
Good nieuws! De prijs van de Toyota GR Yaris.
Het is misschien wel het bommetje waar het meest naar uitkijken: de Toyota GR Yaris. Het is het rijdende bewijs dat een leuke auto niet wordt bepaald door vermogen, aantal cilinders, topsnelheid of aandrijving. Nee, het gaat erom hoeveel werk (en liefde) een stel ingenieurs in een auto hebben kunnen en mogen steken.
Voorganger
Bij de de Toyota GR Yaris was dat vanaf het begin al duidelijk. Het begon al met zijn voorganger: de Toyota Yaris GRMN. Bij die auto was engineering belangrijker dan topvermogen. Het resultaat: misschien wel de leukste auto in zijn klasse zonder de snelste te zijn. Maar we zijn nu aan het treuzelen, want wat is nu de prijs van de Toyota GR Yaris?

Prijs Toyota GR Yaris
Het valt of staat een beetje met de prijs. Als deze veel te hoog is, houdt het eigenlijk een beetje op. We kregen destijds de indicatie dat de prijs zo’n 60 mille zou worden. Dat is een fiks bedrag, maar niet onontkomelijk. In Nederland zijn auto’s nu eenmaal duurder. Maar er is goed nieuws: de prijs van de Toyota GR Yaris is ongekend scherp! Voor 50.495 euro staat deze voor de deur!
Prijs Toyota GR Yaris Performance
Die 50.495 is de prijs voor de Toyota GR Yaris Premium (afbeeldingen boven). Dat is de luxe versie waar in principe alle luxe dingetjes aanwezig zijn die je mag verwachten van een auto uit een paar segmenten hoger. Je wilt echter de Toyota GR Yaris Performance voor 52.995 euro. Die heeft alle luxe van de Premium, maar dan krijg je 18″ gesmede velgen, Michelin Pilot 4S banden, rode remklauwen, speciale motorafdekking, extra straf ‘GR Circuit Suspension’ en een mechanisch sperdifferentieel op de vóór- en achteras. Aangezien een setje gesmede velgen al gauw 2 mille kost aftermarket: altijd doen!
Zuiniger dan verwacht
De reden voor de lagere prijs is simpel: het verbruik van de auto valt lager uit dan verwacht. De 1.6 3-cilinder turbo is dus aan de ene kant in staat om 261 pk en 360 Nm te leveren, anderzijds kun je met de opgefokte twaalfklepper zuinig rijden. Nu de prijs van de Toyota GR Yaris bekend is, zou je kunnen zeggen: nu wil ik er ook een bestellen!

Mocht je net als autobloglezer @tge2 de GR Yaris al besteld hebben, dan is er goed nieuws. De auto arriveert in december. Heb je de auto nog niet besteld, wees er snel bij, want de levering voor volgend jaar is beperkt.
Wie gaat er nu een yaris kopen voor 50k? 100.000 guldens. Iets meer en je hebt opeens de golf R met 330pk en 4wheeldrive. Een beetje te veel geld vind ik. Ook weten we niet of het een beperkte oplage zal zijn; de doorslaggevende factor voor zo´n auto. Waardevast. Anders niet.
Voor iets meer rij je dus in een saai kut hok dat voor geen meter klinkt, met een gruwelijk fout imago.
No thanks.
Nee, de Yaris heeft een goed imago wil je zeggen? XD
@petroldrinker: bejaarden mobiel
@thomasthomas: Dat is juist het leuke.
als je dat leuk vind……
Mijn gedachte exact
Deze heeft ook 4wd…
En in alles is dit een zeer speciale auto die enorm afwijkt van de standaard Yaris.
Een Golf R is gewoon een snel Golf.
Ik zou er geen seconde over twijfelen welke ik zou kiezen. Ook als de Golf R goedkoper had geweest dan deze!
@reactief: Helemaal met je eens!
