
De verkoopcijfers: ze zijn allesbepalend voor de mondiale autofabrikanten, en al helemaal voor de Duitse Drie, waar bragging rights dubbel tellen. Lukte het BMW in 2012 weer om Audi en Mercedes de loef af te steken?
Ja, dat lukte ze. Even leek het er op dat Audi, na zich van Mercedes te hebben ontdaan, rechtstreeks naar de top zou doorstomen. Maar dan hebben ze buiten de waard gerekend. BMW zegt: ‘jullie krijgen die premium-kroon alleen als je ‘m uit mijn koude, dode vingers wrikt’, trekt een lange neus naar de concurrentie en gaat ook in 2012 aan kop.
Merk 2012 2011 Verschil
BMW 1.540.085 1.380.314 11,57%
Audi 1.455.100 1.302.659 11,70%
Mercedes 1.320.097 1.260.912 4,69%
Dat is wereldwijd, maar regionaal zijn er grote verschillen in de verkoopcijfers.
China
China pakt een steeds groter stuk van de taart, dit is de voornaamste reden dat de Duitse Drie wereldwijd nog een behoorlijke plus wisten te noteren. Koploper in China? Audi, en ruim ook.
Merk 2012 2011 Verschil
BMW* 326.444 232.586 +40,4%
Audi 405.838 313.036 +29,6%
Mercedes 196,211 193.311 +1,5%
Verenigde Staten
Dankzij een eindsprint (+39% in december) haalde de BMW Group Mercedes nipt in, om zo voor het tweede jaar op rij ook in de VS het best te verkopen. Trekken we hier echter de MINI-verkopen af, dan blijft Mercedes de grootste. Audi volgt op grote afstand.
Merk 2012 2011 Verschil
BMW 281.460 247.907 +14%
Audi 139.310 117.561 +19%
Mercedes 295.013 261.769 +13%
Europa
Europa, en dan met name de Duitse thuismarkt, blijft echter het allergrootste afzetgebied voor de Duitse Drie. Meer dan de helft van alle verkopen wordt op het eigen continent gedaan.
Merk 2012 2011 Verschil
BMW 864.812 857.792 +0,8%
Audi 739.000 726.318 +1.8%
Mercedes** 554.797 550.394 +0.6%
* BMW Group, dus inclusief MINI
** West-Europa
Dat doet BMW goed
Premium bestaat niet.
@norge: Bestaat wel, maar Mercedes, BMW en Audi zijn niet premium. Als we zonodig merken willen “bestempelen” met premium zijn het Bentley, Rolls en Maserati wel.
@agera: Maserati? Hoe kom je daar bij?
@eklasse: Maserati bouwt geen A1 zoals Audi, geen 1-serie zoals BMW, geen A-Klasse zoals Mercedes. Plus is een Quattroporte exclusiever dan een S-Klasse of een 7-serie.
@agera: Exclusiever ja.. Elke draai aan de sleutel kost je weer ’n paar rooien.
@kaasboerin: Daarin is een 7serie of S klasse niet anders. Pa van een maat van kocht in 2005 een S600 met alles er op en eraan. Kreeg er 4j later, inruil op een ML63 AMG 37k terug. Ding kostte dik 2 ton nieuw.
@E34M5Touring: Yep, dure auto’s schrijven idd flink af..
Waar Maserati de winnaar in is.
@kaasboerin: Gelukkig wel. Die komt er hier nog een keer. En hoe harder ie afschrijft hoe eerder hij dr staat.
@E34M5Touring: Lijkt mij enkel toereikend als ik (flink) wat handiger zou zijn met auto’s.
Denk niet dat die beurtjes portomonnee-vriendelijk zouden zijn, dan heb ik het nog niet eens over evt. onderdelen die de geest geven.
@kaasboerin: Ben wel benieuwd hoe het zit met de nieuwe Quattroporte. Het vervangen van onderdelen van een S-Klasse bijvoorbeeld bij de eigen dealer zullen net zo duur zijn wellicht duurder uit kunnen vallen tov Maserati.
@agera: Denk dat het steeds minder ‘erg’ wordt, word volgens mij steeds degelijker die meuk.
Het probleem is echter dat de prijs gewoon door vraag en aanbod wordt gevormd.
Als niemand die meuk wil hebben is ’t dus ook gewoon geen reet waard, hoe degelijk het dan ook is..
@kaasboerin: Ik steek die 20k die ik bespaar in de aanschaf gewoon in onderhoud. Kan ik zeker 6mnd vooruit.
@E34M5Touring: nee joh, gewoon op het Maserati forum alle tips halen.. doe jij in no-time je eigen onderhoud :P
@dennisr: Dat wordt goed zoeken.. Ik denk niet dat er veel miljonairs aan hun eigen bak klussen.. Hence de leuke onderhoudsprijzen.
@kaasboerin: http://www.maseraticlub.nl/board/index.php zitten vast wel wat handige lodewijkjes tussen..
