Lelijk ding

    Login om te reageren
  16. porschekiller zegt

    14 april 2013 om 23:18

    Lijkt een beetje
    Op de 928

    Login om te reageren
  17. porschekiller zegt

    14 april 2013 om 23:19

    928 wat eigenlijk de destijdse panamera was

    Login om te reageren
  18. Esprit_de_Flandre zegt

    15 april 2013 om 12:13

    Er zijn zo van die concepten waar ze elke 25 jaar eens een nieuwe, moderne versie van zouden mogen maken…

    Login om te reageren
  19. lacker zegt

    15 april 2013 om 12:43

    De link naar Harm Lagaay in de tekst is overigens fantastisch. Wat een geweldig stuk over de Nederlandse autogeschiedenis!

    Login om te reageren
  20. E34M5Touring zegt

    15 april 2013 om 13:09

    Wat een aarslelijk ding. En bij introductie al verweerde koplampen. Stukje kwaliteitsbouw…..

    Login om te reageren
  21. potjak zegt

    15 april 2013 om 21:35

    Als 13 jarig jochie vond ik het toendertijd helemaal prachtig. Dit had ik nog nooit eerder gezien en vond het toen (in de tijd van Ford Sierra en Opel Kadett) een bijzonder vormgegeven auto. En dat vind ik eigenlijk nog steeds.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North