@reactief: sorry, maar als je zegt dat het gewoon een snelle Golf is moet ik je toch even verbeteren. Een gewone Golf is echt vele malen kariger uitgerust dan de snellere varianten. De afwerking van het interieur is anders, van deuren en stoelen tot stuur en dashboard, en ook het complete onderstel is anders. En dan passen ze de bumpers et cetera ook nog aan. Deze Yaris is echt niet meer of minder anders tov het basismodel dan de Golf dat is.
Dan heb je deze Yaris nog niet goed bekeken! Dit gaat echt veel verder.
Wat losse onderdeeltje vervangen is in toch wat anders dan wat hier gebeurd is hoor.
Niks ten nadele van de Golf R (de vorige in ieder geval, want hij bestaat nu nog niet) want vind dat best een geslaagde auto.
@iz_person: ik denk qua rijbeleving dat die Yaris echt gaat winnen. Qua prestaties misschien ook nog wel. En je rijd iets unieks.
@iz_person: De Golf GTI is er vanaf iets meer dan 48.000 Euro. Dus de Golf R zal daar wel flink bovenop komen. Plus dat je nog wat opties wilt aanvinken wat bij een Yaris minder het geval is aangezien die een stuk completer zal zijn.
@iz_person: misschien is het je ontgaan, maar de guldens gebruiken we al bijna 20 jaar niet meer.
@iz_person: of iemand spaart een paar maanden door en koopt een Supra.. ipv van deze opgedirkte bejaardenmobiel..
En vervolg rijdt deze yaris rondjes om die supra.. staat een filmpje op YouTube dat deze gr de Supra helemaal zoek rijd.
Zeker op een vochtige weg ben je met de 4wd sneller als die rwd supa.
@Michel0373: zal in de praktijk nooit gebeuren want niemand koopt die Yaris in NL
Ik ken inmiddels 3 mensen (myself included) die er 1 gekocht hebben. En er staan er voldoende op de wachtlijst voor volgend jaar.
Gefeliciteerd. Super gave originele auto?.. Ff opgeven voor een rondje met Autoblog ?
@punicaoase: enkel blinden kopen de toyota supra. Mensen met een beetje zicht kiezen voor de bmw
@mcnasty: als ik kon kiezen, dan koos ik de supra
Je kan je geld uitgeven aan betrouwbaarheid, of kapotte dsg bakken, vag’e storingen, liters motorolie etc. De Toyota rijder houdt van rijden en niet bij de dealer staan.
@iz_person: Ik vind het ook een flink bedrag. Het zal vast leuk rijden maar ik verkies toch ook echt liever een Polo GTI, Ford Fiesta ST of iets dergelijks.
Nee dat niet. In zijn of haar segment is de yaris absoluut een topper. Je koopt iets speciaals vooral door het vermogen en vierwielaandrijving. Maar als ik ga shoppen en ik zet de yaris tegenover bijvoorbeeld een golf, omdat die ook 4wielaandrijving heeft en niet echt veel groter lijkt, dan is de keuze snel gemaakt. De yaris is heeft 2 deuren en 69 pk minder standaard. Het is ook nog maar de vraag hoe hoog de cijfers worden na een chipkuur en of zo´n 3 cylinder het allemaal kan volhouden. Nu opeens moet ik aan mercedes denken met hun (natuurlijk) veel en veel duurdere amg one. Daarmee wil ik hem vergelijken, de yaris. Veel vermogen uit een klein blok Hadden ze hem vanaf het begin in een beperkte oplage verkocht, dan zou het een puike deal zijn geweest..
Waarom reken je de euro’s niet om naar Italiaanse lires ! Wordt de Yaris nog duurder van…..
En dan ook nog vergelijken met een Golf en met 4WD.
Dit kan niet serieus genomen worden toch…..
@iz_person: Al was de Toyota net zo duur als de golf, ging ik voor de Toyota.
Guldens…. je verdient ook nog steeds evenveel als in de gulden tijd of niet. Come on.