Vreemd eigenlijk.. ik zou juist gaan sleutelen als ik miljonair was xD
@dennisr: Hahah ik zie het al voor me :) Als je een auto per ongeluk zou toekalen, zou je zeggen ach shit happens ik koop wel een nieuwe :p
@agera: toetakelen
@agera: nou precies, dat dus :D lekker los gaan en kom je niet meer uit bel je de lokale sloop of ze hem ff komen halen.. hebben die ook nog eens wat leuks..
@dennisr: Neeuuhh, dat zie ik mezelf nog niet zo snel doen. Het zal vast wel meevallen. Iedereen zegt ook dat Alfa zo slecht is. Ben nu met m’n 4e bezig en stuk voor stuk betrouwbaar als wat. En heb een 166 gehad die nou niet bepaald in concoursstaat was toen ik hem kocht. Maar wel op 3/4 tank naar Zwitserland (806km) en daarbij gewoon flink doorgereden in Duitsland. Ik ben er nooit zo bang voor. Heb zat auto’s gehad waar je de meest verschrikkelijke verhalen over hoort. Op een VW Golf 3 GTI na, allemaal top!
@E34M5Touring: ”Ik koop wat ik mooi vind. Of het in mekaar blijft zitten zien we dan wel :)”
helemaal mee eensch :D niet te bang zijn voor wat er eventueel kan gebeuren.. zie je dan vanzelf.. en vaak valt het idd genoeg mee..
@dennisr: Het is gewoon geluk hebben. Ik moet zeggen, wat van de leukste auto’s staan als crap te boek. Beter voor mij, kost geen drol die meuk. Kan je nog is wisselen. Heb een E30 320i Touring gehad, gekocht voor 400,- bijna een jaar onderhoudsvrij mee gereden. Scheuren in de stoelen, roest aan de achterklep en spatborden maar lopen als een malle. Veel lol mee gehad :)
@E34M5Touring: jah kijk maar naar mij, ik heb ook best geluk met mijn 22 jaar oude beestje.. op paar kleinigheden na niks aan de hand, zo goed als roestvrij (bij achterklepslot een beetje) en loopt prachtig :D
En zo’n ding van 400 heb je vaak meer lol mee als een dikke BMW van 2 ton.. of op een hele andere manier, dan is het maar net welke manier je het leukst vind, ik vind doorknallen omdat het toch niks kost wel een hoge fun-factor hebben..
en als het dan ook nog eens lang duurt.. :D
@dennisr: Mijn Jeep Cherokee. De auto die ik het meest mis (geloof het of niet :) ). Daar kon je zoveel mee. De crossbaan op, slee trekken in de winter maar ook gewoon comfortabel en snel naar Zwitserland (wel 1:4). Ik had dat ding nooit weg moeten doen. Wat een bazenbak was dat.
@E34M5Touring: Je kan wel weer 1 kopen toch.. :D
@dennisr: Jawel, maar die was perfect. Bordeaux rood met creme leer. 4.0l High Output in een Limited uitv. Alle opties en dikke custom 275/55/18 wielen. Ding had niks gelopen, was dealeronderhouden, alle boekjes etc. Werkende cruise,airco electrische alles. Ding trok als een beer, klokte zo 195km/h op de teller en kon met gemak de crossbaan rond.
@E34M5Touring: Ongetwijfeld zal ik soms ook roepen dat bepaalde auto’s slecht zijn. Heeft het gewoon niet te maken dat mensen soms ook gewoon net een kudde koeien zijn. Jarenlang is het met de paplepel naar binnen gewerkt dat alleen Duitse en Japanse auto’s betrouwbaar en dat Engelse, Franse, Italiaanse en Amerikaanse auto’s onbetrouwbaar zijn. Natuurlijk zal er wel een kern van waarheid zijn, maar als dat dag in dag uit geschreven en geroepen wordt gaan mensen dat ook gewoon geloven.
@E34M5Touring: Haha, mag ik jouw optimisme hebben?
Krijg jij mijn pessimisme.. :’)
@kaasboerin: Ik koop wat ik mooi vind. Of het in mekaar blijft zitten zien we dan wel :)
@E34M5Touring: We weten beide dat dat natuurlijk overdreven is, ik ken jou een beetje maar ik zie jou niet gauw in de schulden belanden door gebrek aan kennis/ervaring met geld..
@dennisr: Yeah ofcourse, en de helft aan een goed doel geven zeker..
Hoeveel miljonairs zie jij aan hun eigen auto klussen?
@kaasboerin: Geen idee, ik ken sowieso niet veel miljonairs..
Maar ik zou wel zelf blijven sleutelen, omdat het mijn hobby is.. of moet ik als ik miljonair ben ineens gaan golfen? en schaken..
