Nee, geen 1 april grap. De overheid heeft de prijzen verlaagd. De prijs van een liter benzine is historisch laag.
Er is veel te doen om de brandstofprijzen. Omdat de Russen kinderziekenhuizen in Oekraïne willen bombarderen, stijgen alle energieprijzen. De reden is simpel, Rusland is een grote leverancier van energie en vanwege de sancties, wordt deze nauwelijks meer afgenomen. Als je het Russische aanbod wegdenkt, is er simpelweg minder aanbod en stijgen de prijzen. Simpele economie.
Naast de prijs van de brandstof, betaal je nog twee extra soorten belasting erover. In eerste instantie accijns. Over die brandstofprijs plus de accijns, betaal je nog eens 21% BTW. Leuker kunnen ze het niet maken, duurder wel. Dit zorgt ervoor dat de brandstofprijzen in Nederland erg hoog zijn. Als de prijzen dan ook nog eens gaan stijgen – zoals nu met de invasie van Rusland – is er geen houden aan. Tanken voor meer dan 2,60 euro per liter peut was gewoon mogelijk langs de snelwegen.
Prijs liter benzine
Maar gelukkig was er goed nieuws met een verlaging van de accijnzen. Daardoor zakken de prijzen. Dat niet alleen, omdat die Btw pas NA de accijnzen erover geheven worden, zakken de prijzen nog ietsje verder. We hebben van United Consumers de prijzen en ze zijn een stukje minder heftig.
We beginnen even met de prijs van een liter Euro 95, dus daalde met 21 cent naar 2,251 euro per liter. Die prijs is historisch laag. De laatste keer dat je dat bedrag betaalde voor een liter peut was heel erg lang geleden. Ja, eh, dat was op zondag 6 maart 2022. Die goede oude tijd, ook.
Diesel daalde ook in prijs, maar minder heftig. Satansap kost 2,159 per liter, 13,5 cent lager dan gisteren. LPG zakte wel, maar met slechts 4,7 cent. Een liter dampend kookvocht kost je 1,356 euro per liter. Alle bijzondere benzines, zoals 98 en andere premium brandstoffen, zijn tussen de 20,5 cent en 22,8 cent goedkoper geworden. Qua prijs per liter zit je rond de 2,31 tot 2,32 euro.
Adviesprijs
Let wel, dit zijn de adviesprijzen. Deze worden meestal in de buurt van snelwegen gehanteerd. Als je ergens achteraf een pomp kunt vinden, kan het zo maar nog eens 15 tot 20 cent schelen. Dus de prijs per liter 95 onder de 2 euro komt weer dichterbij. Vandaar dat men ook grote drukte verwacht bij de tankstations.
Overigens is niet iedereen het eens met de prijsstijgingen. Zo laat duurzaamheidsexpert Frans Rooijers van het CE in Delft aan de NOS weten dat de overheid juist deze kans had moeten pakken. Volgens hem zijn de prikkels van de hoge prijzen nodig om mensen tot verandering te dwingen. Daarmee laat het kabinet een kans liggen om de klimaatcrisis aan te pakken.
Meer lezen? Dit zijn de meest zuinige auto’s van het moment!
Johanneke zegt
Weet iemand wanneer ze in duitsland die 30 cent eraf gooien? Daar zit ik het meest op te wachten, al is dit natuurlijk ook fijner.
Turbo S zegt
@Johanneke: dat weten de Duitsers zelf nog niet. Zou nog enkele weken gaan duren.
europeancar1997 zegt
Naar verwachting 1 juni. De verlaging moet door de Bondsdag goedgekeurd worden en dat heeft tijd nodig.
harrie zegt
Litertje diesel of benzine scheelt niet zoveel meer.
Waar ligt het omslagpunt tegenwoordig, bij 2 ton per jaar?
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Als je de afschrijving van een diesel meerekent wel ja
yupyup zegt
@Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff: Gezien de levertijd op nieuwe auto’s kan een reeds grotendeels afgeschreven diesel occasion dan wel weer interessant zijn.
sirdrinksalotofpetrol zegt
@Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff: bij nieuwe auto’s is dat zeker zo, maar als je een ander de afschrijving laat betalen en het ding tweedehands koopt kan het roch nog best intressant zijn. Zeker gezien het feit een vergelijkbare benzine occasion veelal veel duurder is dan zijn dieselende broertje.
woudloper zegt
De vijf grootste oliemaatschappijen, waaronder Shell, hebben de voorbije twee maand voor meer dan 30 miljard aandelen teruggekocht. Het geld komt hen de oren uit momenteel. Allemaal “dankzij” Russische speculatie op de markten.
fanboy zegt
@woudloper: Ja het is een vrije, kapitalistische markt met commerciële bedrijven. We wilden toch een vrije markt economie? Dus dan moet je dit ook slikken, of een andere oplossing zoeken.