Daarbij vind ik dit wel even iets anders dan een opgevoerd Golfje. Dit is meer te vergelijken met de gelimiteerde Audi A1 Quattro (als je binnen de VAG-group wilt vergelijken).
LOVE LOVE LOVE IT!!!
Voor de Belgen onder ons, €36.940 voor Hi-pack, €38.920 vooor Performance pack. Heerlijk aantrekkelijke deal!
Bij performance wél 2 Torsen diffs, GR – circuit ophanging, gesmede velgen, rode remklauwen en Suspension tower bar.
Géén parkeersensoren (wel achteruitrijcamera), LED interieurverlichting, dodehoekmonitor, HUD, Premium JBL speakers of navigatie ivgm Hi-pack.
Ik zou dus altijd het performance pack nemen.
In België mag je je inschrijven … op een wachtlijst.
Pfft 50K voor een Yaris, de ultieme bejaarden bolide, voor diezelfde 50K koop je ook echt dikke “volwassen” autos ipv een Yaris met wat tupperware erop…
in nog geen 50,000 jaar dus in mijn ogen
@petroldrinker: volgensmij heb jij teveel benzine gedronken.
@petroldrinker: Dit ìs een dikke auto. Een hele dikke zelfs. Zo veel voor dit model unieke hardware voor zo weinig geld. Dit ding gaat zo ontzettend cult worden dat het domweg pijn doet. Alles is performance-gericht met nul komma nul patser-waarde, deze gaat dus alleen gekocht worden door mensen met verstand van zaken. Fijnproevers, zo u wilt. Eenieder die zich er een kan veroorloven en er daadwerkelijk eentje koopt krijgt van mij als petrolhead een enorme duim omhoog. En Toyota al helemaal, omdat ze dit ‘gewoon eventjes’ bouwen.
Tja, ik koop dan wel een specifieke auto die voor het circuit gebouwd is, of een ariel ofzo, maar om zouveel geld neer te tellen voor een Toyota yaris gaat er bij mij niet in
@petroldrinker voor die nick heb je er weinig van begrepen. Deze is specifiek gebouwd als… rallyauto.
Als je het slim aanpakt… “ Opa, wil je mijn wagen wat sponseren? Ik koop een Yaris…”
Die goede man zal zeker extra sponseren omdat je een auto zoals de zijne koopt…
@petroldrinker: Denk dat “azijndrinker” beter bij je past.
Je koopt dit natuurlijk niet omdat het een mooie auto is, maar ik vind dit wel een heel ongemakkelijk design, met die rare heupjes, gelukkig issie snel (voorbij).
@Estate_of_mind: vind hem eigenlijk heel erg mooi
Ik ben vanochtend toevallig gebeld dat ze(alle 8)op 14 December in Nederland aankomen. De mijne is the performance model en komt op net geen €54K. Uitlevering is eind December.. Kan niet wachten.. eindelijk!
Heerlijk! Veel plezier gewenst!!
@Michel0373: Super cool. Gefeliciteerd!
@Michel0373: Supercool! Benieuwd hoe hij bevalt!
vreemd de mijne komt op 57k uit ook de performence.
Hey jongens ik heb een toyota yaris gekocht voor 50k. Ik denk dat de omgeving eventjes stil zal zijn om daarna weer vrolijk te dansen op het feest dat Golf R heet.
Klinkt zo zielig en eenzaam…
@iz_person: Fijnproevers gaan naar een rustig restaurant om te genieten van een speciaal culinair hoogstandje. De brullende zeikers gaan naar de McDonalds. :-)
@tge2: Geen vergelijking imo, maar zou ook altijd voor een GR kiezen in dit geval. Gefeliciteerd met uw aankoop!
In de basis blijft het gewoon een halve ton voor een B-segmenter. Dat is bizar veel geld. Aan de andere kant verwacht ik dat dit wel een speciale auto gaat zijn. Dat mag wat kosten.
