Peugeot ontvouwt hun (nabije) toekomstplannen en die klinken veelbelovend.
Je wist het waarschijnlijk niet maar vandaag is een bijzondere dag. Voor Peugeot dan. Het is namelijk ‘e-Lion Day’. Op deze dag doet Peugeot hun toekomstplannen uit de doeken. Dit gaat niet alleen over verre toekomstmuziek, maar ook over de concrete modellen die binnenkort komen.
Peugeot wil in een rap tempo al hun modellen elektrisch maken, daarom komen ze in de komende twee jaar met vijf nieuwe EV’s. Let wel: daarbij tellen ze ook de e-308 en e-308 SW mee en die zijn al onthuld.
Dan blijven er nog vier Peugeot’s over die nog niet elektrisch zijn. Dat zijn de 408, 3008, 5008 en 508. Die krijgen ook allemaal een volledig elektrische variant, behalve de 508. Maar die gaat waarschijnlijk na verloop van tijd verdwijnen. Dit wisten we overigens allemaal al.
Peugeot geeft vandaag echter ook alvast wat informatie vrij over de nieuwe e-3008. Dit klinkt heel interessant, want die auto komt op een gloednieuw platform te staan: het STLA Medium-platform. De e-3008 wordt het eerste model op deze nieuwe Stellantis-architectuur.
Dit betekent dat er een flinke stap voorwaarts wordt gemaakt qua specificaties. Peugeot belooft een actieradius tot wel 700 km, wat serieus de moeite is. De Mercedes EQS en Lucid Air zijn momenteel de enige EV’s met meer dan 700 km range. De Peugeot e-3008 zal in drie verschillende varianten komen, waaronder een versie met twee elektromotoren. Ook dat wordt een primeur voor Stellantis.
Over de Peugeot e-5008 laten de Fransen nog niks los, maar die zal op hetzelfde platform komen te staan, gokken we zo. Reken er dus op dat deze vergelijkbare specificaties zal hebben als de e-3008.
De Peugeot e-3008 staat als eerste op de planning. Die komt in de tweede helft van volgend jaar. De e-5008 zal “kort daarna” zijn opwachting maken. Daarna volgt op een zeker moment dus ook nog de e-408.
Peugeot wil in 2025 een 100% elektrisch aanbod hebben, dus tegen die tijd moet de e-408 gearriveerd zijn. Met een 100% elektrisch aanbod bedoelen ze dat er van al hun modellen een elektrische variant is. Je kan dan nog wel gewoon Peugeot’s met een verbrandingsmotor kopen. In 2030 moet ook dat afgelopen zijn. Dan wil Peugeot echt alleen nog maar EV’s verkopen.
dare2think zegt
Leuk, die skateboard-architectuur, waar auto’s niet echt fundamenteel anders zijn dan hun kleinere of grotere broertjes of zusjes in de line-up. Iets meer knieruimte, een grotere kofferbak, wat meer of minder rijhoogte, een net iets meer afgeschuinde coupé-lijn en voila, er zijn weer 4 extra modellen. Het hele productgamma wordt zo in feite gereduceerd tot 1 of 2 fundamentele modellen. Waarmee het onderwerp ‘auto’ meteen verdreven is naar de saaie hoek.
hondafn2 zegt
Dat is pas op z’n vroegst dus over 1,5 jaar. duurt veel te lang, dan is de lagere bijtelling al weer nog verder gezakt. Ik ben veel meer benieuwd naar de 5008 met hybride techniek, 1.2 met 136 pk en de nieuwe automaat met dubbele koppeling. Die zou ook binnenkort (begin 2023?) moeten komen. Minder CO2 dus minder BPM, dus wat betere prijs (?), sneller schakelen, kijk dan wordt het een mogelijke opvolgers van mijn 5008 met de 1.2 benzine met handbak.
cloverleaf zegt
Een 5008 7 persoons SUV met 1.2 liter en een handbak is eigenlijk wel heel treurig.
