• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nissan Z als stationwagon is geen koortsdroom

Auteur: Loek, gepost 25 december 2024 om 11:31 – 10 Reacties

Je zit niet nog te dromen en er is ook geen fotoshop of AI gebruikt: deze Nissan Z Estate bestaat echt.

Dingen kunnen los van elkaar perfect zijn, maar gecombineerd nergens op slaan. Een hamburger is lekker, stroopwafels zijn lekker, maar de twee combineren wordt raar (en ja, dat kan bij een bekende Amerikaanse fastfoodketen). Dat iets kan, betekent niet dat iets moet. Toch weerhoudt dat men tegenwoordig vaak niet van een poging doen.

Nissan Z Estate

Perfect voorbeeld: de Nissan Z is een leuke sportwagen. En een stationcar is een leuke carrosserievorm. Wat gebeurt er als je die twee combineert? Nou, eh, dit. Ontmoet de Nissan Z Lealia.

Dat klinkt bizar, het ding is bizar en het wordt allemaal nog veel vreemder. Het is namelijk het front van een Nissan Z geboetseerd op een stationwagon. Aan de achterkant zie je eveneens een Z-lichtbalk, maar het geheel achter lijkt alsof de auto gestoken is door een bij. Dat heeft er dan weer mee te maken dat de achterkant van een Nissan Leaf geleend is. Het ding heet dan ook Z Lealia voor Z, Leaf en Familia. We vermoeden niet dat die combinatie van woorden op de brainstormlijst van Earth, Wind & Fire stond.

Binnen was er enkel ruimte voor gekleurde stoelen in een anders vrij somber oud interieur. De basis voor de Nissan Z Lealia is dan ook een Nissan Stagea uit 2001. Dat is de opvolger van de welbekende ‘R34 estate’, die ietsje losweekte van de GT-R-line-up. Het compleet misplaatste Z-stuur in deze oude cabine spreekt boekdelen.

Welke enthousiaste Japanse huisvlijtert heeft zich gewaagd aan deze bizarre creatie? Dat was, eh, Nissan. Nou ja, hun studenten dan. De mensen die uiteindelijk bij het merk terecht hopen te komen door te studeren bij Nissan Gakuen. Zij transformeerden de Stagea tot de Z Lealia. Het idee is op zich geinig, maar het is maar beter dat het bij een eenmalige actie blijft. Net als de Z Crossover.

Skyline Neo

Er is nog een creatie, de Nissan Skyline Neo. Dat is een soort omgekeerde restomod. Er werd namelijk een Nissan Skyline Coupé (CPV35) verbouwd om tot een soort futuristische retro-interpretatie van de tweede Skyline GT-R (KPGC110), onder fans bekend als de Kenmeri. De dubbele koplampen en dubbele achterlichten met de herkenbare grille, die kloppen!

De rest, nou ja, vind er zelf maar wat van. Het is wederom grappig om de creativiteit van de studenten te zien, maar of het echt mooi is? De Disco Volante-achtige wielkast achter kunnen wij ons niet herinneren van de Kenmeri. Ach ja. Creativiteit kan zich uiten in vele vormen.

Nissan Bluebird Kiwami

Gelukkig is er voor de liefhebbers van oud(er) moois ook nog een laatste project van de studenten. Die mochten klussen aan een Nissan Bluebird Maxima uit de jaren ’80. Daar werd een toffe widebody voor bedacht geheel in de stijl van oude Japanse tuning. Ietwat over de top, maar gezien de cultuur van des tijds heel logisch (je kent vast de extreme bosozoku-tuning). Een mooie frisse wind in de wereld van moderne cultuur daar bij Nissan Gakuen.

Overigens lijkt niks van dit parallel te lopen met een tof huisvlijtproject van een tijdje geleden, maar dan op basis van een Nissan Skyline Crossover. Inspiratie voor volgend jaar?

Ook interessant!

  • Nissan GT-R SUV is de ideale trekauto
  • Nissan zou de GT-R nog tot 2041 willen bouwen
  • Dief steelt kostbare historische Nissan GT-R van...Nissan
  • Nissan GT-R wil maar niet dood, krijgt nieuwe opties

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

estate, Nissan

Vorig bericht: « Zo bestuur je de Tesla Cybercab zonder stuur en pedalen
Volgend bericht: De eerste Enzo ooit gebouwd heeft 7 dagen op Nederlands kenteken gestaan »

Lees Interacties

Reacties

  1. tenaci zegt

    25 december 2024 om 11:54

    Leepu weer bezig?

    Login om te reageren
  2. tortuga zegt

    25 december 2024 om 11:57

    Die achterkant had veel beter gekunnen. Een a la Panamera stijl kofferklep

    Login om te reageren
  3. piebepost zegt

    25 december 2024 om 12:22

    Met de Z van Panelgapzzzzz.

    Leuk dat je wat vrije geesten hun gang laat gaan om het vak te leren maar hier plak je toch je naam niet op?

    Login om te reageren
  4. mashell zegt

    25 december 2024 om 12:28

    Het gaat echt niet goed met Nissan

    Login om te reageren
  5. citroen55 zegt

    25 december 2024 om 13:44

    Dus verbaast hoeven we niet te zijn dat de toko op omvallen staat.

    Login om te reageren
  6. Fernando zegt

    25 december 2024 om 14:09

    Er zijn best veel rare vogels in Japan

    Login om te reageren
  7. enrique zegt

    25 december 2024 om 14:23

    Keurige panel gap!

    Login om te reageren
  8. e36thuglife zegt

    25 december 2024 om 19:22

    Au au me ogen echt kapot lelijk steek t in de vik aub

    Login om te reageren
  9. mc96 zegt

    25 december 2024 om 20:47

    Inderdaad geen koortsdroom. Eerder een nachtmerry.

    Login om te reageren
  10. verdebosco zegt

    26 december 2024 om 04:40

    Heel slechte ontwerpen. Is dit de reden van het verval van Nissan? Je ziet deze studenten later zo een Leaf tekenen. En nog erger als Senior Chief Design: het ontwerp goedkeuren.
    In Turijn (IED) of in London (RCA) zouden deze mensen niet eens mogen starten.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North