• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

’s Werelds snelste SUV krijgt kleinere motor en meer vermogen!

Auteur: Bas Leesberg, gepost 2 juni 2025 om 14:31 – 8 Reacties

Downsizing is niet altijd vervelend.

Zes jaar geleden was de Bentley Bentayga Speed de aller-allersnelste SUV van deze aardkloot. Inmiddels zijn er kanonnen als de DBX S die een stukje sneller gaan dan die oude W12-SUV. Zo’n twaalfcilinder kan echt niet meer, vindt Bentley en dus krijgt ook de krachtigste hoge Bentley een opfrisser. De nieuwe Bentayga Speed krijgt een 4,0-liter twinturbo-V8 net als de eerdergenoemde Aston Martin. Pakt de Bentayga zijn titel terug?

Bentley maakte ons vorige week al warm met wat eerste details. Nu krijgen we het persbericht met de uitgebreide informatie over de ”sterkste, meest dynamische en meest opwindende Bentley SUV” ooit. Veel van die beloftes worden ingelost door de krachtbron. De achtcilinder produceert een indrukwekkende 650 pk en 850 Nm.

De nieuwe Bentayga Speed vermorzelt het sprintje naar 62 mijl per uur (99,779 km/u) in 3,4 seconden (mede dankzij Launch Control dat voor het eerst op een Bentayga zit). Daarmee moet-ie de DBX S net voor zich dulden als snelste productie-SUV met benzinemotor (3,3 seconden). De cijfertjes zijn niet allemaal wat groter dan van de vorige Bentayga Speed. Die haalde 635 pk en 900 Nm uit de W12-motor. De topsnelheid van de nieuwe V8 is wel hoger: 310 km/u vs 306 km/u.

Brullen maar!

Bentley legt veel nadruk op de achtcilinder. Het blok zorgt niet alleen voor de indrukwekkende prestaties, maar moet ook een genot voor de trommelvliezen zijn. Standaard zit er een sportuitlaat onder die heerlijke klanken voortbrengt. Voor nog leuker geluid kun je een Akra-uitlaat aanvinken in de optielijst. Als je straks een nieuwe Bentley Bentayga Speed ziet, zie je makkelijk welk uitlaatsysteem eronder zit. De standaardversie heeft twee uitlaatpijpen, de Akrapovic-versie vier.

Bentley heeft het rijden in de leukste rijstand nog leuker geprobeerd te maken. De Sport-modus moet zorgen voor betere stuurrespons en wegligging doordat de ophanging wat stijver wordt. Tevens is er nu vierwielbesturing.

De Bentayga moet ook een stuk speelser zijn op de achteras. Daar zorgt het nieuwe ESC Dynamic-systeem voor. In de sportstand grijpt de ESC wat minder snel in zodat je de grote kont lekker dwars kunt smijten. Koppelvectoring door remmen zorgt voor een scherpere instuurhoek en meer vermogen bij het uitkomen van een bocht.

Voor het eerst in de geschiedenis van Bentley is een 23 inch Speed-velg optioneel verkrijgbaar bij de keuze uit koolstofkeramische remmen. Een andere exclusieve optie voor de Bentayga Speed is een ​​zwart dak, dat, afhankelijk van de gekozen carrosseriekleur, in hoogglans of satijn is afgewerkt. Aan de binnenkant vind je natuurlijk een boel Speed-badges en zijn er de bekende ‘bullseye’-luchtroosters.

En zo is er weer een nieuw vlaggenschip van de Bentayga. Dus, liever deze of ga je liever winkelen bij Ferrari, Lamborghini of Aston Martin?

Ook interessant!

  • De Lamborghini Urus, maar dan in een maatpak
    De Lamborghini Urus, maar dan in een maatpak
  • Te lui voor de configurator? Bentayga Atelier Edition!
    Te lui voor de configurator? Bentayga Atelier Edition!
  • Bentley Bentayga geeft je eindeloze vakantie
  • Zuipende bestuurder crasht Mansory Bentayga

Nieuwste artikelen

  • Heeft Ford alle interesse in Europa verloren?!
  • Deze dure Chinees verkoopt beter dan BMW en Mercedes
  • Fastned installeert snelste lader van Nederland langs de A6
  • Waarom je auto slecht start als het koud is (en wat het écht oplost)
FacebookTweetPinLinkedIn

bentayga, bentayga-speed, Bentley, V8

Vorig bericht: « Als je niet naar Monaco kunt komen voor de Grand Prix, hoe kun je dan Monaco naar jou toe halen?
Volgend bericht: Nederlandse Volvo-klanten profiteren van Chinese importheffingen »

Lees Interacties

Reacties

  1. ghengiskhan zegt

    2 juni 2025 om 16:01

    Ik heb nog nooit in zo’n ding gereden. En de heren (m/v) ingenieurs van bovengenoemde fabrikanten zullen erg knap zijn. Maar het idee van een nijlpaard op balletschoentjes krijg ik niet uit mijn hoofd.

    Login om te reageren
    • Otua zegt

      2 juni 2025 om 16:52

      Vanuit welke hoek? Ik zie hem niet helemaal

      Login om te reageren
  2. HZW zegt

    2 juni 2025 om 16:14

    Mooie velgen.

    Login om te reageren
  3. Boem Parterre zegt

    2 juni 2025 om 18:35

    Ze stoppen tegenwoordig wel heel snel een Akra onder een auto ook Bentley. Beetje snel en goedkoop vind ik het.

    Login om te reageren
  4. tortuga zegt

    2 juni 2025 om 20:27

    Hoe is de URUS niet de snelste?

    Login om te reageren
    • coupedriver zegt

      2 juni 2025 om 22:13

      Nee, de Aston Martin DBX 707 en nu zeker de S met nog meer pk.

      Toch geen twijfel mogelijk, bij de Bentley en Urus is zelfs het volledige onderstel en constructie hetzelfde als de Audi Q8…

      Login om te reageren
  5. mashell zegt

    3 juni 2025 om 07:32

    Er zal vast een markt voor zijn en heel heel vroeger had Bentley ook sportwagens maar dat past zo niet bij het Bentley van nu dat het woord onpasselijk van toepassing wordt.

    Login om te reageren
  6. mjpamsterdam zegt

    3 juni 2025 om 10:37

    Die koplampen ! Zijn het bloemetjes ? Of toch werpsterren ?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North