@dennisr: Ik heb zo’n gevoel dat jij wel gewoon jezelf zal blijven en met beide beentjes op de grond blijft als je ineens de lotto zou winnen :)
@agera: haha, dat gevoel heb ik zelf eigenlijk ook wel.. raar om van mezelf te zeggen maar ik ben heel nuchter :) nuchtere Groninger hea.. :D
@kaasboerin: Ik denk dat bij @E34M5Touring de emotionele aspecten zwaarder zullen wegen dan rationele aspecten bij de aanschaf van een auto. Al is het soms lastig om een juiste balans te vinden tussen die twee. Persoonlijk heb ik dat ook, want uiteindelijk weten we achteraf pas of het een goede investering is geweest of niet.
@agera: Investering kijk ik niet naar. Schiet toch niet op. Dat gaat pas tellen bij exclusieve auto’s, one offs, of classics. Ik koop wat ik leuk vind en kan betalen en rijd er mee tot er wat kapot gaat. Dat laat ik maken en dan rijd ik vrolijk verder. En als ik hem zat ben of de situatie vraagt om wat anders, ga ik weer rondkijken. De BMW was m’n eerste ‘dure’ auto. Ook qua onderhoud. Die heb ik 4j gehad en ook wel veel kosten aan gehad. Maar het was te doen en ik genoot van de auto dus kon ie blijven.
@E34M5Touring: Tsja, hangt van veel dingen af waaronder je financiele situatie..
Don’t get me wrong, maar ik ken er wel een paar die met goedkoop een duurkoop hebben begaan.
Stoer roepen dat dat ding geen reet kost, je kan ze 100x waarachuwen, luisteren doen ze vaak niet want veel voor weinig.
En dan snap ik ineens wel waarom ze tegenwoordig op de basisschool al les over spaarpotjes en uitgaves geven.
@dennisr: Oké pik, mooi dat je dat alvast weet.
@kaasboerin: Oh dat ontken ik ook niet. Heb het zelf gehad met een Golf 3 GTI. 1e en enige keer van Marktplaats een auto gekocht. Van alle kanten gewaarschuwd en achteraf gewoon superstom geweest. Xdehands Golf, via MP in Apeldoorn. Toch gedaan en alleen maar gezeik gehad. Harde en dure les geweest. Toch weerhoudt het me er niet van af en toe wat risico te nemen. Ik rijd altijd proef en weet meestal wel waar ik op moet letten en dat heeft me, op de golf na, tot nu toe niet in de steek gelaten. Volvo S70 2.5T gekocht voor 1500,- 50k mee gereden in minder dan een jaar en daarna voor 1750,- ingeruild op een 520i. Die Volvo had 335.000km gelopen toen ik hem wegdeed. Die BMW zonder te rijden gekocht en ook daar eigenlijk 0 problemen mee gehad. Misschien is geluk dan toch echt met de domme :)
@E34M5Touring: Nou moet ik zeggen dat ikzelf aardig pussy ben als het om dergelijke uitgaves gaat. Me no like risks….. Kennis van auto’s is 0,1% en de dealer trekt me leeg.
Maar ja, het ging wel om heel wat spaargeld op m’n 19e leeftijd.. Had niet zoveel ruimte voor extra kosten. Tot nu toe is er ‘maar’ 1 iets niet goed en dat is het kleppendeksel dat once n a while een oil drop doorlekt.. Kost ook weer 540 ex werkuren.
Is mij verteld dat dat zelf kan door dat ding grondig te reinigen..
@kaasboerin: Ik heb alleen met die Golf echt pech gehad. De rest kwam met regulier onderhoud prima de winter door. Misschien wel een hoop geluk gehad, wie weet. Tot nu toe wel wat leuke auto’s gereden en daar ging het me om :)
@E34M5Touring: Als ik zeker van m’n geluk zou zijn stond er nu een door de rijksoverheid geveilde E60 M5 voor de deur, bij wijze van natuurlijk, maar you get my point. Die V10 schijnt ook niet zo reliable te zijn btw.
@kaasboerin: Ah joh, gewoon goed voorbereiden. Probeer er een te zoeken van de laatste bouwjaren. Doe ik ook zoveel mogelijk. Zijn de meeste kinderziektes er wel uit. Dat is meestal wel de beste serie. Of een Touring kopen. Zijn vaak minder afgejengeld.
@E34M5Touring:
als geluk met de domme is ben ik enorm slim….
heb nu al 2 keer enorm pech gehad met een auto, eerst met een volvo v70 diesel die 2 keer de aanschafwaarde in reparaties kostte in 2 jaar tijd en laatste keer een lexus rx met volledige onderhoudshistorie die motorisch totall loss bleek na 1,5 jaar. kostte me een goede 7000,-
vroeger was ik vast dommer, want toen reed ik 4 jaar in een volvo 760 diesel estate met 410k op de klok bij aankoop. en die kwam er ieder jaar weer met een nieuwe apk sticker vanaf..
@wimbers: Welk bouwjaar waren die Volvo’s? De serie uit 2004-07 had wel wat problemen met de 2.4i (140/170pk). Zeker op LPG. Scheur in de motor etc.
