
Krachtiger dan een Ferrari Purosangue! En al die andere super-SUV’s.
Het is bijna november en dat betekent maar één ding: SEMA in Las Vegas staat op het punt van beginnen. Autofabrikanten gebruiken deze show traditioneel om flink uit te pakken met hun modellen. Dingen die normaal gesproken niet mogelijk zijn, zijn bij hoge uitzondering opeens wel mogelijk. Zoals het lepelen van de motor van een Nissan GT-R in een alledaagse SUV.

Infiniti presenteert dit krankzinnige project op de SEMA Show 2025 in Las Vegas. De basis is de gloednieuwe QX80 en dan op standje 10. Onder de kap ligt namelijk de VR38DETT, oftewel de ,8-liter twin-turbo V6 uit de Nissan GT-R Nismo. Het blok is ook nog eens flink aangepakt. Denk aan aangepaste turbo’s, grotere intercoolers, een verbeterd brandstofsysteem en een Motec-managementsysteem. Het lijkt wel of ik een zin uit Fast & Furious zit na te spelen. I need NOS!

Het resultaat is een vermogen van 1.000 pk, oftewel genoeg om zelfs een supercar te laten blozen. En dat is meer vermogen dan in een Ferrari Purosangue, Aston Martin DBX of een Bentley Bentayga Speed. De QX80 R-Spec beschikt over een aangepast onderstel met MCS-dempers, Eibach-veren en een verplaatste stuurinrichting om de kolos ook daadwerkelijk door de bochten te kunnen krijgen. De carbon keramische remmen zijn afkomstig van de GT-R en de wielen zijn 24 inch groot, 12 inch breed, gehuld in 315-sectie Yokohama-banden.

Qua uiterlijk heeft Infiniti zich laten inspireren door de GT-R T-Spec Takumi Edition. De QX80 R-Spec draagt een kleurveranderende wrap die knipoogt naar het legendarische “Midnight Purple” van de R34 Nissan Skyline. De brede bodykit, splitter, diffuser en aangepaste uitlaten maken het plaatje compleet.

Helaas pindakaas. De QX80 R-Spec is geen productiemodel, maar een lokkertje voor SEMA. Wel jammer. Wie wil er nu niet met het gezin en 1.000 pk richting wintersport? Dit en nog vele andere creaties zijn binnenkort te zien in de Amerikaanse gokstad.





Met vier kids toch een behoorlijk ideale auto. Mits de baas de benzine betaalt 😬
Met vier kids toch een behoorlijk ideale auto. Mits de baas de benzine betaalt 😬
Als het nu een sleeper edition was geweest… die opzichtige opsmuk doet enorm afbreuk aan het model. En daarmee verlaagt Infiniti niet alleen de auto, maar zichzelf ook tot het niveau Mansory, Project Kahn of Brabus, om maar eens een vergelijking te trekken.
@Robert, ach, voor SEMA, in de USA, het land van wansmaak en celeberties die elkaar willen overtreffen in: Kijk mij nou “speciaal” zijn. Niet alles is kommer en kwel qua ideeën en gave zaken die ze daar kunnen bedenken en leuk vinden maar met een in oranje tan gespoten president en Paris Hilton die haar toenmalige Lexus LFA in het roze liet wrappen, weet ik wat je af en toe kan verwachten uit die hoek 😆
Wat een verschijning, wat een afschuw.
Een normale QX80 met een normale VR38DETT die nu zo’n 570pk doet in de GT-R en ik zou m serieus overwegen als volgende auto. Ik vind t een mooie auto. Heb voor mn huidige daily ook een Infiniti FX30d gehad en die ging voornamelijk weg omdat ik m te sloom vond.
Maar nee dat mag dus niet. We mogen geen Infiniti meer hebben; ook omdat ze te laat zijn met de PlugIn Hybride en EV boot. En ja, de normale QX80 heeft een 3.5 met 450 pk. Niet lullig; maar wel wat luier dan hoe het blok van de GT-R zal reageren, heb ik zo het idee.
Nee, we kunnen een hoop commentaar hebben over de verpaupering van hard plastic en wegbezuinigde luxe van Audi/BMW/MB; maar deze 3 leveren allemaal versies van hun modellen die kwa motorbeleving uitstekend zijn.