De prijs van de Mercedes-AMG C63 kunnen we met je delen. Wat betaal je voor zo’n 680 pk sterke D-segmentauto?
Weinig auto’s hebben de gemoederen zo bezig gehouden als de nieuwe Mercedes-AMG C63. Oud AMG-baas Tobias Moers vond het veel te vroeg voor een viercilinder en schijnt daardoor vertrokken te zijn van AMG naar Aston Martin (waar hij ook alweer weg is).
Ook voor de liefhebber en de rondjesrijder in Rotterdam (komen we zo nog even op terug) is de nieuwe C63 eventjes wennen. Die enorm vocale en aanwezige V8 heeft namelijk het veld moeten ruimen voor een 2.0 viercilinder met elektromotoren.
Prijs Mercedes C63 AMG
Niet getreurd, die 2.0 is in zijn eentje al goed voor 476 pk, net zoveel als de standaard C63 met 4.0 V8 leverde. En dan zijn er ook nog elektromotoren die zorgen voor een systeemvermogen van 680 pk. Nog een fijne bijkomstigheid: de CO2-uitstoot is op deze wijze een stuk lager en daardoor (hopen wij) op een lagere vanafprijs. Is dat ook gelukt?
Nou, niet helemaal. Het is namelijk een bijzonder prijzige auto geworden. De prijs van de Mercedes-AMG C63 limousine is € 147.834 en de Estate kost € 149.286. Nu moeten we erbij aantekenen dat alles duurder is geworden in deze klasse. Maar voor een Mercedes betaal je nu ietsje meer dan bij de concurrentie. Helemaal als een verrassing kan dat niet zijn gekomen. De Mercedes-AMG C43 kost tegenwoordig ook al 114.013 euro.
Prijzen concurrentie voor de Mercedes-AMG C63 sedan
- Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio | € 130.332
- Audi RS5 Sportback | € 142.851
- BMW M3 Competition xDrive | € 143.776
- Mercedes-AMG C63 AMG 4Matic | € 147.834
Prijs concurrentie voor de Mercedes-AMG C63 Estate:
- Audi RS4 Avant | € 140.464
- BMW M3 Touring Competition xDrive | € 145.845
- Mercedes-AMG C63 AMG 4Matic Estate | € 149.286
We hadden gehoopt op een iets lagere vanafprijs. De CO2-uitstoot van de C63 (156 gram per km) is aanzienlijk lager dan de C43 AMG (201 gram per km). Bij die laatste is de vanafprijs dus enigszins te rechtvaardigen door de hoge BPM. In Duitsland kost de C63 AMG 114.887,96 euro.
Als we bij de Duitse prijs van 114.887,96 de BPM en wat extra BTW optellen komen we op een mille of 130. We hebben even aan de importeur gevraagd hoe de vork in de steel zit en we hebben een antwoord voor je! De nettoprijs in Nederland is 101.200 euro. Vervolgens is er 21% btw: 21.252 euro en vervolgens toch nog een sloot aan BPM: 24.082 euro. Vervolgens is er ook nog 1.300 euro aan rijklaarmaakkosten.
De lagere prijs in Duitsland komt door (uiteraard) het ontbreken van BPM. Dat niet alleen, de BTW is 21% in Nederland en in Duitsland 19%. Bij dit soort bedragen tikt dat wel aan. Een ander ding: in Nederland is de nettoprijs hoger, evenals de standaarduitrusting. Zo hoef je hier niet bij te betalen voor metallic lak.
Keurige hybride
Aan de andere kant, de C63 is standaard erg compleet uitgerust, je krijgt wel meteen even 680 pk mee (toch minimaal 170 pk meer dan de concurrentie) en vierwielaandrijving is altijd aanwezig. Plus het feit dat je een keurige hybride rijdt, natuurlijk. Maar ergens hebben we het gevoel dat ‘ie toch veel te duur is.
Als je een viercilinder hybride rijdt, wil je daar financieel ook een beetje de vruchten van plukken. Ergens verdwijnen die bespaarde euro’s in de Bermudadriehoek van de configurator.
Meer lezen? Dit zijn 16 gave 190’s en C-klasses op een rij.
hanse1one zegt
Prijs België: De berline kost 117.007 € en voor de breakversie leg je 118.459 € op tafel (inclusief btw). De C43 start vanaf 85.000 €
ar166 zegt
Ja, maar daar moeten de mensen ook veel meer geld achter de hand houden voor kapotte schokdempers.
hanse1one zegt
Niet echt, Belgische staat betaald met plezier de kosten terug. Goedkoper dan het wegdek herstellen. 🤷♂️
B-Wizzle zegt
Én kromme velgen!
jessepinkman zegt
Is dat inclusief of exclusief BIV? Want als je bij het op naam laten zetten van je auto opeens nog 5.000 euro belasting moet betalen, dan moet je die natuurlijk eigenlijk bij de prijs van de auto optellen..
