Prijs Euro95 hoogste sinds zomer van 2015

Auteur: , 59 Reacties
Prijs Euro95 hoogste sinds zomer van 2015

Om te janken is het.

Vanochtend heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek er weer een reeks deprimerende cijfers uitgeknald. Het CBS deed samen met Travelcard onderzoek naar het prijsniveau van benzine in Nederland. Uit het onderzoek blijkt dat het prijsniveau van april 2018 hoger was dan in augustus 2015. De gemiddelde prijs voor een liter Euro95 bedroeg vorige maand 1,61 euro.

Goed, het zijn nog niet de exorbitanten prijzen van 2012, maar we worden er bepaald niet blij van. De prijzen zitten alweer sinds 2008 enorm in de lift. Relatief gezien zijn de prijzen voor de snelwegpomp en de onbemande pomp respectievelijk met 8,9 en 6,4 procent gestegen. Kijken we naar harde cijfers, dan is het verschil tussen beide in de afgelopen tien jaar met 4 eurocent gestegen, van 9 en 13 eurocent. Het verschil tussen een lokale bemande en ombemande pomp bleef met 4 procent gelijk.

Zetten we alle pompen in Nederland op een rijtje, dan zien we dat de bedragen bij de onbemande pomp fractioneel lager ligt dan bij de bemande pomp. Bij de onbemande pomp betaalde je op 15 april tussen de 1,50 en 1,73 euro per liter, in vergelijking met 1,55 en 1,75 euro langs de snelweg. De lokale bemande pomp vroeg tussen de 1,49 en 1,76 euro per liter.

Over snelwegen gesproken, de gemiddelde prijs van een liter Euro95 lag in 80 procent van de gevallen tussen de 1,55 en 1,67 euro. 10 procent zat zelfs onder de 1,55 euro. De absolute gemeten piek was, zowel voor de bemande pomp langs de snelweg als de lokale bemande pomp, 1,76 euro.



59 reacties

Hoorde laatst iemand zeggen: ‘Wat maakt die brandstofprijs nou uit? Ik tank toch altijd voor €50,-‘
@maarten156: Nou, voorheen was je dus voor 50 euro in stuttgart, nu kom je niet verder dan frankfurt.
@maarten156: vast een Opel rijder
@theblazerunner: duitsers maken geen grappen..
@lekkaah: ahahahaha geniaal
@lekkaah: Opel is een Frans merk hoor…
@maarten156: Die man heeft groot gelijk. Auto’s worden toch steeds zuiniger, dus je komt even ver met die 50 euro aan peut (aldus mensen uit een droomwereld).
@berlinetta: als je als mijn oma rijd kan je het misschien nog waarmaken. AB’ers zullen er wat meer moeite mee hebben.
@berlinetta: denk niet dat het een man is geweest ;-)
@maarten156: Ja mijn collega met zijn S320 uit ’98 tankt steeds “maar voor 40 euro”. Met mijn Astra heb ik voor 60 euro een volle tank, hij nog geen halve…
@sjoerd95: komt omdat zijn tank groter is dan die van jou:)
@maarten156: zeker een vrouw🙈
In alle artikelen die ik lees mis ik waarom dat de prijzen nu weer aan het stijgen zijn. Normaal gaat het gepaard met nieuws over cartels, oorlogen, noem maar op. Deze keer blijft het stil.