Richmond zegt
Het is een gevolg van de CAFE norm, anders worden ze te duur vanwege de hogere uitstoot. Je krijgt ook 19 inch wielen met relatief smalle banden. De 1.6 180pk kost ook gelijk 10k meer.
hondafn2 zegt
Sinds de facelift kan je de 19″ alleen nog maar krijgen als optie op de GT. Ik heb de Allure, daar zat het standaard op, evenals o.a. parkeersensoren rondom en camera achter. Die sensoren voor zijn nu ook een optie geworden. Je krijgt wel vaste navigatie, dat zat dan weer niet op de Allure, alleen Android Auto.
hondafn2 zegt
De handbak schakelt niet fijn, Maar de motor is (voor een 1.2) levendig en heeft 130 pk. En ik vind hem wel lekker klinken. Je moet niet vergeten dat hij minder weegt dan zijn concurrenten, Dus er zijn zat concurrenten (met de basismotor) die minder snel naar de 100 gaan dan de fabrieksopgave van 9,9 sec., incl de 1.2 met EAT8 automaat, Die doet er zelfs 10,4 sec. over. Denk bijv. aan de Renault Grand Scenic, die kon je jarenlang krijgen met 115 pk.
cloverleaf zegt
Ik bedoelde meer het concept van een 7 zits SUV met handbak en een 1.2. Ik vind het verder wel een mooie auto in z’n klasse. Ik vraag me toch af hoeveel van zulke wagens zonder veel moeite de 3 ton zullen gaan halen.
gregorius zegt
Ze claimen dus 700 km range. Dat zal dan dus een 90-100 kWh batterij-pack worden.
Peugeot (Stellantis) kennende, zullen ze zo’n 700km e3008 niet voor 100k euros in de lijsten zetten; dus het zou zomaar interessant kunnen worden.
Daarmee zijn ze dus aan de ene kant rijkelijk laat; Volvo en Ford + een hele reek echte Chinese merken hebben al platformen in de niet-premium range die al 90+ kWh doen.
Maar ze zijn dus wel verder dan Kia/Hyundai die hun ‘longe range’ met 77 kWh verkopen in bijv de EV6.
Richmond zegt
De Volvo zit op 425km WLTP en de Mustang op meer dan 600km. De Volvo begint bij 45k en de Mustang bij 56k. Ik verwacht dat de Peugeot daar tussen in komt en zal dus om en nabij de 50k kosten, maar wel met meer range. Dus ook al zijn ze later, het zijn wel populaire modellen en als ze dan ook nog meer range dan de concurrentie hebben is het goed gedaan. Genoeg leaserts die hun 1.2 3008 / 5008 moeten gaan vervangen en dan is een EV versie precies goed.
flik2punt0 zegt
Klinkt goed. Het is wel te hopen dat stellantis eindelijk eens trekgewichten gaat geven aan de elektrische autos
spidertje zegt
Leuk maar als het niet met 800volt geleverd gaat worden dan liever lagere range maar wel 800volt. Daar heb je meer aan dan bak ve accu met hoge range.
Rij al bijna 10jr oa een elek auto en de 800v is echt super.
minimoke1984 zegt
U rijdt al 10 jaar met 800v technologie? Welke auto heeft dit dan al 10jr? Voorzover ik weet is de Porsche Taycan de eerst geleverde auto met deze techniek en die werd pas geleverd in 2021. Vlakdaarna kwamen Audi, Mercedes, Kia en Hyundai, waarvan de laatste 2 voor betaalbare prijzen. Daarnaast is de laadcurve t belangrijkst. Als je maar 10-20% van de sessie met die max snelheid kan laden is t leuk hoor die 800v maar uiteindelijk is een tesla 3perf/lr sneller met t laden want die kan 60-70% laden met 200-250kwh.. waardoor hij uiteindelijk minder laadtijd nodig heeft.. Zie 1000km test bjorn nyland.. Ben t wel met je eens dat je beter een snel ladende auto kan hebben met 500km range dan een langzamer ladende auto die 700km range heeft