@wimbers: Sorry verkeerd gelezen. Een diesel Volvo heb ik nooit gehad. Kan me ook eerlijk gezegd niks voor de geest halen aan kwalen. Dacht dat die redelijk betrouwbaar waren. En dan ook nog met een Lexus. Twee van de meest betrouwbare merken normaal gesproken.
@agera:
Geen enkele auto, binnen budget van de reaguurders is een goede investering….
Ik ga er gemakshalve vanuit dat niemand hier een 25o GTO onder zijn carport heeft staan.
@jrk68: Ik had beter het woord koop kunnen gebruiken, ik bedoelde meer dat je achteraf pas kunt zien hoeveel geld een auto heeft gekost (onderdelen, onderhoud etc).
@agera: Onzin, je kan dat gewoon op internet vinden allemaal. Zo zal ik nooit geen 335i (bj 2005/2007) kopen zonder garantie zoals ik al eerder zei. Het internet hangt vol met de biturbo die steeds stuk gaat..
Toevallig ken ik ook iemand die wel is bij de fabriek komt waar o.a. die turbo’s worden gemaakt. Lachwekkende kwaliteit zullen we maar zeggen.
Ik heb nog nooit een 335i moeten kopen om daar achter pas achter te komen.
Je moet het zien als een risico.. Ik ken een gast die nog nooit problemen met z’n 335i heeft gehad..
Maar ik ken 10 andere die nog nooit zo’n sneu product hebben gekocht.
M.a.w.met wat research kan je een hoop gezeik voorkomen, of iig de kans op gezeik.
@kaasboerin: Is wel lastig hoor, de 30 ongelukkigen waarbij de turbo stuk gaat zetten dat op internet maar de 3000 die niet stuk gaan vertellen het je niet..
@dennisr: Dat is zeker zo maar ik zit op een forum waar gewoon vaste mensen op zitten… Dus niet specifiek voor probleemgevallen o.i.d.
Maar goed, op uitgaves letten is dus éckt passé.
@kaasboerin: Precies daar sluit ik mij bij aan, vooral bij de laatste 4 regels het moet je ook maar treffen natuurlijk! Het is ook een risico dat zowel goed als slecht kan uitpakken.
@kaasboerin: Tuurlijk, ik koop niet blind. Maar een slechte reputatie (soms onverdiend) houdt me zeker niet altijd tegen.
@kaasboerin:
Jay Leno…, verder ken ik er idd niet veel met zwarte nagelriemen….
@E34M5Touring: Yep dat is wel een pluspunt van veel afschrijving idd :)
@norge: Tuurlijk wel. Of het een effectieve meerwaarde is, is een ander.
Vergelijk het met horloges : je hebt Cheap-ass (dacia), Swatch (skoda), Seiko (toyota) en Rolex (bmw).
Cheap ass doet de basis even goed dan de rest, Swatch ziet er al iets aanvaardbaarder uit, Seiko heeft wat extra tech en houdt de tijd goed bij, Rolex wijkt wat af van de tijd maar heeft bakken imago. Niemand die nog weet waarom. Maar wat sociaal aanvaard is, is nu eenmaal werkelijkheid.
En je hebt helemaal geen horloge, of Pebble, zoek daar zelf maar een merk bij :-)
@heidekonijn:
Maar wat is rolls royce dan in jou lijstje? En bentley? maybach?
@mister: Dat zal dan iets als een patek philippe of een vacheron constantin zijn.
@mister: AP.. IWC.. weet niet of die duurder zijn, maar er zijn duurdere horloges dan rolex natuurlijk :)
@solmatje: is dat zo?
@SimonMc: Zeker.. je kunt een nieuwe rolex (submariner) voor 5, 6, 7 duizend euro kopen.. Het ligt natuurlijk voor een groot deel aan het model.. Maar er zijn genoeg merken die veel duurder beginnen!
@solmatje: Ow? Ok, bedankt voor de info !
@solmatje: Audemars Piquet Royal Oak Offshore met een 7750 uurwerk. Een schitterende horloge. Het uurwerk wordt ook door Omega en Breitling gebruikt.
@rufctr01: Voor zover ik weet gebruikt Audemars Piguet dat uurwerk niet meer. Noemt een ETA uurwerk, dat in bv een baume et mercier van 3000 euro ook terug te vinden is, terwijl de offshore rap 15000 euro kost. Was een schande maw. Movement 2121 wil je hebben van A&P, 1 van de meest gerespecteerde movements ooit gemaakt!
Breitling, Zenit?
@agera: Zenith is eigenlijk een Rolex, alleen hebben ze een gunstigere prijs op de tweedehands markt. Breitling heeft hele ure maar ook relatief goedkope horloges. Omega beetje hetzelfde prijsgebied.
@rufctr01:
Blancpain misschien?