Ik heb een EV en een zootje zonnepanelen, en ook al wordt je heel moeilijk 100% onafhankelijk (hoeft ook helemaal niet), helpt dit enorm.
berlinetta zegt
Goh, heb jij een EV en zonnepanelen? Dat wisten we nog niet. Zo weet jij blijkbaar ook nog steeds niet dat het voor het gros van de mensen niet mogelijk is om een EV met zonnepanelen te nemen. Dus dat is nogal makkelijk praten. Slikken, of een andere oplossing zoeken. Was het maar zo makkelijk. Misschien moet je ook eens buiten je ivoren EV-toren kijken.
fanboy zegt
@berlinetta: Daarom ben ik ook meer voor een ondersteuningspotje voor arme minima die in de problemen komen door de hoge energieprijzen. Niet door accijns te verlagen.
Mijn punt gaat echter meer over “Jan modaal”, wat ik zie om me heen genoeg mensen die mogelijkheden hebben maar de keuzes niet maken. Er kan al heel veel met een goedkope elektrische auto voor de meeste ritjes. Maar er kan ook nog veel meer met de fiets.
Zo ken ik bijvoorbeeld mensen die ook geen goede EV konden betalen maar wel zo’n dinkytoy van een C-zero. Daarmee hebben ze ten opzichte van een al heel goedkope Daihatsu Cuore de autokosten serieus naar beneden gekregen, en dat was voor alle prijsstijgingen.
Of je koopt een goede elektrische fiets of scooter. Zo’n scooter rijdt 1 euro voor 100km.
Ik ben van mening dat mensen meer mogelijkheden hebben dan ze denken. Of willen.
En dat vertaalt zich niet in weer een of andere elektrische SUV van 60K maar juist in veel simpelere oplossingen.
berlinetta zegt
Ik ben het met je eens dat er gerichte maatregelen moeten komen voor minima en dingen als accijnsverlaging of verlaging van de energiebelasting gewoon falend beleid van onze overheid zijn.
Maar ik denk wel dat je je vergist in hoe weinig mogelijkheden sommige mensen hebben. Heel veel mensen zijn afhankelijk van de auto om naar hun werk te kunnen. Dat kan niet iedereen even met een fiets of scooter doen. Verhuizen is ook geen optie in deze huizenmarkt en geld voor een elektrische scooter of kleine, goedkope elektrische auto is er ook niet altijd. Bovendien hebben veel mensen een huurwoning. Daar ga je geen laadpaal plaatsen, want daar maak je alleen je huurbaas blij mee. Mensen die wel een koopwoning hebben, hebben ook niet altijd een mogelijkheid om een laadpaal te plaatsen. Laat staan dat je als particulier ook nog zelf moet betalen voor het plaatsen van die laadpaal.
Mijn broer is er een mooi voorbeeld van. Hij heeft een Citigo EV via private lease. Nieuw kan hij dat ding nooit betalen. Een laadpaal aan huis is geen optie, want huurwoning. Hij bespaart zeker wel op de kosten, maar als ik zie hoeveel ongemakken het hem oplevert. Dan lever je flink wat comfort en gemak in voor wat kosten te besparen. Ik vind het niet gek dat veel mensen die keuze niet willen maken.
Elektrisch rijden is voor veel mensen gewoon niet aantrekkelijk, omdat er teveel nadelen zijn. Ja, je kan besparen op brandstofkosten, maar daar krijg je weer andere problemen voor terug. Vooral als je geen eigen oplaadmogelijkheid hebt. En voor het gros van de mensen is het gewoon te duur. Niet voor niks dat het merendeel van de EV’s zakelijk wordt gereden.
fanboy zegt
@berlinetta: Er zijn uiteraard wel wat onmogelijkheden ja.
Maar je focust je teveel op een laadpaal. Je kan altijd even de adapter gebruiken die bij de auto komt, dat heb ik ook meer dan een jaar gedaan (zat nog in bouw van huis).
Zeker een Citigo is ook dan gewoon weer vol de volgende dag.
