Porsche roept meer dan 400.000 Cayenne’s terug

Auteur: , 41 Reacties

En dat zijn er nogal wat.

terug naar de garage

In totaal roept Porsche wereldwijd 409.477 Cayenne’s terug. Er zou een probleem met ‘de pedalen’ zijn. Welk pedaal precies is niet bekend, maar of het nou het rem- of het gaspedaal (of allebei) is, het is niet ideaal. Het moet ook wel serieus zijn, want je roept niet zomaar 400.000 auto’s terug.

Het gaat om de Porsche Cayenne gebouwd tussen 2011 en 2016 en ze moeten terug naar de garage. In Nederland gaat het om 3.743 Cayenne’s en Porsche neemt contact met u op. In Duitsland zou het om ruim 30.000 Cayenne’s gaan.

Het slechte nieuws stapelt zich wel op zo voor VAG. Zo werd gisteren ook bekend dat er ruim 177.000 Volkswagen Passats en 25.000 Skoda Superbs terug naar de garage moeten. Dit zou overigens over een ander ‘technisch mankement’ gaan, namelijk een niet goed aangesloten stekker. Hierdoor kan de motor uitvallen.



41 reacties

Vraag me af of die hoogste bonus ooit al uitbetaald is😱
Vag…. die hebben hun jaar gewoon niet
@theyoungsaablover: Dat krijg je ervan als je de grootste wil zijn..
@norge: “grootste wil hebben” ;)
Volkswagen AG…

Het Britisch Leyland van de 21e eeuw…
Dus de Touraeg en de Yeti en Audi Suf moeten ook naar binnen?
@norge: aardig vagt up allemaal
@vetnek: heftig
Zonde van de reputatie
@martijn11: Die wordt alleen maar bevestigd…
@norge: waar baseert u dat op? er zijn meerdere personen waar ik mee om ga die een porsche bezitten, altijd het gas open en nooit mankementen..
@vtechlover: waarschijnlijk dan geen panamera of cayenne.
Anders durf ik de waarheid van jou reaguursel wel in twijfel te trekken.
@hplh: toevallig wel.. Eigenaar had paar jaar geleden zijn Panamera ingeruild voor de cayenne omdat hij hem te zenuwachtig vond (dus geen mankementen) bezit nou dus een cayenne v8 diesel.. Nogmaals geen problemen.
Volgende
Gt3 997, eigenaar denkt dat er een gat in de tank zit :p maar nog steeds zonder brokken komen te staan.
@vtechlover: dat zijn de Porsches pre-996, ook de 996 stond in het begin berucht bekend! De 997 en de 991 gaan helaas ook kapot, net zoals de Cayenne, Panamera, Boxster en Cayman.
Ja , ik ben een Porsche liefhebber….
@vtechlover: Noem dat maar geen mankement… bij de meeste auto’s gaat het gas dicht als je het pedaal loslaat. Weten we meteen waar die recall om gaat. 😉
Verbaast me niks. Auto’s worden steeds complexer , waar door niet alle edge cases meer getest kunnen worden binnen de beperkte tijd. Ook zijn consumenten steeds mondiger en verbonden via internet, dus de kans dat ze er mee weg komen is kleiner. Daarbij opgeteld de verbeteringen in kwaliteits management, waar door Baker systematische fouten opgespoord worden.
#stukjeduidingvandeprofessional.
@sjoerdreverda: Er zijn merken die daar geen problemen mee hebben..
@norge: Handige populaire stelling, maar gewoon niet waar.

Er is een register van terugroepacties en alle ‘ normale’ merken en concerns staan daar regelmatig in.

Wat Sjoerd op zijn eigen ietwat vreemde manier zegt is daarentegen wel waar, auto’s worden steeds complexer en consumenten(organisaties) worden steeds mondiger.
ALLE fabrikanten hebben daar mee te maken, maar uiteraard niet in dezelfde mate.

Los van dat alles heeft VW overigens nog best wel stappen te maken en doen sommige andere fabrikanten het wel degelijk beter op het punt van probleemoplossen.
@sjoerdreverda: Pedalen hebben weinig evolutie ondervonden door de jaren heen. Drive by wire is het enigste wat zo in mij op komt.

Ze zouden niet het eerste merk zijn die plastic gaspedalen gebruiken die afbreken om zo 3 euro te besparen. Het zou mij verbazen als het komt door superieure nieuwe technieken in plaats van een besparing/een ontwerp fout.
@sjoerdreverda: Leuk geprobeerd….

Maar vroeger kon je er maar op één manier achter komen of een onderdeel lang genoeg mee ging en betrouwbaar was en dat was fysiek testen.