@mister: Voor de geïnteresseerden: Je hebt de top 3 van meest exclusieve uurwerkmerken: 1. Patek Philippe 2. Vacheron Constantin 3. Audemars Piguet. De laatste decennia hebben 2 duitse merken een gigantische opmars gemaakt: A. Lange & Sohne (positioneert zich eigenlijk nog boven Patek) en Glashütte Original (prijs stukje goedkoper dan A&P, maar afwerking eigenlijk op hetzelfde niveau, tot zelfs hoger dan A&P en Vacheron). Dit is dus de hoogste categorie en kan vergeleken worden met rolls royce. (uurwerken >20.000, meestal alleen in goud en platinum te krijgen) Categorie lager praten we over: Jaeger Lecoultre, Cartier, Zenith, IWC en Rolex. (stuk goedkoper, meestal ook omdat ze in staal te verkrijgen zijn, staal rond 7000 euro, goud: dubbel) Een categorie lager praten we over Breitling (wordt eigenlijk niet zo gerespecteerd in de uurwerkwereld, rond 4000 euro). Nog een categorie lager praten we over Baume & Mercier, Ebel en Longines. (Reken 2000-3000 euro). Tenslotte heb je heel veel merken die zich tussen categorie en categorie 2 bevinden: Blancpain, Gerard-Perregaux, Parmigiani Fleurier. Je hebt ook nog merken die om uiteenlopende redenen nog meer aanrekenen dan categorie 1: Debethune, MB&F en Urwerk bv. Dit zijn meestal uurwerken waar bij wijze van spreken mensen van Nasa meegewerkt hebben. 3 Belangrijke parameters voor positionering in de markt: Geschiedenis, Design en afwerking en ten slotte het uurwerk zelf. De duurste uurwerken zijn de “Tourbillon” uurwerken, elk prestigemerk heeft er een paar in zijn gamma en prijzen zijn nooit ten zuide van 100k euro. Voila!
@coolmd: Is er ook niet zoiets als customising van uurwerken, zeg maar high-end tuning?
@heidekonijn: Er zijn wel mensen die zich bezig houden met het aanpassen van uurwerken, mod-uurwerken, maar dat zijn altijd goedkopere modellen (seiko dikwijls), wijzerplaat eruithalen tot zelfs aanpassingen maken aan de beatsnelheid van uw uurwerk. Maar bij echt dure uurwerken wordt dat niet gedaan, behalve hoogstens iets laten graveren (op de achterkant van de jlc reverso bv.) Maar aan het uurwerk wordt bij dure uurwerken nooit iets veranderd, meestal omdat het niet echt gaat over de specificaties, maar over de geschiedenis. De technieken die gebruikt worden zijn dikwijls ook eeuwenoud. Deze uurwerken kan je dan ook vergelijken met instant klassiekers, die in de toekomst stijgen in waarde. Wel zijn er constante evoluties bij sommige futuristische merken, maar die zijn niet echt meer prestatiegericht. HYT houdt zich bezig met vloeistof als wijzer (bijzonder ingewikkeld zonder batterij), Urwerk heeft bv een heel bijzondere manier van draaien van de wijzers via satelieten. Er is trouwens een hollands merk dat op dit moment wereldfaam heeft: Gronefeld. 1 van de functies van de one hertz is bv dat de wijzer “tikt” ipv “loopt”, deadbeat second genaamd. 1 van de moeilijkste dingen om te realiseren bij een automatisch uurwerk. Dat terwijl een uurwerk van de supermarkt ook tikt, maar quartz is en 10 euro kost, terwijl de one hertz meer als 100k kost. Absurde wereld. (Persoonlijk vind ik MB&F het einde)
@coolmd: Knappe info, weer wat wijzer geworden, bedankt!
Volgens mij wordt het in 2013 opnieuw BMW….
Fanboy war in 3,2,1…
Opvallend is dat Audi het best verkocht wordt in luxe auto’s/artikelen verslaafde China. Ik kijk er niet van op dat Mercedes het best wordt in de VS. Europa klinkt ook wel logisch dat wordt trouwens ook wel bevestigd op straat.
Het verhaal klopt niet bij de cijfer in het geval van Amerika. Kijk hier even naar Sir Smokalot.
@gerbie: Ik schrijf niet zomaar iets op, dus geef maar aan wat er volgens jou niet klopt, met bron. Via de mail graag :)
Alvast bedankt!
@sir_smokalot: nou niets schokkends, maar zoals ik het lees:
Verenigde Staten
Dankzij een eindsprint (+39% in december) haalde de BMW Group Mercedes nipt in (Dus BMW verkoopt er meer dan Mercedes), om zo voor het tweede jaar op rij ook in de VS het best te verkopen. Trekken we hier echter de MINI-verkopen af, dan blijft Mercedes de grootste. Audi volgt op grote afstand.
Merk 2012 2011 Verschil
BMW 281.460 247.907 +14%
Audi 139.310 117.561 +19%
Mercedes 295.013 261.769 +13% (Beide jaren verkoopt Mercedes er volgens deze waardes meer, wat volgens mij niet klopt met het verhaal erboven.
Dus ofwel Mercedes maakte juist de eindsprint, ofwel de cijfers van BMW en Mercedes zijn omgewisseld, ofwel een andere oorzaak. Maar naar mijn inzicht klopt het verhaal dat BMW meer auto’s heeft verkocht dan Mercedes niet met de getallen die eronder vermeld worden, want daar heeft Mercedes meer verkochte exemplaren. Hoop dat het zo duidelijk is.