Echter, als je in een appartement woont of niet bij je huis kunt komen met je auto heb je er alsnog weinig aan.
Daar gaat het me ook niet om. Ik zie legio mensen die wel mogelijkheden hebben maar ze niet nemen. En als die dat allemaal wel zouden doen dan zou de vraag substantieel dalen, ook in het voordeel van de minder bedeelde lagen van onze bevolking.
Maar goed, voor sommige mensen moet de benzine prijs naar 5 euro ofzo, voordat ze actie gaan ondernemen.
berlinetta zegt
Ik ben het wel met je eens dat er zeker mensen zijn die kunnen besparen, maar dat niet willen. Het kromme is alleen dat de mensen met een kleine beurs het hardst geraakt worden door deze prijsstijgingen, de minste middelen hebben om er iets aan te doen en waarschijnlijk ook het meeste op comfort moeten inleveren als ze elektrisch willen rijden. Of dat nou op een scooter is of een A-segment kutauto die net de straat uit komt op een acculading die ze ook nog 4 straten verderop moeten opladen.
fanboy zegt
Wel mee eens dat de accijnsverlaging weer zo’n lapmiddeltje is om het volk een beetje tevreden te houden maar helemaal niks oplost.
harrie zegt
Een aanbod probleem los je niet op door de vraag te verhogen door prijsverlagingen, nee.
ronaldotour zegt
-edit: Je hebt helemaal gelijk! Dank u, is inmiddels gefixt! –
Robert zegt
Het beste nieuws voor de liefhebbers die E5 tanken, is dat het prijsverschil tussen Nederland en Duitsland nu nog maar iets van 5 à 10 cent per liter is, een beetje afhankelijk van het tijdstip waarop je tankt.
bmwzcsi zegt
@RRRobert: je weet dat ze in Duitsland nog gewoon de E5 Benzin naast de E5 Super hebben. Tov dat is het verschil minstens 30 cent de liter.
Robert zegt
Nou, ik kom er bijna wekelijks (ik werk in de grensstreek) dus ja, ik ben goed op de hoogte van het bestaan van E5 95 én van de prijsverschillen tussen Nederland en Duitsland. Maar op dit moment geldt dat het prijsverschil tussen E5 98 in Nederland en Duitsland maar zo’n 12 to 18 cent is, en het verschil tussen de E10 ook maar 5 to 8 cent is.
Wat overigens veel interessanter is: wij hebben er vanaf vandaag 17 cent aan accijns vanaf gehaald en daarmee ook een paar cent aan btw-afdracht vanaf gekregen. De Duitsers op hun beurt, hadden juist vorige maand een (geplande) milieutaks van 7 cent per liter erbij gekregen, maar bereiden nu een accijnsverlaging voor van… 30 cent per liter. Goed te vergelijken met België, dus. En een actie die even geduld vraagt van de Nederlanders dus, want waar het nu nog maar weinig loopt om over de grens te tanken, kan je dat binnenkort weer leuk geld besparen
cthijs zegt
Snap niet waarom iemand in de buurt van de Belgische grens nog hier benzine tankt,als je twee kilometer de grens overrijd heb je voor 1,79€ dezelfde benzine als hier 2,32€.en gewoon legaal
mpc007 zegt
Kunnen allerlei redenen voor zijn. Ik rijd af en toe met een dienstauto van werk (rijksoverheid nog wel) en voor NL ligt er een tankpas in, als ik in België tank moet ik het voorschieten en declareren. Ik moet met dat ding vaak naar België maar tank dus vaak net aan de Nederlandse kant van de grens ;) En zo zijn er vast nog wel meer redenen :)
berlinetta zegt
De vrijemarkteconomie blijkt hier maar weer eens enorm te falen vind ik. De feitelijke situatie op de wereld is nauwelijks veranderd. Er wordt nog steeds evenveel energie aangeboden en afgenomen. De prijsstijgingen komen puur door speculatie en door het feit dat de aanbieders van gas en olie hun prijzen zelf kunnen bepalen. Ondertussen klotst daar het geld tegen de plinten en sleuren ze de rest van de wereld een recessie in. Goed bezig met z’n allen.
fanboy zegt
@berlinetta:
” en door het feit dat de aanbieders van gas en olie hun prijzen zelf kunnen bepalen.”
Dat is toch de basis van de vrijemarkteconomie?