Ik merkte het de afgelopen weken ook al. De aral 102 staat nu op 1.57 t.o.v. 1.46 een maand geleden.
@towi1989: waar tank je die in duitsland?
@theblazerunner: bijna elke Aral heeft 102 en er zitten een paar dicht bij de Nederlandse grens.
@theblazerunner: persoonlijk ga ik naar de aral in Herongen of Kaldenkerken, maar zo goed als alle arals hebben 102. Wel goed timen, want in de piek staat de prijs op 1,80 of zelfs nog meer (tussen 20:00 en 22:00 is meestal de beste tijd, maar ik check altijd ff op de app mehr-tanken).
@towi1989: “De belangrijkste factor is de gestegen olieprijs”, zegt Paul van Selms van United Consumers. Die stijging is volgens hem voornamelijk toe te schrijven aan afspraken van een jaar geleden tussen olielanden om de productie te beperken, onder leiding van Saudi-Arabië.

bron: nu.nl
@jorden: Aha, dank voor de uitleg. Die afspraken beginnen dus eindelijk hun ‘vruchten’ af te werpen. Overigens heb ik hier lange tijd niets van gemerkt in de brandstofprijs, alleen de laatste maand ofzo.

Deze afspraken zijn overigens toch pure kartelvorming? Waarom wordt hier vanuit de overheid niets tegen gedaan…
@towi1989: Het is geen kartel, of een vorm van. Het zijn de Olieproducerende landen zelf, dus die overheden, die afspraken maken onderling, om de olieproduktie en de prijs van een vat ruwe olie in het gereel te houden, zodat iedereen aan het werk blijft, tegen de juiste kosten. Dat Oliehandelaren en Benzineproducenten daar misbruik van maken, ja, dat kan bijna niet anders.
Maar de grootste rover is onze eigen (R)Overheid, met accijnzen en btw, van samen meer dan één euro op een liter benzine, of diesel.
Het enige wat daar dan wel tegenover staat, is dat ons wegennet er redelijk goed voorstaat. Die wordt er voor een deel van betaald.
@towi1989:

Omdat de OPEC en Rusland afgesproken hebben om tot het eind van het jaar de productie te verlagen en dit lijken ze tot nog toe te respecteren. De prijs is alleen minder hard gestegen dan vewacht omdat de IEA (Amerika) de productie heeft opgeschroefd, maar niet voldoende om de prijs gelijk te houden.
Verder liggen de oceanen momenteel ramvol met tankers te wachten om aan te meren omdat de prijs stijgende is, en zo komen we in een vicieuze cirkel. Door te wachten stijgt te de vraag en daardoor de prijs, dus wacht men nóg langer.

Om een beeld te geven hoeveel er op zee liggen, alle rode pijlen via de onderstaande link zijn tankers.

https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:-5.1/centery:45.0/zoom:3
@jack_abarth: maar niet al die tankers vervoeren ruwe olie…
@draadloos:

Klopt, er zitten uiteraard ook een aantal CNG tankers tussen. Maar vergis je niet dat bijvoorbeeld transport van andere vloeistoffen meestal via bulk/cargo (zo’n tank in een 20-ft zeecontainer frame) verloopt, en dat zijn dus weer de groene pijltjes.
@jack_abarth: Alleen de kleinere hoeveelheden. Er gaan met de meest vreselijke chemicalien duizenden tankers de wereld rond met (tien)duizenden tonnen meuk per tanker. Kijk maar eens wat er bij chemische fabrieken voor de wal ligt, allemaal tankschepen die iets anders vervoeren dan aardolie(product).
@draadloos: X aantal ook chemicaliën inderdaad.
@jack_abarth: tering ey
Komt door de overheid die het nodig vind om onnodig hoge accijns op brandstoffen te heffen.
@basr32: Volgens mij komt het nu juist door stijgende olieprijzen en niet door verhoging van de accijns.
@berlinetta: dat houden ze ons voor ja, hoe kan het dat de benzine in duitsland tot wel 30 cent(!) Misschien wel meer, goedkoper is dan.
Dat benzineprijzen stijgen en dalen is van alle tijden.

Hetgeen mij al jaren opvalt is dat prijzen stijgen als er feestdagen, maar voornamelijk vakanties aankomen. Net voor de vakantieperioden stijgt de prijs (want bijna iedereen tankt voor vertrek), en na de vakantieperioden zakt de prijs weer (waarschijnlijk om mensen indirect weer aan te sporen om meer te gaan rijden).

