Als je een lancering van een luxemerk goed wil doen, kom je uit op een premium elektrische crossover. Nietwaar?
Premium luxemerken die niet Duits staan, hebben het zwaarder. Premium luxemerken die niet eens Europees zijn, hebben hier totaal geen kans van slagen. De laatste keer probeerde Infiniti het. Op een paar Mercedes-diesels en een omgekatte GLA, deed het merk niet echt moeite om voet aan de grond te krijgen in Europa. De wensen die de consument hier heeft zijn net eventjes wat anders.
Daarom zijn we heel erg benieuwd wat Genesis gaat doen. Dat is het luxemerk van Hyundai dat al langer aan de weg timmert. Ze hebben aangekondigd om naar Europa te gaan. Naast hun gamma krijgen wij een GV70 Shooting Brake, daar wij van lifestyle stationwagons houden. Maar ze hebben nog een ijzer in het vuur: de Genesis GV60.
premium elektrische crossover
Het is een auto precies zoals de Europese consument hem wenst: premium, elektrisch en crossover. In Nederland is zo’n auto heel erg belangrijk. Veel van deze auto’s worden zakelijk gereden en dan is een milieuvriendelijke versie van belang. Kortom, goed gedaan van Genesis. Hoe deden ze dat zo snel? Simpel: in technisch opzicht is de auto gebaseerd op het E-Global Modular Platform, waar de Hyundai Ioniq 5 en Kia EV6 ook op staan.
Genesis heeft de Athletic Elegance-stylingfilosofie los gelaten op de auto. Natuurlijk, die kleur moet je ding zijn en die voorzijde is even wennen, maar dit is een keurige, productierijpe crossover. Die velgen zijn wellicht nog een beetje ‘concept’-achtig, maar verder kan ‘ie zo met gele platen worden voorgesteld.
Interieur
Het interieur van een Genesis is altijd bijzonder en dat is met de GV60 nu niet anders. Met name omdat we terug gaan naar de jaren ’90 met heus blauw (!) leer. In dit geval is dat gedaan in combinatie met felgele stiksels. Eerlijk is eerlijk: het is best funky. Verder worden alle automotive trends behandeld. Dus een zwevende middenconsole, gigantisch scherm voor de infotainment en camera’s in plaats van buitenspiegels.
In technisch opzicht geef Genesis nog geen details vrij. We gaan er even vanuit dat de techniek identiek zal zijn aan de topuitvoeringen van de Hyundai Ioniq 5 en Kia EV6. Dat zou betekenen een topvermogen van 325 pk, vierwielaandrijving en een 77 kWh-accupakket die zorgt voor een range van iets meer dan 500 km.
Meer details volgens later. Uiteraard houden we je bij Autoblog op de hoogte!
cobana zegt
Dit had beter een Hyundai kunnen worden en de Ioniq 5 een Genesis. Dat had beter gepast bij het merk Genesis dat meer klasse zou moeten uitstralen.
kroon zegt
Inderdaad mist deze Genesis volledig de klasse uitstraling die je van het merk verwacht. Zoals de Kia EV6 ook geen klasse uitstraalt, maar bij Kia is dat ook niet nodig.
mashell zegt
Ja, klopt qua design, Maar liever niet veranderen. Want een Hyundai dealer hebben wij wel maar aan Genesis zal de Hyundai importeur (na de Aziatische premium merk mislukkingen (denk aan Xedos, Inifity en eigenlijk ook Lexus )) zich wel niet willen branden.
tortuga zegt
@cobana: dit lijkt meer op een Citroën vind ik… maar dat ze die Hyundai gewoon wat hadden verfraaid naar Genesis had inderdaad beter geweest
lekkerlinksrijden zegt
Wordt niks, de EV6 en Ioniq5 zijn al zo goed en mooi qua materialen dat dit geen meerwaarde heeft. Hooguit als je iets anders wilt
Charles Taycan 4S zegt
Vind persoonlijk de Kia EV6 de fraaiste van dit trio…👍 ps.@willeme: wat is hier Premium aan als het feitelijk een gerebadgte Kia is..?
willeme zegt
Ik zou zeggen: leen het marketingboek van @tinnemans als ‘ie het uit heeft gelezen!