Ok..Maar je maakt het jezelf te moeilijk. Zie de tweede zin. BMW splitst MINI en BMW niet in zijn persbericht aangaande de VS. Daarom ben ik met andere (BMW-specifieke) data aan de slag gegaan. Zie ook de eerste Asterisk. Mocht je het willen weten: BMW Group verkocht in de VS 347,583 units (vorig jr 305,418)
@sir_smokalot: Helemaal goed dan, mistte ik dat mini gebeuren blijkbaar even. Blijkt dus maar weer dat je het goed voor elkaar hebt. Dank voor de uitleg.
@sir_smokalot: En voor de duidelijkheid, ik ben wel de laatste geloof ik die je op onjuistheden zal wijzen. Je levert naar mijn mening prima werk hier op autoblog.
Toch erg dat alleen de Chinezen weten welk merk het beste is….
@kapiteinaudi: Beter dan Bentley, Rolls-Royce,…?
@SimonMc: Nee maar tussen de drie Duitsers wel.
@kapiteinaudi: Maar dat is niet wat je zei ;)
@SimonMc: Eigenlijk wel want het gaat hier enkel tussen die drie merken.
@kapiteinaudi:
Chinezen hebben net als jij 0 ervaring met auto’s, dus kiezen ze op basis van plaatjes….
En toegegeven de interieurs van Audi zien er altijd goed uit.
@jrk68: Stop met die onzin, hoe kun jij nu weten hoeveel ervaring ik met auto’s heb?
@kapiteinaudi:
Gezien de onzin die je permanent uitkraamt kan het nooit veel zijn….
Fanboys hebben niet echt de neiging zich in de materie te verdiepen….
@kapiteinaudi: Eigenlijk weet ik heus wel dat je dat bedoelde, maar ik wou even de stupiditeit van je reactie aantonen.
Kun je nu gewoon even niet kappen met dat fanboy gedoe? Het zijn alle 3 heel goede merken, en smaak is persoonlijk.
Is dat niet goed genoeg voor jou? Net zoals iemand spruitjes door de keel rammen, terwijl ie dat niet lust, omdat enkel jij vindt dat spruitjes heerlijk zijn.
Ik weet natuurlijk niet wat jouw kennis en ervaring is met Audi, maar ik weet dat de optielijst bij Audi ellenlang is, en vooral duur. En dat je nog steeds “vloermatten achteraan” ( feit !) moet aanvinken op een auto van 30.000 EUR vind ik meer dan schandalig.
@SimonMc: Wat fanboy gedoe? Ik zei gewoon ‘Toch erg dat alleen de Chinezen weten welk merk het beste is….’ Dit is helemaal geen fanboy gedoe. Waarom kunnen MB en BMW fanboys hier niet tegen???
@kapiteinaudi: Ik ben klaar hier…
@SimonMc: Goed zo…
@kapiteinaudi: Ik vrees dat uw standaard op gebied van kwaliteit op Chinees niveau ligt…
@kapiteinaudi:
Er is een verschil tussen het beste merk en het merk dat de beste auto’s bouwt. Aangezien de Chinezen het meeste audi’s kopen kunnen we wel stellen dat het merk audi daar sterk staat.
@kapiteinaudi: van de week ook al gezegd; kom eens met bewijzen dat Audi het este is. Kijk eens op de Tüv lijsten. Oh ja, je Audi interieur wordt gebouwd door PSA.
Dus mercedes verkoopt het minst en is daardoor nog steeds het meest premium?
De 190 heeft mercedes geen windeieren gelegd maar sinds er een C (en A en B en ook wel de R-klasse is) is. Hebben ze bmw en (later ook audi) wel tot een concurrent gemaakt.
Hadden ze het gehouden bij vliegtuigen, helicopters en slagschepen dan hadden ze vandaag mss geen concurrentie gehad (of waren ze gezonken).
Of nog beter als ze gezorgd hadden dat de grootste smart concurreerde in het D-segment dan hadden ze van beide walletjes kunnen eten. En massa verkoop en het monopolie op perceived luxury.
@Hupke:
Je moet ook niet vergeten dat Mercedes in de jaren 70 en 80 auto’s bouwde die gewoon langer meegingen dan BMW’s, kwam gedeeltelijk doordat bmw veel meer uit een motortje haalde, maar ik denk dat een Mercedes toen wel beter was.
Maar gedurende de jaren 90 is BMW beter geworden, terwijl Mercedes er in kwalitiet op achteruitging, als je een bmw e39 uit 1998 altijd buiten hebt laten staan (dus niet alleen stilstaan, maar gewoon gebruiken en nooit binnen zetten), is er nog niks mee aan de hand, terwijl een e klasse uit die tijd enkele jaren geleden al zichtbare roest aan de buitenkant had, laat staan onder de auto.