Mogelijk dat consumentenorganisaties of AB eens een grafiek kunnen bijhouden inzake brandstofprijzen in relatie tot vakantieperioden.

Dat van die oorlogen e.d. geloof ik namelijk niet zo en wordt mogelijk gebruikt als argument om de vakantieperioden op te laten gaan in een rookgordijn.
@erik2907: Ook is het volgens mij goedkoper tanken op donderdag dan in het weekend (afgezien van enkele acties). In de nabije toekomst willen ze zelfs in de spits hogere tarieven vragen.
@erik2907: ter onderbouwing, dit bericht komt precies met de meivakantie :-).

Volgende verhoging in 1, 2, 3 ….. omstreeks 1 juli …… zomervakantie.
”onderzoek” rondje googlen heet dat
Donderdag tank ik altijd ff vol bij Tango, scheelt toch weer paar centen. Kan je je meisje ook weer eens mee uit eten nemen aan het einde van de maand
@kenner: dus van vier keer een paar centen kun jij met z’n tweeën uit eten? Ben dan toch benieuwd waar die gastronomische uitspattingen plaatsvinden. De horeca wordt er de laatste paar jaar ook niet echt goedkoper op…
@potver7: kinderpatatje :-)?
@erik2907: samen 1 happy meal nemen ze.
@cpp1: romantiek is niet in geld uit te drukken
@cpp1: Als je uitgaat van het verschil tussen de goedkoopste en de duurste gemeten pomp dan is het wel een 25c per liter dus op een tank van 60 litros is dat 15 pleuro per beurt en dat keer 4 maakt een banko + donnie. Misschien geen 5 gangen met wijnarrangement maar wel een lekkere saoto soep vooraf en een goede tjauwmin moksi meti speciaal en dan hou je ook nog doekoe over voor baka bana en fernandes dus…
@potver7: ik tank elke donderdag ongeveer 150 liter benzine, dan scheelt het toch een slok op een borrel…
Er moet vast weer ergens een skihal in de woestijn van Saoudi Arabië gebouwd worden. Dat kost wat hoor!
Leve elektrisch rijden! 50 euro voor onbeperkt laden per maand. Kan mij die benzineprijs schelen!
@nicolasr: ja, alleen ben je een zielige lul die in een witgoed apparaat rijdt.
@goodolddays: ahahaha echt eh
@goodolddays: Is dat nou nodig, meteen gaan schelden? Is in jouw kringen misschien normaal, maar ik denk daar toch echt anders over.
@nicolasr: Geniet er nog ff van..
@nicolasr: dat is best veel voor een stofzuiger.
@nicolasr: niet om de zeikerd uit te hangen, maar gaat de stroomprijs niet mee met de olieprijzen? En hoe zit dat dalijk als de vraag toeneemt omdat iedereen elektrisch gaat/moet rijden?
@nicolasr: alleen heb je dus nooit seks
@cloverleaf: Het is inderdaad bijzonder lastig om alleen sex te hebben
@towi1989: Misschien is hij wel een handsome guy, dan kan het meevallen.
Je zou ook kunnen zeggen dat de brandstofprijs in drie jaar tijd met 0% gestegen is.
Schommelende brandstofprijzen, ik ken het hele concept niet.
Ik stop met tanken als ik ‘klik’ hoor, haal de tankpas d’r langs, spendeer 1,- aan een snoepreep en loop naar buiten toe.
@vetnek: maar aan een tankpas heb je ook niets als je geen auto hebt. Ik loop na het betalen altijd naar mijn auto
@kennone: neem aan dat als je getankt hebt dat je dan op een gemotoriseerd voertuig stapt.
1,85 laatst voor 98.. bizar gewoon
@kennone: tip ga de grens over..
rond de kerst nog onder de $2 voor een gallon betaald en nu betaal ik alweer $2.70:(
@B00G1E: dude! 4 liter krijg je daar voor!!
@kennone: 3,78 liter..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).