Die recessie kwam/komt toch wel, nu alleen iets versneld.
berlinetta zegt
Energie is een eerste levensbehoefte en door het verhogen van de energieprijzen sleuren die landen/bedrijven de hele wereld in een recessie. En wij staan het met z’n allen toe en staan aan de zijlijn te kijken. Je hebt gelijk dat dit is hoe een vrije markt werkt, maar dit kunnen we in de toekomst natuurlijk ook voorkomen.
fanboy zegt
@berlinetta: Er wordt i.i.g. al jaren niks aan gedaan om dit te voorkomen. Het massaal aan Russisch gas gaan van afgelopen jaren is al helemaal dom geweest, en ja dat vertelde ik toen ook al mensen.
Voor mij is het een no-brainer om vol in te zetten op allerlei innovaties (EV of anders) die, naast milieu winsten, ons als Europa veel minder afhankelijk maken. Want het gros van de energie komt van landen met bedenkelijke regimes. Even los van de vriendelijke inwoners wie het geld toch niet bereikt.
berlinetta zegt
Dit ben ik helemaal met je eens. Europa moet sowieso meer zelfvoorzienend gaan worden. Globalisering was leuk voor de afgelopen decennia, maar het biedt alleen voordelen in economisch opzicht. Rijke landen kunnen goedkoop produceren en houden geld over en armere landen krijgen meer banen. Maar met de huidige ontwikkelingen op de wereld zorgt het echter direct voor problemen als ergens de pleuris uitbreekt. Zo kon VAG na 2 dagen oorlog al geen auto’s meer produceren, omdat ze hun kabelbomen niet meer uit Oekraine konden halen. En om nog maar niet te spreken over de gevolgen voor het milieu door alles ver weg te produceren. Zelfvoorzienend zijn is daarom beter en dat kunnen we goed bereiken door in te zetten op alternatieve energiebronnen. Laat Poetin maar lekker zijn gaskraantje dichtdraaien. Heeft ie uiteindelijk alleen maar zijn eigen land mee.
flyerbunch zegt
Zou zeggen profiteer er maar snel van zolang het nog kan, want die prijzen zullen weldra opnieuw gaan stijgen zoals ook in B het geval was.
Ps: Het is geen invasie van Rusland, maar van Oekraïne. Een Russische invasie van Oekraïne..
dapeldoorn zegt
Frans Rooijers heeft nooit een rijbewijs gehaald en rijd nog rond op een 3 wieler? Ook heeft Frans geen cv ketel maar belemmert hij het uitzicht van de buren met zijn houtkachel. Frans woont ook in een energievrije woning dus licht krijgt hij van de zon en als het donker word is het bedtijd. Frans is fan van Greta en scheid het wc papier nog van zijn uitwerpselen. Ik vind Frans maar een rare friemel…
wesley zegt
Die accijnsverlaging is natuurlijk heel aardig van de overheid, maar zet niet bepaald zoden aan de dijk: ik vind € 2,10 voor een litertje E10 nog steeds erg veel geld.
Ongeveer 2 weken geleden gingen de accijnzen in België al omlaag: toen maar V-Power getankt, omdat ik daar per km meer liters uithaal. En ook juist omdat het vrij van bio-ethanol is, wat het beter geschikt maakt om in een jerrycan op te bewaren.
Hoe dan ook € 1,85 per liter betaald, nu kost V-Power in België alweer € 1,97 dus alweer bijna over de € 2 grens. Maar alsnog goedkoper dan E10 in Nederland tanken!
noodlesoup zegt
Deze maatregel helpt vooral mensen die niet echt geraakt worden. De minima die een auto hebben zijn zeer selectief in wanneer ze hun auto gebruiken. Ik rij weinig km’s en heb een vast energie contract. Dus leuk als ik een keer 10,- bespaar met tanken. Maar ik denk dat ze dat beter hadden kunnen geven aan mensen die het water echt aan de lippen staat.
mpc007 zegt
Wat nu als je minimum verdient maar je auto wel nodig hebt voor je werk? Zolang die 19ct per km niet veranderd is hakt het er echt wel in als je 2.30 per liter betaalt ipv 1.70..
mpc007 zegt
Bij de pomp waar ik zojuist was Euro 98 (E5) getankt voor 2.08, Euro 95 (E10) was 1.99. :)
3246cm252kw zegt
Is nog geen maand geleden als historisch laag…. 😆
topcom zegt
Invasie van Rusland???
wensis zegt
Het woord ‘historisch’ schopt wel beetje tegen me scheen merk ik 😅