Mercedes heeft zn imago ook wel een beetje vergooit door bezuinigingen vrees ik.
Premium mensen, betekent dat je iets meer betaald over het gangbare maar daar wat meer luxe, kwaliteit, betere wegligging, betere materialen, etc. voor terugkrijgt.
Zie het als een plekje in een vliegtuig: Je hebt een standaard plekje maar als je wat meer ruimte wil of een stoel naast je vrij wil hebben dan betaal je ietsje meer. Als je meer luxe wil hebben dan ga je naar eerste klas, business class, royal class etc. (Rolls Royce, Bentley etc.)
Dus alsjeblieft, als je geen idee hebt waar je over praat, en eigenlijk alleen maar natoetert wat iemand anders ooit hier geroepen heeft, laat dat dan achterwege.
Ik vind audi toch de winnaar want zei zijn toch het meest gegroeid
@MAB:
Zei zijn???? echt waar?
Als je zo intelligent bent dan snap ik dat jij je in alle bochten wringt om toch maar iets positiefs over je favoriete merk te melden….
@jrk68: Neeeeee…. Ga jij, zowat de grootste taalnazi-hater, nu iemand aanspreken op spelling…….? ;-)
@camber24:
Ja, dit is wel een tikkie dommer dan het gemiddelde typfoutje waar @alcantara volledig van over zijn huig gaat….
@jrk68: Ik heb jou weleens ‘allebij’ zien optekenen… Toen ik je daarop aansprak was je gepikeerd. En dan nu iemand op intelligentie aanspreken als hij eenzelfde fout maakt…? Beetje hypocriet, niet? En ja, ik weet dat je van origine Duitser bent. Reden waarom ik je aanspreek; graag trollen met sterkere argumentatie. Kijk er graag naar. En jij kan beter dan dit!!
@camber24:
Yep, die was echt heel dom van mij!
Ook ik heb mijn minder serieuze dagen en dan met name bij dit soort topics.
@jrk68: Het zei je vergeven ;-)
@jrk68: Trots op wat je geleerd hebt op het VMBO?
@Jimmy:
In mijn jeugd bestond het vmbo nog niet….
Bovendien heb ik een deel van mijn jeugd in die Heimat door gebracht en daar doen ze niet aan onderwijs nivellering. Maar mocht je een gok willen doen, 1 van mijn vakken was Latijn….
@jrk68: Mag ik meedoen met gokken? Ik ben gek op gokken: heb jij op het seminarie gezeten?
@jrk68: oh oh ben je weer aan het huilen, je hebt serieus niks beters te doen he dan iemands spelling of wat dan ook te controleren. Je zou zo bij de politie kunnen.
Grappig dat die Amerikanen Audi gewoon als volkswagen zien en niet als premium. Het merk heeft geen historie daar. Benieuwd of dat nog ooit goedkomt….
@schellekens006:
Lol, dan hebben ze daar meer verstand van auto’s dan menigeen hier denkt….
@schellekens006:
voor Lexus was dat anders geen probleem ..
@lincoln: Touché
Maar veronderstel dat het ook is, omdat je in Lexus motoren terugvindt, die je in Totoyta niet ziet. Bv de 2.0 6 in lijn benzine die in de IS200 ligt, zie je nergens anders terug.
Terwijl als je bij een A6 de motorkap openwipt, kijk je op de zelfde motor als een Seat of Skoda die de helft kost.
@schellekens006:
Ik heb altijd gedacht dat de amerikanen weinig geven om merk-historie (toch zeker van vreemde producten). En dat zie je toch aan infiniti, lexus,…
Een BMW, Lexus, Mercedes,Audi, VW is gewoon import, die moeten gewoon presteren en dan verkopen ze. En een VW heeft in de vs ook een ander imago dan ze hier hebben.
Nu met die nieuwe passat is het anders maar vroeger waren de VW’s iets chiquer dan hun tegenhangers bij ford (fusion) of chevy (impala).
Doe mij maar een nieuwe 3 aub.
@camber24:
Welke? BMW of A????
@jrk68: Oh ja, was idd niet duidelijk van me. BMW por favor. De huidige vijf moet er bijna uit namelijk..
@camber24:
Beter, al kan ik recht van voren nog niet wennen aan de neus van de nieuwe 3. Op de een of andere manier komt hij wat iel over.
@jrk68: Ik vind m inderdaad ook wat rank ogen. Moest er aan wennen (zoals bij bijna elke BMW), maar vind m nu toch wel dik hoor…
@schellekens dan zou ik je huiswerk eens beter doen.In het performance wereldje(die best groot is daar) telt Audi net zo hard( Audi s en rs) mee als Bmw’s( m series).Mercedes word daar amper in gebruikt.
@dahlback: Audi RS-modellen zijn nog maar sinds kort terug op de markt in de VS hoor. Er was wel een RS4 vroeger, maar de vorige generatie RS6 (van 2009) is nooit in de VS geweest. De nieuwe RS5 is er wel, maar de nieuwste generatie RS4 niet. Mercedes AMG heeft toch het grootste aandeel in de supersedan markt hoor, Audi amper.