Charles Taycan 4S zegt
Ga ik doen @willeme! Ik vond marketing op het IVA altijd al een leuk vak net zoals meerdere IVA- genoten alhier, leuk!😉👍
tinnemans zegt
@charlestaycan4s en @willeme; ik vind marketing vrij waardeloos. Ik moet altijd door de bullshit heen om feiten boven water te krijgen. Het lot van de gefrustreerde beta met wetenschappelijke achtergrond. ;P
Charles Taycan 4S zegt
@tinnemans, haha. Stuur dat boek maar naar Frankrijk op dan!😜👍
flutterby zegt
@Charles Taycan 4S: eens en vind de EV6 stiekem best een aantrekkelijke auto in plaats van de Model Y die ik op het oog heb. Niet tegen Elon zeggen he?
Charles Taycan 4S zegt
@flutterby, ik zeg niks tegen ome Elon!😉 Mooie dikke EV6 met 800 V accu die laden supersnel!👍
kobus1967 zegt
Dit is een gladgestreken Ioniq met de middenconsole van de EV6.
harrie zegt
En het scherm en de knoppen van een Ioniq.
iphonistvongates zegt
De nieuwe auto voor de reïncarnatie van Walter White a.k.a. Heisenberg?
Is dit een concept of het eindproduct? Ik moet echt even aan de vloeibare koffiebonen!
wceend zegt
Die Pontiac was z’n tijd vooruit inderdaad. De sedans zien er goed uit maar hier hebben ze de plank flink mis geslagen, wat een koddige auto zo schuin van achteren.
brammetjedeb zegt
Zie graag de Amerikaanse (Canadese) filmpjes over de Genesis modellen. Machtig mooi, luxe, onderscheidend en als ik de tests mag geloven rijden ze ook nog eens erg goed! Check (uiteraard) doug demuro (beetje irritante Amerikaan, maar uitgebreide reviews..) en throttle house (erg leuk! Goede humor, goede reviews, erg leuke presentators!). Laat maar komen die genesisses!!
remarkable zegt
Oef. Dit design doet pijn aan de ogen. Gelukkig hoef je er niet vaak naar te kijken tijdens het laden.
flyerbunch zegt
Lijkt op een conservatieve EV6
jarnobakker zegt
Dat blauwe leer vind ik wel mooi heeft mijn auto ook , ik heb zelfs blauw leer op het dashboard.
mashell zegt
De auto is op de C stijl na wel ok, maar de kleuren combinatie in het interieur is wel heel erg ARRRGGGGGHHHH.
okdoei zegt
“Premium luxemerken die niet eens Europees zijn, hebben hier totaal geen kans van slagen.”
Lexus zie ik toch geregeld. Niet zo vaak als EU luxe wagens maar om te zeggen dat Lexus een totale flop is vind ik ver gaan.
Meer on topic: meh auto en snap niet goed waarom dit juist een Genesis is. En ik snap al helemaal niks van camera’s als zijspiegels als die camera’s nog steeds uitsteken aan de zijkant… lijkt me een hoop extra gedoe voor iets heel simpels – een spiegel
frank2b zegt
Sterker nog: ik rijd er één.
ericc zegt
Weer een SUV! Boring…
marcomanta zegt
Ik schrok even toen ik de achterkant zag, dacht even aan een Mercedes, maar de Koreanen laten weer een knap staaltje zien net als de Ionic5. Mooie modellen (mijn smaak althans).
r3fl3x zegt
Ja die achterkant had ik ook even gemist. Niet best…
PunicaOase zegt
Gaat niemand kopen in EU.. men blijft bij Audi, BMW, Mercedes.. zie alle mislukkingen hiervoor..
frank2b zegt
Niet iedereen wil een volkswagen.
marcomanta zegt
@punicaoase: het is geen Hyundai Pony of zo, ga maar eens in de Ionic5 rijden, ben benieuwd naar je bevindingen.
adyton zegt
Genesis was heel goed bezig en keek wel uit naar een goed elektrisch alternztief van hen mazr dit is niet echt gelukt. Zoals reeds hierboven gezegd heeft het niet dezelfde luxueuze uitstraling als hun huidige line-up.
frank2b zegt
Kom maar door! Een beetje keuze kan geen kwaad.
jpoers zegt
Heb zitten twijfelen of ik zou wachten op de premium versie van de hyundai drieling. Maar blij dat ik de EV6 heb besteld in het voorjaar en hopelijk eind van het jaar mag genieten van de elektrische kilometers.
Ik zal mijn optima PHEV hopelijk niet te lang missen 😀
r3fl3x zegt
Veel aanbod van goede EV’S opeens! Van de 3 is dit wel met afstand de minste wat mij betreft. Heel benieuwd naar de Ioniq 5 in het echt.