De kersverse Peugeot e-3008 is best wel premium qua prijs.
Ja, de nieuwe Peugeot 3008 is de zoveelste cross-over van Stellantis. Toch is dit wel een belangrijk model. Dit is namelijk het eerste model van Stellantis op het nieuwe STLA Medium-platform. En het zal zeker niet de laatste zijn.
Met dit platform is er ruimte voor zowel verbrandingsmotoren als grote accu’s, waardoor er nu voor het eerst een e-3008 is. Dit is meteen de auto met de grootste range tot nu toe binnen het Stellantis-concern: tot wel 700 km.
Wat die versie gaat kosten weten we nog niet, maar we krijgen nu wel de prijs van de instap-e-3008. Deze heeft een accupakket met een capaciteit van 73 kWh, waarmee je ook al 525 km range hebt. Niet verkeerd voor een instapper. Voor deze Peugeot e-3008 met 73 kWh-batterij betaal je €48.190. Op subsidie hoef je dus niet te rekenen.
Qua uitrustingsniveaus heeft Peugeot het niet al te ingewikkeld gemaakt: die zijn er maar twee. Voor het genoemde bedrag krijg je de Allure, met standaard metallic lak, 19 inch lichtmetaal, keyless entry en een achteruitrijcamera. Naast de Allure is er verder alleen nog de GT-uitvoering.
Wil je toch liever een verbrandingsmotor, dan kun je voor de Peugeot 3008 Hybrid 136 gaan. Dit is geen echte hybride, maar een mild hybrid met een 136 pk sterke driepitter. Dit is vooralsnog de enige motorvariant, maar er komt later volgt nog een plug-in hybride met 195 pk.
Concurrentie
Voor de vergelijking met de concurrenten gaan we even terug naar de elektrische versie. Die heeft vooralsnog geen concurrentie uit eigen huis, want de elektrische cross-overs die Stellantis tot nu toe heeft zijn allemaal een maatje kleiner. Alsnog zijn er genoeg rivalen:
- MG Marvel R (180 pk, 402 km range): €44.485
- Tesla Model Y (347 pk, 455 km range): €44.990
- Volkswagen ID.4 (174 pk, 528 km range): €45.590
- Volvo XC40 Single Motor (238 pk, 475 km range): €45.995
- Kia EV6 (170 pk, 394 km range): €45.995
- Peugeot e-3008 (210 pk, 525 km range): €48.190
- Skoda Enyaq iV 85 (286 pk, 565 km range): €49.990
- Hyundai Ioniq 5 (170 pk, 384 km range): €49.295
Uit deze vergelijking kunnen we concluderen dat de Peugeot e-3008 niet de goedkoopste is. Zeker niet als je de bedenkt dat de auto’s uit dit rijtje bijna allemaal groter zijn (en in aanmerking komen voor subsidie). De e-3008 heeft weliswaar een grote range, maar dat heeft de ID.4 ook. En voor 1.000 piek meer heb je een Enyaq iV 85 met meer range, meer vermogen én meer ruimte.
Wat je natuurlijk ook nog kunt doen: even wachten op de Peugeot e-3008 met 700 km range. Die zal niet goedkoop zijn, maar dat is qua actieradius wel een unieke aanbieding.
goodvibrations zegt
Mooier dan veel anderen en zeker dan de model Y. Hier hebben de designers hun best gedaan om het in- en exterieur mooi te maken ipv enkel goedkoop..
Maar de vraag blijft of men daardoor ook bereid is meer te betalen… voor een net-niet premium merk..
DeWitteCondor zegt
Nederlanders kennende niet.
Ik vrees voor Peugeot dat hier in NL slechts een heel beperkte markt voor is. Voor een crossover best een fraaie verschijning, dus wel jammer.
Johanneke zegt
Benieuwd wat de versie met aerodynamische voorkant, lager gewicht, grotere binnenruimte, en lager zwaartepunt voor range heeft dan.
wimof zegt
73 KW en 700 km , stop met ons te bedriegen aub
fanboy zegt
@wimof: Nee, de 73kwh is voor de 525km
lekkerlinksrijden zegt
Man man man, 50K voor een c-segmentertje. En dan moeten we de kwaliteit van het apparaat nog maar afwachten, want dat is met andere Stellantis producten nou niet echt goed te noemen. Welkom in de roze wolk van de toekomst
mashell zegt
Man, man, man. Zeuren over de prijs terwijl het een volkomen normale prijs is voor het type auto. De wagen is niet wezenlijk duurder dan een Tiguan op benzine. Je kunt dus ook zeggen, man, man, man die elektrische auto kosten inmiddels geen meerprijs ten opzichte van brandstof.
tuutertuuter zegt
Hij is wel wezenlijk duurder, als je de prijs vergelijkt wat de fabrikant ervoor vraagt (bruto). Aangezien we hier belazerd worden bij het kopen van een nieuwe auto wordt de indruk gewekt dat deze auto’s qua prijs vergelijkbaar zijn. Niets is minder waar.
Een Tiguan met 150 Pk kost netto €33k. Doe daar nog 21% BTW op en dan zit je onder de €40k. Dat is dus gewoon een goeie €10k of 20% goedkoper dan een Peugeot… Ervanuitgaande dat de Tiguan €12 / 100km aan brandstof kost en de Peugeot €6 / 100 km, kan je dus 166.000 km rijden voordat je dat terug hebt verdiend, haha.
En dan rijd je dus nog steeds een Volkswagen in plaats van een gammele Peugeot.
alfa147ti zegt
Prachtige auto, kwa aanzien in mijn ogen de mooiste in zijn klasse.
wimof zegt
Zelfs dat is nog met de haren getrokken.
Een goed gelovige vriendin koopt een MG (made in China) (geen Engelse echte, ze laat zich wijsmaken dat ze 457 km ver kan, helaas heeft ze ondanks een volle batterij 4 keer moeten laden ( en ze laad tot aan het randje) om in het zuiden van Frankrijk te geraken.
Ik vergiste me gisteren met mij T4 van kant, onoplettend het was ook maat 1150 km geleden dat ik moest gaan tanken.
En ik doe mijn duid in het zakje, ik wil(de) geen kids, vlieg niet .