Toch echt een speciaal ding. Het is bijna een apart model – moet dan ook enorm duur zijn voor Toyota.
Doet me op dat vlak dan wel wat denken aan 205 maxi, R5 turbo etc.
Geen geld voor inhouse supra, maar wel voor dit ?
@faithnomore: deze doet mee aan het rally kampioenschap
Veel geld voor een B-segmenter, hoe geweldig deze ook mag rijden. Bij de foto recht van achteren moest ik toch wel erg aan een Smart denken en dat is geen positieve associatie. Maar gelukkig zijn er liefhebbers die er wel een willen kopen, met een beetje geluk kan ik mijn mening baseren op de auto in real life.
De vaste zeikers negerend vind ik dit een keurige prijs voor een bijzonder huzarenstukje. De GRMN was ook een bijzonder ding waar ik de prijs van gerechtvaardigd was.
de grmn heb ji toch ook ? of gehad ?
-vond-
Als ik t kon missen, betaal ik graag 50k om écht iets unieks te kunnen rijden.
Leuke auto, maar misschien handiger om over een jaar een duitse variant te importeren.
Nou woehoee 50k neerleggen voor een een lelijke snelle yaris? Doe mij maar 5 106 Rallyes in top staat
Ik wilde hem bestellen maar daar heeft corona anders in besloten, centen weg in nuttige investeringen ipv fun. Hopelijk kunnen we de volgende gekke auto wel kopen! Dit 1.000x liever dan een foute Golf R.
@willeme: Maar wat is nu dan de prijs van de performance? Alleen de prijs van de basis en premiumversies worden nu gecommuniceerd namelijk
€52995 kale prijs
zijn maar 2 versies standaard of performance (de performance krijg verschillende namen in en rond om ons heen bv cup versie etc etc
50k is nog steeds 20k te duur vergeleken met onze buren.
Nou zo op de foto’s vind ik deze yaris wel gaaf en voor 50k is dit zeker wel een interessante kandidaat wat mij betreft. Weet iemand wat ie in Duitsland gaat kosten?
@tttijn: vanaf 33k
@rike: wow das netjes!
@tttijn: Nee dat is niet netjes. Dat is een realistische prijs, hier worden we genaaid door de illegale BPM boete
Jammer ik had niet gezien dat t een 3cil is. Die mot ik niet.
Leuke vervanger voor de auto van mijn vrouw.? rij ik er denk ik zelf vaker in.
Voor zo’n bijzondere auto vind ik dit nog wel een redelijke prijs. Mensen die dit met een golf r gaan vergelijken snappen het echt niet!
Mannen van HKS hebben hem al gechipt en de boost verhoogd resultaat 340pk lmao.
Een hele scherpe prijs voor een heel bijzondere auto. Vijftien jaar geleden zou ik voor zo’n auto zijn gegaan. Maar toen had ik het geld niet. Nu wel maar zou ik toch eerder voor een minder spannende GTI of 128ti kiezen.
Dus 20k naar Roverheid?
Dus als je moest kiezen tussen de GR Yaris, i20N, Polo GTI of Fiesta ST?
Louwman lacht waarschijnlijk de ballen uit z’n broek en kan alle plekken weer vullen.
Zelfs als groot yaris fan kan ik het gewoon nog steeds niet bevatten.. ; 50k voor een yaris ?!
Natuurlijk kun je hard brullen dat het 10k minder is dan de eerste grmn maar ik blijf het nog altijd krankzinnig veel geld vinden.
Hoe goed de auto ook mag zijn , dat bizarre prijskaartje steekt..
Dan liever een reguliere yaris en een leuke gooi en smijtkar er bij imho…
Niet zo doen joh. Als je de centen eraan uit zou kunnen geven zou ook jij overstag gaan. Ik heb een dieselend Yarisje voor de kilometers en voor de fun een Yaris GRMN en MX5 ND. Lekker hoor! :-)
@shicomm