Wolflow zegt
Wat een geld voor een grasmaaier motor
ar166 zegt
Het probleem met deze auto is echt z’n voorganger. Als er nu out of the blue een D-segment auto met 680pk hybride wordt gepresenteerd zou bijna iedereen daar enthousiast over zijn. Nu die komt als opvolger van zo’n fijne V8 en kan die daar niet aan tippen. Logisch ook. Begrijp overigens ook het nut niet zo. Waarom zou je niet nog gewoon een V8 leveren? Maak de huis, tuin en keuken uitvoeringen schoon met kleine motoren, maar zo’n C63 is toch geen volumemodel. Dat gaat een gemis worden!
Loek zegt
@ar166: ik kan niet met droge ogen beweren dat ik heet zou worden van een viercilinder met 680 pk, wetende dat als je een viercilinder met wat pit wil je ook voor een C43 kan gaan. Het voelt voor mij alsof Mercedes ter compensatie van het gebruik van een kleine(re) motor hem dan maar volstouwt met pk’s. Ik denk juist dat het misschien wel de beste van het drietal had kunnen zijn met een zescilinder PHEV, dan heb je in essentie dezelfde soort motor als de RS4 en M3.
Wat mij betreft is het probleem dan ook de concurrentie. Waarom zou ik meer betalen voor een opgepepte A45 motor met nóg meer gewicht als ik voor MINDER geld een hybrideloze i6 of V6 kan krijgen in de RS4 of M3, in die laatste eventueel zelfs met handbak?
Maar ik snap het tegelijkertijd wel, Mercedes bewijst hiermee ironisch genoeg dat ze van de C63 juist wél een volumemodel willen maken. Er is een grote groep kopers van de AMG-modellen die het niks interesseert wat voor motor erin ligt, zo lang ‘ie maar veel pk levert en scheten laat. Marketingtechnisch gezien is het dan ook logisch dat Mercedes daar de prioriteiten stelt.
Als je echt een voorganger wil aanwijzen die het gemis van een grote motor zo groot maakt, wijs dan de W204 aan met die 6.2 liter atoombom voorin. Dat waren de hoogtijdagen van Mercedes en AMG, die heerlijke Dodge-esque logica dat elke motorruimte groot genoeg is voor een bizar grote V8. Wat dat betreft heeft die 4.0 mij nooit écht kunnen bekoren, als je ziet (en vooral hoort) hoe erg ze het geluid hebben moeten onderdrukken voor hun meest recente modellen (AMG GT BS, AMG GT63 E, etc).
ar166 zegt
Ik bedoel dan ook te zeggen dat het feit dat het een hybride is, juist afbreuk doet aan de auto, omdat AMG ooit stond voor veel cilinders. Als een ander merk (ik noem maar wat, Genesis oid) een D-segmenter met 680PK hybride op de markt zou brengen, zou daar anders op gereageerd worden dan op AMG. Puur door de geschiedenis van het merk. De 6.2 was inderdaad een van de tofste blokken ooit. Dat die werd vervangen door de 4.0T was toen misschien zonde en doet inderdaad afbreuk aan het geluid, maar naar mijn bescheiden mening is ook een 4.0T nog een ontzettend tof blok.
Wat je zegt qua marketingtechnische prioriteiten, met zo’n prijs zal het nooit een volumemodel worden, ondanks het feit dat het een hybride is of dat er zoveel kopere zijn die de techniek niet interessant vinden.
In ieder geval, (Conservatieve) autoliefhebbers hebben het zwaar deze dagen ;)
anthwan zegt
Dit is dus officieel de duurste 4 cilinder van de EU? Nee bedankt.
Normaal zou ik dan voor Audi gaan maar de RS5 heb ik nooit mooi gevonden.
Persoonlijk zou ik voor de M3 Comp. Xdrive gaan.
machielvdd zegt
SL 43 is de duurste, 170k voor een viercilinder
gregorius zegt
Het lijkt me dat dit niet echt een auto is voor Nederland, tegen die prijs.
In een hoge-belasting land als Nederland, als je dan toch 140k (of 160 als je klaar bent met de optie lijst) stuk kan slaan op een auto, kan je ook wel 200k spenderen.
Uiteindelijk is een C63 een compromis auto. Niet te groot, maar niet te klein. En een compromis is prima als je dat kan kiezen omdat je iets moet leasen. Een normale 2.0 + hybride, de C300/C400e is dus een prima compromis auto.
Maar als je er dan dus een met 680 pk (op piekmomenten natuurlijk) maakt, dan wil je dat het model ook geen compromis is…. en zeker niet tegen 140k euro.
Dutchdriftking zegt
Het is de mooiste in zijn klasse, en met een 6 in lijn had ik hem hoog op het verlanglijstje gezet. Maar 150k voor opties uitgeven aan een vier pitter gaat mij zelfs met droomgeld te ver.
saxoke zegt
Ik vind de CO2 uitstoot nog behoorlijk hoog. Rechtevenredig is daar het verbruik aan gekoppeld. Dan denk je even een “zuinige snelle station” aan te schaffen en dan kom je nog bedrogen uit.
Het basis blok blijft maar een 2.0 dus die zou in theorie zuiniger te maken moeten zijn.
AudiRS zegt
Ok best duur…. zo’n 4cil AMG.
En 130k voor een Alfa??? Zijn ze helemaal…