Tegenwoordig kan je de computer de meest complexe praktijktesten laten simuleren en heb je binnen no-time de resultaten hoe lang een onderdeel meegaat…

Sterker nog, het wordt omgedraaid. Vooraf wordt voor ieder onderdeel de gewenste levensduur bepaald en de computer wordt gebruikt om ervoor te zorgen dat het onderdeel nét de voorgeprogrammeerde levensduur haalt…

En als je dan de boekhoudafdeling er nog eens op loslaat blijkt dat er op ieder onderdeeltje nog verder bezuinigd kan worden…

De rest kan je lezen in het artikel hierboven.
@moveyourmind:
Klopt. Ik maak het elke dag mee. Heb wel eens een compleet afgefikte truck bekeken voor mijn werk bij de KD toendertijd.
Bronoorzaak: een tie-rap die onder concessie niet gemonteerd werd.

Om een lang verhaal kort te maken ik heb voor verschillende OEM’s gewerkt. Kwaliteitsdienst, Production Engineering, R&D en nu dan Testing. Een goed SE-team zal geen concessies aan de kwaliteit. Als er toch twijfel is Dan bepaal je met een goede FMEA hoeveel risico je aandurft en wat naar de klant toe acceptabel is. Bij de meesten wordt hiervoor 6Sigma gebruikt, maar er is vaak nog geen 2S of 3S te halen.
In de praktijk wil niemand een recall maar soms is het gewoon weg goedkoper dan alles bulletproof te engineeren.

En dan heb ik nog niet eens alle ontwerp- en product is variabelen die nauwelijks in kaart te brengen zijn. En dat maal 10.000 onderdelen / 1000-en processtappen.
@sjoerdreverda: Ik heb zelf gewerkt bij een bedrijf dat auto onderdelen maakt, en ik kan je vertellen, het gaat hier vaak om gevoelige onderdelen en als er in een productie van enkele honderdduizenden stuks één exemplaar is dat defect is, kan dat reden zijn voor een totale recall wanneer dit defecte exemplaar enkele jaren later in een voertuig blijkt te zitten.
@stephano: Daar heb je wel een punt.

Jij kan ons als insider dan ook vast wel vertellen of autofabrikanten toeleveranciers niet heel erg onder druk zetten om tegen de laagste prijs te leveren. Of viel dat wel mee?
@moveyourmind: Bij het bedrijf waar ik werkte viel het wel mee. Natuurlijk was er wel oog op de kosten, maar dit bedrijf leverde high tech producten waarbij kwaliteit belangrijker was voor de klanten dan de laagste prijs. De afnemers in de autobranch waren ook hoofdzakelijk de Duitse premium merken.

Om een vergelijking te trekken; bij een electronica fabrikant heb ik ooit een lading tv schermen gezien die van 8 meter hoog naar beneden waren komen vallen, en die vervolgens met een nieuwe doos eromheen alsnog door naar de klanten gingen (want kosten, vertraging, boze klanten, nog meer kosten, blablabla). Bij dit bedrijf werd een pallet met voor meer dan honderd duizend euro aan hardware onverkoopbaar verklaard nadat deze was omgevallen bij het uitladen van een vrachtwagen en er een kans bestond dat deze nu beschadigd was (want het risico op een recall doordat er toch ergens iets mis is, is duurder dan wat er op die pallet stond).
Het rare blijft dat een rasechte pure sportauto’s bouwende Porsche juist dankzij de Cayenne en Panamera op de been wist te blijven.
Het gaat over VAG en @norge is er weer als de kippen bij
Volkswagen roept ook 390.000 Touaregs terug
400.000 is best veel
Jeetje dat zijn er genoeg. Dat er zoveel van zijn doet voor mij persoonlijk af aan t merk porsche en de exclusiviteit daarvan. Been there done that, carbrand for the masses.
@switchon: Exclusiviteit en Porsche? Dat is een lange tijd geleden. Zelfs de 911 is een gewone auto geworden.
Autoconstructeurs nemen hun verantwoordelijkheid. Ik heb nog nooit gehoord dat men een terugroepactie van vaatwassers doet!
@ericc: Mijn Indesit wasmachine laatst nog.
@ericc: met je vaatwasser is de kans klein dat het rempedaal hapert bij 120 km/u
Porsche verslikt zich in een pepertje.
Weer eens wat ander negatiefs vag nieuws. Ook wel eens leuk. Btw, al zeker een week geleden sinds we wat over de diesel gate hebben gehoord!
Zijn ze nu helemaal de pedalen kwijt?
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Ik hoop dat we die 400.000 tractoren niet meer terug zien want ze vervuilen het straatbeeld ;-)
Dat was me al eens opgevallen, ja… gaspedaal wordt vaak onnodig diep ingetrapt en het rempedaal vaak pas heel laat, vooral als je ervoor rijdt. 😉
Als ze 400k+ Cayennes hebben verkocht, zal een terugroepactie niet echt pijn doen,

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).