En Audi heeft daar historie met racewagens, alle lemans series en endurance.
Ben benieuwd wat de markt in India gaat doen…
@jerry: Lijkt me vrij duidelijk :
Waar ik niemand over hoor is dat de verkopen van de mini(hatchback) niet zijn mee geteld. De Audi A1 en de mini hatchback zijn elkaars concurrent. Bij Audi zijn de aantallen van de A1 wel meegenomen. De voorsprong van BMW is dus zelfs iets groter.
@BramBMW: Mini is van BMW, maar is niet BMW. Je moet deze dus niet meetellen. Audi A1 is wel een Audi, wordt dus meegeteld. Niks fout gegaan dus. Misschien hoor je er daarom niemand over;)
Jaa bmw is gewoon een prachtig merk
“priemiejum” is een lachen woord ..
huursubsidie-volk gaan dan de betekenis uitleggen ..
Knap van bmw.. Mercedes is duurder dus die hoeven ze niet mee te tellen.. Audi gaat nog wel winnen!
@jrk68 hoop niet dat je uit 68′ komt.
@jeanclaude:
Zeg mr. van Damme, moet ik altijd serieus moeten zijn omdat ik uit ’68 ben?
Neem het leven toch niet zo serieus man.
Ik neem mezelf in elk geval al lang niet meer serieus….
@jrk68:
Oep, moet=zou…
Je kan eindeloos discussiëren voeren, maar slechts een van deze drie merken is echt premium: en dat is natuurlijk Volvo. Zeer deugdelijke en gerieflijke wagens waarmee men zoals het heurt niet pocht, want dat is niet sjiek.
@moveyourmind: Ah, ok, ook al zei de vorige CEO van niet. Of is dat premium-bescheidenheid? Enne: -6% voor Volvo vorig jaar…
@sir_smokalot: Dat is Zweedse nuchterheid. Die doen gewoon waar ze goed in zijn, solide auto’s bouwen die ook na tien jaar en met drie ton op de teller gewoon hun ding doen. Volvo zal ondanks iets teruglopende aantallen de crisis wel overleven. Hun klanten zijn bovengemiddeld merktrouw en met de nieuwe eigenaar heeft Volvo een goede uitgangspositie om op de groeiende Chinese markt een plaats te veroveren.
@moveyourmind: dat DEDEN Volvo’s tot begin jaren ’90, sindsdien zijn het onderhuids gewoon Ford Focussen en Mondeo’s. Niks bijzonders: niet slecht maar zeker ook niet heel goed. Qua afwerking komen ze niet in de buurt bij BMW of Audi.
@sir_smokalot: Wat heeft premium invredesnaam met verkoop-aantallen te maken?
@moveyourmind: Nee die hebben niet dezelfde luxe en al helemaal niet de dikke motoren die door de betreffende drie merken geboden worden. Ik wil v8 biturbo’s en v10’s.. of een 3.0 tdi boven de 300 pk..
Zijn alle drie prima merken. Het komt gewoon aan op persoonlijke smaak.
klakkeloos roepen: dat is het beste merk want daar zijn het meeste van verkocht is natuurlijk erg dom. BMW kwam met een nieuwe 3-serie en Audi met hun nieuwe A4.
strategische zet van Mercedes om een nieuwe generatie (C-klasse) niet tegelijk met de concurrentie te plannen???
@jorden: nieuwe A4? Heb ik wat gemist? Audi heeft hoogstens een minuscule facelift uitgevoerd.
Immer BMW!!
kansloos fappen op verkoop cijfers
Boeiend…
@BaRa: Dan lees je het toch niet.
Bitch-fight to the max!!!
Premium betekent voor mij naadloze afwerking en materiaalkeuze, moderne techniek en opties, zuinige en/of krachtige motoren, keuze aan comfort of sportief, gebruik van lichte materialen als aluminium of staalsoorten. Dat ze meer kosten is dan gerechtvaardigd, net zoals iemand meer wil uitgeven aan een echt lederen salon of één met kunstleder, een fiets koopt voor paar honderd euro of voor een paar duizend euro. Iedereen mag zijn geld besteden aan wat belangrijk voor hem is. Jaloezie op mensen die premium rijden ken ik niet, het getuigt alleen van liefde voor auto’s.
De Duitse drie is niet premium.
Als je de doorsnee VW/Opel vergelijkt met de doorsnee BMW/Mercedes op de Nederlandse wegen, dan zijn de enige verschillen de hogere prijs, het beetje meer vermogen en de veel langere lijst met “opties die men HAD kunnen aanvinken”.
@retetikker: dat is toch precies wat premium is, een hogere prijs en meer mogelijkheden tot personalisering.
Waarom wordt Mini meegerekend? Wordt bij Mercedes dan ook Smart meegerekend?
@dolledries:
Mini wordt NIET meegerekend.
Saaie Duitse meuk. Doe mij maar een Jag!